IPPP2/433-1126/11-2/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/433-1126/11-2/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 8 maja 2006 r. w zakresie edukacji PKD 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wnioskodawca prowadzi instytucję szkoleniową. Nauczanie prowadzone jest w formie szkoły (tak Wnioskodawca nazywa kursy, które trwają 10 miesięcy) i kursów. Wnioskodawca prowadzi nauczanie w trybie: dziennym, zaocznym i wieczorowym.

Nauka w szkole trwa 10 miesięcy (373 godzin lekcyjnych plus praktyki zawodowe) i kończy się obroną pracy dyplomowej. Uczestnik otrzymuje dyplom Szkoły i jest przygotowany do wykonywania zawodu wizażysty lub charakteryzatora. Kursy wizażu trwają 13 dni roboczych lub 5 weekendów (107 godzin lekcyjnych). Kurs kończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym, uczestnicy są przygotowani do wykonywania zawodu wizażysty lub charakteryzatora. Kursy stylizacji włosów trwają 40 godzin lekcyjnych i kończą się egzaminem praktycznym, uczestnicy są przygotowani do zawodu fryzjera damskiego.

Wnioskodawca prowadzi nauczanie dla osób bezrobotnych oraz pragnących zdobyć lub zmienić zawód, które jest finansowane ze środków publicznych w 100%. Jednakże podstawą działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie szkoły i kursów, za które pobierane są opłaty: wpisowe i czesne w przypadku szkoły i jednorazowe opłaty za kurs, czyli finansowane ze środków prywatnych. Jednostka nie jest jednostką objętą systemem oświaty i nie posiada akredytacji. Natomiast jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy i kształci osoby w zawodach: charakteryzator, wizażystka/stylistka lub fryzjer damski. Do końca 2010 r. usługi w zakresie edukacji były zwolnione z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy obecnym stanie prawnym (po 1 stycznia 2011 r.) usługi szkoleniowe świadczone przez placówkę Wnioskodawcy w postaci kursów (charakteryzacji, wizażu, stylizacji włosów) oraz szkoły, przygotowujące do konkretnych zawodów, finansowane ze środków prywatnych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29, z którego wynika, że zwolnione są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl regulacji Rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 wiążącego wszystkie państwa członkowskie, "usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania" obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Nauczanie w instytucji szkoleniowej Wnioskodawcy zarówno w ramach kursów jak i szkoły (tak Wnioskodawca nazwał kursy, które trwają 10 miesięcy) z pewnością pozostaje w związku z zawodem charakteryzatora bądź wizażysty. Zdaniem Wnioskodawcy usługa świadczona przez Stronę jest usługą szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Instytucja szkoleniowa świadczy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadzie przewidzianych w odrębnych przepisach.

W związku z tym, że ustawodawca nie określił jakie są te "inne przepisy" Wnioskodawca przyjął, że w przypadku Strony chodzi tu o:

1.

ustawę z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.Zgodnie z ustawą Wnioskodawca realizuje zadania w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywacji zawodowej. Wnioskodawca prowadzi przygotowanie zawodowe dla ludzi dorosłych. Zgodnie z Zasadami Europejskiej Strategii Zatrudnienia Wnioskodawca realizuje projekty dla osób przekwalifikujących się zawodowo (projekt "Kreator wizerunku - szkolenia wizażu" nr WNA-POKL.08.01.01-14-A56/09). Wnioskodawca prowadzi kursy dla osób bezrobotnych z całej Polski. Wnioskodawca spełnia kryteria szkoleniowe wynikające bezpośrednio z ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, co jest warunkiem otrzymania refundacji dla osób szkolących się w jednostce szkoleniowej

2.

rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216). Wnioskodawca dba o standardy wynikające z ww. rozporządzenia. Wnioskodawca działa na zasadzie swobody gospodarczej. Wnioskodawca prowadzi dokumentację przebiegu kształcenia, program nauczania, dziennik zajęć edukacyjnych zawierający listę obecności, wymiar godzin zajęć edukacyjnych, tematy zajęć edukacyjnych, protokół z egzaminu, rejestr wydanych zaświadczeń. Wnioskodawca prowadzi formy kształcenia wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, a więc w postaci kursów.

3.

art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), która mówi między innymi o zwolnieniu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzoną przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Instytucja szkoleniowa jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie i kształci osoby w zawodach wymienionych w załączniku do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.

Według Klasyfikacji Zawodów i Specjalności będącej załącznikiem Rozporządzenia j.w. zawody wymienione są pod poz:

514102 - Fryzjer damski

514201 - Charakteryzator

514208 - Wizażystka/stylistka.

Wnioskodawca uważa, że jego działalność szkoleniowa jaką prowadzi w postaci szkoły i kursów, w wyniku której uczestnicy szkoły i kursów zyskują konkretne zawody, korzysta z przedmiotowego zwolnienia z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29a, ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Jednocześnie należy wskazać, iż od dnia 1 lipca 2011 r. stosuje się rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego sytemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 77, str. 1), w którym w myśl art. 44 (w identycznym brzmieniu jak w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r.) wskazano, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Podkreślenia wymaga, że ani przepisy dyrektywy, ani przepisy ustawy VAT nie definiują pojęcia "zawodu". Powołany wyżej przepis art. 44 rozporządzenia nr 282/2011 nie odnosi się jedynie do nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z określonym zawodem, ale również z branżą. Nie jest więc uzasadnione przyjmowanie jakiejś szczególnie wąskiej definicji pojęcia "zawodu", w efekcie której ze zwolnienia od podatku wykluczone zostałyby szkolenia pozostające z bezpośrednim związku ze sprawowaniem określonej funkcji publicznej (urzędnika, wójta, radnego czy posła). Należy uznać, że sprawowanie takich funkcji jest również przejawem aktywności zarobkowej człowieka, a tym samym szkolenia pozostające w bezpośrednim związku ze sprawowaniem tych funkcji publicznych są kształceniem zawodowym.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest zatem uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszych przepisów.

Ponadto należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "środków publicznych". W związku z tym dla celów określenia zakresu tego pojęcia, należy posługiwać się uregulowaniami zawartymi w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), w myśl których środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 8 maja 2006 r. w zakresie edukacji. Wnioskodawca prowadzi instytucję szkoleniową. Nauczanie prowadzone jest w formie szkoły i kursów. Wnioskodawca prowadzi nauczanie w trybie: dziennym, zaocznym i wieczorowym.

Nauka w szkole trwa 10 miesięcy (373 godzin lekcyjnych plus praktyki zawodowe) i kończy się obroną pracy dyplomowej. Uczestnik otrzymuje dyplom Szkoły i jest przygotowany do wykonywania zawodu wizażysty lub charakteryzatora. Kursy wizażu trwają 13 dni roboczych lub 5 weekendów (107 godzin lekcyjnych). Kurs kończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym, uczestnicy są przygotowani do wykonywania zawodu wizażysty lub charakteryzatora. Kursy stylizacji włosów trwają 40 godzin lekcyjnych i kończą się egzaminem praktycznym, uczestnicy są przygotowani do zawodu fryzjera damskiego.

Wnioskodawca prowadzi nauczanie dla osób bezrobotnych oraz pragnących zdobyć lub zmienić zawód, które jest finansowane ze środków publicznych w 100%.

Jednakże podstawą działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie szkoły i kursów, za które pobierane są opłaty: wpisowe i czesne w przypadku szkoły i jednorazowe opłaty za kurs, czyli finansowane ze środków prywatnych.

Jednostka nie jest jednostką objętą systemem oświaty i nie posiada akredytacji.

Natomiast jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie pod numerem x/2006 i kształci osoby w zawodach: charakteryzator, wizażystka/stylistka lub fryzjer damski.

Do końca 2010 r. usługi w zakresie edukacji były zwolnione z podatku VAT.

W analizowanej sprawie z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym szkolenia edukacyjne poza systemem oświaty, należy stwierdzić, iż nie jest spełniona przesłanka, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, tym samym ww. usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu.

Zatem, realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia w postaci kursów oraz szkoły nie spełniają przesłanek umożliwiających do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, w związku z czym należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a)-c) powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego, wskazać należy, iż świadczone usługi szkolenia charakteryzacji, wizażu, stylizacji włosów w postaci kursów oraz szkoły, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29a ustawy. Szkolenia te mają na celu - jak wskazał Wnioskodawca - uzyskanie konkretnego zawodu przez uczestników szkoły i kursów.

Wnioskodawca wskazał także, iż świadczone przez niego usługi szkoleniowe charakteryzacji, wizażu, stylizacji włosów w postaci kursów oraz szkoły są prowadzone w formach i na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.). Jednakże, wskazać należy, iż podane przepisy regulują samą definicję szkoleń i wskazują na istnienie instytucji szkoleniowych, które biorą udział w realizacji zadań w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej. Wskazane przez Wnioskodawcę przepisy ustawy nie regulują zasad, według których konkretne szkolenia zawodowe są realizowane, a tym samym nie oznacza to, że same ww. szkolenia są ściśle regulowane przez odrębne przepisy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że prowadzone szkolenia w postaci kursów oraz szkoły są regulowane przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 z późn. zm.).

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż ustawodawca przewidział w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) zastosowanie zwolnienia przedmiotowego dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ale wyłącznie w sytuacji, gdy warunki ich świadczenia, w szczególności forma i zasady, wynikają z odrębnych od podatkowych aktów prawnych. Przedmiotowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r., na które powołuje się Wnioskodawca, wydane zostało na podstawie przepisów o systemie oświaty - art. 68c ust. 1 ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa w drodze rozporządzenia, warunki i tryb uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, a także może określić warunki i tryb przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskanie tytułów zawodowych, skład, warunki powoływania i odwoływania przez kuratora oświaty państwowych komisji egzaminacyjnych, wzory wydawanych świadectw i dyplomów, wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminów kwalifikacyjnych oraz warunki wynagradzania członków komisji. Adresowane jest do jednostek systemu oświaty i zawiera jedynie bardzo ogólne zasady prowadzenia kursów, kursów zawodowych, seminariów i praktyk zawodowych przez te jednostki.

Z okoliczności przedstawionych w przedmiotowej sprawie wynika natomiast, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą system oświaty. Nie można zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że przedmiotowe rozporządzenie jest odrębnym przepisem, z którego wynikają formy i zasady przeprowadzania szkoleń w postaci kursów oraz szkoły (charakteryzacji, wizażu, stylizacji włosów).

Tak więc pomimo wypełnienia przez przedmiotowe usługi szkolenia w postaci kursów oraz szkoły (charakteryzacji, wizażu, stylizacji włosów) definicji kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie będzie możliwe zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Oznacza to, że nie została spełniona druga przesłanka, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, umożliwiająca skorzystanie ze zwolnienia od podatku.

W zakresie przeprowadzania szkoleń w postaci kursów oraz szkoły (charakteryzacji, wizażu, stylizacji włosów) Wnioskodawca nie uzyskał także akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie będzie więc możliwe zastosowanie zwolnienia wynikającego z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy.

Odnosząc się natomiast do zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy należy stwierdzić, że zwolnienie to przysługuje w sytuacji, gdy świadczone szkolenia są finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych. Wnioskodawca wskazał, iż w przedmiotowej sprawie świadczone usługi szkolenia w postaci kursów oraz szkoły (charakteryzacji, wizażu, stylizacji włosów) finansowane są ze środków prywatnych.

Stwierdzić zatem należy, iż tylko w przypadku, gdy w tym szkoleniu w postaci kursu oraz szkoły, uczestniczyć będą osoby, których szkolenie będzie finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, to Wnioskodawcy przysługiwać będzie zwolnienie od podatku, na mocy § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), a w przypadku finansowania kursu bądź szkoły w całości ze środków publicznych, zastosowanie będzie miał art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie wypełnia również przesłanki do zastosowania zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy, bowiem świadczone usługi szkoleniowe w postaci kursów oraz szkoły (charakteryzacji, wizażu, stylizacji włosów) są finansowane ze środków prywatnych.

Podkreślić jednak należy, że w sytuacji, kiedy przedmiotowe szkolenia w postaci kursów oraz szkoły (charakteryzacji, wizażu, stylizacji włosów) spełniające definicję kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego nie będą finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych - tylko ze środków prywatnych, na prowadzenie przedmiotowych szkoleń Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji i nie są one regulowane żadnymi odrębnymi przepisami, to na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ustawy o VAT, podlegać będą opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl