IPPP1-443-93/07-4/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-93/07-4/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2007 r. (data wpływu 13 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2007 r. oraz pismem z dnia 24 października 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży udziału w niezabudowanej nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży udziału Skarbu Państwa w niezabudowanej nieruchomości na rzecz współwłaściciela ww. nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zamierza sprzedać udział Skarbu Państwa w niezabudowanej nieruchomości, położonej w K. na rzecz współwłaściciela ww. nieruchomości. Obowiązujący do dnia 31 grudnia 2003 r. plan zagospodarowania przestrzennego przewidywał: "Tereny lasów ochronnych strefy A uzdrowiskowej, przeznaczenie w planie na cele uzdrowiskowe, przy założeniu maksymalnej ochrony istniejącego drzewostanu - biologicznie czynnego, zgodnie z ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Obowiązuje pełna ochrona istniejących budynków zabytkowych, a każdorazowy remont wymaga zgody Konserwatora Zabytków. Plan zachowuje istniejącą sieć ulic wewnętrznych, z dopuszczeniem do likwidacji niektórych z nich, w uzasadnionych przypadkach". Obecnie brak obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowej nieruchomości. Według ewidencji gruntów i budynków nieruchomość oznaczona jest użytkami: lasy. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy K. Przedmiotowy teren oznaczony jest symbolem 1Ua obszar dzielnicy uzdrowiskowej w granicach A, B1 ochrony uzdrowiskowej i przeznaczony jest pod budownictwo mieszkaniowe. Dla przedmiotowej nieruchomości nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Sąsiednie nieruchomości zabudowane są budynkami mieszkalnymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy sprzedaż nieruchomości gruntowej opodatkowana jest podatkiem VAT w wysokości 22%.

Zdaniem wnioskodawcy do sprzedaży ww. nieruchomości przysługuje zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez pojęcie towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowla lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W myśl przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Przez grunt przeznaczony pod zabudowę rozumieć należy zarówno te grunty, które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, jak i te, które właściciel przeznaczy pod zabudowę, bądź potencjalnie będą traktowane jak tereny budowlane. Ustawodawca wskazując na możliwość objęcia zwolnieniem od podatku od towarów i usług dostawy terenów niezabudowanych, posłużył się kryterium przeznaczenia terenu.

Podstawową stawką podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, jest stawka 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że teren, na którym położona jest nieruchomość znajduje się na terenie obszaru ochrony uzdrowiskowej, dla którego nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jednakże ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wynika przeznaczenie przedmiotowych nieruchomości pod budownictwo mieszkaniowe.

Skoro o przeznaczeniu terenu decydują władze lokalne, które w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowych działek określiły przeznaczenie pod budownictwo mieszkaniowe, to dostawa tych nieruchomości nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. W konsekwencji dostawa ta podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów usług.

Zatem, dokonana przez Starostwo Powiatowe sprzedaż udziału Skarbu Państwa w niezabudowanej nieruchomości przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe podlega opodatkowaniu stawką 22% podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl