IPPP1-443-960/11-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-960/11-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.),uzupełnionym w dniu 9 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 30 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania usług odpłatnego udostępniania sali zabaw / placu zabaw dla dzieci - jest prawidłowe;

* prawa do korzystania ze zwolnienia usług sprawowania opieki nad dziećmi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług odpłatnego udostępniania sali zabaw /placu zabaw oraz usług sprawowania opieki nad dziećmi.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 8 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 30 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą - salę zabaw dla dzieci. Sala zabaw to działalność w zakresie odpłatnego udostępniania placu zabaw dla potrzeb zabawy dzieci pod opieką rodziców/opiekunów. Ponadto rodzice/opiekunowie mogą pozostawić dziecko, na czas zabawy, pod opieką personelu, na własną odpowiedzialność. Wtedy to personel sprawuje opiekę nad dziećmi w czasie zabawy. Podczas pobytu w sali zabaw dzieci mają do dyspozycji zabawki, tory przeszkód, różnego typu urządzenia zabawowe, a także napoje i słodycze. Usługa płatna jest w zależności od długości czasu przebywania dziecka w sali zabaw. Dotychczas działalność Wnioskodawcy była zwolniona z podatku VAT, lecz w roku 2011 sytuacja uległa zmianie. Ww. działalność sklasyfikowana jest następująco:

93.21.Z - działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki

93.29.Z - pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna

88.91.Z - opieka dzienna nad dziećmi

90.04.Z - działalność obiektów kulturalnych

93.11.Z - działalność obiektów sportowych

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 30 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca poinformował, że świadczone usługi nie są wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej. Usługi opieki nad dziećmi mogą być wykonywane przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do lat trzech. Jednak w rzeczywistości takie nie występują.

W praktyce podstawową działalnością jest tu udostępnianie sali zabaw/placu zabaw dzieciom, po wykupieniu przez rodziców/opiekunów biletu wstępu. Działalność sklasyfikowana jest jako 93.21.Z - działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyniku zmiany przepisów i utratą prawa do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania VAT, od stycznia 2011 r. sprzedaż powinna podlegać opodatkowaniu wg stawki 8%, zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 183 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwa stawka opodatkowania na usługi wykonywane w ramach 93.21.Z - działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki oraz 93.29.Z- pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna to 8%. Natomiast działalność sprawowania opieki nad dziećmi 88.91.Z - opieka dzienna nad dziećmi nadal pozostaje zwolniona z opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

prawidłowe - w zakresie opodatkowania usług odpłatnego udostępniania sali zabaw / placu zabaw dla dzieci,

nieprawidłowe - w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia usług sprawowania opieki nad dziećmi.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.

I tak, w świetle regulacji przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, stawka podatku dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy, wskazano "Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne" - bez względu na symbol PKWiU. Natomiast w poz. 186 wskazane są "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" - bez względu na symbol PKWiU.

Z objaśnienia "1)" do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z powyższych przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne oraz pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia "wstępu". Należy zatem sięgnąć do wykładni językowej aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów pod redakcją profesora Jerzego Bralczyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005) wstęp to: "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy.

W przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z którym, wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Z kolei stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucję kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 17 cyt. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ze złożonego wniosku, jak również jego uzupełnienia wynika, że działalność Wnioskodawcy polega na odpłatnym udostępnianiu sali zabaw / placu zabaw dzieciom, po wykupieniu przez rodziców / opiekunów biletu wstępu. Usługa płatna jest w zależności od długości czasu przebywania dziecka w sali zabaw.

Ponadto rodzice/opiekunowie mogą pozostawić dziecko na czas zabawy pod opieką personelu. Usługi opieki nad dziećmi mogą być wykonywane przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do lat trzech, jednak w rzeczywistości takie nie występują. Ponadto świadczone usługi nie są wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępniania sali zabaw / placu zabaw dla dzieci pozostających pod opieką rodziców lub opiekunów, po wykupieniu przez nich biletu wstępu podlegają opodatkowaniu preferencyjną, 8% stawką podatku zgodnie z poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy.

Natomiast działalność Wnioskodawcy, polegająca na sprawowaniu opieki nad dziećmi, nie może - wbrew opinii zawartej we wniosku - korzystać od dnia 1 stycznia 2011 r. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) i b) cyt. ustawy. Jak bowiem wskazano we wniosku, usługi opieki nad dziećmi mogą być wykonywane przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do lat trzech, jednak w rzeczywistości takie nie występują. Ponadto, świadczone usługi nie są wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Przedmiotowe czynności nie korzystają również ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 i pkt 33 ustawy. Wymienione zwolnienia od podatku mają charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że korzystają z niego jedynie enumeratywnie określone podmioty świadczące usługi związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi kulturalne. Wnioskodawca nie jest podmiotem zdefiniowanym w ww. przepisach.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na sprawowaniu opieki nad dziećmi opodatkowane będą podstawową - 23% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl