IPPP1-443-902/08-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-902/08-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest dystrybutorem produktów firm z branży elektroenergetycznej, telekomunikacyjnej i grzewczo - klimatyzacyjnej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zawarła umowy handlowe z producentami artykułów elektrotechnicznych oraz umowy z sieciami hurtowni elektrycznych. W umowach tych zostały określone warunki, po spełnieniu których producenci są zobowiązani wypłacić Spółce dodatkową premię pieniężną tzw. bonus. Wartość tej premii pieniężnej jest wynikiem iloczynu zrealizowanych obrotów netto i ustalonego w umowie procentu. Do warunków, które decydują o uzyskaniu takiej premii pieniężnej należą:

1.

realizowanie zakupów wg ściśle określonych w umowie progów ich wartości - im wyższa wartość zakupów tym wyższa premia pieniężna (wyższy%)

2.

terminowe płacenie wszystkich zobowiązań wobec kontrahentów;

3.

kupowanie określonych, ustalonych w umowie konkretnych grup produktów;

4.

brak zwrotów zakupionych towarów;

5.

działania marketingowe mające na celu zwiększenie sprzedaży wybranych towarów lub grup towarów danego producenta.

Opisany powyżej stan faktyczny - skutkujący występowaniem Spółki w roli nabywcy a zarazem beneficjenta premii pieniężnej ma zastosowanie również w sytuacji odwrotnej, tj. takiej, kiedy Spółka działając w charakterze dostawcy towarów dla swoich kontrahentów wypłaca im premie pieniężne po spełnieniu opisanych powyżej warunków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zrealizowanie przez nabywcę określonej wartości obrotu z tytułu zrealizowanych zakupów u jego kontrahenta oraz terminowe realizowanie płatności z tytułu zawartego kontraktu można uznać za wykonanie usługi... A tym samym, czy wynagrodzenie za wykonanie tejże usługi, czyli premia pieniężna podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenia usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, która nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługa ma natomiast charakter odpłatny wtedy, gdy świadczący ją podmiot uzyskuje świadczenia wzajemne od odbiorcy, pod warunkiem, że między usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym istnieje bezpośredni związek. Zmierzając do intensyfikacji procesu sprzedaży towarów oferowanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, dostawca kształtuje wzajemne relacje z nabywcami poprzez wypłacanie im premii pieniężnych z tytułu dokonywanych nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób. Ze względu na to, że działania nabywcy mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymanej premii, premia ta jest wynagrodzeniem za osiągnięcie określonego poziomu zakupów. W ocenie Spółki uzyskana premia pieniężna nie ma więc charakteru dobrowolnego, lecz zależy od określonego zachowania nabywcy. Pomiędzy stronami istnieje zatem relacja zobowiązaniowa, którą należy uzyskać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem, a jej odpłatność została określona jako procent wartości sprzedaży. Innymi słowy chodzi tu o sytuację, w której konkretna operacja gospodarcza przynosi zindywidualizowane korzyści nabywcy, a wartość wzajemna świadczona w zamian za usługi ściśle związana jest z korzyściami uzyskiwanymi z danej operacji.

W ocenie Spółki przedstawione powyżej postanowienia umowne oraz przytoczona argumentacja świadczą o tym, że premie pieniężne przyznawane nabywcy, stanowiąc dodatkową korzyść za spełnienie określonych zachowań, pozostają w bezpośrednim związku przyczynowym z obrotem towarami w ramach zawartej umowy. Zdaniem Spółki przyznane premie pieniężne są odrębnym przedmiotem opodatkowania, w związku z powyższym na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka uznaje, że wypłacana premia pieniężna stanowiąc zapłatę za świadczenie usług, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej:

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tego rodzaju bonusów pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób - wówczas wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że Spółka zarówno otrzymuje jak i przyznaje premie pieniężne na podstawie zawieranych ze swoimi odbiorcami oraz dostawcami umów handlowych. Przedmiotowe premie wypłacane są po spełnieniu określonych w ww. umowach warunków (m.in. takich jak realizowanie zakupów wg ściśle określonych progów ich wartości, kupowanie określonych konkretnych grup produktów, brak zwrotów zakupionych towarów czy terminowe regulowanie wszystkich zobowiązań).

Wysokość przedmiotowych premii uzależniona jest od wartości realizowanych zakupów - im wyższa wartość zakupów, tym wyższa premia pieniężna (wyższy%).

W tym przypadku uznać należy, że działania kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii. Wypłacana w ten sposób gratyfikacja pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od określonego zachowania nabywcy.

W tym wypadku wypłacona premia nie może być uznana za rabat, stanowi bowiem rodzaj wynagrodzenia dla dystrybutorów (hurtowników, sprzedawców) za świadczone na rzecz swojego kontrahenta usługi. Zatem pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Takie działanie (świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię) należy odpowiednio udokumentować. Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Reasumując, należy stwierdzić, iż wypłata premii na rzecz Wnioskodawcy (nabywcy) w zamian za realizowanie zakupów wg ściśle określonych w umowie progów ich wartości oraz spełnienie innych warunków określonych w umowie, jak również wypłata premii przez Spółkę na rzecz kontrahentów (nabywców) w zamian za realizowanie zakupów wg ściśle określonych w umowie progów ich wartości oraz spełnienie innych warunków określonych w umowie jest w istocie wynagrodzeniem za świadczenie usług - jako zapłatę za wykonaną usługę nabywca otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.

W świetle powyższego takie zachowanie nabywców należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zatem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabywcy otrzymując przedmiotowe premie winni je dokumentować fakturami VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl