IPPP2/443-1013/11-4/JO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1013/11-4/JO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 17 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, gdy zapłata będzie następować przelewem, karta płatniczą za pośrednictwem poczty na rachunek bankowy Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, gdy zapłata będzie następować przelewem, karta płatniczą za pośrednictwem poczty na rachunek bankowy Spółki. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 17 listopada 2011 r. znak IPPP2/443-1013/11-2/JO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podstawą działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę jest tzw. Baza Hoteli, czyli zbiór podmiotów oferujących usługi hotelowe (dalej: "Hotele"), które mocą pisemnych umów ze Spółką, zgadzają się świadczyć swoje usługi, na rzecz wskazanych przez Spółkę osób, z dużym upustem cenowym (zwykle jest to 50%), jeśli dysponują akurat wolnymi pokojami. Hotele nie otrzymują od Spółki żadnego wynagrodzenia; ich korzyść polega na optymalizacji wykorzystania swojego potencjału usługowego, tj. otrzymują możliwość zaoferowania usług w pokojach, które w przeciwnym razie pozostałyby w ogóle nie wykorzystane. Również Spółka nie otrzymuje od Hoteli jakiejkolwiek odpłatności.

Spółka świadczy swoje usługi na rzecz podmiotów korzystających z usług hotelowych (Klienci), oferując im rezerwację w jednym z Hoteli znajdujących się w Bazie Hotelowej z możliwością otrzymania wysokiego, wyżej wspomnianego rabatu. W praktyce wygląda to tak, że Klient nabywa od Spółki prawo do korzystania z rzeczonych usług Spółki na określony czas, za co płaci Spółce z góry, określoną cenę. Dowodem nabycia usługi, uprawniającym do korzystania przez Klienta z przedmiotowych usług Spółki jest plastikowa, imienna karta z logo H. (dalej: "Karta H."). W okresie ważności Karty H., jej posiadacz (wyłącznie osoba, której imię i nazwisko zostało wytłoczone na Karcie H.) ma prawo zlecać Spółce, bez dodatkowej odpłatności, dokonywanie na jego rzecz rezerwacji usług hotelowych w Hotelach znajdujących się w Bazie Hoteli, z prawem do otrzymania od Hotelu wysokiego rabatu. W rozliczeniach pomiędzy Klientem i Hotelem Spółka nie pośredniczy w żaden sposób: Hotel obciąża bezpośrednio Klienta (uwzględniając rabat), a Klient dokonuje zapłaty bezpośrednio na rzecz Hotelu.

Za usługi Spółki, Klient nigdy nie płaci Spółce gotówką. Płatność za usługi Spółki zawsze dokonywana jest na rachunek bankowy Spółki, z tym, że technicznie rzecz biorąc, dzieje się to na następujące sposoby. Pierwszy sposób polega na tym, że Klient dokonuje klasycznego przelewu, wydając swojemu bankowi dyspozycję przekazania określonej kwoty z jego rachunku bankowego na rachunek bankowy Spółki tytułem zapłaty za usługi Spółki. Drugi sposób polega na tym, że Klient dokonuje płatności kartą płatniczą w następującej, dość szczególnej, formie. Klient podaje pracownikowi Spółki numer swojej karty płatniczej i wyraża zgodę na obciążenie go określoną kwotą. Taką informację, Spółka przekazuje następnie do podmiotu obsługującego transakcje kartami płatniczymi, który na ich podstawie doprowadza do zrealizowania transakcji, tj. obciążenia rachunku bankowego Klienta i uznania rachunku bankowego Spółki w tzw. trybie "mail order - bez obecności klienta". Teoretycznie możliwa jest też sytuacja, w której Klient dokonał wpłaty na rachunek bankowy Spółki bezpośrednio w kasie banku Spółki, za pośrednictwem poczty lub innego niż swój bank podmiotu finansowego; jednak w każdym przypadku jego płatność jest realizowana na rachunek bankowy Spółki.

Każda transakcja jest przez Spółkę należycie ewidencjonowana i dokumentowana, m.in. każda transakcja dokumentowana jest fakturą VAT zawierającą szczegółowe dane Klienta, tak że z ewidencji i dokumentacji jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji określona zapłata dotyczyła.

Przed dniem 1 stycznia 2011 r., Spółka nie rozpoczęła ewidencjonowania przedmiotowych transakcji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Spółka sprzedaje swoje usługi m.in. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu z dnia 23.11.2011.r. Spółka informuje, że niemożliwe jest stworzenie zamkniętego katalogu rodzajów instytucji finansowych, których klient może użyć do celu dokonania wpłaty należności Spółce za pośrednictwem rachunku bankowego Spółki. Spółka nie zna bowiem wszystkich rodzajów istniejących podmiotów, a zwłaszcza mogących istnieć w przyszłości, które oferują (będą oferować) usługę przekazywania pieniędzy od nadawcy (tu: klient) do adresata (tu: bank z którego usług korzysta Spółka) Ponadto, teoretycznie możliwa jest sytuacja dokonywania przez klienta wpłaty z kraju innego niż Polska; tym bardziej więc trudno Spółce przewidzieć wszystkie możliwości, jakimi klient będzie w tym kraju dysponował, aby przekazać pieniądze na konto Spółki.

Należy jednak zaznaczyć, że rodzaje instytucji finansowych, z których usług korzystać będzie klient w celu dokonania płatności na rachunek bankowy Spółki nie mają znaczenia dla oceny możliwości korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Użyty w poz. 37 załącznika do Rozporządzenia zwrot "za pośrednictwem poczty, banku lub SKOKu" odnosi się wyłącznie do podatnika (tutaj: Spółki), tj. istotne jest tylko to, czy Spółka otrzyma swoją należność za pośrednictwem swojego rachunku bankowego, bezpośrednio do kasy za pośrednictwem poczty czy też za pośrednictwem swojego rachunku SKOK - tak właśnie sprecyzował to prawodawca w przedmiotowym przepisie: " (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w SKOKU, której jest członkiem)". Bez znaczenia natomiast jest to, w jaki sposób klient doprowadzi do tego, że pieniądze zostaną dostarczone podatnikowi, byleby tylko wpływ pieniędzy do Spółki nastąpił ostatecznie za pośrednictwem poczty, banku lub SKOKu.

Jak wskazano w części G wniosku ORD-IN, wpłata za usługi Spółki zawsze musi być dokonana na jej rachunek bankowy czyli za pośrednictwem banku, w którym Spółka ma rachunek. Innymi słowy: wpłata na rzecz Spółki zawsze następuje za pośrednictwem banku. Bez znaczenia jest natomiast sposób, w jaki klient sprawi, że pieniądze się na tym rachunku znajdą. Może wpłacić je osobiście, może poprosić o dokonanie wpłaty znajomego, może skorzystać z usług banku w którym sam ma rachunek, może skorzystać z usług banku, w którym nie ma rachunku, może skorzystać z usług swojego SKOKu, może skorzystać z usług firm oferujących takie usługi, tj. np. Western Union, a także z jakiejkolwiek innej firmy czy instytucji. W przedmiotowej sprawie nie ma to żadnego znaczenia, bowiem użyty w ww. przepisie zwrot "za pośrednictwem" dotyczy wyłącznie bezpośredniego (ostatecznego) sposobu otrzymania należności przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż opisanych usług Spółki, dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie pozycji 37 załącznika do Rozporządzenia w związku z § 2 ust. 1 pkt 1) tegoż Rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opisanych usług Spółki, dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie pozycji 37 załącznika do Rozporządzenia w związku z § 2 ust. 1 pkt 1) tegoż Rozporządzenia.

Zgodnie z powołanymi przepisami, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r., sprzedaż w zakresie świadczenia usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub SKOKu (odpowiednio na rachunek bankowy lub na rachunek podatnika w SKOKu, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Zwolnienia nie stosuje się do podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed 1 stycznia 2011 r.

Spółka spełnia wszystkie warunki do zwolnienia przewidziane w przytoczonych przepisach, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Odnosząc się do nich w kolejności występowania w przepisach należy wskazać, że:

1.

Spółka sprzedaje usługi,

2.

za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku, tzn. zapłata zawsze i w całości realizowana jest przez Klienta na rachunek bankowy Spółki, niezależnie od tego jaki proces techniczny stoi za określoną płatnością (przelew, rozliczenie, wpłata w kasie banku Spółki, wpłata za pośrednictwem poczty na rachunek Spółki, wpłata za pośrednictwem innego podmiotu finansowego na rachunek Spółki).

3.

z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

4.

przed dniem 1 stycznia 2011 r., Spółka nie rozpoczęła ewidencjonowania przedmiotowych transakcji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 37 wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2).

Przy czym 2) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Aby zatem Wnioskodawca by miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano świadczenia usług,

* Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Nie wystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego wniosku wynika, iż Spółka świadczy swoje usługi na rzecz podmiotów korzystających z usług hotelowych (Klienci), oferując im rezerwację w jednym z Hoteli znajdujących się w Bazie Hotelowej z możliwością otrzymania wysokiego rabatu. W praktyce wygląda to tak, że Klient nabywa od Spółki prawo do korzystania z rzeczonych usług Spółki na określony czas, za co płaci Spółce z góry, określoną cenę. Za usługi Spółki, Klient dokonuje płatności jest na rachunek bankowy Spółki w następujący sposób poprzez:

* wydanie swojemu bankowi dyspozycję przekazania określonej kwoty z jego rachunku bankowego na rachunek bankowy Spółki tytułem zapłaty za usługi Spółki,

* dokonanie płatności kartą płatniczą - Klient podaje pracownikowi Spółki numer swojej karty płatniczej i wyraża zgodę na obciążenie go określoną kwotą. Taką informację, Spółka przekazuje następnie do podmiotu obsługującego transakcje kartami płatniczymi, który na ich podstawie doprowadza do zrealizowania transakcji, tj. obciążenia rachunku bankowego Klienta i uznania rachunku bankowego Spółki w tzw. trybie "mail order - bez obecności klienta".

* dokonanie wpłaty na rachunek bankowy Spółki bezpośrednio w kasie banku Spółki, za pośrednictwem poczty lub innego niż swój bank podmiotu finansowego - jednak w każdym przypadku jego płatność jest realizowana na rachunek bankowy Spółki.

Każda transakcja jest przez Spółkę należycie ewidencjonowana i dokumentowana, m.in. każda transakcja dokumentowana jest fakturą VAT zawierającą szczegółowe dane Klienta, także z ewidencji i dokumentacji jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji określona zapłata dotyczyła. Przed dniem 1 stycznia 2011 r., Spółka nie rozpoczęła ewidencjonowania przedmiotowych transakcji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Odnosząc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe do powołanych powyżej przepisów należy uznać, iż Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rejestrowania przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych, tylko w przypadku, gdy klient dokonuje w całości zapłaty za zakupioną usługę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy, a z ewidencji oraz dowodów dokumentujących dokonaną transakcję jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji wpłata dotyczyła. Pozostałe wpłaty dokonywane bezpośrednio gotówką, będą podlegały ewidencji na kasie rejestrującej. W takim przypadku bowiem, nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do korzystania ze zwolnienia określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Zatem podatnik z chwilą przekroczenia kwoty obrotu w wysokości 40.000 zł z działalności o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zobowiązany będzie do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tut. Organ pragnie nadmienić, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistnienia zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl