IPPP1/443-979/13-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-979/13-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.), wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości sposobu potwierdzania odbioru faktur korygujących przez faktoranta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2013 r. do BKIP w Płocku wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości sposobu potwierdzania odbioru faktur korygujących przez faktoranta.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka Akcyjna (dalej; "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest instytucją finansową świadczącą zarówno usługi zwolnione z VAT, jak i opodatkowane tym podatkiem. Wśród czynności podlegających opodatkowaniu VAT Spółka świadczy m.in. usługi factoringowe. W związku z powyższym, Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W ramach świadczonych usług faktoringowych Spółka (jako faktor) świadczy usługę faktoringu niepełnego (bez przejęcia przez Spółkę ryzyka niewypłacalności dłużników), tj. nabywa wierzytelności od faktoranta i wskazane wierzytelności przez faktoranta finansuje, administruje i prowadzi rozliczenia z nimi związane oraz informuje faktoranta o stanie rozliczeń związanych z realizacją umowy między faktorantem i faktorem.

Z tytułu świadczonych usług faktoringowych, na podstawie ww. umowy, Spółka otrzymuje wynagrodzenie, obejmujące m.in. prowizje faktoringowe. Wynagrodzenie to stanowi zapłatę za usługę wykonaną przez Spółkę, co jest dokumentowane fakturą wystawianą przez Spółkę na rzecz faktoranta. Ze względu na różne okoliczności powodujące np. obowiązek wystawienia faktur korygujących zarówno zmniejszających, jak i zwiększających to wynagrodzenie, Spółka wystawia również faktury korygujące.

Obecnie, Spółka zamierza przejść z dotychczasowego sposobu wystawiania i przesyłania faktur w formie papierowej na faktury elektroniczne. Faktury elektroniczne będą wystawiane na rzecz faktorantów, którzy wyrazili zgodę na wystawianie i przesyłanie im przez Spółkę faktur w formie elektronicznej.

Zaakceptowane przez Strony zasady fakturowania elektronicznego określać będzie regulamin świadczenia usług faktoringowych ustalony przez Wnioskodawcę (dalej: "Regulamin"), stanowiący integralną część umowy o świadczenie usług faktoringowych między Spółką a faktorantem.

Faktury elektroniczne / elektroniczne faktury korygujące wystawiane będą, zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1528 z późn. zm.), w sposób zapewniający autentyczność pochodzenia oraz integralność ich treści. Spółka, jako wystawca faktury, zobowiąże się do zagwarantowania autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności faktury elektronicznej/elektronicznej faktury korygującej.

Zgodnie z zaakceptowanym przez faktorantów Regulaminem, odbiorca faktury (faktorant) oświadcza, że będzie odbierał faktury elektroniczne pod podanym przez siebie adresem e-mail albo w udostępnionym mu systemie wymiany dokumentów. Przyjmuje się, że datą otrzymania faktury przez faktoranta jest data wysłania przez Spółkę wiadomości e-mail zawierającej fakturę do faktoranta. W przypadku faktur udostępnionych faktorantowi za pośrednictwem systemu wymiany dokumentów, za datę otrzymania faktury przez odbiorcę faktury (faktoranta) uznaje się umieszczenie faktury przez Spółkę w systemie wymiany dokumentów.

Jednocześnie, zgodnie z Regulaminem, w przypadku elektronicznych faktur korygujących za potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez faktoranta, uważa się otrzymanie przez Wnioskodawcę automatycznej zwrotnej wiadomości e-mail informującej o odebraniu przez faktoranta wiadomości e-mail zawierającej fakturę korygującą. W przypadku faktury korygującej udostępnionej faktorantowi za pośrednictwem systemu wymiany dokumentów, za potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez faktoranta, uważa się otrzymanie przez Spółkę komunikatu zawierającego informację o odczytaniu faktury korygującej przez faktoranta.

W przypadku nie otrzymania zwrotnej wiadomości e-mail przez Spółkę, albo nie otrzymania komunikatu przez Wnioskodawcę o odczytaniu faktury korygującej przez faktoranta, uznaje się, że potwierdzenie otrzymania faktury korygującej następuje z upływem 7-ego dnia od dnia, odpowiednio, wysłania przez Spółkę do faktoranta wiadomości email zawierającej fakturę korygującą albo udostępnienia faktury korygującej przez Spółkę w systemie wymiany dokumentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku elektronicznych faktur korygujących potwierdzeniem otrzymania faktury korygującej przez faktoranta, może być otrzymanie przez Wnioskodawcę automatycznej zwrotnej wiadomości e-mail informującej o odebraniu przez faktoranta wiadomości email zawierającej fakturę korygującą.

2. Czy w przypadku elektronicznej faktury korygującej udostępnionej faktorantowi za pośrednictwem systemu wymiany dokumentów, potwierdzeniem otrzymania faktury korygującej przez faktoranta może być otrzymanie przez Spółkę komunikatu zawierającego informację o odczytaniu faktury korygującej przez faktoranta.

3. Czy w przypadku nie otrzymania zwrotnej wiadomości e-mail przez Spółkę w sprawie otrzymania faktury korygującej przez faktoranta, można przyjąć, że potwierdzenie otrzymania faktury korygującej następuje z upływem 7-ego dnia od dnia wysłania przez Spółkę do faktoranta wiadomości e-mail zawierającej fakturę korygującą.

4. Czy w przypadku nie otrzymania komunikatu przez Spółkę zawierającego informację o odczytaniu faktury korygującej przez faktoranta, można przyjąć, że potwierdzenie otrzymania faktury korygującej następuje z upływem 7-ego dnia od dnia udostępnienia faktury korygującej przez Spółkę w systemie wymiany dokumentów.

Zdaniem Spółki, w każdym z opisanych przypadków, tj.:

1.

gdy otrzyma ona, w odpowiedzi na wiadomość zawierającą fakturę korygującą, automatycznego maila zwrotnego o ustalonej treści, informującego o odebraniu tej wiadomości przez faktoranta, oraz

2.

gdy otrzyma ona, w odpowiedzi na zamieszczenie faktury w systemie wymiany dokumentów, automatyczny komunikat zwrotny o ustalonej treści, informujący o odczytaniu dokumentu przez faktoranta, oraz

3.

gdy upłynie 7 dni od dnia wysłania przez Spółkę do faktoranta wiadomości e-mail zawierającej fakturę korygującą, oraz

4.

gdy upłynie 7 dni od dnia udostępnienia faktury korygującej przez Spółkę w systemie wymiany dokumentów

- spełniony będzie przewidziany w art. 29 ust. 4a i ust. 4c ustawy o VAT warunek posiadania przez wystawcę (Spółkę) potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę.

W rezultacie, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z tej faktury korygującej.

Za taką interpretacją ww. przepisu przemawia, zdaniem Spółki, jego brzmienie, jak i względy wykładni systemowej i celowościowej.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a zd. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Stosownie do ust. 4c ww. artykułu ustawy, przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Przytoczone przepisy uzależniają zatem możliwość uwzględnienia przez sprzedawcę korekty in minus podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego z tytułu sprzedaży udokumentowanej fakturą VAT, od posiadania przez niego potwierdzenia otrzymania tej korekty (faktury korygującej) przez nabywcę towarów i usług. W wyroku wydanym w sprawie Kraft Foods Polska SA (sygn. C-588/10) Trybunał Sprawiedliwości Unii europejskiej (dalej: "TSUE") uznał ze jeżeli uzyskane przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, potwierdzenia odbioru faktury jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed krajowymi organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i, że zapoznał się z nią oraz po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

Potwierdzenie odbioru przez wysłanie automatycznego e-maila/komunikatu zwrotnego

Przede wszystkim należy mieć na uwadze ogólny charakter sformułowania użytego w ust. 4a art. 29 ustawy o VAT, mówiącego o "posiadaniu potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę". Jednocześnie żadne inne przepisy ustawy o VAT, ani aktów do niej wykonawczych, nie określają bliżej sposobu potwierdzenia odbioru korekty faktury. W konsekwencji, zdaniem Spółki, potwierdzenie to może przybrać dowolną formę pozwalającą na stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę korygującą i w efekcie zapoznał lub miał sposobność zapoznania się z jej treścią. W rezultacie, żadna forma potwierdzenia nie może być preferowana przez organy podatkowe, czy też uznawana za jedynie dopuszczalną (por. wspomniany wyrok TSUE). W szczególności, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uzyskania potwierdzenia otrzymania elektronicznej faktury korygującej poprzez otrzymanie automatycznego maila/komunikatu zwrotnego o określonej treści (pytanie 1 i 2), zachowane zostaną wymogi przewidziane w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

W przypadku otrzymania automatycznie wygenerowanej informacji, że mail dotarł na skrzynkę faktoranta (odbiorcy faktury), nie istnieją prawne podstawy kwestionowania spełnienia przez Spółkę warunku obniżenia podstawy opodatkowania, jakim jest otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez faktoranta. Sprzedawca jest zobowiązany do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, jednakże potwierdzenie takie może być dokonane w każdy sposób i w każdej formie, która pozwala na stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę/uzyskał możliwość zapoznania się z jej treścią. Nie bez znaczenia w sprawie, pozostaje fakt podpisania przez Strony stosownej Umowy, której integralną częścią jest Regulamin stanowiący m.in. o procedurze doręczania dokumentów w formie elektronicznej, definiujący także moment doręczenia faktury korygującej do faktoranta.

W zakresie automatycznie generowanych e-maili/komunikatów zwrotnych wypowiadały się już w przeszłości organy podatkowe, wielokrotnie uznając, że w sytuacji akceptacji przez nabywcę określonych zasad doręczania dokumentów w formie elektronicznej, sprzedawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania VAT już w okresie rozliczeniowym, w którym dysponuje przedmiotowym e-mailem/komunikatem. Organy podatkowe zwracały uwagę, że istotne w takich przypadkach jest to, że Strony zgodnie uznały, że taka forma doręczeń jest dla nich wiążąca, a w konsekwencji, że potwierdzeniem odbioru np. faktur korygujących przez nabywcę będzie odbiór przez wysyłającego (sprzedawcę) stosownego e-maila/komunikatu.

Potwierdził to m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 14 listopada 2011 r. (sygn. IPPP1-443-1241/11-3/EK) przyznając, że "wysłanie faktury w formie załącznika do wiadomości e-mail na adres podany przez odbiorcę i otrzymanie potwierdzenia dostarczenia e-maila na wskazany przy rejestracji adres mailowy jest wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez odbiorcę".

Analogiczne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 31 grudnia 2007 r., znak ILPP2/443-55/07-2/IM.

Z kolei, w interpretacji z dnia 7 września 2010 r. znak IPPP2-443-302/10-6/KG Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę może następować także poprzez automatyczny e-mail/komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy faktury.

Wnioskodawca pragnie ponadto wskazać, iż możliwość potwierdzania otrzymania faktury korygującej, w tym faktury elektronicznej korygującej, poprzez wiadomość elektroniczną, akceptowana jest nie tylko w interpretacjach organów podatkowych, lecz również w orzecznictwie sądowym.

Jak wskazał WSA w Poznaniu w prawomocnym wyroku z 21 marca 2012 r. (sygn. akt I SA/Po 580/11), "potwierdzenie otrzymania korekty faktury może mieć dowolną formę, jednakże forma ta musi pozwolić na jednoznaczne stwierdzenie, iż sprzedawca to potwierdzenie otrzymał".

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, w ocenie Spółki za potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez faktoranta należy uznać zarówno otrzymanie automatycznego maila, jak i komunikatu zwrotnego o ustalonej treści, informujących o odebraniu przez faktorantów wiadomości zawierających faktury korygujące (pytanie 1 i 2).

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej w przypadku braku e-maila/komunikatu zwrotnego

Zdaniem Spółki, z uwagi na brak ustawowej definicji "potwierdzenia odbioru" faktury korygującej, należy odnieść się do potocznego (językowego) brzmienia art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, zgodnie z którym "otrzymać/otrzymywać" znaczy tyle co "stać się odbiorcą czegoś, dostać coś w darze lub w zamian za coś" (por. Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 1998). "Otrzymanie" nie zakłada więc jako zasady aktywnego uczestnictwa otrzymującego w tym procesie.

W konsekwencji, w rozpatrywanym przypadku momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez nabywcę (faktoranta) jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. Zatem uzyskaniu przez Spółkę wiedzy na temat tej okoliczności (w jakiejkolwiek formie), uznać należy, w świetle powyższych uwag, za posiadanie przezeń potwierdzenia, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Akceptacja Regulaminu, regulującego m.in. zasady potwierdzania odbioru faktur korygujących przez odbiorcę faktury w sytuacji, gdy Spółka nie otrzyma automatycznego e-maila/komunikatu zwrotnego, stanowić będzie dowód przyjęcia przez Strony pewnych rozwiązań prawnych, które wywierają odpowiednie skutki nie tylko pomiędzy Stronami, ale również wobec innych podmiotów, w tym organów skarbowych. Obowiązywanie Regulaminu w relacjach handlowych z faktorantami świadczyć będzie o dochowaniu należytej staranności przez Spółkę, która zabezpiecza się na wypadek niezależnych od siebie zdarzeń związanych z procesem doręczania faktury korygującej do faktoranta. Skoro dla wykazania, iż odbiorca faktury zapoznał lub mógł zapoznać się z jej treścią dopuszczalne są wszelkie środki dowodowe, to w przypadku, gdy zgodnie z zaakceptowanym Regulaminem, jeżeli nie zostanie odesłany automatyczny e-mail/komunikat potwierdzający otrzymanie faktury korygującej przez faktoranta, zasadne jest uznanie, iż po upływie określonego czasu (w tym przypadku 7 dni) także:

* samo wysłanie faktury elektronicznej do kontrahenta, lub

* umieszczenie pliku elektronicznej faktury korygującej w systemie elektronicznej wymiany dokumentów, a w tym przypadku również

* fakt, iż faktorant poprzez każdorazowe zalogowanie się do swojego indywidualnego konta w systemie ma możliwość zapoznania się z zawartością tego pliku i jego pobrania (co również wynika z uzgodnionego i zaaprobowanego przez faktoranta Regulaminu),

- stanowić będzie wypełnienie warunku określonego w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Skoro faktorant podpisze umowę o świadczenie usług faktoringowych, która reguluje również kwestie związane z akceptacją zasad dostarczania i udostępniania mu faktur korygujących, z których wynikać będzie, że w sytuacji braku maila/komunikatu zwrotnego, za potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez faktoranta uznany będzie sam upływ czasu uznanego wcześniej przez faktoranta za wystarczający do zapoznania się z treścią dokumentu, liczony od daty wysłania faktury korygującej lub zamieszczenia jej w systemie, Spółka posiadała będzie jednoznaczną wiedzę nt. możliwości faktycznego zapoznania się przez faktoranta z treścią danej faktury korygującej. W rezultacie należy uznać, iż również w obliczu ww. okoliczności Spółka będzie uprawniona do uwzględnienia skutków takiej korekty w swoich rozliczeniach z tytułu podatku VAT. Nie ma bowiem argumentów natury prawnej, które podważałyby przyjęty przez Strony Regulamin. Co więcej, o tym, że 7 dniowy termin powinien być wystarczający świadczy chociażby fakt, że każdy przedsiębiorca, jako profesjonalista, powinien liczyć się z koniecznością odbierania korespondencji, w tym korespondencji elektronicznej, jeżeli wcześniej wyraził zgodę na taką formę komunikacji. Przyjęty przez Strony 7 dniowy termin powinien być wystarczający na odbiór korespondencji elektronicznej.

Należy przy tym zwrócić uwagę na treść art. 61 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 64, poz. 93 z późn. zm., dalej: "k.c."), zgodnie z którym oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią. Z przepisu tego wynika, że już sama możliwość zapoznania się z oświadczeniem woli składającego jest w świetle zasad prawa cywilnego uznawana za jego złożenie innej osobie. Bez znaczenia pozostaje natomiast, czy ta osoba rzeczywiście odczytała (choć w świetle przyjętych przez Strony zasad porozumiewania się, powinna była to zrobić) adresowaną do niej wiadomość. W doktrynie wskazuje się przy tym, że "nie ma natomiast znaczenia rzeczywiste zapoznanie się z oświadczeniem. Oświadczenie jest więc złożone w chwili, w której adresat powinien był sprawdzić swoją skrzynkę odbiorczą e-mail, włączyć telefon komórkowy (przez co otrzymałby SMS z treścią oświadczenia) itp., niezależnie od tego, czy to uczynił" (E. Gniewek (red.) - "Kodeks cywilny. Komentarz", wyd. C.H. Beck, wyd. 2013 r., komentarz do art. 61 k.c.).

Strony zawierając umowę o świadczenie usług faktoringowych podjęły decyzję o wzajemnym komunikowaniu się za pomocą środków porozumiewania się na odległość, biorąc na siebie wszelkie ryzyka z tym związane. "Podstawowym zagadnieniem jest pytanie o to, kiedy można skutecznie złożyć oświadczenie woli w postaci elektronicznej. Jeżeli przepis ustawy nie wskazuje jako sposobu komunikowania określonych oświadczeń woli komunikacji elektronicznej, należy ustalić, czy adresat oświadczenia wyraził zgodę na posłużenie się tą formą. W wypadku bowiem, gdy adresat nie zapoznał się rzeczywiście z oświadczeniem, jego uprzednia zgoda na użycie tego środka przekazu jest wstępnym warunkiem oceny, że oświadczenie zostało złożone, gdyż umożliwiono mu zapoznanie się z nim (...)" (E. Gniewek (red.) - "Kodeks cywilny. Komentarz", wyd. C.H. Beck, wyd. 2013 r., komentarz do art. 61 k.c.).

W ocenie Spółki, uniemożliwienie zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku braku automatycznego e-maila/komunikatu zwrotnego prowadziłoby do naruszenia zasady neutralności podatku VAT oraz zasady proporcjonalności. Jeżeli więc Regulamin przyjęty przez Strony jako integralna część umowy o świadczenie usług faktoringowych, zawartej przez Spółkę i faktoranta, pozwala określić w sposób wiarygodny osobę faktoranta oraz moment, w którym faktorant posiadał wiedzę nt. wystawienia faktury korygującej i możliwość zapoznania się z jej treścią, organy podatkowe nie powinny negować takiej formy otrzymania przez niego faktury korygującej. Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie w przytaczanym już wyroku TSUE w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A.

W analizowanym przypadku momentem otrzymania przez Spółkę faktury korygującej będzie w opinii Spółki dzień następujący po 7 dniu, w którym faktura korygująca została wysłana do faktoranta / zamieszczona w systemie wymiany dokumentów.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej 25 lutego 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP2/443-1953/10-2/SJ), w której wskazano że: "gdy z racji funkcjonalności systemu informatycznego stosowanego przez obie strony transakcji, wystawiona faktura i faktura korygująca w formie elektronicznej jest umieszczana w systemie informatycznym i natychmiast jest widoczna dla odbiorcy tej faktury na jego urządzeniach informatycznych to wówczas momentem otrzymania takiej faktury jest moment jej wystawienia i umieszczenia w systemie informatycznym".

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 24 sierpnia 2010 r. sygn. IPPP2/443-406/10-2/MM oraz w interpretacji indywidualnej z 6 maja 2013 r. (sygn. IPPP1/443-179/13-4/AP), w której stwierdził, że za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może być uznane " (...) samo udostępnienie faktury korygującej na indywidualnym koncie Przedstawiciela na serwerze (gdy wskutek okoliczności wyjątkowych zasadniczo niezależnych od Oddziału - Oddział nie otrzyma e-maila/komunikatu zwrotnego informującego o doręczeniu faktury korygującej do Przedstawiciela)...".

W ocenie Wnioskodawcy, skoro organy podatkowe uznawały już w przeszłości, że w pewnych okolicznościach samo zamieszczenie / udostępnienie na serwerze / serwisie elektronicznej wymiany dokumentów faktury korygującej może być uznane za potwierdzenie jej odbioru, to tym bardziej za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może być uznany upływ określonego przez Strony czasu, który w świetle obiektywnych kryteriów powinien umożliwiać nabywcy zapoznanie się z korespondencją elektroniczną.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, gdy Spółka nie otrzyma e-maila/komunikatu zwrotnego informującego o doręczeniu faktury korygującej do faktoranta, już sam upływ 7 dni od dnia wysłania lub udostępnienia faktury korygującej w systemie wymiany dokumentów elektronicznych, będzie uznane za potwierdzenie otrzymania przez niego korekty faktury (pytanie 3 i 4).

W związku z powyższym Spółka zwraca się o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska w zakresie jw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W myśl ust. 4b powołanego artykułu, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

1.

eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;

2.

dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3.

sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;

4.

pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania i przechowywania faktur oraz faktur korygujących określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.). Zasady te dotyczą zarówno faktur wystawianych w formie papierowej, jak i elektronicznej, przy czym ta druga forma wymaga wypełnienia dodatkowych warunków, wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1528), przy czym przepisy regulujące kwestię faktur przesyłanych w formie elektronicznej mają również zastosowanie do faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej (...), faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Przy czym przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury (§ 2 pkt 1 ww. rozporządzenia), natomiast integralność treści faktury oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura (§ 2 pkt 2 ww. rozporządzenia). Na podstawie § 4 ust. 2 i 3 powołanego rozporządzenia, sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury określa podatnik. Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług. Ust. 4 powołanego przepisu stanowi z kolei, iż poza wykorzystaniem kontroli biznesowych, określonych w ust. 3, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

1.

bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2.

elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Wskazać również należy, iż przesyłanie, w tym udostępnianie, faktur w formie elektronicznej wymaga akceptacji ich odbiorcy - § 3 cyt. rozporządzenia.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest instytucją finansową świadczącą zarówno usługi zwolnione z VAT, jak i opodatkowane tym podatkiem. Wśród czynności podlegających opodatkowaniu VAT Spółka świadczy m.in. usługi factoringowe. W związku z powyższym, Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Z tytułu świadczonych usług faktoringowych, na podstawie ww. umowy, Spółka otrzymuje wynagrodzenie, obejmujące ni. in. prowizje faktoringowe. Wynagrodzenie to stanowi zapłatę za usługę wykonaną przez Spółkę, co jest dokumentowane fakturą wystawianą przez Spółkę na rzecz faktoranta. Ze względu na różne okoliczności powodujące np. obowiązek wystawienia faktur korygujących zarówno zmniejszających, jak i zwiększających to wynagrodzenie, Spółka wystawia również faktury korygujące.

Obecnie, Spółka zamierza przejść z dotychczasowego sposobu wystawiania i przesyłania faktur w formie papierowej na faktury elektroniczne. Faktury elektroniczne będą wystawiane na rzecz faktorantów, którzy wyrazili zgodę na wystawianie i przesyłanie im przez Spółkę faktur w formie elektronicznej. Zaakceptowane przez Strony zasady fakturowania elektronicznego określać będzie regulamin świadczenia usług faktoringowych ustalony przez Wnioskodawcę (dalej: "Regulamin"), stanowiący integralną część umowy o świadczenie usług faktoringowych między Spółką a faktorantem.

Faktury elektroniczne / elektroniczne faktury korygujące wystawiane będą, zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1528 z późn. zm.), w sposób zapewniający autentyczność pochodzenia oraz integralność ich treści. Spółka, jako wystawca faktury, zobowiąże się do zagwarantowania autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności faktury elektronicznej/elektronicznej faktury korygującej.

Zgodnie z Regulaminem, w przypadku elektronicznych faktur korygujących za potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez faktoranta, uważa się otrzymanie przez Wnioskodawcę automatycznej zwrotnej wiadomości e-mail informującej o odebraniu przez faktoranta wiadomości e-mail zawierającej fakturę korygującą. W przypadku faktury korygującej udostępnionej faktorantowi za pośrednictwem systemu wymiany dokumentów, za potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez faktoranta, uważa się otrzymanie przez Spółkę komunikatu zawierającego informację o odczytaniu faktury korygującej przez faktoranta.

W przypadku nie otrzymania zwrotnej wiadomości e-mail przez Spółkę, albo nie otrzymania komunikatu przez Wnioskodawcę o odczytaniu faktury korygującej przez faktoranta, uznaje się, że potwierdzenie otrzymania faktury korygującej następuje z upływem 7-ego dnia od dnia, odpowiednio, wysłania przez Spółkę do faktoranta wiadomości email zawierającej fakturę korygującą albo udostępnienia faktury korygującej przez Spółkę w systemie wymiany dokumentów.

Analizując przedstawioną sytuację, zauważyć należy przede wszystkim, iż regulacje ww. art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o VAT jasno stanowią, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia. Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy. Ponadto faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest bowiem doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Konieczność posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. W wyroku tym TSUE wskazał, iż " (...) posiadanie przez dostawcę towarów lub usług potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług nadaje się do tego, by wykazać, iż ów nabywca został poinformowany o fakcie, że powinien on obliczyć zakres swego ewentualnego prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie wskazanej korekty faktury. (...) Ponadto, mając na uwadze, że posiadanie omawianego potwierdzenia odbioru umożliwia dostawcom towarów i usług obliczenie należnego podatku VAT na podstawie kwot wskazanych na korekcie faktury lub uzyskanie zwrotu całości nadwyżki podatku VAT uiszczonej na rzecz organów podatkowych, wymóg ów co do zasady nie podważa neutralności podatku VAT. (...) Jeżeli uzyskanie - w rozsądnym terminie - przez dostawcę towarów lub usług zwrotu nadwyżki podatku VAT uiszczonej na rzecz organów podatkowych na podstawie pierwotnej faktury jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione ze względu na warunek sporny w postępowaniu krajowym, to zasady neutralności podatku VAT i proporcjonalności wymagają, by dane państwo członkowskie umożliwiło podatnikowi wykazanie przed organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury. W tym celu mogą posłużyć kopie korekty faktury i pisma z przypomnieniem skierowane do nabywcy towarów lub usług celem wysłania potwierdzenia odbioru oraz, jak podniosła KFP na rozprawie - co nie zostało w tym aspekcie zakwestionowane - dowody zapłaty lub przedłożenie dokumentów księgowych umożliwiających określenie kwoty rzeczywiście zapłaconej na rzecz podatnika z tytułu danej transakcji przez nabywcę towarów lub usług". Podsumowując powyższe rozważania TSUE stwierdził, że "Wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy VAT. Zasady neutralności podatku VAT oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednakże, jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed krajowymi organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury".

Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik winien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

W powołanym wyżej wyroku Trybunał stanął na stanowisku, że o ile samo zawarcie przez przepis prawa krajowego obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury nie narusza reguł wspólnotowych podatku od wartości dodanej, to jednak w praktyce mogłoby do takiego naruszenia dochodzić, poprzez zawężanie w niektórych sytuacjach możliwości dowodzenia przez podatnika, iż nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią. Stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyrażone w przywołanym wyroku jest zatem warunkowe w tym znaczeniu, że Sąd ten uzależnił znaczenie uzyskania potwierdzenia otrzymania korekty faktury dla obniżenia podstawy opodatkowania od wystąpienia szczególnych okoliczności w postaci braku możliwości lub nadmiernych trudności w uzyskaniu przez podatnika tego potwierdzenia w rozsądnym terminie, dopuszczając w szczególnych przypadkach substytuty tego potwierdzenia.

Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik winien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

Należy podkreślić, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają żadnego wymogu dotyczącego formy takiego potwierdzenia. Organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy. Czyni zadość warunkowi legitymowania się potwierdzeniem odbioru korekty faktury przez nabywcę np. potwierdzenie przez adresata przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, zwrotnie przesłana kopia podpisanej faktury korygującej, fax potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną, potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłany drogą elektroniczną, czy też posiadanie dowodów zapłaty lub dokumentów księgowych umożliwiających określenie kwoty rzeczywiście zapłaconej na rzecz podatnika z tytułu danej transakcji przez nabywcę towarów lub usług. Przy ocenie zgodności art. 29 ust. 4a ustawy o VAT z prawem wspólnotowym ten wachlarz potencjalnie akceptowalnych form potwierdzenia otrzymania korekty faktury stwarza pole i możliwości do rozróżnienia konkretnych sytuacji, w których z punktu widzenia zasad prawa wspólnotowego należałoby uznać, iż podatnik zachował prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i należnego podatku, bądź też prawa tego nie ma.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że fakturę korygującą wysyła w formie elektronicznej na uzgodniony adres poczty elektronicznej faktoranta. W odpowiedzi otrzyma automatyczną zwrotną wiadomość e-mail informującą o odebraniu przez faktoranta wiadomości e-mail zawierającej fakturę korygującą.

Analizując powyższe, podkreślić raz jeszcze należy, że ustawodawca w analizowanych przepisach nie wskazał na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Ani powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ani orzeczenie TSUE nie wskazują, jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały powyższe okoliczności.

Wskazać należy, iż Wnioskodawca może nie posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej, jednakże w oparciu o inne dokumenty, np. korespondencję mailową czy dokumenty księgowe potwierdzające dokonanie korekty, musi być w stanie udowodnić, iż faktorant, na rzecz którego wystawił fakturę VAT pierwotną, a następnie fakturę korygującą, zapoznał się z treścią tej faktury korygującej. Z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie stawia żadnego warunku co do formy potwierdzenia otrzymania faktury korygującej, potwierdzenie takie może być przesłane za pomocą poczty elektronicznej. Tym samym, otrzymanie automatycznego maila zwrotnego informującego o odebraniu wiadomości oznacza, iż wiadomość ta została otwarta - a więc jej Adresat ma wiedzę o tej wiadomości, widział ją czy też przeczytał. Najważniejszą informacją dla Wnioskodawcy jest to, że wiadomość e-mail zawierająca fakturę korygującą została wysłana oraz doręczona faktorantowi, zaś Wnioskodawca jest w posiadaniu automatycznych e-maili wysyłanych przez system informatyczny odbiorcy faktury korygującej.

Wnioskodawca wskazuje także, że faktorant ma możliwość zapoznania się z treścią elektronicznej faktury korygującej nie tylko po przeczytaniu wiadomości e-mail, ale również za pośrednictwem systemu wymiany dokumentów. W przypadku faktury korygującej udostępnionej faktorantowi za pośrednictwem systemu wymiany dokumentów, za potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez faktoranta, uważa się otrzymanie przez Spółkę komunikatu zawierającego informację o odczytaniu faktury korygującej przez faktoranta. Zatem otrzymanie komunikatu zawierającego informację o odczytaniu faktury korygującej przez faktoranta oznacza, iż wiadomość ta została otwarta - a więc jej Adresat ma wiedzę o tej wiadomości, widział ją czy też przeczytał. Najważniejszą informacją dla Wnioskodawcy jest to, że udostępnienie faktury korygującej nastąpiło za pośrednictwem systemu wymiany dokumentów zaś komunikat zwrotny potwierdza, że została doręczona faktorantowi, zaś Wnioskodawca jest w posiadaniu automatycznych komunikatów wysyłanych przez system wymiany dokumentów.

Ponadto, w przypadku nie otrzymania zwrotnej wiadomości e-mail przez Spółkę, albo nie otrzymania komunikatu przez Wnioskodawcę o odczytaniu faktury korygującej przez faktoranta, Wnioskodawca uznaje, że potwierdzenie otrzymania faktury korygującej następuje z upływem 7-ego dnia od dnia, odpowiednio, wysłania przez Spółkę do faktoranta wiadomości email zawierającej fakturę korygującą albo udostępnienia faktury korygującej przez Spółkę w systemie wymiany dokumentów.

Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że akceptacja Regulaminu, regulującego m.in. zasady potwierdzania odbioru faktur korygujących przez odbiorcę faktury w sytuacji, gdy Spółka nie otrzyma automatycznego e-maila/komunikatu zwrotnego, stanowić będzie dowód przyjęcia przez Strony pewnych rozwiązań prawnych, które wywierają odpowiednie skutki nie tylko pomiędzy Stronami, ale również wobec innych podmiotów, w tym organów skarbowych. Obowiązywanie Regulaminu w relacjach handlowych z faktorantami świadczyć będzie o dochowaniu należytej staranności przez Spółkę, która zabezpiecza się na wypadek niezależnych od siebie zdarzeń związanych z procesem doręczania faktury korygującej do faktoranta. Skoro dla wykazania, iż odbiorca faktury zapoznał lub mógł zapoznać się z jej treścią dopuszczalne są wszelkie środki dowodowe, to w przypadku, gdy zgodnie z zaakceptowanym Regulaminem, nie zostanie odesłany automatyczny e-mail/komunikat potwierdzający otrzymanie faktury korygującej przez faktoranta, zasadne jest uznanie, iż po upływie określonego czasu (w tym przypadku 7 dni) także:

* samo wysłanie faktury elektronicznej do kontrahenta, lub

* umieszczenie pliku elektronicznej faktury korygującej w systemie elektronicznej wymiany dokumentów, a w tym przypadku również

* fakt, iż faktorant poprzez każdorazowe zalogowanie się do swojego indywidualnego konta w systemie ma możliwość zapoznania się z zawartością tego pliku i jego pobrania (co również wynika z uzgodnionego i zaaprobowanego przez faktoranta Regulaminu),

- stanowić będzie wypełnienie warunku określonego w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Spółki, iż:

* gdy otrzyma ona, w odpowiedzi na wiadomość zawierającą fakturę korygującą, automatycznego maila zwrotnego o ustalonej treści, informującego o odebraniu tej wiadomości przez faktoranta, oraz

* gdy otrzyma ona, w odpowiedzi na zamieszczenie faktury w systemie wymiany dokumentów, automatyczny komunikat zwrotny o ustalonej treści, informujący o odczytaniu dokumentu przez faktoranta, oraz

* gdy upłynie 7 dni od dnia wysłania przez Spółkę do faktoranta wiadomości e-mail zawierającej fakturę korygującą, w przypadku braku e-maila zwrotnego oraz

* gdy upłynie 7 dni od dnia udostępnienia faktury korygującej przez Spółkę w systemie wymiany dokumentów, w przypadku braku komunikatu zwrotnego

spełniony będzie przewidziany w art. 29 ust. 4a i ust. 4c ustawy o VAT warunek posiadania przez wystawcę (Spółkę) potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl