IPPP1/4512-23/15-4/IGo - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-23/15-4/IGo Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2014 r., przesłanym zgodnie z właściwością do tut. Biura, (data wpływu do BKIP w Lesznie 3 listopada 2014 r., data wpływu do BKIP w Płocku 19 stycznia 2015 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. Organu dnia 19 stycznia 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2015 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

X (X) złożyła w 2013 r. wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Małe projekty" (oś IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013) w konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "...".

Wniosek pn. został wybrany do finansowania. Stowarzyszenie LGD "..." przekazało wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, z którym w 2014 r. została podpisana umowa przyznania pomocy.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone bezpłatne zajęcia edukacyjne w formie teatrzyku kukiełkowego oraz bezpłatne warsztaty edukacyjne z zakresu prowadzenia zdrowego trybu życia. Zajęcia skierowane są do dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. Udział w zajęciach jest bezpłatny. W ramach projektu zostaną zakupione farby, pędzle, tablice, naczynia jednorazowe, plastikowe owoce i warzywa oraz książki edukacyjne pn..... Ponadto w ramach projektu zostaną zakupione kukiełki i dekoracje do teatrzyku oraz mikrofony. Zostanie nagrany także podkład lektorów do teatrzyku. Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach działalności statutowej i nie prowadzi do osiągnięcia zysku. Nie powstanie żaden obiekt stanowiący własność X, a co za tym idzie nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z realizacją zadania nie powstanie żadna sytuacja, która zobliguje X do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

X jest czynnym podatnikiem VAT, ale tylko w zakresie działalności odpłatnej. Projekt powyższy realizowany jest w ramach działalności nieodpłatnej, w którym to VAT z ponoszonych kosztów nie jest wliczany do rozliczeń z Urzędem Skarbowym w ramach deklaracji VAT-7.

Działalność X związana z realizacją ww. projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy X ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 - małe projekty).

Zdaniem wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z późn zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2014 r. została podpisana umowa przyznania pomocy dla Wnioskodawcy na realizację projektu pn. "...". W ramach projektu zostaną przeprowadzone bezpłatne zajęcia edukacyjne w formie teatrzyku kukiełkowego oraz bezpłatne warsztaty edukacyjne z zakresu prowadzenia zdrowego trybu życia. Zajęcia skierowane są do dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. Udział w zajęciach jest bezpłatny. W ramach projektu zostaną zakupione farby, pędzle, tablice, naczynia jednorazowe, plastikowe owoce i warzywa oraz książki edukacyjne pn..... Ponadto w ramach projektu zostaną zakupione kukiełki i dekoracje do teatrzyku oraz mikrofony. Zostanie nagrany także podkład lektorów do teatrzyku.

Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach działalności statutowej i nie prowadzi do osiągnięcia zysku. Nie powstanie żaden obiekt stanowiący własność X, a co za tym idzie nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z realizacją zadania nie powstanie żadna sytuacja, która zobliguje X do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Projekt powyższy realizowany jest w ramach działalności nieodpłatnej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż realizacja projektu, jak wskazał Wnioskodawca, nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl