IPPP1-443-969/10-2/IGo - Opodatkowanie podatkiem VAT usługi elektronicznej skrzynki depozytowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-969/10-2/IGo Opodatkowanie podatkiem VAT usługi elektronicznej skrzynki depozytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podatku VAT usługi elektronicznej skrzynki depozytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podatku VAT usługi elektronicznej skrzynki depozytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Bank (zwany dalej: "B..." lub "Bankiem") jest bankiem uniwersalnym i komercyjnym specjalizującym się w finansowaniu przedsięwzięć służących ochronie środowiska. Bank oferuje szeroką gamę produktów bankowych klientom korporacyjnym, detalicznym i jednostkom samorządowym. B... prowadzi pełny zakres usług bankowych.

Bank planuje, w celu rozszerzenia i unowocześnienia oferty, wprowadzić produkt pn. "Elektroniczna skrytka depozytowa", tj. elektroniczny odpowiednik materialnej skrytki sejfowej, skierowany zarówno do klientów Banku jak i do potencjalnych klientów (osób fizycznych, mikroprzedsiębiorstw, w tym biur rachunkowych).

Produkt umożliwia przechowywanie na serwerze bankowym zaszyfrowanych danych w formacie elektronicznym, o pojemności skrytki określonej w "Umowie o korzystanie z usługi elektronicznej skrytki depozytowej". Przechowywanie danych elektronicznych Bank zabezpiecza poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań kryptograficznych sygnowanych marką Banku.

Produkt umożliwia przechowywanie danych elektronicznych i dostęp do zdeponowanych zasobów wyłącznie użytkownikowi produktu lub osób przez niego upoważnionych. Bank nie ma dostępu do zawartości skrytki. Zawartość każdej skrytki depozytowej jest szyfrowana indywidualnym kluczem użytkownika.

Produkt daje możliwość przechowywania, na zasadzie archiwum, poufnych danych, tj.:

* Osobom fizycznym: PIN, haseł internetowych, przechowywanie danych wrażliwych, itp.,

* Mikroprzedsiębiorstwom i Biurom rachunkowym: dokumentów związanych z prowadzoną działalnością np. plików z komputera, zdjęć dokumentów, list płac pracowników firm obsługiwanych przez biuro, PIT-y, back-up, pliki które nie są niezbędne do codziennego korzystania a mogą być składowane "na przyszłość" itp.

Skrytki będą udostępniane bezterminowo.

W ramach świadczonej usługi Bank będzie dokonywał różnych czynności, w tym:

* zmiany pojemności skrytki,

* ustawienia funkcji testamentu (możliwość dostępu dla innych osób po śmierci właściciela skrytki po okazaniu aktu zgonu, np. podział danych na poszczególnych członków rodziny; funkcja dostępna dla osób fizycznych),

* wydawania duplikatu kluczy kryptograficznych (szyfrujących),

* przechowywania duplikatu kluczy kryptograficznych (opcja dostępna dla mikroprzedsiębiorstw),

* odblokowywanie dostępu do skrytki itp.

Powyższe zestawienie poszczególnych czynności wykonywanych w ramach usługi świadczonej przez Bank należy traktować jako katalog otwarty. Bank może bowiem wprowadzać dodatkowe typy czynności, w zależności od potrzeb rynkowych oraz rozwoju technologii informatycznej, wymuszający bieżący rozwój wykorzystanego rozwiązania w celu zapewnienia integralności, bezpieczeństwa i poufności powierzonych danych, lub też może wykonywać w danym okresie rozliczeniowym jedynie niektóre z przedstawionych czynności.

Za użytkowanie skrytki oraz dodatkowe ww. czynności Bank będzie pobierał opłaty w wysokości określonej w Taryfie opłat i prowizji Banku.

Opłaty za poszczególne czynności, są naliczane - w zależności od typu i znaczenia danej czynności - jednorazowo, w okresach rocznych (za użytkowanie skrytki i przechowywanie duplikatu kluczy kryptograficznych) lub miesięcznych.

Wszystkie wspomniane czynności dotyczą jednej kompleksowej usługi i mają za zadanie umożliwienie i wspomaganie sprawnej, efektywnej i bezpiecznej obsługi elektronicznych skrytek depozytowych. Wyodrębnienie szeregu poszczególnych kategorii opłat referujących do określonych czynności stanowi jedynie techniczny sposób kalkulacji wynagrodzenia z tytułu świadczenia całościowej usługi przez Bank. Opłaty te składają się na łączną wartość wynagrodzenia należnego Bankowi z tytułu świadczenia przedmiotowej usługi na rzecz klientów.

Spółka pragnie podkreślić, że zapytany w sprawie klasyfikacji udostępniania elektronicznych skrytek depozytowych Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych przy Urzędzie Statystycznym w Łodzi wyraził opinię, iż zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) usługi świadczone przez Bank polegające na udostępnianiu swoim klientom elektronicznych skrytek depozytowych, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 66.19.32.0 "Usługi nadzoru".

Jednocześnie, w związku z § 3 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., zgodnie z którym dla celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) powyższe usługi polegające na udostępnianiu elektronicznych skrytek depozytowych przez Bank mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.10 "Usługi banków komercyjnych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiona powyżej kompleksowa usługa "Elektronicznej skrytki depozytowej", którą Bank będzie świadczył na rzecz klientów, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 1.

Zdaniem Banku:

Przedstawiona powyżej kompleksowa usługa, którą Bank będzie świadczył na rzecz klientów, polegająca na udostępnianiu klientom elektronicznych skrytek depozytowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

1.

Bank świadczyć będzie przedmiotową usługę na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.), zgodnie z którym usługi w zakresie przechowywania przedmiotów i papierów wartościowych oraz udostępniania skrytek sejfowych, o ile są one wykonywane przez banki, należą do czynności bankowych.

Bank w ramach prowadzonej działalności gospodarczej udostępnia tradycyjne skrytki sejfowe klientom w specjalnie wyznaczonych pomieszczeniach oraz przechowuje cenne przedmioty w skarbcach bankowych zobowiązując się do zapewnienia odpowiednich środków ochrony i bezpieczeństwa oraz zachowania tajemnicy zgodnie z zasadami prawa bankowego.

Dla przedmiotowych usług Bank stosuje przytoczoną klasyfikację w oparciu o opinię Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych przy Urzędzie Statystycznym w Łodzi z dnia 17 czerwca 2004 oraz stosuje zwolnienie od podatku VAT potwierdzone przez Naczelnika Urzędu Skarbowego z 27 września 2004 r.

Należy zaznaczyć, iż takie samo stanowisko zajął Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego Warszawie w postanowieniu z 8 czerwca 2006 r. (znak: 1472/RPP1/443-322/06/AW) potwierdzając, iż świadczenie usług udostępniania skrytek sejfowych i przechowywania przedmiotów w skarbcach bankowych korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Banku forma wykonania czynności, w przypadku elektronicznych skrytek depozytowych, nie ma wpływu na kwalifikację czynności. Dokonując kwalifikacji danej czynności należy kierować się przede wszystkim jej funkcją prawną tj. celem świadczonej usługi, o czym mowa w wyroku Naczelnego Sądy Administracyjnego z 22 grudnia 2008 r., sygn. akt. I FSK 1582/08. Wniosek taki, a contrario, wyprowadzić można z wypowiedzi Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości zawartych między innymi w wyrokach z dnia 26 czerwca 2008 r., nr T 442/03 (pkt 228, Lex nr 409911) oraz z dnia 22 października 2008 r., nr T 309/04 (pkt 228, Lex nr 455129).

Stanowisko takie w odniesieniu do analizowanego tu przypadku pozwala na skonstatowanie, że funkcja prawna (czyli cel) przedmiotowej usługi sprowadza się do przechowywania depozytu klienta czy to w formie materialnej czy elektronicznej, czyli w rzeczy samej do wykonywania czynności bankowych. Taka ich istota pozostaje zatem w ścisłym związku z czynnościami polegającymi na pośrednictwie finansowym i to bez względu na to jak będą one realizowane.

Taki bowiem jest jej cel (czyli istota) albo funkcja prawna, która - jak wyżej zaznaczono - powinna posiadać decydujący wpływ na kwalifikację przedmiotowej czynności i związane z tym konsekwencje prawne.

Na powyższe NSA zwrócił zresztą uwagę w wyroku tegoż Sądu z dnia 4 września 2008 r. sygn. I FSK 1252/07 (publ. w Jurysdykcji podatkowej nr I z 2009 r.)

W związku z powyższym przyjąć należy, że na kwalifikację danych czynności w aspekcie VAT-u wpływ ma jej cel, który to pogląd pozostaje w zgodzie z przytoczonym wyrokiem NSA oraz wyrokami ETS-u.

2.

Przynależność przedmiotowych usług do kategorii usług bankowych (pośrednictwa finansowego) potwierdza również art. 28l pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej "Ustawą".

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z pozycją 3 załącznika nr 4 do Ustawy usługi finansowe są co do zasady, zwolnione od podatku VAT, z wyłączeniem usług wymienionych w pkt 1-9.

W pozycji 3, wśród usług wymienionych w przywołanym załączniku, wskazano usługi pośrednictwa finansowego zawarte w sekcji J działach 65-67 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 1997 r.

Ustawa nie definiuje usług pośrednictwa finansowego, jednakże, zgodnie z art. 8 ust. 3 Ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych.

Biorąc pod uwagę:

1.

przytoczone statystyczne przyporządkowanie usług udostępniania elektronicznych skrytek depozytowych przez Bank do grupy PKWiU 65.12.10-00.10 "Usługi banków komercyjnych" mieszczącej się w sekcji J "Usługi pośrednictwa finansowego" oraz

2.

fakt, iż wśród usług wyłączonych ze zwolnienia nie ma usług udostępniania skrytek przez banki, Bank stoi na stanowisku, iż usługi polegające na udostępnianiu klientom elektronicznych skrytek depozytowych, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 poz. 3 Ustawy, są zwolnione od podatku VAT.

Stąd też, zdaniem Banku, kompleksowa usługa "Elektronicznej skrytki depozytowej" należy do usług pośrednictwa finansowego, zwolnionych od podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, Bank wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl