IPPP1/443-925/08-2/JF - Czy w sytuacji, gdy przy realizacji konkretnych prac budowlanych dotyczących całego obiektu, który został sklasyfikowany w PKOB w dziale 11 jako obiekt budownictwa mieszkaniowego, Spółka korzysta z usług podwykonawców, powinni oni wystawiać faktury VAT stosując 7% stawkę podatku od towarów i usług do całości robót budowlanych mimo, że w obiekcie będzie znajdował się również lokal usługowy?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-925/08-2/JF Czy w sytuacji, gdy przy realizacji konkretnych prac budowlanych dotyczących całego obiektu, który został sklasyfikowany w PKOB w dziale 11 jako obiekt budownictwa mieszkaniowego, Spółka korzysta z usług podwykonawców, powinni oni wystawiać faktury VAT stosując 7% stawkę podatku od towarów i usług do całości robót budowlanych mimo, że w obiekcie będzie znajdował się również lokal usługowy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2008 r. (data wpływu 13 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w odniesieniu do robót budowlanych dotyczących budynku mieszkalnego z lokalem usługowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w odniesieniu do robót budowlanych dotyczących budynku mieszkalnego z lokalem usługowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest wykonawcą robót budowlanych w ramach realizacji różnych projektów między innymi, polegających na budowie lub dokańczaniu budowy obiektów budowlanych. W zakresie konkretnych prac budowlanych Spółka korzysta z usług podwykonawców, z którymi zawiera umowy podwykonawcze (umowy o roboty budowlane). W 2008 r. zgodnie z zawartą umową Spółka rozpoczęła realizację inwestycji polegającej na dokończeniu budowy wielorodzinnego budynku mieszkalnego wraz z zagospodarowaniem terenu przy budynku. Według założeń projektowych w budynku tym znajdują się lokale mieszkalne o całkowitej powierzchni użytkowej 1056,44 m2 oraz lokal usługowy o powierzchni 60,84 m2. Obiekt jest objęty społecznym programem mieszkaniowym, bowiem żaden z lokali mieszkalnych nie będzie miał powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m2. Zgodnie z PKOP budynek został sklasyfikowany w dziale 11, jako budynek mieszkalny, ze względu na fakt, że ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej będzie wykorzystana dla celów mieszkaniowych. Spółka wskazuje, że dotychczasowe roboty budowlane, tj. prace murowe, wykonanie ścian zewnętrznych i wewnętrznych, wykonane w ramach realizacji projektu dotyczą budynku mieszkalnego traktowanego jako całość. Jednocześnie podkreśla, iż dotychczas nie były prowadzone roboty budowlane dotyczące wyłącznie lokalu użytkowego, na podstawie odrębnej umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy przy realizacji konkretnych prac budowlanych dotyczących całego obiektu, który został sklasyfikowany w PKOB w dziale 11 jako obiekt budownictwa mieszkaniowego, Spółka korzysta z usług podwykonawców, powinni oni wystawiać faktury VAT stosując 7% stawkę podatku od towarów i usług do całości robót budowlanych mimo, że w obiekcie będzie znajdował się również lokal usługowy?

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle art. 2 pkt 12, art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7% ma zastosowanie także do prac budowlanych wykonanych przez podwykonawców, które dotyczą całego obiektu sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11. W ocenie Spółki przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie przewidują możliwości stosowania stawki 7% w odniesieniu do robót wykonywanych na podstawie umowy odnoszącej się do lokalu usługowego, a zatem, gdyby podejmowane były osobne roboty budowlane (na podstawie odrębnej umowy, dotyczące tylko przedmiotowego lokalu usługowego, to do tych robót powinna mieć zastosowanie 22% stawka podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy stawkę podatku o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl ust. 12a cyt. przepisu obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

3.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264

*

wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

*

w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

W związku z tym od dnia 1 stycznia 2008 r. w stosunku do całego budownictwa mieszkaniowego, niezależnie od tego, czy będzie się mieściło w definicji budownictwa społecznego, można stosować preferencyjną 7% stawkę podatku od towarów i usług.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Stosownie do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w ramach zawartej umowy o wykonanie prac budowlanych polegających na dokończeniu budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego sklasyfikowanego w PKOB 11, którego część będzie przeznaczona na lokal usługowy, Spółka korzysta z usług podwykonawców.

Biorąc pod uwagę przestawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że w związku z wykonywaniem prac budowlanych dotyczących całego obiektu sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11 jako obiekt budownictwa mieszkaniowego, w którym obok lokali mieszkalnych znajduje się także lokal usługowy, podwykonawcy, z usług których korzysta Spółka, winni zastosować 7% stawkę podatku od towarów i usług.

Jeżeli jednak podejmowana będzie osobna robota budowlana (na podstawie odrębnej umowy), wykonywana w lokalu usługowym, to do tej roboty powinna mieć zastosowanie 22% stawka podatku.

Podkreślić należy, iż przedmiot zaklasyfikowania budynku wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska odnośnie klasyfikacji przedmiotowego budynku. Tym samym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że przedstawiona przez Wnioskodawcę klasyfikacja (PKOB 11) jest właściwa.

Ponadto, mając na uwadze fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółka zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla podwykonawców zleconych czynności, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl