IPPP1-443-962/09-4/JB - Dotacje otrzymane przez spółkę z o.o. na podstawie umowy zawartej z samorządem województwa o dofinansowanie realizacji projektu szkoleń komputerowych jako podstawa opodatkowania podatkiem VAT. Zasady odrębnego określenia kwot podatku VAT naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje spółce prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-962/09-4/JB Dotacje otrzymane przez spółkę z o.o. na podstawie umowy zawartej z samorządem województwa o dofinansowanie realizacji projektu szkoleń komputerowych jako podstawa opodatkowania podatkiem VAT. Zasady odrębnego określenia kwot podatku VAT naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje spółce prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Z Sp. z o.o. w L. jest firmą usługową. Przedmiotem działania firmy są:

1.

Usługi informatyczne

2.

Handel detaliczny sprzętem i akcesoriami informatycznymi

3.

Serwis informatyczny

4.

Szkolenia informatyczne dla dorosłych

Punkty 1, 2, 3 działalności Spółki wg Ustawy o podatku od towarów i usług są opodatkowane VAT, natomiast pkt 4 tekst jedn. "szkolenia" są zwolnione z VAT.

W dniu 31 sierpnia 2009 r. "Z" zawarło umowę z Samorządem Województwa (jako instytucją pośredniczącą) o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach programu operacyjnego "Kapitał ludzki 2007-2013" finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

1)

Cel projektu - nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych osób pracujących

2)

Okres realizacji projektu - 10 miesięcy na przełomie lat 2009 i 2010

3)

Projekt nie zakłada występowania pomocy publicznej oraz wkładu własnego projektodawcy.

Na pisemny wniosek "Z" instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowane projektu - ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Specyfikacja kosztów kwalifikowanych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu i ewidencja ich prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i wyodrębnionym rachunku bankowym

4.

Zatrudnienie pracowników do realizacji projektu:

a.

zarządzania projektem w oparciu o odrębne umowy o pracę:

-

koordynator projektu

-

pracownik ds. obsługi finansowej

-

specjalista ds. promocji i rekrutacji

-

specjalista ds. monitoringu i ewoluacji

b.

prowadzenie szkoleń przewidzianych w projekcie realizują trenerzy zatrudnieni na podstawie umowy zlecenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymane przez "Z" Sp. z o.o. w L ww. dochody można traktować jako obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT i poprzez wystawienie faktur wewnętrznych wykazać w Deklaracji VAT-7 w dziale C poz. 20 tekst jedn. "Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju zwolnione od podatku".

2.

Czy otrzymane przez "Z" Sp. z o.o. w L ww. dochody (biorąc pod uwagę fakt, iż spółka realizuje sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT jak i sprzedaż zwolnioną) należy ujmować do współczynnika proporcji: rocznego obrotu opodatkowanego w obrocie ogółem, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Zdaniem wnioskodawcy, dochody uzyskane przez "Z" z refundacji wydatków kwalifikowanych poniesionych na realizację projektu operacyjnego "Kapitał ludzki 2007-2013" związane są z działalnością usługową prowadzoną przez spółkę, w związku z powyższym:

a.

traktować je należy jako obrót o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i poprzez wystawianie miesięcznych faktur wewnętrznych, wykazywać w deklaracji VAT-7 w dziale C poz. 20 tekst jedn. "Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju zwolnione od podatku",

b.

ujmować do współczynnika proporcji rocznego obrotu opodatkowanego w obrocie ogółem, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne znaczenie mają szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika zatem, iż elementem zasadniczym, wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną z VAT (szkolenia informatyczne). Wnioskodawca zawarł z Samorządem Województwa (jako instytucją pośredniczącą) umowę o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach programu operacyjnego "Kapitał ludzki 2007-2013" finansowanego ze środków EFS. Celem ww. projektu jest nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych osób pracujących. Projekt nie zakłada występowania pomocy publicznej oraz wkładu własnego projektodawcy. Na pisemny wniosek "Z" instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowane projektu - ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Specyfikacja kosztów kwalifikowanych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu i ewidencja ich prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i wyodrębnionym rachunku bankowym.

W związku z powyższym, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, że otrzymana dotacja na przeprowadzenie szkoleń komputerowych dla dorosłych osób pracujących, realizowanych w ramach projektu "Kapitał ludzki 2007-2013" będzie miała bezpośredni wpływ na cenę realizowanych świadczeń, gdyż dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności (usługi). Tym samym będzie ona stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem przy zastosowaniu stawek podatkowych właściwych dla usług, do ceny których stanowi dopłatę.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 załącznika nr 4 wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80). W świetle powyższego dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę przeznaczona na przeprowadzenie przedmiotowych szkoleń będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i w art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Skoro zatem zwrot dofinansowania następuje w oparciu o fakturę wewnętrzną, uznać należy, iż otrzymanie dofinansowania, także powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną.

Do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, zastosowanie ma przepis § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zgodnie z którym, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy.

A zatem, otrzymaną przez Wnioskodawcę dotację stanowiącą obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, udokumentować należy poprzez wystawienie faktury wewnętrznej.

Kwotę obrotu z tytułu otrzymanej dotacji, Wnioskodawca winien wykazać w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7, której wzór określono w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 211, poz. 1333). Wartość otrzymanej dotacji, korzystającej ze zwolnienia od podatku analogicznie jak usługi szkoleniowe, do których stanowi dopłatę, wykazać należy w pozycji 20 deklaracji VAT-7 - "Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju zwolnione od podatku".

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższa regulacja wskazuje, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych tekst jedn. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przypadku natomiast, gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - art. 90 ust. 1 ustawy.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług), a sposób obliczenia proporcji regulują dalsze przepisy art. 90 ustawy.

Jak stanowi ust. 3 powyższego artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W związku z tym, że otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje na realizację szkoleń komputerowych, stanowią podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w konsekwencji winny być uwzględniane przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić ponadto należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

W związku z powyższym nie dokonano analizy i oceny dokumentów załączonych do wniosku.

Ponadto, tut. organ podatkowy informuje, że w przedmiocie interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl