IPPP1/4512-1218/15-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-1218/15-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2015 r. (data wpływu 2 grudnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania płatności na rzecz EBC z tytułu zwrotu kosztów prowadzenia SBDPW - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania płatności na rzecz EBC z tytułu zwrotu kosztów prowadzenia SBDPW.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej jako "Wnioskodawca") jest bankiem. W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, zgodnie z postanowieniami Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864)2, z późn. zm., "TUE"), w 2004 r. Wnioskodawca stał się częścią Europejskiego Systemu Banków Centralnych ("ESBC"), który tworzą Europejski Bank Centralny ("EBC") i krajowe banki centralne państw członkowskich Unii Europejskiej (art. 282 TUE).

ESBC jest kierowany przez organy decyzyjne EBC, którymi są Rada Prezesów i Zarząd (art. 129 ust. 1 TUE). Zasady funkcjonowania ESBC określają TUE oraz Protokół do TUE w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego ("Protokół ESBC"). W celu wykonania zadań powierzonych ESBC, EBC m.in. uchwala rozporządzenia, podejmuje decyzje, wydaje zalecenia i opinie w określonym zakresie (art. 132 ust. 1 TUE).

Głównym celem ESBC, jako organu sprawującego zadania bankowości centralnej, jest utrzymanie stabilności cen (art. 127 ust. 1 i art. 282 ust. 2 TUE). ESBC wypełnia również inne, dodatkowe zadania, m.in. w zakresie gromadzenia niezbędnych informacji statystycznych od właściwych władz krajowych lub podmiotów gospodarczych (art. 5 Protokołu ESBC).

W związku z realizacją ww. zakresu dodatkowych zadań, ESBC stworzył scentralizowaną bazę danych o papierach wartościowych ("SBDPW"), tj. infrastrukturę technologii informacyjnej, w której przechowuje się dane dotyczące papierów wartościowych, ich emitentów i cen. SBDPW jest prowadzona wspólnie przez członków ESBC, w tym krajowe banki centralne państw członkowskich Unii Europejskiej spoza strefy euro, które dobrowolnie uczestniczą w prowadzeniu SBDPW. SBDPW jest zlokalizowana w siedzibie EBC (Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego z dnia 26 września 2012 r. w sprawie systemu zarządzania jakością danych na potrzeby scentralizowanej bazy danych o papierach wartościowych, Dz.U.UE seria L z 2012 r. Nr 307, str. 89).

Dotychczas, podobnie jak i większość innych banków centralnych państw członkowskich Unii Europejskiej spoza strefy euro, Wnioskodawca korzystał z SBDPW bez konieczności ponoszenia z tego tytułu kosztów. Koszty funkcjonowania SBDPW pokrywały głównie banki centralne państw członkowskich Unii Europejskiej, których walutą jest euro, tworzące Eurosystem. Począwszy od 2015 r., w związku z decyzją Rady Prezesów EBC, na podstawie multilateralnej umowy, która zostanie zawarta (najprawdopodobniej w grudniu 2015 r.) z EBC przez Wnioskodawcę i niektóre pozostałe banki państw członkowskich Unii Europejskiej spoza strefy euro, Wnioskodawca będzie zwracał EBC część kosztów prowadzenia SBDPW w wysokości określonej w odniesieniu do wkładu Wnioskodawcy do kapitału EBC (klucza subskrypcji kapitału EBC). W powyższym kontekście Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy płatności, które będzie realizował na rzecz EBC z tytułu zwrotu kosztów prowadzenia SBDPW, będą objęte zakresem opodatkowania VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy płatności, które Wnioskodawca będzie realizował na rzecz EBC z tytułu zwrotu kosztów prowadzenia SBDPW, będą objęte zakresem opodatkowania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy płatności, które będą przezeń realizowane na rzecz EBC z tytułu zwrotu kosztów prowadzenia SBDPW, nie będą objęte zakresem opodatkowania VAT, co Wnioskodawca uzasadnia poniżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 15 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przez podatnika działającego w takim charakterze.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy o VAT, przez import usług należy rozumieć świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Z kolei, jak wskazuje art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Powyższe przepisy uzupełniają regulacje art. 28a-28o ustawy o VAT, dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług.

Zatem, w świetle powyższego należy stwierdzić, że import usług, co do zasady, ma miejsce w przypadku świadczenia usług przez usługodawcę będącego podatnikiem (warunek 1), nieposiadającego siedziby oraz stałego miejsca działalności gospodarczej na terytorium Polski (warunek 2), na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT (warunek 3), których miejsce świadczenia, w świetle art. 28a-28o ustawy o VAT, znajduje się na terytorium Polski (warunek 4).

Przy czym, dla zaistnienia czynności podlegającej opodatkowaniu VAT w postaci importu usług istotne jest, aby wszystkie ww. warunki zostały spełnione łącznie. Tym samym, a contrario, jeżeli okoliczności zaistniałe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego wskazują, że przynajmniej jeden z ww. warunków nie został spełniony, to - w ocenie Wnioskodawcy - w przypadku tym nie będziemy mieli do czynienia z importem usług. W konsekwencji płatności, które Wnioskodawca będzie realizował na rzecz Wnioskodawcy z tytułu zwrotu kosztów prowadzenia SBDPW, nie będą wówczas objęte zakresem opodatkowania VAT.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że opisany stan faktyczny nie stanowi importu usług na gruncie ustawy o VAT, ze względu na niespełnienie warunku określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o VAT, tj. z uwagi na fakt, iż w odniesieniu do zapewniania Wnioskodawcy dostępu do SBDPW, EBC nie działa jako podatnik (warunek 1), gdyż:

1.

działalność EBC w tym zakresie nie stanowi działalności gospodarczej, zarówno w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jak i art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L z 2006 r. Nr 347, str. 1, dalej jako "Dyrektywa VAT"),

2.

działalność EBC w tym zakresie stanowi realizację zadań określonych w TUE i Protokole ESBC, w związku z czym objęta jest dyspozycją art. 15 ust. 6 ustawy o VAT oraz art. 13 ust. 1 Dyrektywy VAT, a czynności wchodzące w zakres tej działalności nie mieszczą się w załączniku I do Dyrektywy VAT, stanowiącym wykaz czynności, w odniesieniu do wykonania których podmioty prawa publicznego są uważane za podatników. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedmiotowym przypadku art. 15 ust. 6 ustawy o VAT należy stosować z uwzględnieniem celu płynącego z art. 13 ust. 1 Dyrektywy VAT, w myśl zasady dotyczącej tzw. pośredniego stosowania dyrektyw VAT, wynikającej z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, potwierdzonej m.in. wyrokami w sprawach C-62/00 MarksSpencer (paragraf 24), C-106/89 Marleasing (paragraf 8), C-334/92 Wagner Miret (paragraf 20), zgodnie z którą przy stosowaniu krajowych przepisów o VAT należy dokonywać ich wykładni, jak dalece jest to tylko możliwe, z uwzględnieniem brzmienia i celu Dyrektywy VAT, aby osiągnąć rezultat który ma być osiągnięty Dyrektywą VAT (harmonizacja ustawodawstw dotyczących podatków obrotowych poprzez ustanowienie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej) i tym samym zapewnić zgodność z trzecim paragrafem art. 288 TUE ("Dyrektywa wiąże każde Państwo Członkowskie, do którego jest kierowana, w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawia jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków"). Powyższe wynika z konstatacji nasuwającej się z porównania art. 13 ust. 1 Dyrektywy VAT i art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, iż polski przepis zawęża podmiotowy zakres wyłączenia z opodatkowania VAT ("organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy") w stosunku do analogicznego zakresu przewidzianego prawem unijnym ("krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego, w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej").

3.

zgodnie z art. 343 TUE, EBC korzysta z przywilejów i immunitetów na warunkach określonych w Protokole w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864)4, z późn. zm., "Protokół UE"). Stosownie do art. 22 Protokołu UE, działalność EBC i jego organów, podejmowana zgodnie ze Statutem ESBC i EBC, nie podlega żadnemu podatkowi obrotowemu. Jednocześnie, jak wskazuje art. 91 Konstytucji RP, przepisy TUE oraz Protokołu są w Polsce stosowane bezpośrednio i mają pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawą o VAT. Tym samym, mocą postanowień TUE oraz Protokołu, działalność EBC i jego organów w zakresie SBDPW, jako podejmowana w wykonaniu Statutu ESBC (w szczególności w związku z realizacją zadań określonych w art. 5 Protokołu ESBC), nie podlega w Polsce VAT.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że płatności, które będą przezeń realizowane na rzecz EBC z tytułu zwrotu kosztów prowadzenia SBDPW, nie będą objęte zakresem opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl