IPPP1-443-927/09-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-927/09-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT od 1 stycznia 2010 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT od 1 stycznia 2010 r..

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Publiczna Szkoła Podstawowa prowadzi stołówkę szkolną dla uczniów oraz wynajmuje pomieszczenia szkoły. Stołówka szkolna jest prowadzona przez personel szkoły, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Sprzedaż posiłków dokonywana jest wyłącznie na rzecz uczniów w celu osobistego spożycia.Stołówka nie prowadzi sprzedaży posiłków na wynos, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły.

Wynajem powierzchni szkoły odbywa się:

* na cele sportowe dla osób prywatnych,

* na działalność sklepiku szkolnego oraz dla instytucji.

Wartość świadczonych usług z tytułu wynajmu netto za 2008 rok wynosiła 20.216,49 zł.

Szkoła została płatnikiem podatku VAT od 2001 r.

Szkoła otrzymała interpretację Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, z której wynika, że usługi polegające na prowadzeniu przez personel szkoły stołówki szkolnej dla uczniów i pracowników szkoły mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji" i w związku z tym zgodnie z załącznikiem nr 4 są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z zakwalifikowaniem usług prowadzenia stołówki szkolnej w grupowaniu PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji" i w związku z tym, że wartość sprzedaży z tytułu wynajmu nie przekroczy w 2008 r. 50000 zł, zgodnie z art. 113 pkt 1 należy zastosować zwolnienie podmiotowe z VAT.

Zdaniem wnioskodawcy w związku z nowelizacją ustawy o VAT od 1 stycznia 2009 r., z której wynika, że podatnik może skorzystać ze zwolnienia od podatku po upływie roku Szkoła pragnie skorzystać ze zwolnienia od 1 stycznia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podatnikami podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 1, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W myśl art. 113 ust. 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, do wartości sprzedaży nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Szkoła zamierza skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT od 1 stycznia 2010 r. Oprócz prowadzenia zwolnionej z podatku VAT działalności polegającej na prowadzeniu stołówki szkolnej, Wnioskodawca wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT polegające na wynajmie pomieszczeń na cele sportowe dla osób prywatnych oraz na działalność sklepiku szkolnego i dla instytucji. Wartość świadczonych usług z tytułu wynajmu netto za 2008 rok wynosiła 20.216,49 zł. Szkoła została płatnikiem podatku VAT od 2001 r.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, iż od 1 stycznia 2010 r. Szkoła może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile wartość świadczonych usług z tytułu wynajmu netto za poprzedni rok podatkowy nie przekroczy kwoty 50.000 zł. Należy jednak wyjaśnić, że w tym przypadku należy wziąć pod uwagę obroty podlegające opodatkowaniu VAT za rok kalendarzowy 2009. Ponieważ Wnioskodawca przyjmuje, że podstawą do zwolnienia z podatku VAT od 1 stycznia 2010 r. są obroty za 2008 rok - stanowisko przedstawione w przedmiotowym wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy stwierdzić, że do wartości sprzedaży, o której mówi art. 113 ustawy, nie wlicza się usług stołówki, gdyż na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, w zw. z załącznikiem nr 4 do ustawy, poz. 7 - działalność wymienionej we wniosku stołówki (zakwalifikowana do grupowania PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji") zwolniona jest z podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl