IPPP2/443-100/12-5/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-100/12-5/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 16 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 7 lutego 2012 r. znak sprawy IPPP2/443-100/11-2/AO oraz pismem z dnia 8 marca (data wpływu 9 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 16 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 7 lutego 2012 r. znak sprawy IPPP2/443-100/11-2/AO oraz pismem z dnia 8 marca 2012 r. (data wpływu 9 marca 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 19 stycznia 2012 r. Stowarzyszenie (88 członków) zawarło "Umowę Przyznania Pomocy" na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007- 2013 z Samorządem Województwa. Umowę tę zawarto na realizację projektu pn. "Doposażenie świetlicy w R.", którego celem będzie umożliwienie seniorom i pozostałym mieszkańcom gminy R. i gminy S. uczestnictwa w spotkaniach, wydarzeniach kulturalnych i społecznych poprzez doposażenie w sprzęt multimedialny świetlicy znajdującej się w budynku OSP.

Stowarzyszenie utrzymuje się ze składek członkowskich i nie prowadzi działalności gospodarczej. W ramach projektu Wnioskodawca zakupił sprzęt multimedialny tj. laptop z oprogramowaniem, rzutnik, telewizor, aparat fotograficzny, urządzenie wielofunkcyjne i mikrofon bezprzewodowy. Ww. sprzęt będzie służył do prezentacji na spotkaniach seniorów i pozostałych mieszkańców. Operacja wpłynie pozytywnie na zagospodarowanie wolnego czasu, poprawi atrakcyjność miejsca spotkań lokalnej społeczności, pozwoli zwiększyć aktywność mieszkańców poprzez uczestnictwo w zajęciach, spotkaniach i szkoleniach.

Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej p.n. "Doposażenie świetlicy w R." nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy

Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (Działania 413 PROW 2007-2013).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Aby wystąpiło prawo do odliczenia VAT naliczonego, musi być spełniony podstawowy warunek. Wynika on z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje tylko podatnikowi wykonującemu działalność gospodarczą opodatkowaną VAT (zdefiniowanemu w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług) i tylko w takim zakresie, w jakim nabywane przez tego podatnika towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zawarł "Umowę Przyznania Pomocy" na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007- 2013 z Samorządem Województwa. Umowę tę zawarto na realizację projektu pn. "Doposażenie świetlicy w R.". Celem przedmiotowego projektu będzie umożliwienie seniorom i pozostałym mieszkańcom gminy R. i gminy S. uczestnictwa w spotkaniach, wydarzeniach kulturalnych i społecznych poprzez doposażenie w sprzęt multimedialny świetlicy znajdującej się w budynku OSP. Stowarzyszenie utrzymuje się ze składek członkowskich i nie prowadzi działalności gospodarczej. W ramach projektu Wnioskodawca zakupił sprzęt multimedialny tj. laptop z oprogramowaniem, rzutnik, telewizor, aparat fotograficzny, urządzenie wielofunkcyjne i mikrofon bezprzewodowy. Ww. sprzęt będzie służył do prezentacji na spotkaniach seniorów i pozostałych mieszkańców. Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej p.n. "Doposażenie świetlicy w R." nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przywołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej p.n. "Doposażenie świetlicy w R." nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem uwzględniając treść powołanych przepisów oraz treść wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej p.n. "Doposażenie świetlicy w R.".

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl