IPPP1/443-985/09-5/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-985/09-5/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 15 października 2009 r. pismem z dnia 16 października 2009 r. (data wpływu 21 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania otrzymywanego od gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania otrzymywanego od gminy.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. Organu z dnia 15 października 2009 r. znak IPPP1/443-985/09-2/AP pismem z dnia 16 października 2009 r. (data wpływu 21 października 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo Spółka Akcyjna powstało w lutym 2004 r. z przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego, działającego od 1990 r.. Spółka jest płatnikiem podatku VAT od lutego 2004 r..

Podstawowym celem działalności Spółki jest prowadzenie działalności o charakterze użyteczności publicznej - przewóz osób w zakresie transportu zbiorowego w komunikacji lokalnej, zgodnie z ustalonymi i zatwierdzonymi rozkładami jazdy. Spółka zaspokaja bieżące potrzeby ludności w transporcie zbiorowym, a zadania swoje realizuje w oparciu o opracowany i zatwierdzony regulamin oraz cennik usług. Przychodami z działalności Spółki są między innymi dopłaty do biletów otrzymywane z budżetu państwa za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego na podstawie zawartej umowy w związku ze stosowaniem ulg w przewozach pasażerskich dla poszczególnych grup uprawnionych na podstawie odrębnych przepisów. Od 2004 r. od otrzymanych dopłat Spółka nalicza i odprowadza do budżetu państwa podatek od towarów i usług, stosownie do wprowadzonej regulacji prawnej ustawą z dnia 11 marca 2004 r.. Otrzymane dopłaty stanowią przychód przedsiębiorstwa i w myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy stanowią podstawę do opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Oprócz wyżej opisanej podstawowej działalności Spółka prowadzi sprzedaż towarów i usług oraz inne usługi przewozowe, w tym również komunikację miejską na terenie miasta i gminy. Zgodnie z umową zawartą dnia 31 grudnia 1993 r. oraz aneksami do tej umowy, Spółka świadczy usługi związane z przewozem osób autobusami na terenie Miasta. Świadczenie usług oparte jest na ustalonych przez Miasto trasach linii autobusowych, rozkładach jazdy i lokalizacji przystanków, które stanowią integralną część umowy.

Za świadczone usługi, Spółka otrzymuje zgodnie z ustaleniami z Miastem:

1.

dofinansowanie z budżetu gminy do biletów, w związku ze stosowaniem ulgowych przejazdów dla poszczególnych grup pasażerów wskazanych w umowie przez Miasto, co stanowi przychód Spółki. Na kwotę powyższą, wg sporządzonego wykazu podmiotowego, Spółka wystawia comiesięczną fakturę VAT i odprowadza do budżetu VAT należny;

2.

dofinansowanie do ilości kilometrów wykonywanych w ramach rozkładów jazdy średnio miesięcznie stanowiące równowartość kwoty wynikającej z przemnożenia kilometrów oraz stawki za k.m. - § 3 pkt 1 umowy. Na powyższe dofinansowanie Spółka wystawia odrębną fakturę z uwzględnieniem należnego podatku VAT, który odprowadza do budżetu.

Dofinansowanie do biletów, zgodnie z zapisami umowy z gminą, stanowi przychód Spółki, natomiast dopłata do kilometrów przeznaczana jest zgodnie z ww. umową na zakup i eksploatację taboru autobusowego, koszty osobowe obsługi, oznakowanie i utrzymanie przystanków, podatki i opłaty wynikające z przepisów ogólnych.

Dofinansowanie to nie jest bezpośrednio związane z ceną biletu, nie ma wpływu na stosowanie ulg przewozowych, nie wpływa na zakres uprawnień do przewozów ulgowych i bezpłatnych. Dofinansowanie otrzymane od Miasta przeznaczane jest na pokrycie kosztów bieżącej działalności firmy, kwalifikowane jest jako dopłata do wozokilometra.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana dopłata do 1 wozokilometra, stanowiąca częściowe pokrycie kosztów bieżącej działalności, jest obrotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy

W związku z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 marca 2009 r. nr pisma interpretacji indywidualnej IPPP1-443-133/09-2/PR, Spółka uważa, że dopłata do wozokilometra nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie można przyporządkować jej konkretnej usłudze, a tym samym cenie konkretnej usługi. Kwota ta nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie zaś do zapisu art. 29 ust. 2 cyt. ustawy o VAT, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Przedstawione w złożonym wniosku dofinansowanie otrzymywane przez Wnioskodawcę, na podstawie zawartej umowy, od gminy przeznaczane jest zgodnie z ww. umową na zakup i eksploatację taboru autobusowego, koszty osobowe obsługi, oznakowanie i utrzymanie przystanków, podatki i opłaty wynikające z przepisów ogólnych. Z treści wniosku wynika także, że dofinansowanie to nie jest bezpośrednio związane z ceną biletu, nie ma wpływu na stosowanie ulg przewozowych, nie wpływa na zakres uprawnień do przewozów ulgowych i bezpłatnych. Przedmiotowe dofinansowanie jest przeznaczane na pokrycie kosztów bieżącej działalności i kwalifikowane jako dopłata do wozokilometra.

Reasumując, w zaistniałym stanie faktycznym w odniesieniu do przedstawionych powyżej przepisów należy stwierdzić, iż na mocy art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przedmiotowa dotacja dotycząca dofinansowania do kosztu przejechanych kilometrów, otrzymywana od gminy, nie stanowi obrotu, będącego podstawą opodatkowania, gdyż otrzymywane dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Dotacja taka ma charakter ogólny, a jej celem jest dotowanie całej działalności Wnioskodawcy. Tym samym nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl