IPPP1/443-968/13-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-968/13-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie "T" (dalej "T") jest organizacją non-profit stworzoną przez grupę specjalistów w dziedzinie kształcenia ustawicznego i zawodowego oraz rynku pracy, doświadczonych w realizacji programów międzynarodowych. Misją T jest przyczynienie się do tworzenia społeczeństwa opartego na wiedzy poprzez promowanie edukacji ustawicznej i otwartego rynku pracy oraz wspieranie ich rozwoju zarówno w zjednoczonej Europie jak i krajach rozwijających się poprzez T innowacji, nowoczesnych rozwiązań i dobrych praktyk. T dąży do tego, aby wszyscy zatrudnieni czerpali satysfakcję z wykonywanej pracy, bezrobotni znaleźli własne miejsce na rynku pracy, pracodawcy skutecznie realizowali strategię działania swoich firm i organizacji, a kompetentni szkoleniowcy i decydenci dysponowali sprawnymi narzędziami wspierającymi rozwój sfery kształcenia ustawicznego oraz zapewniającymi jej jakość. W kształceniu ustawicznym upatruje szansę na wprowadzanie korzystnych zmian w życiu osobistym, karierze zawodowej pracowników i bezrobotnych, a w rozwoju sfery kształcenia ustawicznego zapewnienie prawidłowego kształtowania i efektywną realizację ścieżek edukacyjnych stymulujące rozwój gospodarki. T współpracuje z kluczowymi instytucjami w dziedzinie edukacji i rynku pracy w kraju i zagranicą realizując projekty i programy o charakterze lokalnym i międzynarodowym mające na celu promocję i wspieranie rozwoju edukacji ustawicznej i zawodowej w Europie i krajach rozwijających się. Angażuje się w realizację programów na poziomie krajowym i międzynarodowym, pozyskuje fundusze, nawiązuje współpracę tworząc lub uczestnicząc w partnerstwach i sieciach instytucji zainteresowanych działaniem na rzecz rozwoju edukacji ustawicznej.

Stowarzyszenie podpisało umowę na realizację projektu partnerskiego o nazwie "A", w jęz. polskim; "O.........." akronim A. Stroną umowy jest główny koordynator projektu: b z siedzibą we F. Okres realizacji projektu od 1 października 2012 r. do 30 września 2014 r. Projekt A realizowany jest w ramach podprogramu L stanowiącego integralną część unijnego programu edukacyjnego o nazwie "U...". Podprogram L ma na celu promowanie mobilności pracowników na europejskim rynku pracy oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wspiera także rozwiązania zwiększające przejrzystość i uznawalność kwalifikacji zawodowych w krajach europejskich (np. T punktów kredytowych w kształceniu i szkoleniu zawodowym E, narzędzia E), a także działania wzmacniające jakość kształcenia zawodowego i ustawicznego (np. europejskie i narodowe ramy kwalifikacji EQF/NQF czy europejskie systemy oceny jakości EQARF).

Podprogram L. promuje innowacyjne podejścia do edukacji i doskonalenia zawodowego w taki sposób, aby systemy kształcenia jak najpełniej odpowiadały potrzebom rynku pracy. Podprogram L. wspiera także mobilność pracowników na europejskim rynku pracy, aby absolwenci i pracownicy zdobywali nowe kwalifikacje w czasie staży i praktyk zawodowych oraz doskonalili swoje umiejętności według nowoczesnych standardów. Niezwykle ważne jest przy tym kształtowanie otwartości i wrażliwości międzykulturowej, nauka języków obcych oraz umiejętności adaptowania się do warunków życia i pracy w różnych krajach europejskich.

Projekt A w 75% jest finansowany ze środków otrzymanych z Komisji Europejskiej (przekazanych za pośrednictwem koordynatora projektu). Pozostałe 25% pokrywane jest ze środków własnych Stowarzyszenia pozyskanych w drodze darowizn otrzymanych na cele statutowe.

Celem projektu A jest opracowanie i nieodpłatne udostępnienie na wielojęzycznym portalu internetowym kwestionariusza do samodzielnej oceny kompetencji i umiejętności zawodowych w zakresie opieki nad osobami starszymi. Stworzony w ramach projektu A kwestionariusz będzie stosowany do ćwiczeń i pytań umożliwiających ocenę wiedzy i umiejętności zawodowych nabytych w sposób formalny, jak też nieformalny z zakresu higieny, żywienia, poruszania się, otoczenia osoby starszej, pierwszej pomocy, komunikacji, etyki i kultury niezbędne w trakcie opieki nad osobami starszymi. Kwestionariusz A zapewni użytkownikom nie tylko informacje dotyczące posiadanych kompetencji ale również przekaże rekomendacje do uzupełnienia lub nabycia odpowiednich kompetencji, które są niezbędne do podjęcia działań w zakresie opieki nad osobami starszymi oraz pozwoli na zapoznanie się z sytuacją na rynku pracy w tym obszarze w innych krajach, głównie w Niemczech i Włoszech. Podstawowe zadania realizowane przez T w ramach przedmiotowego projektu to:

* opracowanie części pytań do kwestionariusza;

* testowanie całego narzędzia przez ekspertów

* upowszechnianie informacji nt. projektu i jego rezultatu poprzez organizowanie spotkań informacyjnych i konferencji, wydruk i dystrybucję ulotek dotyczących projektu oraz informację na stronie internetowej stowarzyszenia.

Z rezultatów projektu będzie mogło korzystać szerokie grono zainteresowanych zarówno osoby bezpośrednio zainteresowane podjęciem pracy w charakterze opiekuna osób starszych, jak też ośrodki pomocy społecznej, organizacje pozarządowe oraz instytucje szkoleniowe zajmujące się tematyką związaną z osobami starszymi i opieką nad nimi. Efekt projektu nie będzie skierowany do konkretnego odbiorcy ani nie będzie udostępniany odpłatnie. T rozlicza realizację projektu składając koordynatorowi okresowe raporty z wykorzystania przyznanych środków finansowych wykazując poniesione koszty. W związku z powyższym, dla potrzeb związanych z procesem realizacji przedmiotowego projektu T. nie dokonuje odliczenia podatku VAT naliczonego.

W odniesieniu do projektu w ramach Podprogramu L projektu o akronimie A i w związku z podpisaną umową partnerską, której stroną jest główny koordynator projektu b, nie istnieje aktualnie i nie będzie istniała (po zakończeniu projektu) możliwość odliczenia w całości lub w części bądź zwrotu podatku naliczonego zapłaconego w dokonywanych zakupach towarów i usług przy realizacji przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie zgodnie z podpisaną umową, na realizację projektu partnerskiego o nazwie "A", której stroną jest Koordynator projektu b z siedzibą we F., ma prawo do odliczenia w całości lub w części bądź zwrotu podatku naliczonego zapłaconego w dokonywanych zakupach towarów i usług przy realizacji przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym nie wystąpiły przesłanki określone przepisami art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług skutkujące odliczeniem podatku w związku z realizacją ww. projektu. Stosowanie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 1 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności podatkowych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów w wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez T w ramach realizacji przedmiotowego projektu służyć będą wyłącznie do wykonywania czynności, których następstwem nie jest określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Tym samym towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest organizacją non-profit stworzoną przez grupę specjalistów w dziedzinie kształcenia ustawicznego i zawodowego oraz rynku pracy, doświadczonych w realizacji programów międzynarodowych. Misją Stowarzyszenia jest przyczynienie się do tworzenia społeczeństwa opartego na wiedzy poprzez promowanie edukacji ustawicznej i otwartego rynku pracy oraz wspieranie ich rozwoju zarówno w zjednoczonej Europie jak i krajach rozwijających się poprzez T innowacji, nowoczesnych rozwiązań i dobrych praktyk. Stowarzyszenie podpisało umowę na realizację projektu partnerskiego o nazwie "A", w jęz. polskim; "O" akronim A. Stroną umowy jest główny koordynator projektu: b z siedzibą we F. Okres realizacji projektu od 1 października 2012 r. do 30 września 2014 r. Projekt A realizowany jest w ramach podprogramu L stanowiącego integralną część unijnego programu edukacyjnego o nazwie "U". Podprogram L ma na celu promowanie mobilności pracowników na europejskim rynku pracy oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wspiera także rozwiązania zwiększające przejrzystość i uznawalność kwalifikacji zawodowych w krajach europejskich (np. T punktów kredytowych w kształceniu i szkoleniu zawodowym E, narzędzia E), a także działania wzmacniające jakość kształcenia zawodowego i ustawicznego (np. europejskie i narodowe ramy kwalifikacji EQF/NQF czy europejskie systemy oceny jakości EQARF).

Podprogram L promuje innowacyjne podejścia do edukacji i doskonalenia zawodowego w taki sposób, aby systemy kształcenia jak najpełniej odpowiadały potrzebom rynku pracy. Podprogram L wspiera także mobilność pracowników na europejskim rynku pracy, aby absolwenci i pracownicy zdobywali nowe kwalifikacje w czasie staży i praktyk zawodowych oraz doskonalili swoje umiejętności według nowoczesnych standardów. Niezwykle ważne jest przy tym kształtowanie otwartości i wrażliwości międzykulturowej, nauka języków obcych oraz umiejętności adaptowania się do warunków życia i pracy w różnych krajach europejskich.

Projekt A w 75% jest finansowany ze środków otrzymanych z Komisji Europejskiej (przekazanych za pośrednictwem koordynatora projektu). Pozostałe 25% pokrywane jest ze środków własnych Stowarzyszenia pozyskanych w drodze darowizn otrzymanych na cele statutowe.

Celem projektu A jest opracowanie i nieodpłatne udostępnienie na wielojęzycznym portalu internetowym kwestionariusza do samodzielnej oceny kompetencji i umiejętności zawodowych w zakresie opieki nad osobami starszymi. Stworzony w ramach projektu A kwestionariusz będzie stosowany do ćwiczeń i pytań umożliwiających ocenę wiedzy i umiejętności zawodowych nabytych w sposób formalny, jak też nieformalny z zakresu higieny, żywienia, poruszania się, otoczenia osoby starszej, pierwszej pomocy, komunikacji, etyki i kultury niezbędne w trakcie opieki nad osobami starszymi. Kwestionariusz A zapewni użytkownikom nie tylko informacje dotyczące posiadanych kompetencji ale również przekaże rekomendacje do uzupełnienia lub nabycia odpowiednich kompetencji, które są niezbędne do podjęcia działań w zakresie opieki nad osobami starszymi oraz pozwoli na zapoznanie się z sytuacją na rynku pracy w tym obszarze w innych krajach, głównie w Niemczech i Włoszech. Podstawowe zadania realizowane przez T. w ramach przedmiotowego projektu to:

* opracowanie części pytań do kwestionariusza;

* testowanie całego narzędzia przez ekspertów

* upowszechnianie informacji nt. projektu i jego rezultatu poprzez organizowanie spotkań informacyjnych i konferencji, wydruk i dystrybucję ulotek dotyczących projektu oraz informację na stronie internetowej stowarzyszenia.

Z rezultatów projektu będzie mogło korzystać szerokie grono zainteresowanych zarówno osoby bezpośrednio zainteresowane podjęciem pracy w charakterze opiekuna osób starszych, jak też ośrodki pomocy społecznej, organizacje pozarządowe oraz instytucje szkoleniowe zajmujące się tematyką związaną z osobami starszymi i opieką nad nimi. Efekt projektu nie będzie skierowany do konkretnego odbiorcy ani nie będzie udostępniany odpłatnie.

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie jest organizacją non-profit, a efekt projektu nie będzie skierowany do konkretnego odbiorcy ani nie będzie udostępniany odpłatnie. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu służyć będą wyłącznie do wykonywania czynności, których następstwem nie jest określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego).

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu. Wnioskodawca nie ma również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w ww. rozporządzeniu, gdyż z wniosku wynika, że środki uzyskane na realizację zadania nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Stanowisko Stowarzyszenia należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl