IPPP1-443-9/09-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-9/09-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2008 r. (data wpływu 31 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacone premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłacone premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zajmuje się produkcją materiałów i wyrobów w dziedzinie chemii budowlanej. W celu podniesienia popytu na produkowane przez siebie wyroby, Spółka zawiera z kontrahentami (Partnerami) umowy dotyczące intensyfikacji sprzedaży. Zgodnie z umową, której dotyczy wniosek, Partnerowi Spółki przysługuje wynagrodzenie (premia) w zamian za dokonanie w określonym czasie określonych nabyć wyrobów produkowanych przez Spółkę. Tego rodzaju praktyki są powszechnie stosowane w obrocie, także ich podatkowy charakter w świetle wydanej na rzecz wnioskodawcy interpretacji indywidualnej z dnia 14 kwietnia 2008 r. nr IPPP1-443-271/08-2/AK - nie budzi wątpliwości. Poza wynagrodzeniem za dokonywanie zakupów w określonym czasie oraz określonej wysokości przez Partnera, Wnioskodawca zobowiązał się do wypłaty na rzecz Partnera dodatkowego wynagrodzenia za dalszą odsprzedaż wyrobów/towarów nabytych przez Partnera od Spółki. Konstrukcja tego zobowiązania przedstawia się następująco: transakcja nr 1 to umowa sprzedaży, na podstawie której Partner w zamian za umówioną cenę nabywa własność towarów od wnioskodawcy. Transakcja nr 2 to umowa, na mocy której Partner sprzedaje zakupione od wnioskodawcy wyroby/towary do dalszych odbiorców (innych jednak niż pozostali Partnerzy wnioskodawcy) i nabywa roszczenie o wypłatę wynagrodzenia za "odsprzedaż". Stosownie do treści uzgodnień między stronami, Partner nabywa prawo do Dodatkowego Wynagrodzenia (dodatkowej premii) w przypadku wykonania ustalonej pomiędzy stronami wartości odsprzedaży i po przedstawieniu Raportu Odsprzedażowego. Wysokość wynagrodzenia zależy od ilości towarów odsprzedawanych przez Partnera. Przedmiotem pytania jest podatkowy charakter wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży (transakcja nr 2).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* czy dokonywanie przez Partnerów wnioskodawcy dalszej odsprzedaży zakupionych u wnioskodawcy produktów w zamian za dodatkowe wynagrodzenie i po spełnieniu określonych warunków może być uznane za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 z 2004 r., poz. 535 z późn. zm.), dokumentowanych fakturą VAT i czy podatek VAT zawarty w fakturze wystawionej przez Partnera z tego tytułu może być odliczony przez wnioskodawcę na zasadach ogólnych, tj. art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde odpłatne świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Świadczenia Partnera polegające na odsprzedaży towarów nabytych od wnioskodawcy, w określonym wolumenie, za które to świadczenie Partner jest odrębnie wynagradzany, a którego celem jest intensyfikacja sprzedaży towarów pod marką wnioskodawcy - wypełnia kryteria usługi.

Świadczenia stron według łączącej je umowy handlowej mają zatem charakter wzajemny. Zrealizowanie dostawy towarów przez Kontrahenta wnioskodawcy dalszemu odbiorcy decyduje o powstaniu roszczenia o zapłatę Wynagrodzenia Dodatkowego. Innymi słowy, roszczenie o Dodatkowe Wynagrodzenie nie zależy wyłącznie od zakupu od wnioskodawcy, lecz od dodatkowego świadczenia w postaci efektywnej odsprzedaży zakupionego wcześniej towaru. Przesądzenie, że mamy do czynienia z usługą w opisanym stanie faktycznym oznacza, że Partner powinien wystawić fakturę VAT dokumentującą tę usługę i że stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez Partnera w związku z czynnościami polegającymi na dalszej odsprzedaży towarów zakupionych u wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Zatem przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Ponadto z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy wynika, iż każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tego rodzaju bonusów pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. zakupów określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, uznaje się, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów chemii budowlanej. W celu podniesienia popytu na produkowane przez siebie wyroby Spółka wynagradza nabywców (Partnerów) za realizację obrotów na określonym, ustalonym przez strony, poziomie. Wypłata premii pieniężnych jest uzależniona od dokonania zakupów wyrobów Spółki o określonej wartości w danym okresie czasu. Poza wynagrodzeniem za dokonywanie zakupów w określonym czasie oraz w określonej wysokości, Wnioskodawca zobowiązał się do wypłaty na rzecz Partnera Dodatkowego Wynagrodzenia za dalszą odsprzedaż wyrobów nabytych przez Partnera od Spółki. Stosownie do treści uzgodnień między stronami, Partner nabywa prawo do Dodatkowego Wynagrodzenia (dodatkowej premii) w przypadku wykonania ustalonej pomiędzy stronami wartości odsprzedaży i po przedstawieniu Raportu Odsprzedażowego. Wysokość wynagrodzenia zależy od ilości towarów odsprzedawanych przez Partnera.

Jeżeli wypłacanych przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów premii pieniężnych nie można powiązać z żadną konkretną dostawą i ich wypłata nie ma charakteru dobrowolnego, gdyż jest uzależniona od konkretnego zachowania Partnerów, to wypłacane wynagrodzenie stanowi premie pieniężne dla kontrahentów za świadczone na rzecz Spółki usługi. Pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia przedmiotowych usług wynosi 22%.

Dla udokumentowania powyższych transakcji zastosowanie znajdą przepisy art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem wypłata premii przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów winna być dokumentowana przez nich fakturami VAT, wystawionymi w oparciu o ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jednocześnie należy zauważyć, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona pewnymi ograniczeniami. Uregulowania art. 88 ust. 3a cyt. ustawy wskazują przypadki, w których otrzymane przez podatnika faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego. Jak stanowi art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z uwagi na wskazane powyżej uregulowania prawne należy stwierdzić, iż przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż opodatkowanie świadczonych usług w zakresie wypłaty premii pieniężnych następuje zgodnie z art. 5 ustawy. Zatem, zastosowanie znajdą uregulowania wskazane w art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, tzn. Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT otrzymanych od Partnerów, a wystawionych w związku z wypłatą przez Wnioskodawcę na rzecz tych Partnerów premii pieniężnych w związku z osiągnięciem odpowiedniego poziomu "odsprzedaży".

Reasumując, wypłata przez Wnioskodawcę premii pieniężnych na rzecz nabywców (Partenów) jego wyrobów uzależniona od osiągnięcia przez tych nabywców określonego poziomu "odsprzedaży" towarów Spółki w danym okresie rozliczeniowym, ustalonym przez strony w umowie, stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku VAT w wysokości 22%. Otrzymywanie przedmiotowych premii pieniężnych, winno być potwierdzane przez Partnerów fakturami VAT, wystawionymi zgodnie z uregulowaniami art. 106 ust. 1 cyt. ustawy. Podatek od towarów i usług wykazany w tych fakturach będzie dla Wnioskodawcy podatkiem naliczonym, o który będzie miał prawo pomniejszyć swój podatek należny, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy.

Organ podatkowy informuje ponadto, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych sprawa zostanie rozpatrzone odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl