IPPP1/4512-607/15-4/AŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-607/15-4/AŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2015 r. (data wpływu 17 czerwca 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2015 r. (data wpływu 20 sierpnia 2015 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 10 sierpnia 2015 r. (skutecznie doręczone w dniu 12 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT należnym nieodpłatnego przekazania towarów w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu przysługiwało i nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego - jest prawidłowe,

* opodatkowania nieodpłatnego przekazania praw autorskich i znaku towarowego w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT - jest nieprawidłowe.

* opodatkowania nieodpłatnego przekazania praw autorskich w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia VAT - jest prawidłowe,

* określenia podstawy opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów - jest prawidłowe

* określenia podstawy opodatkowania dla przekazywanych nieodpłatnie praw autorskich - jest nieprawidłowe,

* określenia podstawy opodatkowania nieodpłatnego przekazania znaku towarowego - jest prawidłowe,

* określenia stawki podatku jaka powinna być zastosowana do nieodpłatnego przekazania znaku towarowego i praw autorskich - jest prawidłowe,

* określenia stawki podatku jaka powinna być zastosowana do nieodpłatnego przekazania towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2015 r. złożonym w dniu 19 sierpnia 2015 r. (data wpływu 20 sierpnia 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 10 sierpnia 2015 r. dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny towarów, praw autorskich i znaku towarowego, określenia podstawy opodatkowania przekazanych nieodpłatnie towarów, praw autorskich, znaku towarowego oraz opodatkowania podatkiem VAT należnym nieodpłatnego przekazania praw autorskich i znaku towarowego w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu nie przysługiwało prawo do odliczenia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem państwowym. Podstawowym przedmiotem działania Wnioskodawcy jest działalność wydawnicza. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie Zarządzenia Ministra Skarbu Państwa ze stycznia 2012 r., przedsiębiorstwo zostało postawione w stan likwidacji. Likwidacja obejmuje szereg czynności, które likwidator przedsiębiorstwa zobowiązany jest wykonać w trakcie procesu likwidacyjnego. Jedną z czynności jest - stosownie do wskazanego Zarządzenia - zadysponowanie mieniem likwidowanego przedsiębiorstwa, po uprzednim wyodrębnieniu i zabezpieczeniu będących w posiadaniu przedsiębiorstwa, w szczególności: zbiorów bibliotecznych, zbiorów tzw. egzemplarzy żelaznych, praw wydawniczych oraz praw do opracowań redakcyjnych i znaków towarowych mających znaczenie dla dorobku kultury i dziedzictwa narodowego, które po wypracowaniu odpowiedniej formuły prawnej zostaną przekazane do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub do wskazanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego właściwych instytucji.

W wykonaniu Zarządzenia, Minister Skarbu Państwa zobowiązał Wnioskodawcę do nieodpłatnego przekazania wskazanych powyżej dóbr kultury, tj. praw autorskich, zbiorów bibliotecznych, zbioru tzw. egzemplarzy żelaznych oraz znaku firmowego przedsiębiorstwa na rzecz wskazanej instytucji kultury.

Posiadane zasoby, które miałyby być nieodpłatnie przekazane, były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT.

W przypadku nabywania towarów, służących stworzeniu biblioteki oraz zbioru tzw. egzemplarzy żelaznych, w odniesieniu do niektórych z nich Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku VAT, zawartego w fakturach dokumentujących ich nabycie. Natomiast w przypadku praw autorskich z reguły były one nabywane od autorów bez podatku VAT, bowiem autorzy nie działali jako podatnicy tego podatku.

Natomiast jeśli chodzi o znak towarowy, został on stworzony przez Wnioskodawcę, co oznacza, iż również nie dokonywano w związku z jego wytworzeniem odliczenia podatku VAT. Należy podkreślić, iż Wnioskodawca nie jest w stanie wskazać żadnych kosztów związanych z wytworzeniem i utrzymaniem znaku, pod którym występuje od roku 1946.

Warto zaznaczyć, iż nieodpłatnemu przekazaniu przez Wnioskodawcę podlegać będą wyłącznie poszczególne elementy majątku, które nie stanowią przedsiębiorstwa bądź zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, że P. w dniu 14 lutego 2012 r. został postawiony w stan likwidacji, zgodnie z Zarządzeniem Ministra Skarbu nr 8 z dnia 31 stycznia 2012 r. Zarządzenie to zobowiązuje likwidatora do przekazania Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub wskazanej instytucji m.in. zbiorów bibliotecznych, zbiorów tzw. egzemplarzy żelaznych, praw wydawniczych oraz praw do opracowań redakcyjnych i znaków towarowych mających znaczenie dla dorobku kultury i dziedzictwa narodowego.

Zgodnie z art. 46 ust. 3a, pkt 2 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych "likwidator może, za zgodą organu założycielskiego, przekazać (...) państwowej osobie prawnej mienie przedsiębiorstwa nieobjęte przepisami o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych (...)".

Dobra kultury w postaci znaku towarowego, księgozbioru (towary) i praw autorskich mają zostać nieodpłatnie przekazane przez P. jednej z instytucji kultury (w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej) wskazanej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy czym - wedle przekazanych Wnioskodawcy informacji - ta wskazana instytucja kultury ma kontynuować działalność wydawniczą pod znakiem towarowym P. (co oznacza, że nieodpłatne przekazanie jest związane z kontynuacją działalności wydawniczej).

Spółka jest właścicielem księgozbioru, znaku towarowego (logo firmy) oraz praw autorskich do wydawnictw książkowych. Towary opisane we wniosku to księgozbiór biblioteczny oraz księgozbiór egzemplarzy tzw. żelaznych (choć de facto nie spełniają definicji towarów z ustawy o VAT, gdyż nie są przeznaczone do sprzedaży).

Książki gromadzone w bibliotece od początku działalności P. stanowiły bieżący koszt przedsiębiorstwa, którego poniesienie było konieczne dla właściwego funkcjonowania redakcji wydawniczych. W księgach rachunkowych wartość tego księgozbioru nie figuruje jako aktywa, wartość ta zawarta była w corocznym wyniku finansowym. Dodatkowo znaczna większość książek pochodzi z okresu przed wejściem w życie ustawy o VAT.

Egzemplarze tzw. żelazne stanowią określone odpowiednimi przepisami, obligatoryjnie archiwizowane wydawnictwa z każdego, kolejnego nakładu. Pochodziły z tzw. nadbitki drukarskiej i również nie stanowią aktywa w księgach rachunkowych. Analogicznie do książek bibliotecznych znaczna większość pochodzi z okresu przed wejściem w życie ustawy o VAT. W procesie likwidacji P. księgozbiór zostanie nieodpłatnie przekazany wskazanej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego instytucji kultury.

Znak towarowy został stworzony prawdopodobnie we własnym zakresie (przez pracowników P.) z chwilą rozpoczęcia działalności przedsiębiorstwa tj. w roku 1946. Przez kolejne lata podlegał niewielkim modyfikacjom aby w końcowym efekcie stać się najbardziej rozpoznawalnym znakiem firmowym polskiego wydawnictwa. Księgi rachunkowe nie zawierają jednak żadnych zapisów czy wartości odnoszących się do tego znaku, nie stanowi on więc wycenionego i ujawnionego w księgach rachunkowych aktywa.

W procesie likwidacji P. znak towarowy Wnioskodawcy zostanie nieodpłatnie przekazany wskazanej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego instytucji kultury kontynuującej działalność wydawniczą pod tym znakiem towarowym (znakiem towarowym P.).

Prawa autorskie zostały nabyte w trakcie wieloletniej działalności poprzez ich zakup od twórcy - osoby fizycznej polskiej i zagranicznej na podstawie stosownej umowy, zakup od agencji polskiej i zagranicznej posiadającej takie prawa na podstawie stosownej umowy z fakturą zakupu lub bez faktury oraz zakup od twórcy na podstawie faktury.

Prawa autorskie w księgach rachunkowych były i są ewidencjonowane jako składnik bezpośrednich kosztów produkcji książek i są rozliczane w koszcie sprzedaży książek równolegle do samej sprzedaży, stąd nie są składnikiem majątku P. innego niż jako część wartości zapasów (majątek obrotowy). Księgowa wycena tych praw wobec prawie 70 - letniej działalności wydawniczej, dużej produkcji książek, stałej sprzedaży i sposobu ewidencji nie jest możliwa. Należy zwrócić uwagę również na fakt, iż znaczna część praw autorskich została nabyta przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług.

W procesie likwidacji P. ww. prawa autorskie zostaną nieodpłatnie przekazane wskazanej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego instytucji kultury kontynuującej działalność wydawniczą pod znakiem towarowym P.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy nieodpłatne przekazanie w ramach procesu likwidacji podatnika, towarów, w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT naliczonego, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT należnym.

2. Czy nieodpłatne przekazanie w ramach procesu likwidacji podatnika, towarów, w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT należnym.

3. Czy nieodpłatne przekazanie w ramach procesu likwidacji podatnika, praw autorskich i znaku towarowego, w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT należnym.

4. Czy nieodpłatne przekazanie w ramach procesu likwidacji podatnika, praw autorskich, w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT należnym.

5. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr. 1 i 2, jak należy określić podstawę opodatkowania podatkiem VAT należnym dla przekazywanych nieodpłatnie towarów.

6. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr. 3 i 4, jak należy określić podstawę opodatkowania podatkiem VAT należnym dla przekazywanych nieodpłatnie praw autorskich.

7. Jeżeli nieodpłatne przekazanie znaku towarowego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jak będzie podstawa tego opodatkowania.

8. Jeżeli nieodpłatne przekazanie towarów, znaku towarowego i praw autorskich podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jaka powinna być zastosowana stawka podatkowa.

Stanowisko Wnioskodawcy

1. Nieodpłatne przekazanie w ramach procesu likwidacji podatnika, towarów, w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT naliczonego, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT należnym;

2. Nieodpłatne przekazanie w ramach procesu likwidacji podatnika, towarów, w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT należnym;

3. Nieodpłatne przekazanie w ramach procesu likwidacji podatnika, praw autorskich i znaku towarowego, w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT należnym;

4. Nieodpłatne przekazanie w ramach procesu likwidacji podatnika, praw autorskich, w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT należnym;

5. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr. 1 i 2, podstawę opodatkowania podatkiem VAT należnym dla przekazywanych nieodpłatnie towarów należy określić według ich wartości rynkowej.

6. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr. 3 i 4, podstawą opodatkowania będzie kwota, za jaką prawa te nabyto;

7. Podstawa opodatkowania wynosić będzie zero.

8. Zastosowanie będzie miała stawka podatku 23%.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1 i 2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

3.

jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Biorąc zatem pod uwagę literalne brzmienie przywołanego przepisu, w sytuacji, gdy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia lub wytworzenia towarów podlegających nieodpłatnemu wydaniu, wydanie to będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Konsekwentnie w przypadku, gdy Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia lub wytworzenia towarów podlegających nieodpłatnemu wydaniu, wydanie to nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Ad. 3 i 4.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z wyżej powołanego przepisu wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być spełniony następujący warunek: świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością.

Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne wydanie praw autorskich oraz praw do znaku towarowego, w omawianym przypadku nie będzie miało związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Czynności te zostaną bowiem dokonane w procesie likwidacji i wyłącznie w wykonaniu dyspozycji organu właścicielskiego.

W związku z powyższym przedmiotowe nieodpłatne przekazanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT i to niezależnie od tego, czy przy nabyciu praw Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, czy też prawo takie nie powstało.

Stanowisko Wnioskodawcy uległo zmianie. Wnioskodawca wskazał, że nieodpłatne przekazanie w ramach procesu likwidacji podatnika praw autorskich i znaku towarowego, w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT nie będzie podlegać opodatkowaniu. Wnioskodawca uzyskał informację, że prawa autorskie i znak towarowy mają zostać przekazane do instytucji kultury, która ma kontynuować działalność wydawniczą pod znakiem towarowym P.

Ad. 5.

Zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy. Podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują zwrotu "określone w momencie dostawy towarów". Faktyczną treść normatywną przywołanego pojęcia wypracowano jednak w procesie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dokonywanej przez organy podatkowe. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2014 r. nr IBPP2/443-837/14/KO, w przypadku gdy ma miejsce nieodpłatna dostawa towarów spełniająca warunki dla zrównania jej z dostawą odpłatną podlegającą opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru określone w momencie dostawy towaru, tj. w momencie jego przekazania. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru, lecz skorygowana na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania przedmiotowych towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego

* opodatkowania podatkiem VAT należnym nieodpłatnego przekazania towarów w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu przysługiwało i nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego - jest prawidłowe,

* opodatkowania nieodpłatnego przekazania praw autorskich i znaku towarowego w stosunku do których przy ich nabyciu lub wytworzeniu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT - jest nieprawidłowe.

* opodatkowania nieodpłatnego przekazania praw autorskich w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia VAT - jest prawidłowe,

* określenia podstawy opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów - jest prawidłowe

* określenia podstawy opodatkowania dla przekazywanych nieodpłatnie praw autorskich - jest nieprawidłowe,

* określenia podstawy opodatkowania nieodpłatnego przekazania znaku towarowego - jest prawidłowe,

* określenia stawki podatku jaka powinna być zastosowana do nieodpłatnego przekazania znaku towarowego i praw autorskich - jest prawidłowe,

* określenia stawki podatku jaka powinna być zastosowana do nieodpłatnego przekazania towarów - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub ich części składowych, za wyjątkiem towarów stanowiących prezenty o małej wartości, lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania). Należy podkreślić, że w sytuacji, gdy podatnik odliczył podatek naliczony przy zakupie towarów, to ich nieodpłatne przekazanie, gdyby było nieopodatkowane, w rezultacie prowadziłoby do sytuacji, gdy żaden z uczestników obrotu gospodarczego nie poniósłby ekonomicznego ciężaru podatku VAT. Pozostawałoby to w sprzeczności z zasadą powszechności i neutralności opodatkowania.

W związku z tym, dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

* podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz

* podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu imporcie lub wytworzeniu towarów lub ich części składowych.

Oznacza to, że cel takiego przekazania pozostaje bez znaczenia, podobnie jak i podmiot, na rzecz którego jest ono dokonywane (przepis wskazuje jedynie przykładowe sytuacje, które mogą zostać uznane za odpłatną dostawę towarów).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołane wyżej unormowanie wskazuje, że przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT są czynności odpłatne, natomiast nieodpłatne świadczenie usług, co do zasady, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych m.in. w art. 8 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 cyt. ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:

* w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa - użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych (warunki te muszą być spełnione łącznie),

* w przypadku świadczenia usług - świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem państwowym. Podstawowym przedmiotem działania Wnioskodawcy jest działalność wydawnicza. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie Zarządzenia Ministra Skarbu Państwa ze stycznia 2012 r., przedsiębiorstwo zostało postawione w stan likwidacji. Likwidacja obejmuje szereg czynności, które likwidator przedsiębiorstwa zobowiązany jest wykonać w trakcie procesu likwidacyjnego. Jedną z czynności jest zadysponowanie mieniem likwidowanego przedsiębiorstwa, po uprzednim wyodrębnieniu i zabezpieczeniu będących w posiadaniu przedsiębiorstwa, w szczególności: zbiorów bibliotecznych, zbiorów tzw. egzemplarzy żelaznych, praw wydawniczych, oraz praw do opracowań redakcyjnych i znaków towarowych mających znaczenie dla dorobku kultury i dziedzictwa narodowego, które po wypracowaniu odpowiedniej formuły prawnej zostaną przekazane do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub do wskazanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego właściwych instytucji.

Minister Skarbu Państwa w wydanym Zarządzeniu zobowiązał Wnioskodawcę do nieodpłatnego przekazania wskazanych powyżej dóbr kultury tj. praw autorskich, zbiorów bibliotecznych, zbioru tzw. egzemplarzy żelaznych oraz znaku firmowego przedsiębiorstwa na rzecz wskazanej instytucji kultury. Posiadane zasoby, które zostaną nieodpłatnie przekazane, były przez Wnioskodawcę wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z kwestią opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów w związku z procesem likwidacji podatnika.

Nieodpłatne przekazanie towarów (darowiznę) uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT w związku z ich nabyciem, importem lub wytworzeniem (bądź ich części składowych). W sytuacji gdy warunek ten nie zostanie spełniony, wówczas nieodpłatne przekazanie towarów (darowizna) jest czynnością wyłączoną spod zakresu działania ustawy o VAT.

Tak więc nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na rzecz wskazanych przez Ministerstwo Kultury instytucji, przy nabyciu których przysługiwało prawo do odliczenia, należy uznać, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatną dostawę towarów, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na rzecz wskazanych przez Ministerstwo Kultury instytucji, przy nabyciu których nie przysługiwało prawo do odliczenia, nie stanowi w myśl art. 7 ust. 2 odpłatnej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z kwestią opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania praw autorskich i znaku towarowego w związku z procesem likwidacji.

Należy zauważyć, że znak towarowy i prawa autorskie mieszczą się w kategorii "wartości niematerialnych i prawnych", o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wynika z tego, że przeniesienie tych aktywów zalicza się do świadczenia usług.

Jak wskazał ustawodawca w art. 8 ust. 2 pkt 2, warunkiem opodatkowania usługi nieodpłatnej jest jej wykonanie do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Bez znaczenia pozostaje tutaj okoliczność, czy podatnikowi przysługiwało lub nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jak wskazano we wniosku Wnioskodawca zamierza nieodpłatnie przekazać znak towarowy i prawa autorskie do instytucji kultury, która ma kontynuować działalność wydawniczą pod znakiem towarowym P. Oznacza to, że prawa autorskie i znak towarowy będą służyły wykonywaniu działalności gospodarczej nabywcy, a więc nie można zgodzić się z Wnioskodawcą że czynność nieodpłatnego przekazania będzie związana z celami jego działalności gospodarczej.

Zatem ze względu na przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że planowana czynność spełnia warunki do uznania jej za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, a tym samym stanowi ona sprzedaż zdefiniowaną w art. 2 pkt 22 ustawy.

Stanowisko w zakresie pytania nr 3 należy uznać za nieprawidłowe. Natomiast w zakresie pytania nr 4 stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są również z kwestią ustalenia podstawy opodatkowania dla przekazywanych nieodpłatnie towarów.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Z powyższego wynika, że w przypadku gdy ma miejsce nieodpłatna dostawa towarów spełniająca warunki dla zrównania jej z dostawą odpłatną podlegającą opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru określone w momencie dostawy towaru, tj. w momencie jego przekazania. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru, lecz skorygowana na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania przedmiotowych towarów.

Analiza okoliczności faktycznych w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że podstawą opodatkowania towarów będzie cena nabycia towarów określona w momencie ich nieodpłatnego przekazywania przez Wnioskodawcę.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5 należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są również z kwestią ustalenia podstawy opodatkowania dla nieodpłatnego przekazania praw autorskich.

Na podstawie art. 29a ust. 5 ustawy, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

W świetle przytoczonego przepisu oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, że podstawa opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania praw autorskich, w myśl art. 29a ust. 5 ustawy - będzie poniesiony przez Wnioskodawcę koszt świadczenia tych usług.

Tym samym za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 6, zgodnie z którym podstawą opodatkowania będzie kwota za którą nabyto prawa autorskie.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są również z kwestią ustalenia podstawy opodatkowania dla nieodpłatnego przekazania znaku towarowego.

Zgodnie z przywołanym wcześniej art. 29a ust. 5 ustawy w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

Ustawodawca nie określił w sposób precyzyjny, jakiego rodzaju koszty mogą zostać uznane za poniesione przez podatnika w związku ze świadczeniem nieodpłatnie usług. Nie ulega jednak wątpliwości, że chodzi o koszty rzeczywiście poniesione w związku ze świadczoną usługą, tzn. koszty bez poniesienia których wykonanie usługi byłoby niemożliwe.

Z okoliczności sprawy wynika, że znak towarowy został stworzony przez Wnioskodawcę. W związku z jego wytworzeniem nie dokonywano żadnych zapisów w księgach rachunkowych, które mogły by określić wartości odnoszące się do tego znaku. Wnioskodawca wskazuje również że nie jest w stanie wskazać żadnych kosztów związanych z utrzymaniem i wytworzeniem znaku, pod którym występuje od 1946 r.

Zgodnie z cytowanym przepisem, podstawą opodatkowania nieodpłatnego świadczenia tych usług jest koszt tych usług poniesiony przez podatnika. Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem "kosztu świadczenia usługi". Stosując wykładnię celowościową wskazanego przepisu należy uznać, że podstawą opodatkowania nieodpłatnego świadczenia omawianego przepisu powinna być jak najbliższa rzeczywistemu kosztowi jej wyświadczenia. Zatem należy przyjąć, że w przypadku świadczenia usług objętych normą art. 8 ust. 2 ustawy o VAT istotny jest faktycznie poniesiony koszt świadczenia usług, a nie cena rynkowa danej usługi. Ustalając podstawę opodatkowania usługi polegającej na nieodpłatnym przekazaniu znaku towarowego do instytucji kultury wskazanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, należy wziąć pod uwagę koszty faktyczne poniesione przez podatnika związane z wytworzeniem i utrzymaniem znaku towarowego.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzić należy, że w przypadku nieodpłatnego przekazania usługi, podstawą opodatkowania - zgodnie z art. 29a ust. 5 ustawy - będzie faktyczny koszt świadczenia tej usługi, który stanowić będzie kwota poniesionych wydatków w związku z jego wytworzeniem i utrzymaniem.

Jeśli zatem, jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca nie jest w stanie wskazać żadnych kosztów związanych z utrzymaniem i wytworzeniem znaku, to podstawa opodatkowania w takiej sytuacji będzie równa zero.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 7 należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są także z kwestią ustalenia stawki podatku, jaka powinna być zastosowana do nieodpłatnego przekazania towarów, znaku towarowego i praw autorskich.

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W myśl art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

Wnioskodawca w złożonym wniosku pod nazwą towary określił księgozbiór biblioteczny, księgozbiór egzemplarzy tzw. żelaznych, książki i opracowania redakcyjne. W załączniku nr 3 do ustawy o VAT zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 72 - sklasyfikowane wg PKWiU 2008 ex 58.11.1 wymieniono książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi z wyłączeniem ulotek.

W załączniku nr 10 do ustawy o VAT zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, pod pozycją 32 - sklasyfikowane wg PKWiU 2008 ex 58.11.1 wymieniono książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braillea.

Wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że skoro książki drukowane występują zarówno w wykazie towarów i usług opodatkowanych stawką 8% i 5% to stawka podatku VAT właściwa dla książek będzie wynosiła 5%, ale tylko wtedy gdy zawierają stosowne oznaczenie ISBN oraz klasyfikację PKWiU ex 58.11.1. Jeżeli Wnioskodawca nie posiada takowych oznaczeń na książkach to stawka podatku będzie wynosiła 23%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 181 wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania - bez względu na symbol PKWiU.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Z przepisu art. 5 ww. ustawy wynika, że twórcą jest obywatel polski lub obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Z powołanych powyżej unormowań ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynika, że twórcą może być wyłącznie osoba fizyczna będąca autorem utworu w rozumieniu tej ustawy. Wnioskodawca niewątpliwie nie jest osobą fizyczną. Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał, że posiada on prawa autorskie, które nabył podczas wieloletniej działalności P.

Mając zatem na uwadze opis sprawy i obowiązujące przepisy wykonawcze należy stwierdzić, że jeśli nie można Wnioskodawcy sklasyfikować jako twórcy lub artysty to stawka podatku jaka będzie obowiązywała przy nieodpłatnym przekazaniu praw autorskich będzie wynosić 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. Jednakże ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie, nie przewidują opodatkowania stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku darowizny znaku towarowego, zatem czynność ta podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem analizując wątpliwości Wnioskodawcy należy stwierdzić, że Wnioskodawca może skorzystać z obniżonej 5% stawki podatku VAT przy przekazaniu towarów (książek), ale tylko po spełnieniu warunków określonych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. Jeżeli te warunki nie zostaną spełnione to stawka jaką powinien zastosować Wnioskodawca to 23%. Natomiast do przekazania nieodpłatnego znaku towarowego i praw autorskich stawka podatku wynosić będzie 23%.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 8, tj. stawki podatku VAT do przekazania nieodpłatnego znaku towarowego i praw autorskich należało uznać za prawidłowe, nieprawidłowe jest stanowisko odnośnie towarów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl