IPPP1/443-895/09-3/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-895/09-3/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2009 r. (data wpływu 18 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług przy usługach wynajmu sprzętu budowlanego w obsługą operatorską i bez obsługi operatorskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług przy usługach wynajmu sprzętu budowlanego w obsługą operatorską i bez obsługi operatorskiej.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

Spółka specjalizuje się w usługach dźwigowych i wynajmie sprzętu do zastosowań przemysłowych takich jak: wznoszenie elektrowni, stawianie budowli i budynków, montaż i demontaż kominów wykonywanych ze stali węglowej i austenicznej.

W zakresie usług Spółka wynajmuje żurawie gąsienicowe, kołowe jak i ciężkie żurawie wieżowe wraz z obsługą operatorską, w sporadycznych przypadkach Spółka wynajmuje sam sprzęt bez obsługi operatorskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W jakim momencie powstaje obowiązek podatkowy przy usługach wynajmu sprzętu budowlanego z obsługą operatorską, a w jakim bez obsługi operatorskiej.

Zdaniem wnioskodawcy, analizując obowiązujące przepisy prawne oraz interpretacje prawa podatkowego należy stwierdzić, iż usługi jakie Spółka świadczy polegające na wynajmie dźwigów wraz z obsługą operatorską zgodnie z opinią klasyfikacyjną jaką otrzymała Spółka z Urzędu Statystycznego w Łodzi mieszczą się w grupie PKWiU 45.50.10-00.00 "Usługi wynajmu sprzętu budowlanego i do wyburzeń wraz z obsługą operatorską", w związku z tym do wyżej wymienionych usług mają zastosowanie przepisy art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) dla których Ustawodawca przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Stosownie do regulacji zawartej w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż jednak 30. dnia od wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych.

Natomiast w sytuacji kiedy Podatnik świadczy usługi polegające na wynajmie dźwigów bez obsługi operatorskiej, sklasyfikowane według wcześniej wspomnianej opinii z Urzędu statystycznego jako PKWiU 71.32.10-00.00. "Usługi wynajmu lub dzierżawy maszyn i urządzeń dla budownictwa lądowego i wodnego, bez obsługi" zastosowanie mają przepisy art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z powyższym w przypadku tego typu usługi obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Zdaniem Spółki w obu przypadkach nie mają zastosowania przepisy ogólne dotyczące powstania obowiązku podatkowego według art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, kiedy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1, bądź z chwilą wystawienia faktury nie później jednak niż siódmego dnia od wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług).

Zdaniem Podatnika bez względu na to czy świadczona jest usługa typowo budowlana polegająca na wynajmie dźwigu wraz z operatorem czy do montażu elektrowni wiatrowej (uważanej według prawa budowlanego jako urządzenie) zastosowanie mają przepisy szczególne dotyczące usług budowlanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionych stanach faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl