IPPP1-443-95/11-2/IGo - Możliwość zwolnienia z VAT usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-95/11-2/IGo Możliwość zwolnienia z VAT usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. na podstawie zaświadczenia z dnia 30 grudnia 2008 r. Urzędu Statystycznego o numerze identyfikacyjnym REGON otrzymała numer identyfikacyjny REGON xx. Do powyższego numeru przypisane są informacje dotyczące:

* szczególnej formy prawnej (17 Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością),

* własności (224 Własność mieszana w sektorze prywatnym z przewagą własności krajowych osób fizycznych),

* rodzaju przeważającej działalności (wg PKD 2007- 8559B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, wg PKD 2004- 8042B Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane).

Spółka z o.o. na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych miasta, z dnia 8 czerwca 1999 r., wydanego przez Prezydenta Miasta została wpisana do prowadzonej ewidencji szkół i placówek niepublicznych pod numerem ewidencyjnym x/P/N. Podstawę prawną wpisu stanowiły przepisy ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym tj. art. 34 ust. 1, art. 91 ust. 1, art. 92 ust. 2 i 3 oraz przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty tj. art. 82 ust. 3 w zw. z art. 82 ust. 1 i ust. 3a.

Spółka w ramach prowadzonej działalności prowadzi następujące szkolenia:

* Program praktyk NLP, szkolenie to w założeniu ma wpłynąć na polepszenie jakości życia osobistego i zawodowego uczestników. Dzięki temu szkoleniu uczestnicy mogą poszerzyć świadomość swoich wewnętrznych procesów (umysłowych, psychicznych i somatycznych). W efekcie dostarczonej wiedzy oraz dzięki ćwiczeniom wykonywanym w trakcie zajęć uczestnicy pogłębiają wiedzę o samych sobie i swoich relacjach z ludźmi, poznają swój system wartości i przekonań. Głównym zamierzeniem twórców programu jest psychoedukacja i rozwój osobisty z wykorzystaniem metod NLP. Efektem Programu Praktyk NLP jest przede wszystkim praktyczne stosowanie zdobytych umiejętności w codziennym życiu, dzięki czemu możliwe jest uczenie się i zmiana.

* Program mistrz praktyk NLP. W trakcie tego szkolenia uczestnicy doskonalą umiejętności takie jak spójne stosowanie założeń i technik NLP we własnym rozwoju osobistym i zawodowym oraz rozwoju innych osób (rodziny, współpracowników, podwładnych), rozumienie i modelowanie struktury ludzkiej doskonałości na wszystkich poziomach logicznych, prace w grupie i z grupą, rozpoznawanie i zarządzanie talentami poszczególnych osób, komunikowanie się na poziomie przekonań i wartości, uczenie się na nieświadomym poziomie oraz pogłębianie tej zdolności u innych osób w celu przyspieszenia procesów uczenia.

* Program trener..., szkolenie to realizowane jest na wielu poziomach komunikacji, myślenia, rozumienia, uczenia się i zmiany. Szkolenie to przygotowuje do prowadzenia procesu uczenia się w grupie. W trakcie tego szkolenia uczestnicy mogą nauczyć się jak zarządzać procesem grupowym, jak tworzyć własne prezentacje, jak tworzyć kontekst, w którym ludzie będą mogli uczyć się w najlepszy dla siebie sposób, jak wpływać na myślenie, postawy, percepcje, reakcje, stany wewnętrzne i zachowania innych ludzi.

* Szkolenia Coachingu, które oparte są na czterech filarach programu kształcącego dla coachów tj. rozwój osobisty i zawodowy, rozwój przedsiębiorczości i zysk finansowy, wspieranie innych ludzi, działanie na rzecz innych ludzi, w tym działania społeczne, non-profit oraz tworzenie więzi międzyludzkich, społeczności. Metoda Coachingu jest innowacyjną metodą przyspieszonego uczenia się i osiągania pożądanych rezultatów. Łączy ona doświadczenie i praktykę osób prowadzących z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie neurobiologii i neurolingwistyki, psychologii poznawczej oraz z najbardziej efektywnymi praktykami uczenia się. Wykorzystanie tej metody sprawia, że uczący się może osiągnąć szybsze i bardziej gruntowne efekty przejawiające się w jego zewnętrznym działaniu. Metoda Coachingu odnosi się także do tego poziomu uczenia się, wychodzącego poza uczenie się nowych umiejętności.

* Szkolenia pod nazwą "Negocjacje...", które skierowane są do sprzedawców, wskazują nowe strategiczne podejście do sprzedaży. Celem tego szkolenia jest dostarczenie spójnej i kompletnej metodyki pracy z klientem, głównie zbudowanie szerokich kompetencji w zakresie umiejętności komunikowania się z klientem w procesie sprzedaży. W ramach wskazanych w tym punkcie organizowane są również szkolenia "Innowacyjny program rozwoju kompetencji sprzedawców oraz konsultantów wspierających sprzedaż". Celem tego szkolenia jest dostarczenie spójnej i kompletnej metodyki pracy z klientem w procesie sprzedaży produktów i usług dla klienta biznesowego. Szkolenia te są przygotowane i realizowane z zastosowaniem psychologii poznawczej i lingwistyki, oraz myślenia systemowego i modelowania procesów biznesowych.

* W ofercie Spółki znajdują się także "Projekty dla biznesu", w ramach których mogą odbywać się: konsulting, treningi, seminaria, prezentacje, moderowanie dyskusji oraz indywidualny, zawodowy i osobisty coaching na terenie całej Polski. Kluczową cechą programów jest systemowe podejście do zmian zrozumienie procesów biznesowych oraz praktyczność, czyli przekładanie wizji w realne działanie. Obszary, w jakich osoby zarządzające mogą poszerzyć swoją wiedzę są następujące: projektowanie programów spotkań biznesowych i integracyjnych, moderowanie dyskusji w trakcie spotkań grup zarządzających, moderowanie dyskusji podczas negocjacji handlowych z kluczowymi klientami, modelowanie i usprawniania procesów zarządzania i komunikowania się, wsparcie w sytuacjach konfliktowych i wymagających mediacji, usprawnienie procesów zarządzania sprzedażą, wsparcie przy zarządzeniu własnym potencjałem.

* W ramach szkoleń otwartych organizowanych przez Spółkę realizowane są szkolenia takie jak: "Mentalny..." szkolenie to pomaga w odtworzeniu zasobów ludzkich u uczestników, "Trening rozwijanie własnej osobowości", który jest swoistym kursem rozwojowym dla ludzi pragnących przejąć kontrolę nad swoim życiem i nauczyć się wpływać na otaczającą rzeczywistość, "S... dla trenerów grupowych" szkolenie to ma na celu wsparcie trenerów poprzez indywidualne odniesienie się do ich aktualnych potrzeb zawodowych, "Na zdrowie" w trakcie szkolenia wskazuje się na metody wsparcia w pielęgnowaniu zdrowia, "Bajki..." szkolenie realizuje program wspomagający naukę układania metafor i bajek, który skierowany jest do osób chcących lepiej zrozumieć siebie i innych, "Podróż..." uczestnicy tego szkolenia mogą nauczyć się jak bardziej skutecznie rozpoznawać i zarządzać etapami zmian, których doświadczają, przezwyciężać przeszkody i podążać drogą życia z większą swobodą i elastycznością, wnosić więcej energii, kreatywność i generatywność w życie codzienne, radzić sobie w trudnych sytuacjach, "Zaawansowana metoda pracy z systemami przekonań i tożsamości" celem tego szkolenia jest przywrócenie dynamicznej równowagi oraz zintegrowanie wewnętrznego systemu człowieka w obszarze emocjonalnym i psychicznym.

* W programie szkoleń znajdują się także:

"Coaching...", który realizowany jest najczęściej na zamówienie organizacji biznesowych i zasadniczo dotyczy rozwoju wskazanych osób i ich zdolności, do pełnienia swojej roli zawodowej i do osiągania określonych w ramach firmy celów,

"Coaching...", który wiąże się z pomaganiem ludziom w osiąganiu osobistych celów, które mogą być niezależne od zawodowych i organizacyjnych, coaching osobisty koncentruje się na wspomaganiu ludzi w efektywnym radzeniu sobie z różnorodnością w obliczu zmian, z którymi stykają się na co dzień,

"Coaching... w czasie kryzysu znajdź swoją wewnętrzną strefę doskonałości", temat szkolenia odnosi się do bieżącej sytuacji związanej z ogólnoświatowym kryzysem, który uświadamia nam wszystkim konieczność dokonania zmian rutynowych wzorców i sposobów myślenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie wskazanych usług podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z powołanym przepisem zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług podlegają usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W ocenie Spółki status Spółki, jak też zakres świadczonych usług upoważnia ją zgodnie z uregulowaniem powołanego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług do zwolnienia objętego tym przepisem.

Wskazać należy, że określony w powołanym przepisie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało zwolnienie od opodatkowania danej czynności konieczne jest, aby wskazaną czynność wykonywał podmiot, który objęty jest systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przepisem wskazującym na jednostki, które objęte są omawianym systemem jest art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. z 1996 r. Dz. U. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy do jednostek tych zaliczają się min. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego i ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Przepisy omawianej ustawy stanowią z kolei w art. 3 pkt 16 ustawy, że ilekroć jest mowa o formach pozaszkolnych należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a. Mając na uwadze powyższe uregulowania uznać należy, że Spółka z o.o. zalicza się do placówek kształcenia ustawicznego, o których mowa w art. 2 pkt 3a ustawy, co wynika wprost z wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, z dnia 8 czerwca 1999 r. Podkreślić również należy, że wpis do prowadzonej ewidencji szkół i placówek niepublicznych miasta. Spółka uzyskała na podstawie przepisów omawianej ustawy o systemie oświaty tj. art. 82 ust. 3 w związku z art. 82 ust. 1 i ust. 3a.. Przepis art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty stanowi, że osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły, placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Spółka starając się o wpis, o którym mowa wyżej wypełniła również wymogi określone przepisem art. 82 ust. 3 i 3a ustawy tj. wskazała: miejsce prowadzenia placówki, jak też możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

Podnieść również należy, że zadania realizowane przez Spółkę wypełniają znamiona przepisu art. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, z którego wynika obowiązek zapewnienia każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej prawa do kształcenia się. Spółka takie zadania wypełnia, umożliwiając uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w ramach prowadzonej działalności określonej w pkt 54 wniosku o interpretację przepisów. Podkreślić także należy, iż opisany stan faktyczny dowodzi, że Spółka świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Dekodując pojęcie "kształcenia" należy wskazać, że jest to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania jak i uczenia się. Zaś "wychowanie" jest jedną z form działalności społecznej na, którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń. Świadczone przez Spółkę usługi, co przedstawiono w opisie stanu faktycznego z pewnością pomagają w zdobywaniu wiedzy i w zrozumieniu i poznaniu otaczającej nas rzeczywistości. Ponadto Spółka realizując przedstawiony program wpływa na fizyczny jak też umysłowy rozwój uczestników korzystających ze szkoleń.

Zatem powyższe wskazuje, że w przedstawionym stanie faktycznym wypełnione zostały przesłanki określone przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług skutkujące zwolnieniem od opodatkowania świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy wskazać, iż art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zostały wprowadzone zmiany. I tak zgodnie z dodanym art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punkt 26, regulujący zwolnienia od podatku usług edukacyjnych. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Artykuł 3 pkt 17 ustawy stanowi, iż ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o kształceniu ustawicznym, należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której rodzaj działalności kształtuje się wg PKD 2007- 8559B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, wg PKD 2004- 8042B Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Spółka na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych miasta, z dnia 8 czerwca 1999 r., wydanego przez Prezydenta Miasta została wpisana do prowadzonej ewidencji szkół i placówek niepublicznych pod numerem ewidencyjnym x/P/N. Podstawę prawną wpisu stanowiły przepisy ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym tj. art. 34 ust. 1, art. 91 ust. 1, art. 92 ust. 2 i 3 oraz przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty tj. art. 82 ust. 3 w zw. z art. 82 ust. 1 i ust. 3a.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca wskazuje, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności prowadzi następujące szkolenia: "Program praktyk...".

Wnioskodawca we własnym stanowisku powołuje, wskazany już wcześniej, art. 3 pkt 17 ustawy o systemie oświaty, który definiuje kształcenie ustawiczne. Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca świadczy usługę w zakresie kształcenia. Jak wskazano w cytowanym wyżej artykule kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Wobec powyższych okoliczności przedmiotowe formy edukacyjne świadczonych usług szkoleniowych będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a).

Podsumowując, należy stwierdzić, iż mając na uwadze art. 82 ust. 1 oraz w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, posiadając wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych miasta, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługę w zakresie kształcenia i wychowania.

W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Zatem usługa prowadzenia szkoleń przez Wnioskodawcę jest zwolniona z podatku VAT, w związku z czym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl