IPPP1-443-95/08-4/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-95/08-4/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2008 r. (data wpływu 1 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki podatku w wysokości 0% do usług nabywanych ze środków C - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki podatku w wysokości 0% do usług nabywanych ze środków C. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 marca 2008 r. (data wpływu 1 kwietnia 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zarządza wydzielonymi środkami sektorowymi C na podstawie umów zawartych w 2003 r. oraz w 2007 r., przeznaczonymi na realizację programu A 2.....kresie:

* udzielania kredytów za pośrednictwem banków spółdzielczych

* wsparcia szkoleniowego dla banków spółdzielczych

* przygotowania tych banków do udzielania wsparcia podmiotom zainteresowanym w uczestnictwie w programie S

Środki te były cały czas własnością Komisji Europejskiej. Jednak z dniem 24 maja 2007 r. wszedł w życie Aneks do M of U z dnia 21 sierpnia 1997 r. zawarty między Rzeczpospolitą Polską a Komisją Europejską, na mocy którego Komisja Europejska zrzekła się wszystkich przysługujących jej praw i obowiązków wynikających z zapisów M i w pełni przeniosła tytuł własności oraz odpowiedzialność związaną z zarządzaniem funduszami na Rząd Rzeczypospolitej Polskiej. Ze środków tych Wnioskodawca wypłaca również wynagrodzenia swoim pracownikom przypisanym do obsługi danego programu.

Pismem z dnia 27 marca 2008 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony we wniosku stan faktyczny wyjaśniając, że jest fundacją Skarbu Państwa powołaną w 1990 r. a głównym jej zadaniem jest zarządzanie środkami pomocowymi pochodzącymi ze źródeł zagranicznych z zachowaniem zasad i form dystrybuowania pomocy wymaganych przez donatorów, a jednocześnie zgodnych z prawodawstwem polskim. Fundusz pomocowy C (C F) funkcjonuje na podstawie M of U z 30 października 1990 r. oraz M of U z 21 sierpnia 1997 r. zawartych pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Komisją Europejską w sprawie wykorzystywania i zarządzania funduszami złotowymi UE. Źródłem pochodzenia środków złotowych była sprzedaż na rynku krajowym towarów ze Wspólnoty Europejskiej, płatności za usługi z WE oraz zwrot kredytów udzielonych z linii kredytowych założonych z kapitału z WE. Środki finansowe pochodzące z Unii Europejskiej wchodzące w skład funduszu C dzielą się na: fundusze C ogólne i fundusze C sektorowe. Rolą funduszy C ogólnych jest finansowanie działań odnoszących się do przygotowania Polski do członkostwa w UE i działań ułatwiających spełnienie przez Polskę kryteriów członkostwa. Środki z funduszy C sektorowych przeznaczane są na działania pokrywające się z celami programów sektorowych. Wnioskodawca ze środków tych realizuje programy wspierające rozwój wsi i obszarów wiejskich.

Fundusz pomocowy C otrzymany przez Wnioskodawcę na podstawie ww. memorandów stanowi "środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej" w rozumieniu § 6 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów jako złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji programu P. W Aneksie do M of U z 21 sierpnia 1997 r., Komisja Europejska zrzekła się praw do zarządzania i kontroli Funduszem C przenosząc w pełni tytuł własności oraz odpowiedzialność za zarządzanie na Rząd RP. Dotychczas Wnioskodawca korzystał z uprawnień wynikających z § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy i podatku od towarów i usług, tj. rejestrował w U... umowy z kontrahentami świadczącymi usługi i przyjmowała faktury ze stawką VAT 0%. Częściej jednak korzystał z możliwości wynikających z zapisów rozdziału 12 tego Rozporządzenia, otrzymując zwrot zapłaconego podatku VAT na podstawie wniosków złożonych do właściwego Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakupy usług nabywanych ze środków C korzystają przez cały okres ze stawki 0% na podstawie § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r....

Zdaniem wnioskodawcy, mimo, iż od 24 maja 2007 r. właścicielem środków stał się Rząd Rzeczypospolitej Polskiej to środki te zostały uzyskane od Komisji Europejskiej, czyli w efekcie pochodzą od zagranicznych instytucji. Środki te przeznaczone na realizację programów z funduszy C... zostały przekazane Fundacji przed wejściem Aneksu w życie. Stąd, zakupy usług ze środków sektorowych C..., spełniając warunki, o których mowa w § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) są zdaniem Wnioskodawcy opodatkowane stawką 0% zarówno przed jak i po dacie wejścia w życie Aneksu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2, oraz w art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia w przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4 i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w myśl § 6 ust. 3 cyt. rozporządzenia, uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (P), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej.

Zgodnie z § 6 ust. 4 rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

* z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z powyższego wynika, że stawkę podatku VAT w wysokości 0% ma prawo zastosować każdy podatnik świadczący usługi, który:

1.

jest zarejestrowanym podatnikiem, zgodnie z § 2 pkt 3 rozporządzenia,

2.

świadczy usługi, które są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, określonych w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia,

3.

została zawarta pisemna umowa o świadczenie tych usług,

4.

ww. umowa została zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Zaznaczyć należy, iż wymóg rejestracji umowy zawarty w wyżej cytowanych przepisach dotyczy każdej umowy o świadczenie usług objętych stawką preferencyjną.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że zarządza ona wydzielonymi środkami sektorowymi C... przeznaczonymi na realizację programu A..... 2...... Środki te były cały czas własnością Komisji Europejskiej, zostały przekazane Fundacji przed dniem 24 maja 2007 r., tj. przed dniem wejścia w życie aneksu do M of U zawartego pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Komisją Europejską. Wg postanowień ww. aneksu do M z 24 maja 2007 r., tytuł własności oraz odpowiedzialność związaną z zarządzaniem funduszami przejął Rząd Rzeczypospolitej Polskiej. Z przedstawionych informacji wynika, że fundusz pomocowy C.... stanowią środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia jako złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji programu P. Umowy z kontrahentami świadczącymi usługi rejestrowane były w U.

Z powyższych informacji wynika, że ww. aneks do M of U z dnia 24 maja 2007 r. zmienił zakres uprawnień i odpowiedzialności jednej ze Stron, natomiast nie zmienił źródła pochodzenia środków przeznaczonych na realizację założonych programów. Fundacja pozostaje nadal dysponentem uprzednio przekazanych środków, które stanowią nadal środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Biorąc pod uwagę wyżej przedstawione przepisy prawa oraz okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że spełnione zostały przesłanki warunkujące prawo do zastosowania stawki 0%, na podstawie cyt. wyżej § 6 ust. 1 rozporządzenia, w okresie jego obowiązywania, tj. umowy o świadczenie usług zawierane z kontrahentami rejestrowane są przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, a usługi te finansowane są ze środków stanowiących środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja wywołuje skutek prawny wyłącznie do podmiotu, do którego jest skierowana.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl