IPPP1/443-935/13-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-935/13-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 17 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacja projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, wszelkie prowadzone działania mają charakter społeczny. Stowarzyszenie zrealizowało operację w ramach Działania 413 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 tzw. Małe Projekty, które finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (80%) oraz środków Budżetu Państwa (20%). Zrealizowana operacja dotyczy złożonego wniosku o dofinansowanie. Dofinansowanie to polega na zwrocie (refundacji) 80%, nie więcej niż 25000 zł, poniesionych kosztów określonych jako kwalifikowane w ramach powyższego działania, określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 z późn. zm.

Realizowana operacja polegała na poniesieniu kosztów związanych z organizacją warsztatów z udziałem artystów ludowych i młodzieży szkolnej z powiatu o, dawnego obszaru puszczy. Zrealizowana operacja nosi tytuł "Zebranie i opracowanie sceniczne zwyczajów i obrzędów dorocznych mieszkańców objętych obszarem LGD. Na realizację operacji zostały poniesione wydatki (koszty):

1. Koszty związane z realizacją widowiska

* opracowanie muzyczne pieśni obrzędowych,

* przygotowanie i prowadzenie warsztatów artystycznych,

* honoraria: wykłady nt obrzędowości K,

* honorarium dla artystów prowadzących warsztaty,

* honorarium za opracowanie materiałów etnograficznych,

* honorarium za opracowanie scenariusza widowiska obrzędowego,

* honorarium za nagranie płyty z pieśniami obrzędowymi.

2. Koszty związane z uczestnictwem w warsztatach

* wyżywienie podczas warsztatów 25 os. x 7 dni

* zakwaterowanie uczestników warsztatów 25 os. x 7 dni

* wynajem sali wykładowej i pomieszczeń, w których będą prowadzone warsztaty

3. Koszty związane z publikacją scenariusza

* publikacja scenariusza

4. Praca i usługi świadczone nieodpłatnie

* zebranie materiałów etnograficznych do widowisk obrzędowych.

Udział w warsztatach i zorganizowanym widowisku był bezpłatny. Na realizację operacji zostały poniesione środki własne jakimi dysponuje Stowarzyszenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odliczyć naliczony podatek VAT z faktur, które otrzymało od dostawców towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma takiej możliwości, ponieważ nie jest zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w rejestrach podatników VAT. Tym samym podatek VAT jest dla Stowarzyszenia kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, wszelkie prowadzone działania mają charakter społeczny. Stowarzyszenie zrealizowało operację w ramach Działania 413 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 tzw. Małe Projekty, które finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (80%) oraz środków Budżetu Państwa (20%). Zrealizowana operacja dotyczy złożonego wniosku o dofinansowanie. Dofinansowanie to polega na zwrocie (refundacji) 80%, nie więcej niż 25000 zł, poniesionych kosztów określonych jako kwalifikowane w ramach powyższego działania, określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 z późn. zm.

Realizowana operacja polegała na poniesieniu kosztów związanych z organizacją warsztatów z udziałem artystów ludowych i młodzieży szkolnej z powiatu ostrowskiego, dawnego obszaru puszczy zielonej i białej. Zrealizowana operacja nosi tytuł "Zebranie i opracowanie sceniczne zwyczajów i obrzędów dorocznych mieszkańców objętych obszarem LGD "Z". Na realizację operacji zostały poniesione wydatki (koszty) związane z realizacją widowiska, uczestnictwem w warsztatach, publikacją scenariusza. Udział w warsztatach i zorganizowanym widowisku był bezpłatny. Na realizację operacji zostały poniesione środki własne jakimi dysponuje Stowarzyszenie.

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione obydwa podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy. Stowarzyszenie nie prowadzi bowiem żadnej działalności gospodarczej, a wszelkie prowadzone działania mają charakter społeczny. Udział w warsztatach i zorganizowanym widowisku był bezpłatny. Zatem wydatki poniesione na realizację opisanego projektu nie służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu.

Stanowisko Stowarzyszenia należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl