IPPP1/4512-1102/15-2/BS - VAT w zakresie zwolnienia od podatku nabytych usług inwestycyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-1102/15-2/BS VAT w zakresie zwolnienia od podatku nabytych usług inwestycyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2015 r. (data wpływu 27 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku nabytych usług inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku nabytych usług inwestycyjnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Towarzystwo należy do grupy A (...) - największej w Europie i jednej z dziesięciu największych na świecie firm zarządzających aktywami finansowymi. Towarzystwo działa na podstawie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych z dnia 27 maja 2004 r. 4 lutego 2014 r. Towarzystwo otrzymało zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na prowadzenie działalności oraz utworzenie funduszu inwestycyjnego otwartego. Fundusz utworzony przez Towarzystwo również działa w oparciu o przepisy ustawy o funduszach. Towarzystwo z mocy ustawy o funduszach świadczy na rzecz Funduszu usługi zarządzania, które korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT.

W ramach Funduszu Towarzystwo planuje utworzyć subfundusz/subfundusze. Subfundusz będzie stanowić część wydzieloną portfela inwestycyjnego Funduszu realizującego politykę inwestycyjną wskazaną przez Towarzystwo. Subfundusz nie będzie posiadał osobowości prawnej ani żadnego innego bytu prawnego, odrębnego od Funduszu (to Fundusz posiada osobowość prawną). Ponadto, Subfundusz nie będzie podatnikiem VAT (podatnikiem tym jest i pozostanie wyłącznie Fundusz). Podstawą utworzenia funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami jest art. 159 ust. 1 ustawy o funduszach, zgodnie z którym fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako fundusz składający się z subfunduszy różniących się w szczególności tym, że każdy może stosować inną politykę inwestycyjną. Fundusz stanowi przedsiębiorstwo zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe w rozumieniu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS).

W celu sprawnego zarządzania polityką inwestycyjną i aktywami Subfunduszu działającego w ramach Funduszu, Towarzystwo planuje zawrzeć umowę o doradztwo inwestycyjne (ang. Investment Advisory Agreement) ze spółką należącą do grupy A (...) z siedzibą we Francji. Spółka nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jak również nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce.

Z preambuły Umowy będzie wynikać, iż celem jej zawarcia jest umożliwienie Towarzystwu zarządzania portfelem inwestycyjnym Subfunduszu oraz pozyskanie usług inwestycyjnych. Ponadto Umowa będzie określać, iż Towarzystwo będzie nabywać od Spółki usługi polegające na następujących czynnościach w odniesieniu do zarządzania Subfunduszem:

a.

poszukiwaniu i ocenie możliwości inwestycyjnych Subfunduszu;

b.

wyznaczaniu głównych kierunków i doradztwie w zakresie zarządzania Subfunduszem, z uwzględnieniem struktury Subfunduszu, w tym struktury aktywów (alokacji aktywów), krajowego podziału aktywów, współczynnika pomiędzy środkami pieniężnymi w dowolnej walucie a papierami wartościowymi;

c.

doradztwie na rzecz Towarzystwa w zakresie trendów gospodarczych oraz zmian na rynku, a także wszelkich innych czynników, które mogą wpływać na cele inwestycyjne Subfunduszu i jego politykę;

d.

opracowywaniu analizy porad inwestycyjnych udzielanych Subfunduszowi w formie oczekiwanej przez Towarzystwo.

.

Towarzystwo będzie nabywać usługi inwestycyjne od Spółki ze względu na fakt, iż Spółka posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie polityki inwestycyjnej Subfunduszu. Zaangażowanie Spółki w praktyce będzie więc polegać na współuczestniczeniu w realizacji polityki inwestycyjnej Subfunduszu poprzez dostarczanie specjalistycznej wiedzy i rekomendacji w zakresie nabywania i zbywania aktywów do portfela Subfunduszu. W gestii Towarzystwa pozostaną uprawnienia decyzyjne i ostateczna odpowiedzialność za nabycie lub zbycie aktywów w portfelu Subfunduszu. Czynności objęte usługami inwestycyjnymi są immanentną częścią procesu zarządzania portfelem inwestycyjnym Funduszu (jego wydzieloną częścią stanowiącą Subfundusz), a więc w braku zawarcia Umowy i dostarczania usług inwestycyjnych przez Spółkę, czynności stanowiące usługi inwestycyjne musiałyby zostać wykonane przez Towarzystwo w zakresie zarządzania Subfunduszem, w celu dokonania należytej oceny sytuacji rynkowej i sytuacji Subfunduszu, skutkującej podjęciem decyzji o zbyciu i nabyciu określonych aktywów w ramach portfela Subfunduszu.

Z tytułu świadczenia usług inwestycyjnych przez Spółkę, Towarzystwo będzie zobowiązane do zapłaty na rzecz Spółki określonego w Umowie wynagrodzenia, stanowiącego wyrażoną procentowo kwotę, uzależnioną od średniej wartości netto aktywów Subfunduszu w danym okresie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opisane usługi inwestycyjne, które Towarzystwo będzie nabywać od Spółki, z tytułu zakupu których po stronie Towarzystwa wystąpi import usług, stanowić będą usługi zwolnione z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opinii Wnioskodawcy opisane usługi inwestycyjne, które Towarzystwo będzie nabywać od Spółki, z tytułu zakupu których po stronie Towarzystwa wystąpi import usług, stanowić będą usługi zwolnione z VAT.

Niżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że nabycie usług inwestycyjnych od Spółki przez Towarzystwo stanowić będzie import usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%. Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże ustawodawca w przepisach ustawy o VAT przewidział zwolnienie z VAT niektórych czynności. Art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku m.in.: usługi zarządzania:

a.

funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych,

b.

portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b) ustawy o VAT ma zastosowanie do: (i) usług o charakterze zarządzania, (ii) których przedmiotem jest portfel inwestycyjny lub jego części, funduszu inwestycyjnego, o którym mowa w ustawie o funduszach.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 3 ustawy o funduszach, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Fundusz inwestycyjny prowadzi działalność, ze szczególnym uwzględnieniem interesu uczestników, przestrzegając zasad ograniczania ryzyka inwestycyjnego określonych w ustawie o funduszach.

Fundusz, którym zarządza Towarzystwo, stanowi fundusz inwestycyjny w rozumieniu ustawy o funduszach. Fundusz zajmuje się inwestowaniem środków pieniężnych pozyskanych w drodze publicznego proponowania nabycia jednostek uczestnictwa w różne instrumenty finansowe. Ponieważ Fundusz działa na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy o funduszach jako fundusz inwestycyjny z wydzielonymi subfunduszami, w ramach Funduszu wyodrębniony będzie Subfundusz, który nie będzie odrębnym podmiotem, a jedynie wydzieloną częścią portfela inwestycyjnego Funduszu realizującą określoną przez Towarzystwo politykę inwestowania.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy, zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o funduszach, jest tworzenie funduszy inwestycyjnych i zarządzanie nimi, w tym pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa oraz reprezentowanie ich wobec osób trzecich. Na podstawie art. 45a ust. 1 ustawy o funduszach Towarzystwo może, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, powierzyć przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu wykonywanie czynności związanych z prowadzoną przez siebie działalnością.

Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć ze Spółką Umowę w celu sprawnego zarządzania Subfunduszem, który działać będzie w ramach Funduszu. Taki model biznesowy jest uzasadniony tym, iż Spółka posiada specjalistyczną wiedzę, która pozwala na kształtowanie i efektywną realizację polityki inwestycyjnej Subfunduszu. Zaangażowanie Spółki w świadczenie usług inwestycyjnych będzie się sprowadzało głównie do kształtowania polityki inwestycyjnej, w tym do rekomendacji w zakresie nabycia/zbycia określonych instrumentów finansowych w ramach Subfunduszu. Kwestie związane z podejmowaniem decyzji o zakupie i sprzedaży danych aktywów w portfelu inwestycyjnym będą spoczywać na Towarzystwie i będą dokonywane w oparciu o otrzymane od Spółki rekomendacje.

W tej sytuacji nie ulega zdaniem Wnioskodawcy wątpliwości, że przedmiotem usług inwestycyjnych świadczonych przez Towarzystwo będzie portfel inwestycyjny Funduszu, jego część o jakiej mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT.

Dla celu oceny możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, do usług inwestycyjnych świadczonych przez Spółkę, konieczne jest ustalenie, czy charakter usług tych wpisuje się w definicję "usługi zarządzania", o której mowa w tym przepisie. Należy w tym miejscu wskazać, że art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej określającego, iż państwa członkowskie zwalniają z VAT transakcje zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie. Ani ustawa o VAT, ani Dyrektywa VAT nie definiują pojęcia "zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi". Stąd też, zasadne w tym zakresie jest odwołanie się do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W wyroku z 4 maja 2006 r. w sprawie C-169/04 (Abbey National plc Inscape Investment Fund) Trybunał uznał, iż przy interpretacji pojęcia "usług zarządzania" dla celów VAT należy odwołać się do przepisów wspólnotowych regulujących kwestię funduszy inwestycyjnych. Przepisy wspólnotowe dotyczące funduszy inwestycyjnych znajdują się w Dyrektywie UCITS.

Dyrektywa UCITS w art. 6 ust. 2 określa, iż działalność związana z zarządzaniem przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe obejmuje obowiązki, o których mowa w załączniku II do Dyrektywy UCITS. Zgodnie z treścią tego załącznika, funkcje wchodzące w skład zbiorowego zarządzania portfelem to funkcje obejmujące:

1.

zarządzanie inwestycjami;

2.

administrację:

a.

obsługę prawną i obsługę rachunkowo-księgową w zakresie zarządzania funduszem,

b.

zapytania klientów,

c.

wycenę i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe),

d.

monitorowanie przestrzegania uregulowań,

e.

prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa,

f.

wypłatę zysków,

g.

emisję i umarzanie jednostek uczestnictwa,

h.

rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń),

i.

prowadzenie ksiąg,

3.

wprowadzanie do obrotu.

Na tej podstawie Trybunał stwierdził w komentowanym orzeczeniu, że pojęcie "zarządzania funduszami" jest autonomicznym pojęciem prawa wspólnotowego, którego treść nie może być zmieniona przez państwa członkowskie. Dalej TSUE stwierdził, iż zarządzanie funduszami obejmuje usługi w zakresie administracyjnego zarządzania i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczone przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, jeżeli tworzą one odrębną całość i - jeśli je oceniać globalnie - są specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami. Natomiast pojęcie to nie obejmuje świadczenia usług odpowiadających obowiązkom wypełnianym przez depozytariusza.

W ocenie TSUE, istotą i celem zwolnienia z VAT transakcji związanych z zarządzaniem funduszami inwestycyjnymi, o których mowa w przepisach Dyrektywy VAT, jest w szczególności ułatwienie małym inwestorom inwestowania w papiery wartościowe za pomocą przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, a także zapewnienie neutralności podatkowej wspólnego systemu VAT w kwestii wyboru między inwestowaniem bezpośrednim w papiery wartościowe a inwestowaniem za pośrednictwem przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania.

Próbę scharakteryzowania usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi podjął Rzecznik Generalny, który w swojej opinii w sprawie C-8/03 (Banque Bruxelles Lambert S.A.) uznał m.in., iż: "(...) transakcje, które obejmują zwolnienie, winny ograniczać się do tych, które są ściśle związane z prowadzeniem funduszu, to znaczy do określania polityki inwestycyjnej, kupna i sprzedaży aktywów. O ile zwolnione transakcje nie ograniczają się do podejmowania decyzji, o tyle jednak muszą one bezpośrednio dotyczyć transakcji handlowych papierami wartościowymi."

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca wskazuje, iż usługi inwestycyjne, które będą świadczone przez Spółkę, będą umożliwiały Towarzystwu zarządzanie Subfunduszem wyodrębnionym w ramach Funduszu. Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Towarzystwa mieszczą się w "funkcji zarządzania inwestycjami", o której mowa w załączniku II Dyrektywy UCTIS. Poprzez ich nabycie Towarzystwo będzie miało możliwość realizacji swoich ustawowych obowiązków związanych z polityką inwestycyjną Funduszu. Usługi pozwolą Towarzystwu na: (i) odnajdywanie nowych obszarów do inwestycji, (ii) wyznaczanie kierunków inwestycyjnych dla Subfunduszu oraz (iii) przeprowadzanie analizy aktualnej sytuacji gospodarczej. Wnioskodawca nie posiada odpowiednio wyspecjalizowanych zasobów, które pozwoliłyby na samodzielne działanie w obszarze zarządzania inwestycjami, stąd też będzie korzystał z pomocy Spółki. W konsekwencji, usługi inwestycyjne nabywane przez Towarzystwo będą stanowiły odrębną całość i jednocześnie będą istotne i specyficzne dla prowadzonej działalności w zakresie zarządzania Funduszem prowadzonej przez Towarzystwo. Czynności objęte usługami inwestycyjnymi są immanentną częścią procesu zarządzania portfelem inwestycyjnym Funduszu (jego wydzieloną częścią stanowiącą Subfundusz), a więc w braku zawarcia Umowy i dostarczania usług inwestycyjnych przez Spółkę, czynności stanowiące usługi inwestycyjne musiałyby zostać wykonane przez Towarzystwo w zakresie zarządzania Subfunduszem, w celu dokonania należytej oceny sytuacji rynkowej i sytuacji Subfunduszu, skutkującej podjęciem decyzji o zbyciu i nabyciu określonych aktywów w ramach portfela Subfunduszu. W efekcie, spełnione będą wszystkie warunki, o których wspominał Trybunał w kontekście możliwości stosowania zwolnienia z VAT do usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi.

Fakt, iż usługi inwestycyjne będą świadczone przez podmiot trzeci - Spółkę - nie powinien wpływać na możliwość zastosowania zwolnienia z VAT do tych usług. Taki pogląd podzielany jest zarówno przez TSUE jak i organy podatkowe. Ważnym orzeczeniem w tym zakresie jest wyrok TSUE z 7 marca 2013 r. w sprawie C-275/11 GfBk Gesellschaft für Börsenkommunikation mbH. W rozstrzygnięciu tym TSUE stwierdził, iż: "usługi doradztwa inwestycyjnego w zakresie inwestowania w zbywalne papiery wartościowe świadczone przez osobę trzecią na rzecz spółki inwestycyjnej zarządzającej specjalnym funduszem inwestycyjnym mieszczą się w zakresie pojęcia "zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi" do celów zwolnienia ustanowionego we wskazanym przepisie, nawet gdyby osoba trzecia nie działała na podstawie upoważnienia w rozumieniu art. 5g dyrektywy Rady 85/611/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS), zmienionej dyrektywą 2001/107/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 stycznia 2002 r."

Powyższa konkluzja Trybunału ma szczególne znaczenie w odniesieniu do usług inwestycyjnych, które nabywane będą przez Towarzystwo, bowiem stan faktyczny sprawy rozstrzygniętej przez TSUE był analogiczny do zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku. Po pierwsze tożsamy był zakres i rodzaj usług, do których zdaniem TSUE można zastosować zwolnienie z VAT. Celem usług inwestycyjnych będzie dostarczenie Towarzystwu adekwatnej polityki dla Subfunduszu, co zapewni Towarzystwu możliwości sprawnego zarządzania Funduszem w tym zakresie. Spółka, podobnie jak GfBk, udzielać będzie rekomendacji Towarzystwu w odniesieniu do nabycia/zbycia określonych aktywów, które to rekomendacje będą analizowane pod kątem zgodności z prawem, a następnie wprowadzane w życie przez Towarzystwo na podstawie ostatecznych decyzji inwestycyjnych podejmowanych przez Towarzystwo w oparciu o te rekomendacje.

Po drugie, w obu przypadkach usługi, do których ma zastosowanie zwolnienie z VAT, są świadczone przez podmiot trzeci na rzecz towarzystwa funduszy inwestycyjnych, a nie bezpośrednio na rzecz funduszu inwestycyjnego. Podzielenie przez Wnioskodawcę w tej części usług zarządzania, wynika z faktu posiadania przez Spółkę odpowiednich zasobów i wiedzy specjalistycznej. Świadczenie usług przez osobę trzecią, jak stwierdził Trybunał, nie ma znaczenia przy ocenie możliwości zastosowania zwolnienia z VAT. Tym samym, usługi świadczone przez Spółkę powinny być kwalifikowane jako usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi i podlegać zwolnieniu z VAT.

Trybunał w przytoczonym wyroku jednoznacznie potwierdził, iż w strukturze organizacyjnej takiej jak w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, tj. sytuacji gdy podmiot zarządzający funduszem inwestycyjnym - Towarzystwo, korzysta z usług podmiotu trzeciego - Spółki, dochodzi do świadczenia usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi, które korzystają ze zwolnienia z VAT.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane we wspomnianym orzeczeniu w sprawie Abbey National plc C-169/04. W rozstrzygnięciu tym Trybunał uznał, iż "odnosząc się do usług w zakresie zarządzania administracyjnego i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczonych przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, należy najpierw zaznaczyć, że tak jak w przypadku transakcji zwolnionych z opodatkowania na mocy art. 13 część B lit. d pkt 3 i 5 VI Dyrektywy, zarządzanie funduszami powierniczymi, o których mowa w pkt 6 tego artykułu, jest określane w zależności od rodzaju świadczonych usług, a nie w zależności od osoby świadczącej lub odbiorcy usług". Stąd też, dla oceny możliwości stosowania zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT oraz art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy VAT ważny jest rodzaj świadczonych usług, a nie kto taką usługę realizuje. Skoro zakres usług świadczonych przez Spółkę spełnia kryteria usług zarządzania funduszami, co wykazano powyżej, możliwe jest stosowanie do nich zwolnienia z VAT.

Zbliżone stanowisko do kwestii zastosowania zwolnienia z VAT do usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi wyrażają organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 30 kwietnia 2015 r. (sygn. IPPP3/4512-33/15-4/IG) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że świadczenie przez spółkę usług doradczych na rzecz polskich podatników zarządzających przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania będzie korzystało ze zwolnienia z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT. W komentowanej interpretacji, usługi były świadczone przez podmiot trzeci na rzecz TFI zarządzającego funduszem inwestycyjnym, a nie bezpośrednio na rzecz funduszu inwestycyjnego, czyli tak samo jak w przypadku usług inwestycyjnych świadczonych na rzecz Wnioskodawcy, które to usługi zostały zlecone podmiotowi trzeciemu - Spółce. Ponadto, zakres świadczonych usług, o których mowa w przytoczonej interpretacji, był zbliżony do zakresu usług inwestycyjnych świadczonych przez Spółkę na rzecz Towarzystwa. Usługi, dla których Dyrektor uznał, iż możliwe jest stosowanie zwolnienia z VAT, obejmowały m.in.:

* identyfikację potencjalnych celów inwestycyjnych,

* przygotowanie rekomendacji w zakresie planowanych działań inwestycyjnych,

* analizę potencjalnych ryzyk związanych z inwestycją,

* przygotowanie zestawień różnego rodzaju danych inwestycyjnych,

* przeprowadzanie analiz typu due diligence obejmujących badanie sytuacji prawnej i działalności operacyjnej podmiotu stanowiącego cel inwestycyjny TFI.

Z kolei w interpretacji indywidualnej z 6 czerwca 2015 (sygn. IPPP1/4512-341/15-2/JL) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że usługi doradztwa prawnego świadczone przez spółkę komandytową (wspólnikami są adwokaci i radcowie prawni) na rzecz m.in. TFI i związane z funduszami inwestycyjnymi, zarządzanymi przez to towarzystwo, mogą podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT. Również w tej interpretacji usługi doradztwa prawnego wchodzące w skład usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi były świadczone przez podmiot trzeci na rzecz TFI, a nie bezpośrednio na rzecz funduszu. Usługi doradztwa prawnego będące przedmiotem wspomnianej interpretacji obejmowały w szczególności:

* bieżącą obsługę prawną działalności funduszy inwestycyjnych w zakresie relacji funduszy z organami administracji państwowej i sądami oraz reprezentowaniem funduszy przed organami administracji i sądami,

* doradztwo prawne związane z lokowaniem aktywów przez fundusze inwestycyjne, w tym badanie due diligence potencjalnych przedmiotów lokat funduszu,

* doradztwo prawne w zakresie nabywania i zbywania przez fundusz lokat,

* obsługę prawną transakcji zawieranych przez fundusz,

* obsługę prawną związaną z tworzeniem funduszy inwestycyjnych,

* obsługę prawną związaną z likwidacją, rozwiązaniem, przekształceniem, łączeniem funduszy inwestycyjnych.

W interpretacji indywidualnej z 19 lutego 2015 r. (sygn. IBPP2/443-1143/14/IK) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, z kolei że: "usługi świadczone przez spółkę prowadzącą działalność m.in. w zakresie zarządzania wierzytelnościami funduszu sekurytyzacyjnego polegające na wykonywaniu usług na rzecz TFI, które utworzyły fundusze sekurytyzacyjne, korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT". W przywołanej interpretacji podobnie jak w wyżej wspomnianych potwierdzono, iż usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi mogą być świadczone przez podmiot trzeci na rzecz TFI. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku Wnioskodawcy. Usługi, które były przedmiotem interpretacji obejmowały m.in.:

* aktywne poszukiwanie wierzytelności, które mogą zostać nabyte przez Fundusz,

* przeprowadzanie analizy przedinwestycyjnej nabywanych wierzytelności,

* prowadzenie ewidencji analitycznej wierzytelności wchodzących w skład portfela Funduszu,

* obsługiwanie wierzytelności wchodzących w skład portfela, w tym uzgadnianie stanu wierzytelności wchodzących w skład portfela,

* zapewnienie wyceny pakietów wierzytelności oraz wyceny ruchomości i nieruchomości, które staną się własnością Funduszu,

* przygotowywanie i przedkładanie raportów.

Z powyższych orzeczeń TSUE, jak i interpretacji, jednoznacznie wynika, iż usługi inwestycyjne świadczone przez Spółkę na rzecz Towarzystwa będą usługami w zakresie zarządzania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT i jako takie, korzystają ze zwolnienia z VAT. Usługi te są bowiem niezależne, specyficzne i istotne dla działalności związanej z zarządzaniem funduszem inwestycyjnym. Okoliczność, iż są one świadczone przez podmiot trzeci, w świetle orzecznictwa TSUE i stanowiska organów podatkowych nie wpływa na możliwość stosowania zwolnienia z VAT.

W kontekście przytoczonych powyżej orzeczeń Trybunału, co potwierdzają również organy podatkowe, element doradczy zapewniany przez osobę trzecią nie wyklucza możliwości zastosowania zwolnienia z VAT przewidzianego dla usług zarządzania funduszami, takimi jak świadczone przez Spółkę na rzecz Towarzystwa. W rezultacie, z uwagi na prymat prawa wspólnotowego nad krajowym ustawodawstwem, za wyłączone należy uznać zastosowanie art. 43 ust. 15 pkt 2 ustawy o VAT do usług Spółki, gdyż sprzeczne byłoby to z acquis communautaire.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl