IPPP1-443-987/08-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-987/08-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2008 r. (data wpływu 23 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W celu zwiększenia obrotów dostawcy (mięsa i wyrobów z mięsa) prowadzą różnego rodzaju działania mające na celu zachęcenie Spółki do zakupu od nich towarów (mięsa i wyrobów z mięsa). W tym celu dostawcy, zgodnie z zawartymi umowami, przyznają Spółce premie pieniężne. Premie przysługują za osiągnięty obrót, tj. wartość netto towarów dostarczonych przez danego dostawcę do Spółki w okresie rozliczeniowym. Okresem rozliczeniowym może być miesiąc, kwartał, kilka miesięcy lub rok. Wysokość premii uzależniona jest przede wszystkim od wartości zrealizowanego przez Spółkę obrotu z danym dostawcą w danym okresie rozliczeniowym. Dla udokumentowania premii, o których mowa powyżej, Spółka wystawiała faktury VAT do 31 grudnia 2007 r., a od 1 stycznia 2008 r. Spółka wystawia noty księgowe.

Ponadto, Spółka wypłaca również premie pieniężne na rzecz swoich kontrahentów dokonujących u niej zakupów na dużą skalę. Premie te mają na celu zachęcić kontrahentów do nabywania od Spółki towarów, a przez to zwiększenie jej obrotów. Podstawą wypłacania premii pieniężnych była w tym wypadku również faktura VAT do 31 grudnia 2007 r., wystawiana przez danego kontrahenta po zakończeniu okresu rozliczeniowego, a od 1 stycznia 2008 r. jest nota księgowa.

W związku z dużą ilością przeprowadzanych transakcji, niemożliwym jest przyporządkowanie premii pieniężnych do konkretnych transakcji.

Powyższy sposób postępowania w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i dokumentowania premii pieniężnych był stosowany przez Spółkę zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów wyrażonym w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026), stanowiącym ogólną interpretację przepisów prawa podatkowego, wydaną na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym w 2004 r.) ("Interpretacja MF z 30 grudnia 2004 r.") do dnia 31 grudnia 2007 r.

Od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z linią orzecznictwa sądowego, Spółka nie opodatkowuje podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych lub otrzymywanych w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, ponieważ zgodnie ze stanowiskiem Spółki nie są one wynagrodzeniem za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 6 ust. 1 VI dyrektywy VAT (NSA z dn. 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06; WSA z dn. 22 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06; WSA z dn. 6 lutego 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 1967/07; WSA z dn. 27 marca 2008 r. sygn. akt I SA/Ke 100/08).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premia pieniężna stanowi "świadczenie usług" w rozumieniu ustawy o VAT oraz czy prawidłowym jest wystawianie i otrzymywanie faktur VAT w związku z udzielaniem i otrzymywaniem premii pieniężnych przez Spółkę.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata premii pieniężnych nie stanowi "świadczenia usług" w rozumieniu ustawy o VAT, ani tym bardziej "dostawy towarów" w rozumieniu tej ustawy, w związku z czym znajduje się poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe determinuje również sposób dokumentowania wypłaty premii pieniężnej. Spółka uważa, iż wypłata premii pieniężnej powinna się odbywać na podstawie not księgowych.

Stanowisko organów podatkowych w tej mierze jest jednak niejednolite, niemniej jednak niektóre z nich (słusznie) uznają, iż wypłata premii pieniężnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jako przykład Wnioskodawca powołuje decyzję z dnia 17 września 2007 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (Sygnatura 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO), decyzję z dnia 25 września 2007 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie (sygnatura PP-3/4407-44/07) oraz decyzję z dnia 6 lutego 2008 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie (sygnatura IS.II-443/215/07).

Spółka pragnie nadmienić, że kształtująca się linia orzecznictwa sądów administracyjnych jednoznacznie wskazuje, że premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. akt I FSK 94/06) wskazał, iż " osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem wypłacana temu nabywcy premia (bonus) za uzyskanie tego pułapu obrotów nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia za świadczenie usług)". Podobną tezę znajdujemy w wyroku WSA z dnia 22 maja 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 4080/06) oraz w najnowszym znanym Spółce orzeczeniu WSA z dnia 6 lutego 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 1967/07), w którym Sąd podkreślił, że premia to skutek opodatkowanych już wcześniej zakupów. Nabycie prawa do bonusu nie jest odrębną usługą podlegającą VAT, gdyby bowiem tak przyjąć, ta sama czynność zostałaby podwójnie opodatkowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem, każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tego rodzaju bonusów pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. zakupów określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, uznaje się, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pomiędzy dostawcami mięsa i wyrobów z mięsa a Spółką oraz pomiędzy Spółką a siecią odbiorców jej towarów istnieją uzgodnienia, na podstawie których w przypadku przekroczenia przez Spółkę oraz odbiorców określonego limitu zakupów przyznawane są premie pieniężne. Wypłacana w ten sposób premia nie jest związana z żadną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od konkretnego zachowania nabywców; wypłacana premia stanowi rodzaj wynagrodzenia dla odbiorców towarów za świadczone na rzecz dostawców usługi. Zatem, pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej 22%.

Nie można podzielić opinii Wnioskodawcy, iż uznanie premii pieniężnej za usługę prowadzi do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, raz jako dostawy towarów, drugi raz jako świadczenia usług. Zakres opodatkowania w obu przypadkach jest bowiem odmienny. W przypadku premii pieniężnej opodatkowaniu podlega nie dostawa towarów lecz ściśle określone powtarzalne zachowanie nabywcy towaru, które w końcowym efekcie będzie wynagradzane.

Otrzymanie przez odbiorców premii pieniężnej powinno zostać udokumentowane, zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy fakturą spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Jednocześnie tut. organ podatkowy wyjaśnia, iż powołane przez Spółkę wyroki sądów administracyjnych oraz orzeczenia organów podatkowych zapadły w indywidualnych sprawach osadzonych w określonym stanie faktycznym i nie mogą mieć zastosowania w przedstawionych przez Spółkę okolicznościach.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl