IPPP1-443-981/11-3/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-981/11-3/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 września 2011 r. (data wpływu - fax: 7 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia z tytułu wydatków poniesionych na zakup usług doradczych w związku z nabyciem akcji.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia pismem z dnia 7 września 2011 r. (data wpływu - fax: 7 września 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. ("Wnioskodawca") zamierza nabyć od kilku podmiotów łącznie 100% akcji ("Akcje") spółki akcyjnej z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, działającej na rynku telekomunikacyjnym ("Spółka Przejmowana"). W związku z planowanym nabyciem (zakupem) Akcji ("Transakcja"), Wnioskodawca poniesie szereg wydatków na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych w związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem Transakcji, w tym w szczególności dotyczących nabycia usług doradczych oraz zapłaty prowizji bankowych za udzielenie finansowania niezbędnego dla nabycia Akcji.

Wydatki na usługi obejmą w szczególności:

1.

koszty doradztwa finansowego, prawnego, podatkowego, biznesowego (komercyjnego), technicznego, badań due diligence, raportów oraz innych analiz eksperckich;

2.

koszty usług w zakresie koordynacji procesu zakupu Akcji;

3.

koszty związane z doradztwem i pośrednictwem firmy inwestycyjnej przy zakupie Akcji.

(dalej określane łącznie jako: "Usługi Doradcze")

Część Usług Doradczych będzie nabywana przez Wnioskodawcę bezpośrednio od wykonawców, a część z nich może być refakturowana na Wnioskodawcę przez inne podmioty.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy koszty, które zostaną poniesione przez Wnioskodawcę na nabycie Usług Doradczych oraz prowizje bankowe w związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem Transakcji będą stanowić na gruncie u.p.d.o.p. koszty uzyskania przychodów o charakterze pośrednim, o których mowa w art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.

2.

Czy koszty, o których mowa w pkt 1) powyżej, powinny być potrącone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w dacie ich poniesienia w rozumieniu art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p.

3.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na zakup Usług Doradczych w związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem Transakcji na ogólnych zasadach przewidzianych w VATU, tzn. pod warunkiem dokonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku od towarów i usług, tj. pytanie oznaczone nr 3.

W części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytania oznaczone nr 1 i nr 2 wydana została odrębna interpretacja indywidualna.

Stanowisko wnioskodawcy

Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na zakup Usług Doradczych w związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem Transakcji na ogólnych zasadach przewidzianych w VATU, tzn. pod warunkiem dokonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo od obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego, o ile spełniona jest przesłanka związku dokonanych zakupów z prowadzoną opodatkowaną działalnością gospodarczą.

Należy zwrócić uwagę na fakt, iż prawo do odliczenia przysługuje zarówno w przypadku istnienia bezpośredniego jak i pośredniego związku między ponoszonymi wydatkami a świadczeniem czynności podlegających opodatkowaniu. Stanowisko prezentowane przez Spółkę znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Jak podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 15 czerwca 2009 r. (sygn. akt I SA/Wr 1368/08) "prawo do odliczenia podatku istnieje nawet wtedy, gdy nie można ustalić bezpośredniego związku pomiędzy zakupem a opodatkowaną transakcją czyli w niektórych sytuacjach prawo do odliczenia może przysługiwać podatnikowi nawet w przypadku braku konkretnej transakcji opodatkowanej, jeżeli zakup związany jest z działalnością podatnika, która, co do zasady, podlega opodatkowaniu (lub daje prawo do odliczenia podatku mimo zwolnienia), a brak związku z konkretną transakcją opodatkowaną wynika z czynników obiektywnych, zwykle niezależnych od podatnika".

Z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 30 października 2006 r., sygn. III SA/Wa 1756/06 stwierdził m.in., że "W ocenie Sądu do problematyki związku pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi należy podchodzić racjonalnie, mając na uwadze każdorazowo specyfikę prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Co do zasady więc odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów i usług nabytych w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Przyjąć należy również, że nie można absolutyzować wymogu istnienia bezpośredniego związku, jako warunku odliczenia podatku naliczonego. W niektórych przypadkach bowiem związek tego rodzaju nie występuje, chociaż te towary i usługi niewątpliwie służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym."

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 30 października 2006 r. (znak 1471/NUR2/443-302/3/06/JP) organ podatkowy uznał, że "wskazać należy, iż przedmiotowe zakupy związane są z ogólną działalnością spółki i służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, które po połączeniu spółek będą realizowane w zwiększonym zakresie. Ponadto przedmiotowe zakupy nie zostały wymienione w art. 88 ustawy o VAT, jako niedające prawa do odliczenia podatku naliczonego. Reasumując stwierdzić należy, iż Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciach związanych z połączeniem spółek".

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane również w następujących interpretacjach:

1.

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 lutego 2011 r. (IPPP1/443-1291/10-2/lSz),

2.

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 grudnia 2009 r. (IPPP3/443-837/09-2/SM),

3.

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 maja 2008 r. (ILPP2/443- 175/08-2/EN),

4.

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 listopada 2007 r. (ILPP1/443-181/07-3/GZ).

Reasumując należy uznać, iż jeżeli wydatki, które zostaną poniesione przez Wnioskodawcę na nabycie Usług Doradczych będą pozostawać w związku (nawet jeżeli związek ten będzie miał jedynie pośredni charakter) z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia tych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienić należy, że w dniu 26 sierpnia 2011 r. ogłoszony został tekst jednolity ustawy o VAT - Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl