IPPP1/443-994/09-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-994/09-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 2 listopada 2009 r. pismem z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania uzyskiwanych w ramach wykonywanych funkcji zarządzania rezerwami dewizowymi odsetki od posiadanych dłużnych papierów wartościowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania uzyskiwanych w ramach wykonywanych funkcji zarządzania rezerwami dewizowymi odsetki od posiadanych dłużnych papierów wartościowych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 2 listopada 2009 r. znak IPPP1/443-994/09-2/AP pismem z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pośród szeregu działań, do realizacji których został powołany, Bank ma za zadanie prowadzenie gospodarki rezerwami dewizowymi. Bank realizuje powyższą funkcję poprzez gromadzenie rezerw dewizowych, zarządzanie rezerwami dewizowymi oraz podejmowanie czynności bankowych i innych mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa obrotu dewizowego i płynności płatniczej kraju. Wykonując zadania związane z zarządzaniem rezerwami dewizowymi Bank kieruje się dążeniem do maksymalizacji dochodowości rezerw wyliczanej w PLN, przy zapewnieniu:

1.

wysokiego stopnia bezpieczeństwa inwestowanych środków oraz

2.

niezbędnego stopnia płynności rezerw dewizowych.

W ramach realizacji powyższej funkcji Bank m.in. nabywa dłużne papiery wartościowe. Papiery te utrzymywane są w portfelach inwestycyjnych do czasu upływu terminu zapadalności lub sprzedawane przed upływem tego terminu. Transakcje kupna i sprzedaży dłużnych papierów wartościowych zawierane są przede wszystkim na rynku wtórnym (z bankami zagranicznymi, instytucjami kredytowymi, instytucjami finansowymi, z firmami brokerskimi, lub za ich pośrednictwem, oraz z wykorzystaniem elektronicznych systemów brokerskich).

W rezultacie obrotu dłużnymi papierami wartościowymi Bank osiąga przychody w postaci odsetek od dłużnych papierów wartościowych i przychody ze sprzedaży dłużnych papierów wartościowych przed upływem terminu ich zapadalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na potrzeby ustalania obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca powinien uwzględniać uzyskiwane w ramach wykonywania funkcji zarządzania rezerwami dewizowymi odsetki od posiadanych dłużnych papierów wartościowych.

Zdaniem Wnioskodawcy

Bank stoi na stanowisku, iż uzyskiwane w ramach wykonywania funkcji zarządzania rezerwami dewizowymi odsetki od posiadanych dłużnych papierów wartościowych nie stanowią obrotu dla celów VAT.

Przepisy o podatku VAT definiują pojęcie obrotu. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej "ustawy o VAT") "Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku".

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się "odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów".

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: "odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju".

Ustawa o podatku VAT, stanowi, iż opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, w stosunku do których podmiot je wykonujący występuje w charakterze podatnika.

Podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonał w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności - będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług - niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji - nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT "Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności". Natomiast, wg art. 15 ust. 2 ustawy o VAT "działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Mając na uwadze powyższe w ocenie Banku opisane w stanie faktycznym czynności nabywania dłużnych papierów wartościowych w ramach realizacji funkcji zarządzania rezerwami dewizowymi nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Poprawność powyższego stanowiska potwierdzają:

a.

wyroki Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawach C-80/95 HarnasHelm CV oraz C-331/91 S SA, gdzie Trybunał stwierdził, iż osiąganie dochodów z tytułu posiadania udziałów lub innych papierów wartościowych nie stanowi działalności gospodarczej, natomiast czynności wykonywane w tym zakresie przez posiadacza papierów wartościowych mogą zostać zdefiniowane jako forma inwestowania nadwyżek finansowych,

oraz

ii. interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 marca 2009 r., sygn. akt IPPP2/443-80/09-2/AZ oraz z dnia 11 lutego 2008 r. sygn. akt IP-PP2-443-603/07-3/MK, zgodnie z którymi do obrotu nie wlicza się przychodów związanych z posiadaniem majątku, w tym przychodów odsetkowych z operacji na dłużnych papierach wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, a inwestowanie środków pieniężnych w dłużne papiery wartościowe nie jest objęte zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

Ponadto, należy nadmienić, iż uzyskiwane przez Bank odsetki od dłużnych papierów wartościowych mają związek z posiadaniem i utrzymywaniem majątku zarządzanego przez Bank, tzn. utrzymywane przez Bank dłużne papiery wartościowe wliczane są do rezerw dewizowych i zaliczane są do aktywów Banku. Tym samym, przedmiotowe odsetki osiągane są w związku z utrzymywaniem majątku i lokatą kapitału (rezerw dewizowych), wobec czego nie stanowią po stronie Banku wynagrodzenia za usługi objęte zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w związku z czym nie są uwzględniane na potrzeby ustalania obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na względzie powyższe Bank prosi o potwierdzenie, iż uzyskiwane w ramach wykonywania funkcji zarządzania rezerwami dewizowymi odsetki od posiadanych dłużnych papierów wartościowych nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl