IPPP1-443-953/08-2/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-953/08-2/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2008 r. (data wpływu 15 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży lokali mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży lokali mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W najbliższym czasie Strona zamierza założyć Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w X. Spółka zajmować się będzie m.in. obrotem nieruchomościami na rynku wtórnym.

Przedmiotem działalności będzie obrót na wolnym rynku lokalami mieszkalnymi (w tym posiadającymi status lokali spółdzielczych własnościowych), wynajem nabytych wcześniej lokali na cele mieszkaniowe, a także sprzedaż mieszkań na rynku pierwotnym.

W szczególności działalność Spółki będzie polegała na:

* zakupie (bez podatku od towarów i usług) od osób fizycznych kamienic, wyodrębnieniu w kamienicy samodzielnych lokali mieszkalnych, przeprowadzeniu remontów i sprzedaży tych lokali na cele mieszkalne. W nabywanych kamienicach mogą znajdować się lokale użytkowe, których przeznaczenie nie będzie przez Spółkę zmieniane, ani przy sprzedaży, ani przy wynajmie,

* prowadzeniu wynajmu zakupionych wcześniej mieszkań znajdujących się w kamienicy,

* wykonywania nadbudowy kamienicy (zgodnie z przepisami budowlanymi), wyodrębnianiu nowo powstałych mieszkań i sprzedaży ich na rynku pierwotnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką należy zastosować stawkę podatku VAT przy sprzedaży przez Spółkę lokali mieszkalnych znajdujących się w kamienicy obecnie (dotychczas zamieszkiwanych przez najemców), a jaką w przypadku sprzedaży mieszkań powstałych w wyniku nadbudowy kamienicy (nowopowstałych).

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka przy sprzedaży lokali mieszkalnych zakupionych na tzw. wtórnym rynku i wyremontowanych przez nią powinna zastosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 (dostawa towarów, od których podatnikowi nie przysługiwało odliczenie VAT) oraz art. 43 ust. 1 pkt 10 - dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy.

W przypadku sprzedaży mieszkań powstałych w wyniku nadbudowy kamienicy Spółka powinna zastosować stawkę VAT 7% zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, zwalnia się od podatku: dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Z kolei art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Przez pierwsze zasiedlenie stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka m.in. będzie zajmowała się obrotem nieruchomościami na rynku wtórnym i pierwotnym.

Zatem prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, iż w przypadku dostawy lokali mieszkalnych (wyremontowanych przez Spółkę) znajdujących się w kamienicy, zakupionej na rynku wtórnym, Spółka będzie stosowała zwolnienie z podatku stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Bowiem lokale mieszkalne stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy nie były po raz pierwszy zasiedlone, o czym świadczy fakt zamieszkiwania tych lokali przez dotychczasowych najemców.

Należy zaznaczyć, iż stosownie do zadanego pytania przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, powołany przez Wnioskodawczynię nie ma zastosowania, bowiem dostawa lokalu mieszkalnego korzysta ze zwolnienia stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Prawidłowe jest również stanowisko Wnioskodawczyni, iż w przypadku sprzedaży mieszkań powstałych w wyniku nadbudowy kamienicy, Spółka powinna zastosować stawkę podatku w wysokości 7%, stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, który stanowi, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (tj. w wysokości 7%), stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Bowiem lokale te stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy, będą po raz pierwszy zasiedlane w związku z wydaniem ich pierwszemu nabywcy, a więc nie będą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl