IPPP1/443-90/12-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-90/12-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 3 marca 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 lutego 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 1 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 marca 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 23 lutego 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 1 marca 2012 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Centrum zwane dalej C. jest samorządową instytucją kultury utworzoną na podstawie uchwały Rady Miasta. C. zostało wpisane do księgi rejestrowej placówek kultury w P. i posiada osobowość prawną. C. działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (Dz. U. Nr 13 z 2011 r. poz. 123 z późn. zm.) oraz statutu.Podstawowym celem działalności C. jest realizacja zadań własnych Miasta w zakresie działalności kulturalnej, polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, pozyskiwaniu społeczności do aktywnego uczestnictwa w kulturze i jej współtworzeniu a także stworzenie warunków do integracji i komunikacji społecznej. Centrum jest czynnym podatnikiem VAT.

W ramach działalności statutowej C. będzie realizowało projekt pt: "Integracja społeczności lokalnej i uchodźców mieszkających w dwóch podwarszawskich ośrodkach: D. i M." współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców.W projekcie C. zajmie się wspólną edukacją kulturalną dzieci z ośrodków dla uchodźców i dzieci polskich. Integracja odbędzie się poprzez wspólne działania artystyczne, wspólny wyjazd i inne formy kontaktu. Realizacja projektu wymaga zakupu szeregu towarów i usług m.in. materiałów plastycznych, aparatów fotograficznych, kaset filmowych, sprzętu turystycznego, druku, transportu itp. W cenie towarów i usług zakupowanych do realizacji projektu jest zawarty podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można odliczyć od podatku należnego podatek naliczony VAT zawarty w cenie zakupu towarów i usług służących do realizacji projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług realizacja wniosku pt. "Integracja społeczności lokalnej i uchodźców mieszkających w dwóch podwarszawskich ośrodkach: D. i M." finansowanego ze środków własnych i środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców korzysta ze zwolnienia z VAT, więc na podstawie art. 86 ust. 1 Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia VAT od zakupów towarów i usług służących czynnościom zwolnionym z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowa zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący samorządową instytucja kultury utworzoną na podstawie uchwały Rady Miasta, jest wpisany do księgi rejestrowej placówek kultury, prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) oraz na podstawie statutu. Celem działalności Wnioskodawcy jest realizacja zadań własnych miasta w zakresie działalności kulturalnej. W ramach działalności statutowej Centrum będzie realizował projekt pn. "Integracja społeczności lokalnej i uchodźców mieszkających w dwóch podwarszawskich ośrodkach: D. i M." współfinansowany ze środków własnych oraz Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców. W ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca nabywać będzie liczne towary i usługi. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że realizacja powyższego projektu będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług służących do realizacji projektu.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy wskazać, iż z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl