IPPP1-443-991/08-2/JF - Czy udzielenie spółce pożyczek stanowi czynność zwolnioną od podatku od towarów i usług?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-991/08-2/JF Czy udzielenie spółce pożyczek stanowi czynność zwolnioną od podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku złożonego dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 23 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności udzielenia pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności udzielenia pożyczki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o. o. jest w trakcie finalizacji transakcji zakupu udziałów w spółce C M X Sp. z o. o. Udziały te zostaną zakupione przez Spółkę bezpośrednio od udziałowców.

W związku z transakcją Spółka zaciąga różne pożyczki, w szczególności od szwedzkiej spółki Y oraz od polskiej spółki Z Sp. z o. o. Umowa pożyczki została zawarta 7 maja 2008 r. Część środków uzyskanych z pożyczek zostanie przeznaczona na nabycie udziałów w CM X.

Zgodnie z postanowieniami umowy spółki Y, zakres jej działalności obejmuje bezpośrednie lub pośrednie prowadzenie działalności inwestycyjnej, jak również świadczenie usług finansowych i innych podobnych usług, W tym również udzielanie pożyczek, pomimo że F... nie posiada licencji bankowej. Y nie jest udziałowcem Wnioskodawcy. Zakres działalności Wnioskodawcy obejmuje m.in. "pozostałe formy udzielanie kredytów", pośrednictwo finansowe oraz działalność pomocniczą finansową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy udzielenie Spółce przez Y oraz Z. Sp. z o. o. pożyczek stanowi zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT czynność zwolnioną od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W rozumieniu wskazanych przepisów udzielenie pożyczki stanowi zatem świadczenie usług. Czynność udzielenia pożyczek powinna być zakwalifikowana do kategorii usług udzielania pożyczek świadczonych poza systemem bankowym, podkategoria PKWiU 65.22.10.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W pozycji 3 tegoż załącznika wymieniono jako zwolnione od podatku usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J posiadające oznaczenie PKWiU 65-67, co oznacza, iż udzielenie pożyczki stanowi czynność zwolnioną od podatku VAT.

W opinii Spółki, w świetle wskazanych wyżej przepisów, należy przyjąć, iż udzielenie Spółce pożyczki przez F, jak również przez Lux-Med, stanowi usługę finansową, która jest zwolniona od podatku VAT.

Do pożyczki, która zostanie udzielona Spółce przez Fjortoncorp znajdzie zastosowanie art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT, który stanowi, iż w przypadku usług finansowych miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsca prowadzenia działalności. Zatem, w przedstawionym powyżej stanie faktycznym miejscem świadczenia usług udzielenia pożyczki przez Fjortoncorp do Spółki będzie terytorium Polski. W związku z tym omawiana czynność będzie podlegać regulacjom polskiej ustawy o VAT.

Z kolei zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT, podatnikiem podatku od towarów usług będzie w tym przypadku Spółka, jako osoba prawna będąca usługobiorcą usług świadczonych przez podatnika posiadającego siedzibę poza terytorium kraju. Oznacza to, że w przypadku pożyczki udzielanej przez Fjortoncorp stroną, zwolnioną z podatku VAT jest Spółka.

Udzielenie przez Z pożyczki dla Spółki będzie natomiast stanowiło usługę finansową świadczoną przez Z na terytorium kraju w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W tym przypadku, to Z jest podmiotem korzystającym z przedmiotowego zwolnienia.

W świetle wyżej zaprezentowanych opinii, Wnioskodawca jest zdania, że czynności udzielenia Spółce pożyczki przez Y oraz udzielenia Spółce pożyczki przez Z nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych, gdyż w przypadku udzielenia Spółce pożyczki Y, Spółka jako podatnik od towarów usług z tytułu dokonania tej czynności jest zwolniona od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast w przypadku udzielenia Spółce pożyczki przez Z, to Z jest podatnikiem podatku od towarów i usług i korzysta z przedmiotowego zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, dokonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W myśl natomiast art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Istota umowy pożyczki została zawarta w art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z art. 720 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. W wyniku spełnienia świadczenia przez dającego pożyczkę, określone przedmioty majątkowe stają się własnością biorącego pożyczkę. Zasilają one jednak tylko czasowo majątek biorącego pożyczkę, który obowiązany jest do zwrotu, tj. do przeniesienia na drugą stronę własności tej samej ilości pieniędzy albo rzeczy tego samego rodzaju. Zatem, udzielanie pożyczek stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Przepis ten stanowi, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Natomiast stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów. Jednocześnie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy stwierdza, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

W myśl art. 27 ust. 1 w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 4 w związku z ust. 3 ustawy miejscem świadczenia usług finansowych - w przypadku osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - jest miejsce, gdzie nabywca tej usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Zatem, w przypadku świadczenia usług finansowych wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług podmiotem obowiązanym do rozliczenia i zapłaty podatku jest ich usługobiorca.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w celu zakupu udziałów w spółce Centrum Medyczne X Sp. z o. o. zaciąga pożyczki: od szwedzkiej spółki Y AB oraz od polskiej spółki Z Sp. z o.o. Biorąc pod uwagę przywołane powyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy uznać, że zaciągnięcie przez Spółkę pożyczki od podmiotu zagranicznego, stanowi import usług, podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju. Natomiast treść art. 27 ust. 1 ustawy wskazuje terytorium Polski jako miejsce świadczenie usługi udzielenia pożyczki Spółce przez podmiot krajowy jakim jest Z.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od tego podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do powyższej ustawy. Z kolei w pozycji Nr 3 wyżej wymienionego załącznika zawarto sekcję J ex (65-67) tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1)

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2)

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3)

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4)

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5)

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6)

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7)

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8)

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9)

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości. Ponadto, ustawodawca w objaśnieniach do ww. załącznika wskazał, iż - ex - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

10)

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa usługa udzielenia pożyczki jest sklasyfikowna według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, do grupowania o symbolu 65.22.10 "Usługi udzielania pożyczek, świadczone poza systemem bankowym".

W poz. 3 tego załącznika w zamkniętym katalogu usług wyłączonych ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie znajdują się wymienione przez Spółkę usługi o wskazanym symbolu PKWiU. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zgodnie z załącznikiem Nr 4 poz. 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, usługi udzielania pożyczek zostały przedmiotowo zwolnione z tego podatku.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż pożyczka udzielona Spółce zarówno przez szwedzką firmę Y jak i polski podmiot Z Sp. z o. o. jest usługą finansową, która jest na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwolniona na terenie Polski z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Nadmienić należy iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest klasyfikacja usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Odpowiedzialność za dokonanie prawidłowej klasyfikacji spoczywa na Podatniku, który w przypadku wątpliwości może zwrócić się o wydanie opinii klasyfikacyjnej do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl