IPPP2/443-1011/09-2/KK - Prawo zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku w przypadku nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego, gdy należność dla rolnika uregulowana została w całości przez kompensatę z należnościami za dostarczone towary i usługi. Zasady wystawiania faktury VAT RR.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1011/09-2/KK Prawo zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku w przypadku nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego, gdy należność dla rolnika uregulowana została w całości przez kompensatę z należnościami za dostarczone towary i usługi. Zasady wystawiania faktury VAT RR.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

prawa do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku - jest prawidłowe,

2.

terminu wystawienia faktury VAT RR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe i zaistniały stan faktyczny.

W ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej nabywam produkty rolne od rolników ryczałtowych, dokumentując te nabycia fakturą VAT RR. Jednocześnie ci sami rolnicy ryczałtowi nabywają u mnie towary i usługi. W związku z tym dochodzi do uregulowania należności wobec rolnika ryczałtowego poprzez kompensatę z moimi należnościami za dostarczane temu rolnikowi towary i usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

*

Czy nabywając produkty rolne od rolnika ryczałtowego przysługuje mi prawo zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku w sytuacji, gdy należność dla rolnika ryczałtowego regulowana jest w całości poprzez kompensatę z moimi należnościami za dostarczone temu rolnikowi towary i usługi.

*

Czy zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego także wtedy, gdy dostarczy on rolnikowi ryczałtowemu towary i usługi w terminie 14 dni (licząc od dnia zakupu) w ramach kompensaty zobowiązań za produkty rolne.

*

Czy fakturę VAT RR można wystawić nie później niż siódmego dnia od dnia nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego.

Zdaniem wnioskodawcy przysługuje mu prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku w sytuacji, gdy należność dla rolnika ryczałtowego regulowana jest w całości poprzez kompensatę z moimi należnościami za dostarczone temu rolnikowi towary i usługi. Co prawdą prawo zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku jest między innymi uzależnione od spełnienia warunku wynikającego z art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nakładającego obowiązek zapłaty należności na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia licząc od dnia zakupu. Jednakże możliwość realizacji tego warunku jest dodatkowo zdeterminowana zapisem art. 116 ust. 8 wspomnianej powyżej ustawy, określającym przypadek, w którym nabywca produktów rolnych jest jednocześnie dostawcą towarów i usług dla rolnika ryczałtowego. W takim wypadku, zapłata należności na rachunek bankowy dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych. Jednocześnie powyższe przepisy wskazują również, że zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego także wtedy, gdy dostarczy on rolnikowi ryczałtowemu towary i usługi w terminie 14 dni (licząc od dnia zakupu), w ramach kompensaty zobowiązań za produkty rolne. Zachowany jest bowiem termin o którym mowa w art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przepisach regulujących szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych (art. 115 - 118 ustawy o podatku od towarów i usług) brak jest regulacji odnoszącej się do terminu wystawienia faktury VAT RR. W związku z tym uważam, iż dopuszczalne jest wystawienie takiej faktury nie później niż siódmego dnia od dnia nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego, zgodnie z § 9 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania, oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe stwierdza się co następuje:

Sposób dokumentowania transakcji pomiędzy podatnikiem VAT a rolnikiem ryczałtowym reguluje art. 116 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy. Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT RR dokumentujących nabycie produktów rolnych określone zostały w ust. 2 ww. artykułu.

Z powyższego wynika, iż obowiązek wystawienia faktury VAT w przypadku dostawy towarów przez rolnika ryczałtowego został przerzucony na nabywcę produktów rolnych i powinien to uczynić stosując zasady określone przez art. 116 ustawy o VAT. W świetle literalnego brzmienia powyżej cytowanego przepisu, wystawienie faktury VAT RR wiąże się ze zrealizowaniem na rzecz nabywcy dostaw towarów przez rolnika ryczałtowego.

Kwestię momentu rozliczenia podatku naliczonego z tytułu zryczałtowanego zwrotu VAT u podatników nabywających towary oraz usługi od rolników ryczałtowych reguluje art. 166 ust. 6 ustawy. Przepis ten stanowi, iż zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1.

nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną,

2.

zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;

3.

w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana (art. 119 ust. 7 ustawy).

Warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotę należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych - stosownie do art. 119 ust. 8 ustawy.

Zgodnie z art. 116 ust. 9 ustawy, przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu rozumie się również potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem, że:

1.

zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty,

2.

raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej.

I tak zgodnie z treścią art. 116 ust. 9a) ustawy o podatku od towarów i usług, przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia, jeżeli wynikają z innych ustaw, rozporządzeń Rady UE lub tytułów wykonawczych (egzekucyjnych).

Natomiast zgodnie z art. 116 ust. 9b) ww. ustawy przepisu ust. 6 pkt 3 nie stosuje się do dokumentów stwierdzających dokonanie zapłaty w formie zaliczki po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 9 pkt 1. W przypadku gdy zaliczki obejmują całą kwotę należności z tytułu nabycia produktów rolnych, przepisu ust. 6 pkt 3 nie stosuje się, pod warunkiem, że podatnik po dokonaniu nabycia produktów rolnych wystawi i wyda rolnikowi ryczałtowemu dokument potwierdzający nabycie produktów rolnych, w którym zostaną również wykazane dane identyfikujące dokumenty potwierdzające dokonanie zapłaty zaliczki na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego.

Zatem z powyższych przepisów omawianego art. 116 ust. 6, 7, oraz ust. 8 i 9 ustawy o VAT wynika, że zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego wyłącznie w wypadku zapłaty pełnej kwoty należności obejmującej również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku na rachunek bankowy rolnika, w terminie wskazanym w przepisie, z uwzględnieniem potrąceń z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu.

Konsekwencją nie wystawienia faktury VAT RR lub niespełnienia warunku/ów określonych w cytowanych wyżej przepisach ustawy o VAT, będzie:

*

u rolnika ryczałtowego - brak możliwości otrzymania zryczałtowanego zwrotu podatku,

*

u Strony, który nabywa produkty - brak możliwości zwiększenia kwoty podatku naliczonego.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - według zapisu ust. 2 tego artykułu - stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4,

2.

w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji podatkowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

5.

kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadku, o których mowa w art. 33a.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku uregulowania należności na rzecz rolnika ryczałtowego w formie kompensaty z należnościami za dostarczone przez wnioskodawcę temu rolnikowi towary i usług, Stronie będzie przysługiwało prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku.

W sytuacji, gdy w ramach kompensaty zobowiązań za produkty rolne, wnioskodawca dokona dostawy towarów w terminie 14 dni licząc od dnia zakupu, będzie Stronie przysługiwało prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego, pod warunkiem zawarcia w tymże zakresie stosownej umowy.

Ze względu na fakt, iż ustawodawca nie wprowadził szczególnych terminów wystawienia faktury VAT RR, zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu uch przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Zatem stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl