IPPP1-443-987/08-3/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-987/08-3/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2008 r. (data wpływu 23 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacane premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacane premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W celu zwiększenia obrotów dostawcy (mięsa i wyrobów z mięsa) prowadzą różnego rodzaju działania mające na celu zachęcenie Spółki do zakupu od nich towarów (mięsa i wyrobów z mięsa). W tym celu dostawcy, zgodnie z zawartymi umowami, przyznają Spółce premie pieniężne. Premie przysługują za osiągnięty obrót, tj. wartość netto towarów dostarczonych przez danego dostawcę do Spółki w okresie rozliczeniowym. Okresem rozliczeniowym może być miesiąc, kwartał, kilka miesięcy lub rok. Wysokość premii uzależniona jest przede wszystkim od wartości zrealizowanego przez Spółkę obrotu z danym dostawcą w danym okresie rozliczeniowym. Dla udokumentowania premii, o których mowa powyżej, Spółka wystawiała faktury VAT do 31 grudnia 2007 r., a od 1 stycznia 2008 r. Spółka wystawia noty księgowe.

Ponadto Spółka wypłaca również premie pieniężne na rzecz swoich kontrahentów dokonujących u niej zakupów na dużą skalę. Premie te mają na celu zachęcić kontrahentów do nabywania od Spółki towarów, a przez to zwiększenie jej obrotów. Podstawą wypłacania premii pieniężnych była w tym wypadku również faktura VAT do 31 grudnia 2007 r., wystawiana przez danego kontrahenta po zakończeniu okresu rozliczeniowego, a od 01.01. 2008 r. jest nota księgowa.

W związku z dużą ilością przeprowadzanych transakcji, niemożliwym jest przyporządkowanie premii pieniężnych do konkretnych transakcji.

Powyższy sposób postępowania w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i dokumentowania premii pieniężnych był stosowany przez Spółkę zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów wyrażonym w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026), stanowiącym ogólną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym w 2004 r.) ("Interpretacja MF z 30 grudnia 2004 r.") do dnia 31 grudnia 2007 r.

Od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z linią orzecznictwa sądowego, Spółka nie opodatkowuje podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych lub otrzymywanych w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, ponieważ zgodnie ze stanowiskiem Spółki nie są one wynagrodzeniem za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 6 ust. 1 VI dyrektywy VAT (NSA z dn. 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06; WSA z dn. 22 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06; WSA z dn. 6 lutego 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 1967/07; WSA z dn. 27 marca 2008 r. sygn. akt I SA/Ke 100/08).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywane przez Spółkę faktury VAT dokumentujące wypłacane premie pieniężne uprawniają do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony.

Spółka uważa, iż stosując się do Interpretacji MF z 30 grudnia 2004 r., będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach wystawianych przez producentów trzody chlewnej czy też innych kontrahentów, bowiem zakupy tych "usług" zostaną wykorzystane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych (zwiększenia obrotów z tytułu dostaw towarów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach, otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jednocześnie należy zauważyć, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona pewnymi ograniczeniami. Treść art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy wskazuje, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Ponadto uregulowania art. 88 ust. 3a cyt. ustawy wskazują przypadki, w których otrzymane przez podatnika faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego. Jak stanowi art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w celu zwiększenia obrotów dostawcy mięsa i wyrobów z mięsa prowadzą różnego rodzaju działania mające na celu zachęcenie Spółki do zakupu od nich towarów. W tym celu dostawcy, zgodnie z zawartymi umowami, przyznają Spółce premie pieniężne. Wysokość premii uzależniona jest od wartości zrealizowanego przez Spółkę obrotu z danym dostawcą w danym okresie rozliczeniowym. Spółka również wypłaca premie pieniężne na rzecz swoich kontrahentów, dokonujących u niej zakupów na dużą skalę. Premie te mają zachęcić kontrahentów do nabywania od Spółki towarów, a przez to zwiększenie jej obrotów. Wypłacana przez Wnioskodawcę na rzecz swoich kontrahentów premia pieniężna (bonus) nie jest związana z żadną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od konkretnego zachowania nabywców towarów; wypłacana premia stanowi wynagrodzenie dla odbiorców za świadczone na rzecz Spółki usługi. Pomiędzy stronami istnieje zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Z uwagi na wskazane powyżej uregulowania prawne należy stwierdzić, iż przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, nie znajduje w przedstawionym stanie faktycznym zastosowania, gdyż opodatkowanie świadczonych usług w zakresie wypłaty premii pieniężnych następuje zgodnie z art. 5 ustawy. Zatem, zastosowanie znajdą uregulowania wskazane w art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt ustawy, tzn. Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT otrzymanych od odbiorców jego towarów, a wystawionych w związku z wypłatą przez Wnioskodawcę na rzecz tych odbiorców premii pieniężnych (bonusów) w związku z osiągnięciem odpowiedniego poziomu obrotów.

Reasumując, wypłatę przez Wnioskodawcę na rzecz odbiorców swoich towarów premii pieniężnych (bonusów), należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek VAT wykazany w fakturach otrzymanych od odbiorców towarów, wystawionych w związku z otrzymaniem przez nich przedmiotowych premii pieniężnych (bonusów) będzie dla Spółki podatkiem naliczonym, o który będzie miała prawo pomniejszyć swój podatek należny, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl