IPPP1/4512-275/16-2/IGo - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-275/16-2/IGo Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2016 r. (data wpływu 1 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca Stowarzyszenie... z siedzibą w... przy ul.... realizuje przedsięwzięcie pn. "A.". Cel główny projektu to: wzrost świadomości pracowników MSP odnośnie efektywnego wykorzystania zasobów poprzez zainspirowanie do 30 kwietnia 2016 r. kadry zarządzającej i pracowników 3000 firm z 6 branż: budowlanej, drzewnej (stolarz), samochodowej (mechanik pojazdów samochodowych), drukarskiej, usług osobistych (fryzjer, kosmetyczka), spożywczej (piekarz, cukiernik) oraz ich otoczenia do działań na rzecz zmniejszenia zużycia zasobów.

Cele szczegółowe projektu to:

1. Zmniejszenie zużycia wybranych zasobów w min. 100 firmach o 10% dzięki wdrożeniu systemu monitorowania i niezbędnych zmian organizacyjno-technicznych;

2. Przygotowanie 1000 pracowników z 500 firm do wyszukiwania marnotrawstwa i generowania pomysłów oszczędnościowych w zakresie gospodarowania zasobami;

3. Wzrost świadomości wśród MSP na temat korzyści ekonomicznych i środowiskowych, powstałych w wyniku oszczędności zasobów poprzez dotarcie do 3000 firm;

4. Wzrost przekonania społeczeństwa (10000 firm i osób prywatnych) o możliwości wpływu jednostki na zmniejszenie zużycia zasobów poprzez gromadzenie i prezentowanie dobrych praktyk;

5. Wzrost świadomości obywateli w zakresie potrzeby działania na rzecz efektywnego wykorzystania zasobów poprzez włączenie partnerów społecznych i jednostek naukowych.

Środki na realizację przedsięwzięcia pochodzą z dwóch źródeł:

1. Komisji Europejskiej (umowa podpisana 10 września 2013 r.) oraz

2. Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (umowa podpisana 6 września 2013 r.).

W realizację projektu zaangażowanych jest 3 partnerów: Stowarzyszenie..., Związek... i Stowarzyszenie....

Stowarzyszenie... w ramach otrzymanego dofinansowania zobowiązuje się do realizacji następujących działań:

A2 Monitorowanie postępów w projekcie, w tym wizytacja warsztatów;

A5 Networking activities w tym organizacja spotkań Peer-Review;

E1 Monitoring osiągnięcia rezultatów projektu;

F1 Promocja oszczędności zasobów w otoczeniu firm;

F2 Tablice informacyjne L.;

F3 Raport dla laika;

F4 Portal internetowy projektu.

Stowarzyszenie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT.

Otrzymane dofinansowanie w całości przeznaczone jest na cele statutowe Stowarzyszenia i nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie... ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego od realizowanych zadań w ramach realizowanego przedsięwzięcia pn. "Trzy kampanie integrujące przedsiębiorstwa MSP i ich otoczenie w działaniach na rzecz ochrony środowiska".

Środki na realizację przedsięwzięcia pochodzą z dwóch źródeł: 1. Komisji Europejskiej (umowa podpisana 10 września 2013 r.) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (umowa podpisana 6 września 2013 r.).

Zdaniem wnioskodawcy, Stowarzyszenie... uważa, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług realizowanych w ramach przedsięwzięcia pn. "Trzy kampanie integrujące przedsiębiorstwa MSP i ich otoczenie w działaniach na rzecz ochrony środowiska". Środki na realizację przedsięwzięcia pochodzą z dwóch źródeł: 1. Komisji Europejskiej (umowa podpisana 10 września 2013 r.) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (umowa podpisana 6 września 2013 r.).

Stowarzyszenie... uważa, że do kosztów kwalifikowanych projektu powinno zaliczyć także podatek od towarów i usług.

Podatnik nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, jeżeli kupowane za unijne i publiczne dotacje towary i usługi mają służyć realizacji projektu wykorzystywanego wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług albo niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym podatnik ma prawo zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowanych projektu "Trzy kampanie integrujące przedsiębiorstwa MSP i ich otoczenie w działaniach na rzecz ochrony środowiska".

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 536 z późn. zm.) podatnik jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stowarzyszenie na potrzeby projektu dokonuje zakupów określonych towarów i usług ponosząc koszt naliczonego podatku od towarów i usług w celu świadczenia działań na rzecz grupy docelowej projektu, tym samym działania wykonywane w ramach projektu nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zatem uprawniony do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych przez niego na potrzeby realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest osobie fizycznej, osobie prawnej, jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawca realizuje przedsięwzięcie pn. "A.". Celem głównym projektu jest wzrost świadomości pracowników MSP odnośnie efektywnego wykorzystania zasobów poprzez zainspirowanie do 30 kwietnia 2016 r. kadry zarządzającej i pracowników 3000 firm z 6 branż: budowlanej, drzewnej (stolarz), samochodowej (mechanik pojazdów samochodowych), drukarskiej, usług osobistych (fryzjer, kosmetyczka), spożywczej (piekarz, cukiernik) oraz ich otoczenia do działań na rzecz zmniejszenia zużycia zasobów. W realizację projektu zaangażowanych jest 3 partnerów: Stowarzyszenie..., Związek... i Stowarzyszenie.... Stowarzyszenie... w ramach otrzymanego dofinansowania zobowiązuje się do realizacji następujących działań:

A2 Monitorowanie postępów w projekcie, w tym wizytacja warsztatów;

A5 Networking activities w tym organizacja spotkań Peer-Review;

E1 Monitoring osiągnięcia rezultatów projektu;

F1 Promocja oszczędności zasobów w otoczeniu firm;

F2 Tablice informacyjne L.;

F3 Raport dla laika;

F4 Portal internetowy projektu.

Otrzymane dofinansowanie w całości przeznaczone jest na cele statutowe Stowarzyszenia i nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, odliczenie podatku uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w ramach realizowanych inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (przeznaczone są na cele statutowe).

Zatem Wnioskodawca w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu, jak również Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl