IPPP1-443-969/09-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-969/09-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji oraz stawki VAT właściwej dla usług utrzymania zieleni na terenach gminnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji oraz stawki VAT właściwej dla usług utrzymania zieleni na terenach gminnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem gospodarki komunalnej realizującym zadania własne gminy o charakterze użyteczności publicznej. Wykonuje następujące zadania statutowe:

1.

Utrzymanie i konserwacja gminnych dróg, ulic, chodników, mostów oraz placów.

2.

Utrzymanie zieleni komunalnej i zadrzewień.

3.

Konserwacja oświetlenia ulicznego.

4.

Organizacja robót publicznych.

5.

Eksploatacja i konserwacja wodociągów wiejskich oraz stacji uzdatniania wody.

6.

Usuwanie ścieków komunalnych oraz eksploatacja oczyszczalni ścieków.

7.

Utrzymanie i eksploatacja gminnego składowiska odpadów.

Do realizacji zadań wymienionych w pkt 1-4 Wnioskujący otrzymuje dotację przedmiotową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymana dotacja przedmiotowa jest obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Jaką stawką opodatkowane są usługi utrzymania zieleni na terenach gminnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonuje on zadania powierzone przez macierzystą jednostkę - gminę, nie świadczy na jej rzecz usług. Dotacja przedmiotowa otrzymywana od gminy wykorzystywana jest na pokrycie kosztów ponoszonych zadań wyszczególnionych w pkt 1-4. Nie jest związana z dostawą towarów ani usług, nie ma wpływu na cenę towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Brak jest bezpośrednich podmiotów, które można by uznać za nabywców czynności wykonywanych przez Zakład a finansowanych z dotacji. Zatem dotacja przedmiotowa nie spełnia warunków do uznania jej za obrót na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto usługi utrzymania zieleni na terenach gminnych PKWiU 014112 opodatkowane są 7% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do własności niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą), oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie). W pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów.

Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, zatem wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu danego świadczenia.

Czynnikiem decydującym o tym, że mamy do czynienia z wynagrodzeniem za dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług (a nie tylko z przekazanym świadczeniem pieniężnym) jest określenie, czy wynagrodzenie było należne z tytułu danego świadczenia. Dlatego też istotne jest czy pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towaróww.ykonaną usługą) istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest samorządowym zakładem gospodarki komunalnej realizującym zadania własne gminy o charakterze użyteczności publicznej. Wykonuje następujące zadania statutowe:

1.

Utrzymanie i konserwacja gminnych dróg, ulic, chodników, mostów oraz placów.

2.

Utrzymanie zieleni komunalnej i zadrzewień.

3.

Konserwacja oświetlenia ulicznego.

4.

Organizacja robót publicznych.

5.

Eksploatacja i konserwacja wodociągów wiejskich oraz stacji uzdatniania wody.

6.

Usuwanie ścieków komunalnych oraz eksploatacja oczyszczalni ścieków.

7.

Utrzymanie i eksploatacja gminnego składowiska odpadów.

Do realizacji zadań wymienionych w pkt 1-4 Wnioskujący otrzymuje dotację przedmiotową.

Ponadto z wniosku wynika, iż Zakład wykonuje zadania powierzone przez macierzystą jednostkę - gminę i nie świadczy na jej rzecz usług. Dotacja przedmiotowa otrzymywana od gminy wykorzystywana jest na pokrycie kosztów ponoszonych zadań wyszczególnionych w pkt 1-4. Nie jest związana z dostawą towarów ani usług, nie ma wpływu na cenę towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Brak jest bezpośrednich podmiotów, które można by uznać za nabywców czynności wykonywanych przez Zakład a finansowanych z dotacji.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne znaczenie mają szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika zatem, iż elementem zasadniczym, wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego należy stwierdzić, iż przedmiotowa dotacja otrzymana od gminy nie stanowi dla Zakładu obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy. Jak bowiem wynika z wniosku dotacja ta nie jest związana z dostawą towarów ani usług oraz nie ma wpływu na cenę dostarczanych towarów bądź usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz gminy. Ponadto Zakład wykonuje zadania powierzone przez gminę i nie świadczy na jej rzecz usług. Zatem dotacja ta, otrzymana od Gminy, nie jest zapłatą za usługi wykonywane przez Wnioskodawcę i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę informacje przedstawione we wniosku, stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii uznać należało za prawidłowe.

We wniosku Wnioskodawca wskazał dla usług utrzymania zieleni na terenach gminnych grupowanie PKWiU 01.41.12. Zdaniem Wnioskodawcy stawką VAT prawidłową dla tych usług jest stawka 7%.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem rady ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji nr 135 ww. załącznika wskazany został symbol PKWiU "ex 01.4 Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt". Symbol "ex" oznacza, że preferencyjna stawka podatku dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, iż stawka podatku VAT w wys. 7% ma zastosowanie do wszystkich usług wymienionych w grupowaniu PKWiU 01.4, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt.

Pod wskazanym przez Zakład symbolem PKWiU 01.41.12 znajdują się "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych".

Biorąc pod uwagę symbol PKWiU wskazany przez Zakład dla wykonywanych usług utrzymania zieleni na terenach gminnych oraz cytowane powyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i rozporządzenia z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie polskiej klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) należy stwierdzić, iż właściwa jest stawka VAT 7% dla tych usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należało uznać również za prawidłowe.

Tutejszy Organ podatkowy nadmienia, iż nie jest uprawniony do dokonania klasyfikacji statystycznej usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o symbol PKWiU podany we wniosku. Zaznaczyć należy przy tym, że obowiązek klasyfikacji sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl