IPPP1-443-972/08-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-972/08-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2008 r. (data wpływu 19 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na roboty budowlane polegające na realizacji budynków mieszkalnych wraz z garażami podziemnymi i budynków mieszkalnych z budynkami garażowymi wolnostojącymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na roboty budowlane polegające na realizacji budynków mieszkalnych wraz z garażami podziemnymi i budynków mieszkalnych z budynkami garażowymi wolnostojącymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

S Sp. z o.o. z siedzibą w XXX (zwana dalej Spółką) jest firmą budowlaną zawierającą kontrakty budowlane na budowę obiektów budowlanych, kubaturowych i drogowych. Spółka realizuje projekty budowlane na podstawie umów zawieranych z inwestorami prywatnymi, albo z inwestorami publicznoprawnymi. Spółka w ramach swojej działalności budowlanej realizuje także budynki mieszkaniowe wraz podziemnymi garażami. Podziemne garaże stanowią integralną cześć budynków mieszkalnych. Garaże te mogą zostać podzielone na miejsca postojowe i przeznaczane do wyłącznego użytkowania przyszłych właścicieli lokali mieszkalnych na zasadach quod usum, to jest stanowią tzw. "przynależność" do lokali mieszkalnych, albo stanowić tzw. własność odrębną niezależną od własności lokali mieszkalnych. Jeżeli inwestor dokona wydzielenia miejsc postojowych do wyłącznego używania poszczególnych właścicieli lokali mieszkalnych na zasadach quod usum, to tych miejsc postojowych nie można traktować jako odrębnego lokalu użytkowego. Znajdujące się w garażu miejsca postojowe związane są tylko i wyłącznie z konkretnym lokalem mieszkalnym i nie mogą być przeznaczone do innych celów niż garażowanie samochodów właścicieli mieszkań lub lokatorów.

Spółka w ramach swojej działalności budowlanej realizuje także budynki mieszkaniowe łącznie z wolnostojącymi obok budynków mieszkalnych budynkami garażowymi stanowiącymi odrębne budynki niemieszkalne przeznaczone wyłącznie na miejsca parkingowe właścicieli mieszkań. Wolno stojące budynki przeznaczone na garaże nie stanowią integralnej części budynków mieszkalnych, ale są częścią całego projektu budowlanego. Miejsca garażowe w takim wolnostojącym budynku garażowym, po wyodrębnieniu mogą stanowić odrębne lokale użytkowe, a w przypadku niewyodrębnienia miejsca postojowe przeznaczone do wyłącznego użytkowania poszczególnych właścicieli lokali mieszkalnych, na zasadach quod usum, to jest na zasadach, o których była wyżej mowa.

W przedstawionym stanie faktycznym miejsca postojowe, czy garaże nie mogą być przeznaczane do innych celów niż garażowanie samochodów właścicieli mieszkań czy ich lokatorów. Uzupełniająco Wnioskodawca dodaje, że zgodnie z przepisami prawa budowlanego i ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, nie można budować budynków mieszkalnych bez garaży Wykonawca na etapie realizacji inwestycji nie posiada wiedzy jakie rozwiązania dotyczące miejsc postojowych w przyszłości przyjmie inwestor.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w obecnie obowiązującym stanie prawnym prawidłowe jest wystawianie przez wykonawcę na inwestora faktur VAT za całość zakresu wykonywanych robót budowlanych w związku z realizacją budynku mieszkalnego wraz z garażem podziemnym stanowiącym integralną część tego budynku albo budynku mieszkalnego wraz z wolnostojącym budynkiem garażowym, z zastosowaniem 7% stawki podatku VAT to jest stawki obowiązującej dla mieszkań objętych społecznym programem mieszkaniowym.

W ocenie Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym, to jest za całość zakresu wykonywanych robót budowlanych w związku z realizacją budynku mieszkalnego wraz z garażem podziemnym stanowiącym integralną część tego budynku, albo budynku mieszkalnego wraz z wolnostojącym budynkiem garażowym, Spółka ma prawo wystawiania na inwestora faktur VAT z zastosowaniem 7% stawki podatku VAT, to jest stawki obowiązującej dla mieszkań objętych społecznym programem mieszkaniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.) wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 12 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 12c w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264

* wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca wykonuje roboty budowlane polegające na budowie nowych budynków mieszkalnych (PKOB 11), których część będzie przeznaczona na garaże podziemne. Ponadto wnioskodawca w ramach wykonywanej działalności wykonuje także budynki mieszkaniowe łącznie z wolnostojącymi obok budynkami garażowymi.

Odnosząc przytoczone wyżej przepisy do stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, iż jeżeli przedmiotem robót budowlanych jest sklasyfikowany w PKOB w dziale 11 obiekt budownictwa mieszkaniowego jako całość i umowy są zawarte na realizację budynku jako całości, to stawka 7% ma zastosowanie do całości robót.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl