IPPP1/4512-41/15-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-41/15-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2015 r. (data wpływu 20 stycznia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest posiadaczem gospodarstwa rolnego składającego się z dwóch nieruchomości (działek) jednej zabudowanej nr 204/7 i drugiej niezabudowanej nr 204/4 i nosi się z zamiarem sprzedaży jednej z nich. Jest to pozostałość po większym gospodarstwie rolnym które ojciec Wnioskodawcy przekazał mu w drodze darowizny za emeryturę (KRUS) dnia 23 lutego 1994 r. i miało powierzchnię 2.56 ha. i nr 204/1. Gospodarstwo stanowiło i stanowi wyłączny majątek osobisty Wnioskodawcy nabyty przed ślubem. Gospodarstwo powyższe uprawiał do września 2008 r.

W październiku 2006 r. Skarb Państwa wydzielił i wykupił od Wnioskodawcy działkę gruntu o pow. 0.5315 ha nr 204/3 dzieląc gospodarstwo na dwie części, poprzez przecięcie go autostradą. Był to wykup na zasadach tzw. spec ustawy z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych i autostrad tj. na cel uzasadniający wywłaszczenie nieruchomości co potwierdza akt not. Po tym zdarzeniu powstały działki nr 204/2 o pow. 1.6481 ha nieruchomość zabudowana oraz nr 204/4 o pow. 0,3804 ha nieruchomość niezabudowana.

W związku z tym, że poprowadzenie autostrady uniemożliwiało dalsze użytkowanie tych terenów jako rolne, w listopadzie 2007 r. został uchwalony nowy plan zagospodarowania przestrzennego, który obowiązuje do tej pory, w związku z czy zmieniło się przeznaczenie terenu, z rolnego na przemysłowo - usługowy i w części mieszkaniowo - usługowy dla działki 204/2 i przemysłowo - usługowy dla działki 204/4. W związku z tym w 2008 r. Wnioskodawca dokonał podziału działki nr 204/2 na zabudowaną nieruchomość nr 204/7 o pow. 0.5458 ha o przeznaczeniu mieszkaniowo-usługowym na której mieszka i na niezabudowaną nieruchomość nr 204/8 o pow. 1.0674 ha o przeznaczeniu przemysłowo-usługowym (a także na działki 204/5 i 204/6 stanowiące drogę publiczną i przekazane z mocy prawa dla gminy i powiatu w momencie wydania decyzji podziałowej).

W tym samym roku Wnioskodawca sprzedał niezabudowaną nieruchomość nr 204/8 (akt notarialny z 3 września 2008 nr A 4312/2008). Sprzedaż ta była opodatkowana podatkiem VAT zgodnie z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr: IP-PP2-443-66/08-4/AZ w której powyższe zdarzenie, czyli jednorazowa sprzedaż z majątku osobistego nie nabytego w celu działalności związanej z dostarczaniem działek budowlanych została opodatkowana podatkiem VAT w związku z działalnością rolniczą i wykorzystywaniem nieruchomości na ten cel.

Jedna z nieruchomości której sprzedaż Wnioskodawca rozważa jest niezabudowana i jest niewyłączoną z produkcji rolnej ziemią orną którą msc. plan zagospodarowania przestrzennego przeznacza jako przemysłowo-usługową na której działalność rolnicza ustała w 2008 r. i żadna inna nie jest prowadzona, druga jest niewyłączoną z produkcji rolnej działką ziemi ornej na której działalność rolnicza ustała w 2008 r. o przeznaczeniu w msc. planie zag. przest. jako mieszkaniowo-usługowy zabudowana dwoma budynkami murowanymi; mieszkalnym o pow.138 m2 z 1958 r. i gospodarczym o pow.154 m2 z 1960 r. zbudowanymi przez dziadków, którzy je zamieszkiwali i użytkowali do celów rolniczych, następnie użytkował je ojciec i Wnioskodawca. Budynki nie były przebudowywane ani rozbudowywane, Wnioskodawca dokonywał w nich tylko niezbędnych napraw i remontów w celu utrzymania ich w stanie nie pogorszonym. Wartość napraw nie przekroczyła 30% wartości budynków. Część budynków od 1994 r. była przez Wnioskodawcę okresowo wynajmowana. Najem jest prowadzony z przerwami, trwa w sumie dłużej niż 5 lat, budynki nie są środkiem trwałym i nie były amortyzowane. Jest to najem na różne cele w tym na cele działalności gospodarczej. W pozostałej części budynków mieszka i wykorzystywał je do zadań związanych produkcją rolną. Z tytułu najmu na cele działalności gospodarczej Wnioskodawca nie płacił podatku VAT korzystając z podmiotowego zwolnienia, ponieważ nie przekraczał limitu kwoty powyżej której ten podatek występował aż do roku 2008 kiedy to opodatkowana podatkiem VAT sprzedaż działki spowodowała przekroczenie progu i zapłatę podatku VAT. Ponieważ przez cały 2009 r. i 2010 r. nie przekroczył limitu powyżej którego występowałby VAT, w 2011 r. ponownie skorzystał z podmiotowego zwolnienia z VAT i od tamtego czasu nie przekroczył limitu, który ponownie powodowałby konieczność płacenia VAT z tytułu najmu. Od września 2008 r. ustało wykorzystywanie budynków i ziemi na obu działkach na cele produkcji rolnej z powodu sprzedaży jednej działki stanowiącej większość ziemi którą uprawiał, w związku z czym zaprzestał działalności rolniczej. Wnioskodawca nie zajmuje się i nie zajmował działalnością związaną z pozyskiwaniem, podziałem, ani sprzedażą działek w sposób częstotliwy. Nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nigdy nie prowadził żadnej firmy, a od 1996 r. jest z krótkimi przerwami do chwili obecnej zatrudniony na umowę o pracę i pracodawca odprowadza za niego ZUS. Obie działki 204/7 i 204/4 pomimo tego, że razem nie mają powierzchni 1 ha fizycznego, to powierzchnia powyżej 1 ha przeliczeniowego klasyfikuje je jako gospodarstwo rolne, jednak w chwili obecnej w wyniku sporu granicznego z sąsiadem prowadzone jest postępowanie rozgraniczające na działce 204/4 i na tą chwilę nie wiadomo, jaka będzie powierzchnia w ha. przeliczeniowych. Po zakończeniu postępowania powierzchnia może być mniejsza o około 100-150 m2.

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych dotyczących VAT, które mogą mieć zastosowanie w przypadku zdarzenia przyszłego, polegającego na jednorazowej sprzedaży jednej z opisanych powyżej działek, z majątku osobistego, z uwzględnieniem że jedna z nich oznaczona jako 204/7 jest nieruchomością zabudowaną budynkiem gospodarczym i mieszkalnym na terenie o przeznaczeniu mieszkalnym z dopuszczeniem usług natomiast druga oznaczona jako 204/4 jest nieruchomością niezabudowaną o przeznaczeniu przemysłowo-usługowym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

* w przypadku jednorazowej sprzedaży z majątku osobistego nabytego 20 lat temu, nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i gospodarczym na terenie o przeznaczeniu mieszkalnym z dopuszczeniem usług, wykorzystywanej do tej pory na działalność rolniczą która ustała ponad 6 lat temu i najem nie prowadzony w ramach rejestrowanej działalności gospodarczej i zwolniony podmiotowo z VAT, niezależnie od przeznaczenia uzyskanych ze sprzedaży środków Wnioskodawca nie powinien płacić podatku VAT;

* w przypadku jednorazowej sprzedaży z majątku osobistego nabytego 20 lat temu, nieruchomości niezabudowanej stanowiącej grunt rolny, na terenie o przeznaczeniu przemysłowo-usługowym wykorzystywanej do tej pory na działalność rolniczą, która ustała ponad 6 lat temu, a obecnie nie wykorzystywana, niezależnie od przeznaczenia uzyskanych ze sprzedaży środków Wnioskodawca powinien płacić podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosowanie do art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej. W kontekście powyższego nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęca typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Z uwagi na przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast, na podstawie art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki obniżone, jak również zwolnienie od podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 33 przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, zwolnieniu od podatku podlega dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że;

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest posiadaczem gospodarstwa rolnego składającego się z dwóch nieruchomości (działek) jednej zabudowanej nr 204/7 i drugiej niezabudowanej nr 204/4 i nosi się z zamiarem sprzedaży jednej z nich. Jest to pozostałość po większym gospodarstwie rolnym, które ojciec Wnioskodawcy przekazał mu w drodze darowizny za emeryturę (KRUS) dnia 23 lutego 1994 r.

W październiku 2006 r. Skarb Państwa wydzielił i wykupił od Wnioskodawcy działkę gruntu o pow. 0.5315 ha nr 204/3 dzieląc gospodarstwo na dwie części, poprzez przecięcie go autostradą. Po tym zdarzeniu powstały działki nr 204/2 o pow. 1.6481 ha nieruchomość zabudowana oraz nr. 204/4 o pow. 0,3804 ha nieruchomość niezabudowana.

W związku z tym, że poprowadzenie autostrady uniemożliwiało dalsze użytkowanie tych terenów jako rolne, w listopadzie 2007 r. został uchwalony nowy plan zagospodarowania przestrzennego, który obowiązuje do tej pory, w związku z czy zmieniło się przeznaczenie terenu, z rolnego na przemysłowo - usługowy i w części mieszkaniowo - usługowy dla działki 204/2 i przemysłowo - usługowy dla działki 204/4.

W 2008 r. Wnioskodawca dokonał podziału działki nr 204/2 na zabudowaną nieruchomość nr 204/7 o pow. 0.5458 ha o przeznaczeniu mieszkaniowo-usługowym na której mieszka i na niezabudowaną nieruchomość nr 204/8 o pow. 1.0674 ha o przeznaczeniu przemysłowo-usługowym (a także na działki 204/5 i 204/6 stanowiące drogę publiczną i przekazane z mocy prawa dla gminy i powiatu w momencie wydania decyzji podziałowej). W tym samym roku Wnioskodawca sprzedał niezabudowaną nieruchomość nr 204/8. Sprzedaż ta była opodatkowana podatkiem VAT zgodnie z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IP-PP2-443-66/08-4/AZ, w której powyższe zdarzenie, czyli jednorazowa sprzedaż z majątku osobistego nie nabytego w celu działalności związanej z dostarczaniem działek budowlanych została opodatkowana podatkiem VAT w związku z działalnością rolniczą i wykorzystywaniem nieruchomości na ten cel.

Jedna z nieruchomości której sprzedaż Wnioskodawca rozważa jest niezabudowana i jest niewyłączoną z produkcji rolnej ziemią orną którą msc. plan zagospodarowania przestrzennego przeznacza jako przemysłowo-usługową, na której działalność rolnicza ustała w 2008 r. i żadna inna nie jest prowadzona, druga jest niewyłączoną z produkcji rolnej działką ziemi ornej na której działalność rolnicza ustała w 2008 r. o przeznaczeniu w msc. planie zag. przest. jako mieszkaniowo-usługowy zabudowana dwoma budynkami murowanymi; mieszkalnym o pow.138 m2 z 1958 r. i gospodarczym o pow.154 m2 z 1960 r. zbudowanymi przez dziadków, którzy je zamieszkiwali i użytkowali do celów rolniczych, następnie użytkował je ojciec i Wnioskodawca. Budynki nie były przebudowywane ani rozbudowywane, Wnioskodawca dokonywał w nich tylko niezbędnych napraw i remontów w celu utrzymania ich w stanie nie pogorszonym. Wartość napraw nie przekroczyła 30% wartości budynków. Część budynków od 1994 r. była przez Wnioskodawcę okresowo wynajmowana. Najem jest prowadzony z przerwami, trwa w sumie dłużej niż 5 lat, budynki nie są środkiem trwałym i nie były amortyzowane. Jest to najem na różne cele w tym na cele działalności gospodarczej. W pozostałej części budynków Wnioskodawca mieszka i wykorzystywał je do zadań związanych produkcją rolną. Z tytułu najmu na cele działalności gospodarczej Wnioskodawca nie płacił podatku VAT korzystając z podmiotowego zwolnienia, ponieważ nie przekraczał limitu kwoty powyżej której ten podatek występował.

Od września 2008 r. ustało wykorzystywanie budynków i ziemi na obu działkach na cele produkcji rolnej z powodu sprzedaży jednej działki stanowiącej większość ziemi, którą Wnioskodawca uprawiał, w związku z czym zaprzestał działalności rolniczej. Wnioskodawca nie zajmuje się i nie zajmował działalnością związaną z pozyskiwaniem, podziałem, ani sprzedażą działek w sposób częstotliwy. Nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nigdy nie prowadził żadnej firmy, a od 1996 r. jest z krótkimi przerwami do chwili obecnej zatrudniony na umowę o pracę.

Z uwagi na obowiązujące przepisy prawa oraz całokształt okoliczności w sprawie, stwierdzić należy, że dostawa opisanych nieruchomości nie odbędzie się w ramach zarządu majątkiem prywatnym Wnioskodawcy, lecz w ramach działalności gospodarczej. Okoliczności sprawy wskazują na ścisłe związanie gruntu z prowadzoną produkcją rolną, ponadto Wnioskodawca w 2008 r. dokonał już sprzedaży niezabudowanej nieruchomości, która to czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo, od 1994 r. Wnioskodawca oddał część zabudowań znajdujących się na jednej z opisanych działek w najem, wymieniony w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu. W konsekwencji z tytułu planowanej dostawy Wnioskodawca będzie działać jako podatnik podatku VAT, a sprzedaż nieruchomości, o których mowa we wniosku, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

W odniesieniu do czynności sprzedaży działki nr 204/4 należy stwierdzić że - jak wynika z treści wniosku - jest to działka niezabudowana, do 2008 r. wykorzystywana w działalności rolniczej, posiadająca miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest to działka o przeznaczeniu przemysłowo - usługowym. W związku z tym, sprzedaż ww. działki nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Analiza powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) innych niż tereny budowlane.

Ponieważ w analizowanej sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy nieruchomości wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Transakcja dostawy wskazanej działki nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ z okoliczności sprawy nie wynika, aby działka ta wykorzystywana była przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

W konsekwencji, czynność sprzedaży niezabudowanej działki nr 204/4 będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

W odniesieniu natomiast do nieruchomości zabudowanej nr 204/7, na której znajdują się murowany budynek mieszkalny z 1958 r. oraz budynek gospodarczy z 1960 r. należy przeanalizować powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia. Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powołanej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę dzierżawy, wynajmu bądź kupna-sprzedaży.

W świetle opisanych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że dostawa wynajmowanych od 1994 r. części budynków znajdujących się na nieruchomości nr 204/7 korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Natomiast, niewynajmowane części budynków nie zostały oddane do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, czyli nie doszło do ich pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 ustawy. Tym samym, sprzedaż opisanych we wniosku niewynajmowanych części budynków nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu wskazanego wyżej przepisu ustawy i wobec tego, nie będą spełnione warunki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Z konstrukcji katalogu zwolnień wymienionego w art. 43 ustawy wynika, że jeżeli nie znajduje zastosowania zwolnienie z podatku od towarów i usług wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, konieczna jest weryfikacja, czy dana czynność podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu wskazanych budynków (budynki zostały wybudowane w latach 1958 i 1960 przez dziadków Wnioskodawcy, użytkowane w prowadzonej działalności rolniczej przez dziadków oraz ojca Wnioskodawcy, a następnie w drodze darowizny przekazane Wnioskodawcy). Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie dokonywał ulepszeń ww. budynków przekraczających 30% ich wartości początkowej.

Wobec tego, dostawa niewynajmowanych części budynków będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy - w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione.

Ze zwolnienia będzie zatem korzystała również dostawa gruntu, na którym posadowione są ww. budynki.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl