IPPP1-443-998/10-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-998/10-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 16 listopada 2010 r. (skutecznie doręczone w dniu 24 listopada 2010 r.) w dniu 26 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania nabywanych przez Spółkę usług pomocniczych, związanych z pośrednictwem finansowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania nabywanych przez Spółkę usług pomocniczych, związanych z pośrednictwem finansowym.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 26 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 16 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

X S.A. (dalej "X.", "Spółka" lub Wnioskodawca"), w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi pośrednictwa finansowego, w postaci oferowania klientom indywidualnym oraz instytucjonalnym (dalej: Klienci") dostępu do rynku instrumentów finansowych. Wskazane powyżej usługi obejmują w szczególności zapewnienie Klientom możliwości zawierania transakcji na rynkach walutowych, towarowych i giełdowych - takich jak opcje walutowe, opcje towarowe, transakcje dotyczące papierów wartościowych.

W celu pozyskania nowych Klientów dla usług pośrednictwa finansowego, Spółka zawarła stosowną umowę z podmiotem mającym swoją siedzibę poza terytorium Polski (dalej: "Usługodawca"), na mocy której zleciła Usługodawcy wykonywanie kompleksowej usługi, składającej się z czynności mających na celu dotarcie do jak najszerszego grona Klientów zainteresowanych usługami Wnioskodawcy (dalej: "Usługa"). W ramach realizacji umowy, Usługodawca wspiera działalność pośrednictwa finansowego prowadzoną przez Spółkę poprzez podejmowanie i wykonywanie określonych czynności pomocniczych do tej działalności, w szczególności takich jak:

* pozyskiwanie (na terytorium kraju wskazanego przez X.) Klientów, którzy otworzą rachunek maklerski prowadzony przez Wnioskodawcę i będą za pośrednictwem tego rachunku dokonywać transakcji dotyczących instrumentów finansowych;

* rzetelne i dokładne informowanie Klientów (obecnych lub potencjalnych) o Spółce oraz usługach pośrednictwa finansowego przez nią oferowanych.

W celu efektywnej realizacji czynności zasadniczych Usługi, o których mowa powyżej, w ramach Usługi, Usługodawca podejmuje i wykonuje także czynności dodatkowe, mające poboczny, administracyjny charakter. Do czynności tych należy w szczególności występowanie jako świadek w odniesieniu do kopii dokumentów przekazywanych przez Klientów w związku z otwarciem rachunku maklerskiego, w szczególności poprzez (i) upewnienie się co do autentyczności przekazywanych dokumentów oraz (ii) potwierdzenie tożsamości klienta.

Ponadto, w ramach Usługi, Usługodawca w niektórych sytuacjach podejmuje czynności natury marketingowej. Czynności te z jednej strony mają na celu zwiększenie efektywności usług świadczonych przez Usługodawcę (dotarcie do jak najszerszego grona Klientów zainteresowanych ofertą X.), z drugiej zaś mają na celu podniesienie rozpoznawalności Wnioskodawcy oraz produktów finansowych przez niego oferowanych wśród potencjalnych Klientów na danym rynku.

Z tytułu nabywania opisanej powyżej Usługi, X. wypłaca Usługodawcy określone wynagrodzenie. Wynagrodzenie to składa się z dwóch części: stałej oraz prowizyjnej, zależnej od ilości transakcji finansowych dokonanych przez Klientów pozyskanych przez Usługodawcę poprzez rachunek maklerski utworzony w X.

Wnioskodawca podkreśla, że zgodnie z postanowieniami Umowy, w ramach realizacji Usługi, Usługodawca nie funkcjonuje w charakterze pełnomocnika lub przedstawiciela X. Jednocześnie, Usługodawca nie udziela żadnych gwarancji, nie zaciąga zobowiązań w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy. W konsekwencji Usługodawca nie działa w ramach realizacji Usługi jako agent firmy inwestycyjnej, w rozumieniu regulacji dotyczących obrotu instrumentami finansowymi.

Wnioskodawca w odniesieniu do powyżej opisanej usługi, uzyskał opinię klasyfikacyjną wydaną w dniu 2 września 2010 r. przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: "OSK"), zgodnie z którą, przedstawiona powyżej Usługa nabywana przez X., jest kompleksową usługą z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniach PKWiU: 67.13.10-00.90 (zgodnie z PKWiU z 1997 r. - "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione" oraz 66.19.99.0 (zgodnie z PKWiU z 2008 r. (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - "Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiona powyżej Usługa, nabywana przez Wnioskodawcę, jest objęta zakresem zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Usługa nabywana przez X. jest objęta zakresem zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, za poprawnością tego stanowiska przemawia w szczególności:

1.

Brzmienie przepisów ustawy o VAT i klasyfikacja przedmiotowej usługi na gruncie PKWiU.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w przywołanym załączniku, pod pozycją 3, wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J, działach 65-67 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), przy czym, wskazano także określone usługi, które zostały wyłączone z niniejszego zwolnienia.

Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej zasadniczo są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, aby odpowiedzieć na pytanie, czy nabywana przez niego Usługa podlega zwolnieniu z VAT konieczne jest ustalenie, czy Usługa należy do kategorii usług objętych zwolnieniem z podatku VAT wymienionych w pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Innymi słowy, nieodzowne jest ustalenie, czy przedmiotowa usługa mieści się w kategorii usług wskazanych w sekcji J w działach 65-67 PKWiU i jednocześnie nie stanowi ona usługi wyłączonej z katalogu usług zwolnionych.

W ocenie Wnioskodawcy, Usługa opisana w stanie faktycznym, powinna na gruncie PKWiU zostać sklasyfikowana w sekcji J w grupowaniu 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997 r.) tj. jako usługa pomocnicza związana z pośrednictwem finansowym, pozostała gdzie indziej niewymieniona.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż jakkolwiek treść pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT wyłącza ze zwolnienia szereg usług pośrednictwa finansowego, w tym m.in. usługi klasyfikowane do grupowania PKWiU z 1997 r. 67.13.10-00.20 (Usługi doradztwa finansowego i maklerów) czy usługi ściągania długów lub factoringu, zdaniem Wnioskodawcy Usługa nabywana przez X. nie należy do kategorii takich usług.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż w ocenie Wnioskodawcy, nabywana Usługa należy do katalogu usług podlegających zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT (wskazanych w poz. 3 załącznika 4 Ustawy o VAT) i jednocześnie nie należy do kategorii usług wyłączonych ze zwolnienia, przedmiotowa Usługa powinna, zdaniem Wnioskodawcy, podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, iż wystąpił ze stosownym wnioskiem do OSK, celem potwierdzenia, iż również w ocenie organów odpowiedzialnych za klasyfikację statystyczną określonych usług, Usługa nabywana przez X. należy do grupowania 67.13.10-00.90 (według PKWiU Z 1997 r.).

W tym zakresie X. uzyskał opinię klasyfikacyjną wydaną przez OSK.

W powyższej opinii OSK stwierdził, że przedstawiona powyżej Usługa świadczona przez Usługodawcę na rzecz X., mieści się w grupowaniach PKWiU: 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997 r.) - "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione" oraz 66.19.99.0 (według PKWiU z 2008 r.) - "Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych".

Tym samym, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż również w ocenie organów odpowiedzialnych za klasyfikację określonych usług dla celów statystycznych, Usługa nabywana przez X. mieści się w grupowaniach PKWiU: 67.13.10-00.90 (według PKWiU Z 1997 r.).

W konsekwencji, skoro Usługa nabywana przez X. mieści się kategorii usług wskazanych w sekcji J w działach 65-67 PKWiU (PKWiU: 67.13.10-00.90) i jednocześnie nie stanowi ona usługi wyłączonej z katalogu usług zwolnionych również zdaniem OSK, to w ocenie Wnioskodawcy, nabywana przez X. Usługa jest objęta zakresem zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

2.

Natura i charakter Usługi nabywanej przez Wnioskodawcę.

Dodatkowo o prawidłowości klasyfikacji nabywanej przez Wnioskodawcę Usługi, jako usługi pomocniczej do usług pośrednictwa finansowego, zdaniem Wnioskodawcy, przesądza bezpośrednio jej natura i charakter.

W ocenie Wnioskodawcy, usługami pomocniczymi w stosunku do usług pośrednictwa finansowego są usługi: (i) w ramach których wykonywane są czynności faktyczne lub prawne związane ze świadczeniem usług pośrednictwa finansowego, oraz (ii) które pozwalają na wykonanie usług pośrednictwa finansowego w sposób efektywny i skuteczny.

Zdaniem X., opisana w stanie faktycznym niniejszego wniosku Usługa świadczona przez Usługodawcę, sprowadzająca się do udzielenia wsparcia X., polega na wykonywaniu czynności faktycznych lub prawnych związanych z wykonywaniem przez Wnioskodawcę działalności w zakresie pośrednictwa finansowego. Tym samym, spełnia pierwszy ze wskazanych warunków.

Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie wskazać, że wszystkie podejmowane przez Usługodawcę w ramach Usługi działania realizowane są w ścisłym związku z działalnością wykonywaną przez X. (tekst jedn. działalnością z zakresu pośrednictwa finansowego). Mają one na celu wsparcie tej działalności w obszarze pozyskiwania nowych Klientów zainteresowanych usługami X. Z punktu widzenia Wnioskodawcy, Usługa umożliwia mu świadczenie usług finansowych, tj. bez tej Usługi Wnioskodawca nie mógłby oferować i świadczyć usług pośrednictwa finansowego w obecnym zakresie.

W konsekwencji, bez czynności podejmowanych przez Usługodawcę w ramach świadczonej przez niego Usługi, Wnioskodawca nie byłby w stanie wykonywać działalności w zakresie pośrednictwa finansowego w sposób efektywny i skuteczny.

Tym samym Usługa świadczona przez Usługodawcę, spełnia także drugi ze wskazanych warunków.

Reasumując w tym zakresie, Usługa nabywana przez X. od Usługodawcy, opisana w niniejszym wniosku, ze względu na spełnienie obu ze wskazanych przez Wnioskodawcę warunków, ma charakter usługi pomocniczej względem usług w zakresie pośrednictwa finansowego.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Usługa nabywana przez Wnioskodawcę stanowi usługę pomocniczą do usług pośrednictwa finansowego, i jako taka jest objęta zakresem zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów - stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy - należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy zauważyć, że w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 3 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż w celu pozyskania nowych klientów dla świadczonych usług pośrednictwa finansowego, Spółka zawarła stosowną umowę z podmiotem mającym siedzibę poza terytorium Polski. W ramach realizacji umowy, ww. podmiot (usługodawca) wspiera działalność pośrednictwa finansowego prowadzoną przez Spółkę poprzez podejmowanie czynności pomocniczych do tej działalności, mających na celu dotarcie do jak najszerszego grona klientów zainteresowanych usługami Wnioskodawcy.

Wnioskodawca uzyskał opinię klasyfikacyjną wydaną w dniu 2 września 2010 r. przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z którą, przedstawiona powyżej usługa nabywana przez Spółkę, jest kompleksową usługą z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniach PKWiU: 67.13.10-00.90 (zgodnie z PKWiU z 1997 r. (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Dz. U. Z 1997 r., Nr 42 poz. 264 z późn. zm.) - "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione" oraz 66.19.99.0 (zgodnie z PKWiU z 2008 r. (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - "Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych".

Mając na uwadze powołane przepisy oraz wskazaną klasyfikację należy stwierdzić, że nabywane przez Spółkę usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z pozycją 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, czy nabywane przez Bank usługi korzystają ze zwolnienia od podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu.

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o grupowanie statystyczne wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego i traci ona swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl