IPPP1/443-964/12-2/JL - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprawowania opieki w domach opieki dla osób w podeszłym wieku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-964/12-2/JL Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprawowania opieki w domach opieki dla osób w podeszłym wieku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług opieki społecznej wykonywanych w domach opieki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług opieki społecznej wykonywanych w domach opieki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi dom opieki dla osób w podeszłym wieku. Ten dom nie jest zarejestrowany w rejestrze prowadzonym przez Wojewodę jako podmiot leczniczy. Działalność w nim jest prowadzona na podstawie wpisu do rejestru działalności gospodarczej. W tym domu opieki osoby starsze mają zapewnione wyżywienie, zamieszkanie oraz całodobową opiekę lekarską i pielęgniarską. Niedługo Wnioskujący otwiera drugi dom opieki dla osób starszych z tym, że ten drugi dom będzie wpisany do rejestru Wojewody. W zaświadczeniu regon Wnioskujący ma wpisane numery PKD odpowiadające jego działalności tj. 87.10.Z oraz 87.30.Z.

87.10.Z - pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską

87.30.Z - pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.

Klasyfikacja PKOB budynku to budynek mieszkalny jednorodzinny. Osoby w podeszłym wieku przebywające w domu opieki dla osób starszych nie są czasowo zameldowane w tym miejscu, lecz stanowi on ich miejsce zamieszkania, ze względu na stałą opiekę lekarską i pielęgniarską tych osób.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywane usługi mogą korzystać ze zwolnienia z VAT jeżeli chodzi o obydwa domy, czy usługi świadczone w domu, który nie jest wpisany do rejestru Wojewody powinny być opodatkowane podatkiem VAT 23%, a usługi w domu wpisanym do rejestru Wojewody powinny być zwolnione z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi opieki nad osobami w podeszłym wieku świadczone w miejscu ich zamieszkania (a dom opieki Wnioskującego jest dla nich takim właśnie miejscem zamieszkania, ponieważ przebywają tam cały czas, dzień i noc) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 korzystają ze zwolnienia z VAT. Usługi związane z drugim domem, który będzie podmiotem leczniczym wpisanym do rejestru Wojewody są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. b.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, a także możliwości zastosowania zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a.

regionalne ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki inwestycji kryzysowej;

b.

wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

* domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

* placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze;

c.

placówki specjalistycznego poradnictwa;

d.

inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisanego do rejestru prowadzonego przez wojewodę;

e.

specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (ust. 17a).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi dom opieki dla osób w podeszłym wieku. Działalność w nim jest prowadzona na podstawie wpisu do rejestru działalności gospodarczej. Wnioskujący wskazał ponadto, że dom ten nie jest zarejestrowany w rejestrze prowadzonym przez Wojewodę jako podmiot leczniczy.

W związku z powyższym istniejący dom opieki, prowadzony przez Wnioskodawcę, nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy. Należy zatem rozważyć zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, w myśl którego zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w istniejącym domu opieki osoby starsze mają zapewnione wyżywienie, zamieszkanie oraz całodobową opiekę lekarską i pielęgniarską. W zaświadczeniu regon Wnioskujący ma wpisane numery PKD odpowiadające jego działalności tj. 87.10.Z - pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską oraz 87.30.Z - pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Osoby w podeszłym wieku przebywające w domu opieki dla osób starszych nie są czasowo zameldowane w tym miejscu, lecz stanowi on ich miejsce zamieszkania, ze względu na stałą opiekę lekarską i pielęgniarską tych osób.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, iż usługi wykonywane przez Wnioskodawcę w prowadzonym domu opieki wypełniają dyspozycje art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT. Tym samym usługi opieki na rzecz osób w podeszłym wieku świadczone w miejscu ich zamieszkania korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w tym przepisie. Ponadto Wnioskujący zamierza otworzyć drugi dom opieki dla osób starszych. W opinii Wnioskującego usługi opieki dla osób starszych, które będą świadczone w tym doku korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy o VAT.

Analizując powołany wyżej przepis zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. (usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej), jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity z dnia 2 października 2009 r. Dz. U. Nr 175, poz. 1362), pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

W myśl art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Artykuł 22 pkt 3 i 4 ustawy stanowi natomiast, iż do zadań wojewody należy wydawanie i cofanie zezwoleń lub zezwoleń warunkowych na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, a także prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, placówek zapewniających miejsca noclegowe oraz jednostek specjalistycznego poradnictwa.

Ponadto zgodnie z art. 55 ust. 1 omawianej ustawy, dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających, zwanych dalej "mieszkańcami domu".

Artykuł 57 ust. 1 stanowi ponadto, że domy pomocy społecznej mogą prowadzić, po uzyskaniu zezwolenia wojewody:

1.

jednostki samorządu terytorialnego;

2.

Kościół Katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia;

3.

inne osoby prawne;

4.

osoby fizyczne.

Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej wydaje wojewoda właściwy ze względu na położenie domu (ust. 2).

Z wniosku wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest (zgodnie z podaną we wniosku klasyfikacją PKD) pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską oraz pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Należy zatem stwierdzić, że przesłanka o charakterze przedmiotowym stosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy o VAT jest w tym przypadku spełniona. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca dom opieki dla osób starszych, który Wnioskujący zamierza otworzyć, będzie wpisany do rejestru Wojewody. Zatem w przypadku przedmiotowego domu opieki spełniona jest również przesłanka podmiotowa stosowania powyższego zwolnienia.

W świetle powyższego, na podstawie przedstawionych okoliczności oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, iż o ile, dom opieki dla osób starszych, który zamierza otworzyć Wnioskujący, będzie domem pomocy społecznej, jak wskazuje Wnioskujący - wpisanym do rejestru prowadzonego przez wojewodę, o którym mowa w art. 22 pkt 4 ustawy o pomocy społecznej, usługi wykonywane przez Wnioskującego na rzecz osób starszych w tym domu będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl