IPPP1-443-937/10-4/BS - Prawo wojewódzkiego szpitala specjalistycznego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przeprowadzeniem modernizacji tomografu komputerowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-937/10-4/BS Prawo wojewódzkiego szpitala specjalistycznego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przeprowadzeniem modernizacji tomografu komputerowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut, Organu z dnia 26 października 2010 r. (skutecznie doręczone w dniu 29 października 2010 r.) w dniu 3 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od realizowanego projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 3 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny świadczy głównie usługi w zakresie ochrony zdrowia podlegające przedmiotowo zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, wymienione w załączniku 4 do ustawy w pozycji 9 - "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych".

W kwietniu 2006 r. szpital dokonał modernizacji tomografu komputerowego sfinansowanego w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, nazwa projektu: "Modernizacja Tomografu Komputerowego w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym (WSzS).".

Szpital zgodnie z art. 86 ust. 1 nie dokonał odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturze zakupu usługi, gdyż zakup ten jest związany wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną niepodlegającą VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu beneficjent, czyli Wojewódzki Szpital Specjalistyczny ma możliwość odliczenia VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z podstawową zasadą obowiązującą w VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwot podatku należnego o podatek naliczony związany z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym, iż szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia podlegające przedmiotowemu zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 gdzie zakupywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności zwolnionych z podatku VAT, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług szpital nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów materiałów, usług jak również od realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego projektu modernizacji tomografu komputerowego.

W tym przypadku nie ma również zastosowania paragraf 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.)

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż na dzień złożenia wniosku sprawa nie jest przedmiotem kontroli ani postępowania.

Niniejsza interpretacja jest niezbędna do przedłożenia Urzędzie Wojewódzkim w Wydziale Zarządzania Funduszami Europejskimi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy podkreślić, iż cytowany powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT reguluje podstawową zasadę odliczenia podatku naliczonego. Tak więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przepis art. 86 ust. 1 ww. ustawy w sposób precyzyjny wskazuje na fakt, iż dokonane przez podatnika podatku VAT zakupy muszą być wykorzystywane w jego działalności opodatkowanej. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika Nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Stosownie do § 21 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. W myśl § 21 ust. 2 rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Z opisu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy głównie usługi w zakresie ochrony zdrowia podlegające przedmiotowo zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 wymienione w załączniku 4 do ustawy w pozycji 9. W kwietniu 2006 r. Szpital dokonał modernizacji tomografu komputerowego sfinansowanego w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, nazwa projektu: "Modernizacja Tomografu Komputerowego w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym (WSzS) ".

Przedmiotowa inwestycja jest związana wyłącznie z wykonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą zwolnioną od podatku VAT. W ocenie Wnioskodawcy w przedmiotowej sytuacji nie ma zastosowania § 21 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu, bowiem w przedmiotowej sprawie nie zostaje spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo do odliczenia tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl