IPPP1-443-894/09-5/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-894/09-5/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.), uzupełnionego w dniu 16 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania sprzedaży premiowej oraz odliczenia podatku naliczonego związanego z tą sprzedażą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania sprzedaży premiowej oraz odliczenia podatku naliczonego związanego z tą sprzedażą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i dystrybucji produktów żywnościowych pod rozpoznawalnymi markami.

Dystrybucja w Polsce oparta jest na następujących kanałach dystrybucji:

* sprzedaż towarów dystrybutorom, którzy następnie sprzedają towary do hurtowników;

* sprzedaż towarów bezpośrednio do sieci handlowych, które dokonują sprzedaży towarów do ostatecznych konsumentów;

* sprzedaży bezpośredniej poprzez sklep internetowy.

Spółka oraz nabywcy nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów podatkowych.

W związku z dużą konkurencją na rynku produktów spożywczych Spółka stara się zintensyfikować sprzedaż produkowanych towarów poprzez zapewnienie jak najlepszej współpracy z dotychczasowymi partnerami handlowymi oraz zachęcenie do współpracy nowych, potencjalnych kontrahentów. Powyższe cele realizuje uatrakcyjniając swoją ofertę handlową przez stosowanie różnego rodzaju promocji.

Jednym z rodzajów promocji jest sprzedaż towarów Spółki lub towarów nabytych przez Spółkę po znacznie obniżonej cenie promocyjnej. Zasady i warunki sprzedaży określone będą każdorazowo w regulaminie sprzedaży a do podstawowych przyczyn stosowania obniżonej promocyjnej sprzedaży można zaliczyć sytuację, gdy:

* możliwość zakupu określonego towaru po znacznie obniżonej cenie, tzw. cenie promocyjnej uwarunkowana jest zakupem przez nabywcę większej partii towaru po cenie standardowej;

* drugi przypadek dotyczy hurtowników, którzy po przekroczeniu określonego poziomu zakupów towarów Spółki od dystrybutora uprawnieni są do nabycia bezpośrednio od Spółki towarów po obniżonej promocyjnej cenie;

* sprzedaż w cenię promocyjnej uzasadniona jest np. wprowadzeniem na rynek nowego produktu lub koniecznością sprzedaży po obniżonej cenie towaru, który nie jest rozpoznawalny na rynku, pozyskanie nowych odbiorców;

* sprzedaży towarów niepełnowartościowych, tj. towarów, które mogą być zgodnie z obowiązującym powszechnie prawem zbyte, ale których cena musi uleć zmniejszeniu, gdyż np. termin przydatności do spożycia jest skrócony, opakowanie jest uszkodzone, towar jest uszkodzony, ale możliwa jest jego sprzedaż.

Promocje te spowodowane są dużą konkurencją na rynku produktów spożywczych i potrzebą dopasowywania oferty Spółki do życzeń kontrahentów/klientów. Z tych względów, na skutek objęcia określonych towarów promocją, cena sprzedaży będzie obniżona nawet o około 99% np. do jednego grosza netto.

Spółka pragnie podkreślić, iż każdorazowa sprzedaż dokonana w ramach promocji dokumentowana będzie fakturą VAT (lub paragonem fiskalnym w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych). Poszczególne faktury (paragony) mogą równocześnie dokumentować sprzedaż produktów zarówno po cenach standardowych, jak po cenach promocyjnych. Co do zasady, towary których dotyczy promocja ujmowane będą na fakturze (paragonie) w oddzielnych pozycjach.

Czynności podejmowane przez Spółkę mające na celu zwiększenia wolumenu sprzedaży produktów Spółki są uzasadnione ekonomiczne i gospodarczo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka prawidłowo określa wysokość podstawy opodatkowania oraz dokonuje odliczenia podatku naliczonego dla celów rozliczeń podatku VAT.

Zdaniem Strony podstawą opodatkowania towarów sprzedawanych po znacznie obniżonej cenie nie jest cena rynkowa lecz rzeczywista cena sprzedaży np. jeden grosz.

Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wyrobów/towarów sprzedawanych po cenie promocyjnej.

UZASADNIENIE STANOWISKA SPÓŁKI

1.

Ustalenie wysokości podstawy opodatkowania w podatku VAT

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z zapisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Obrót zmniejsza się - zgodnie z art. 29 ust. 4 - o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W analizowanym przypadku nie obowiązują żadne przepisy szczególne, które regulowałyby zakaz lub ograniczenie obniżania ceny towaru (udzielania rabatu) na zasadach przewidzianych w regulaminie przygotowanym przez Spółkę, a tym samym obniżenie ceny należy uznać za prawnie dopuszczalne. Tym samym warunek z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym rabat musi być prawnie dopuszczalny - został w omawianym przypadku spełniony.

Rabaty funkcjonujące w obrocie gospodarczym można podzielić na dwa rodzaje - te przyznane przed ustaleniem ceny i te, które zostały przyznane po ustaleniu ceny, a wynikające zarówno z działania sprzedawcy, jak i zachowań nabywcy. Spółka pragnie podkreślić, iż z przedstawionego stanu faktycznego wyraźnie wynika, że rabat w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów znany jest nabywcom wcześniej.

Dokonując zakupu wskazanych w regulaminie produktów lub określonej ilości towarów, kontrahenci wiedzą, że zgodnie z regulaminem promocji, nabędą prawo do zakupu wskazanego towaru po preferencyjnej cenie. Dostawca towarów wystawia odbiorcom faktury VAT po cenach promocyjnych obliczając podatek należny od tej dostawy. Zatem rabaty udzielone przed ustaleniem ceny nie mają wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku uwzględniająca już przyznany rabat. Na powyższe nie ma również wpływu fakt, iż cena, po której Spółka ostatecznie sprzedaje określony towar uprawnionym na podstawie regulaminu kontrahentom jest niższa niż cena wyprodukowania lub zakupu tego towaru przez Spółkę. żaden bowiem przepis nie zabrania udzielania Spółce również takich rabatów na gruncie ustawy o VAT.

Z uwagi na wskazane powyżej argumenty, iż Spółka w takim przypadku udziela rabatu od razu przy transakcji, to na wystawionej fakturze VAT oraz w ewidencji VAT nie ma ona obowiązku wykazywania odrębnie ceny po której towar sprzedawany jest przez Spółkę wszystkim kontrahentom i w odrębnej pozycji wykazywania kwoty rabatu.

W ocenie Spółki dopuszczalne jest na gruncie ustawy o VAT, iż w takim przypadku Spółka od razu wykaże jako kwotę obrotu wartość stanowiącą różnicę pomiędzy ceną katalogową towarów a udzielonym rabatem. W takim przypadku obrotem z tytułu tej transakcji będzie rzeczywista kwota, którą kontrahent obowiązany jest zapłacić Spółce po pomniejszeniu o kwotę podatku należnego, a więc np. kwota jednego grosza.

Takie samo stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2008 r. nr IP-PP2-443-788/07-4/PS, w której wskazał, iż:

"na gruncie ustawy o VAT w przypadku, gdy wypłacony rabat związany jest z konkretną dostawą to powinien być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Nie dochodzi do wypłaty rabatu, lecz jest on automatycznie uwzględniony w momencie sprzedaży towarów. W takim przypadku obrotem powinna być kwota 1 zł."

Interpretacja potwierdzającą prawidłowość stanowiska przedstawionego przez Spółkę potwierdzona jest także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2008 (sygn. akt. IPPP1/443-1495/08-2/MPe):

"Wnioskodawca dokonuje sprzedaży określonego towaru po cenie ustalonej w warunkach promocji, co oznacza, że powyższa sprzedaż następuje po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat przysługuje kontrahentowi po spełnieniu warunków określonych w warunkach promocji).

Określając podstawę opodatkowania, Wnioskodawca powinien uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży tj. kwotę 1 zł i udokumentować powyższą sprzedaż fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy".

Podobne stanowisko prezentują również m.in. Dyrektor izby Skarbowej w Poznaniu (interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2008 r. ILPP1/443-621/08-3/BD oraz z dnia 22 kwietnia 2009 r. nr ILPP2/443-145/09-4/EWW), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2009 r. nr IBPP2/443-1055/08/WN).

Ponadto należy zauważyć, że podmioty gospodarcze, w tym wnioskująca Spółka, mają prawo swobodnie układać swoją działalność gospodarczą tak, by zawierane transakcje były opłacalne pod względem ekonomicznym, również po zastosowaniu znacznych upustów cenowych jeśli jest to, w uznaniu podmiotu gospodarczego, zasadne dla osiągnięcia tego celu. W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie rabatu jest uzasadnione ekonomicznie i prowadzi w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej tj. zwiększenia wolumenu sprzedaży podlegającej opodatkowaniu.

2.

Odliczenie podatku naliczonego

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w takim zakresie, w jakim nabyte usługi i towary są wykorzystywane do wykonywania przez podatników czynności opodatkowanych.

Spółka nabywa usługi i towary w celu wykorzystania ich do produkcji swoich wyrobów. Następnie, wytworzone przez siebie towary sprzedaje swoim kontrahentom. Zatem nie ulega wątpliwości, iż zakup towarów i usług służących wyprodukowaniu promocyjnych towarów, są zakupami związanymi z prowadzonym przedsiębiorstwem, a udzielone rabaty maja na celu zintensyfikowanie przychodu Spółki. Zatem wskazane powyżej usługi i towary są wykorzystywane do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych. W rezultacie, ma ona prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego związanego z tymi usługami oraz towarami. Ustawa o VAT nie przewiduje regulacji, które ograniczałyby zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tym, że podatnik dokonuje sprzedaży towarów po cenach promocyjnych (np. uwzględniających udzielony nabywcy rabat). Zatem, prawo do odliczenia w analizowanej sytuacji nie ulega ograniczeniu.

W rezultacie, w przypadku nabycia towarów usług związanych z promocyjną sprzedażą swoich wyrobów, Spółka zachowuje prawo do pełnego odliczenia naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, iż zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), od dnia 1 grudnia 2008 r., zmianie uległo brzmienie przepisu art. 29 ust. 4 ustawy. Obecne brzmienie tego przepisu stanowi, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwotę udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl