IPPP1/443-892/13-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-892/13-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2013 r. (data wpływu 6 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 25 listopada 2013 r. (skutecznie doręczone 27 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z wyżywieniem uczniów, personelu pedagogicznego i administracyjnego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z tymi usługami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa opodatkowania usług związanych z wyżywieniem uczniów, personelu pedagogicznego i administracyjnego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z tymi usługami.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 28 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 25 listopada 2013 r. (skutecznie doręczone 27 listopada 2013 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto (dalej: Miasto) jest podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. W latach 2009-2010 Miasto ponosiło wydatki inwestycyjne (dalej: wydatki inwestycyjne) związane z modernizacją kuchni funkcjonującej przy stołówce znajdującej się w budynku Szkoły Podstawowej (dalej: Stołówka przy SP). Powyższe wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT, w których wykazane zostały kwoty podatku VAT naliczonego.

Miasto nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i w związku z tym nie prowadzi ewidencji środków trwałych dla celów tego podatku. Dla celów księgowych jednak Miasto prowadzi ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji na podstawie ustawy o rachunkowości, w świetle której przedmiotowa modernizacja została zaliczona do środków trwałych podlegających amortyzacji Wartość początkowa inwestycji przekracza 15.000 zł. Stołówka przy SP mieści się w budynku Szkoły Podstawowej. Szkoła jest jednostką budżetową Miasta.

Miasto ponosi również szereg wydatków związanych z bieżącą obsługą i funkcjonowaniem Stołówki przy SP, jak również szereg wydatków związanych z bieżącą obsługą i funkcjonowaniem stołówek działających w budynkach innych placówek oświatowych Miasta (w szkołach, zespołach szkół i przedszkolach; placówki te stanowią jednostki budżetowe Miasta). Również te wydatki dokumentowane są fakturami, w których dostawcy wykazują kwoty podatku VAT naliczonego.

Stołówka przy SP oraz stołówki funkcjonujące przy innych placówkach oświatowych prowadzą działalność w zakresie wyżywienia. Działalność ta prowadzona jest na podstawie art. 67a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), zgodnie z którym w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty). Zgodnie z art. 67a ust. 3 cyt. ustawy warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Z powyższych usług korzystają: (a) uczniowie (dzieci) i personel pedagogiczny placówek (nauczyciele, wychowawcy) oraz (b) personel niepedagogiczny (personel administracyjny).

Miasto nie dokonywało do tej pory odliczenia podatku VAT naliczonego ani w stosunku do wydatków inwestycyjnych związanych z modernizacją Stołówki przy SP, ani w stosunku do wydatków bieżących związanych z jej funkcjonowaniem, a także z funkcjonowaniem stołówek przy innych placówkach oświatowych. Miasto planuje jednak dokonanie takiego odliczenia poprzez złożenie odpowiednich korekt deklaracji dla podatku od towarów i usług.

Ze względu na istniejącą w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. konieczność przyporządkowania usług do odpowiednich grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), Miasto klasyfikuje opisane powyżej usługi w następujący sposób:

* usługi związane z wyżywieniem uczniów/dzieci oraz personelu pedagogicznego świadczone przez stołówki funkcjonujące przy prowadzonych przez Miasto placówkach oświatowych - grupowanie PKWiU: 80 "Usługi w zakresie edukacji";

* usługi związane z wyżywieniem personelu administracyjnego świadczone przez stołówki funkcjonujące przy prowadzonych przez Miasto placówkach oświatowych - grupowanie PKWiU 55.51.10-00.00 "Usługi stołówkowe".

Na gruncie natomiast Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), usługi związane z wyżywieniem personelu administracyjnego świadczone przez stołówki funkcjonujące przy prowadzonych przez Miasto placówkach oświatowych są klasyfikowane przez Miasto do grupowania PKWiU: 56.29.20.0 "Usługi stołówkowe".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy usługi związane z wyżywieniem uczniów/dzieci oraz personelu pedagogicznego świadczone przez stołówki funkcjonujące przy prowadzonych przez Miasto placówkach oświatowych są zwolnione z VAT.

2. Czy usługi związane z wyżywieniem personelu administracyjnego świadczone przez stołówki funkcjonujące przy prowadzonych przez Miasto placówkach oświatowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT i są opodatkowane podatkiem VAT według stawki 8% (w okresie do 31 grudnia 2010 r. - 7%).

3. Czy w zakresie wydatków, w odniesieniu do których Miasto nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT, Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z modernizacją Stołówki przy SP, zgodnie z proporcją obliczoną na podstawie art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT, przy uwzględnieniu korekt podatku naliczonego, o których mowa w art. 91 ust. 2 tej ustawy.

4. Czy w zakresie wydatków, w odniesieniu do których Miasto nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT, Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z bieżącym funkcjonowaniem Stołówki przy SP oraz innych stołówek działających przy prowadzonych przez Miasto placówkach oświatowych zgodnie z proporcją obliczoną na podstawie art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT, przy uwzględnieniu korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1 tej ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy

1. Usługi związane z wyżywieniem uczniów/dzieci oraz personelu pedagogicznego świadczone przez stołówki funkcjonujące przy prowadzonych przez Miasto placówkach oświatowych są zwolnione z VAT.

2. Usługi związane z wyżywieniem personelu administracyjnego świadczone przez stołówki funkcjonujące przy prowadzonych przez Miasto placówkach oświatowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT i są opodatkowane podatkiem VAT według stawki 8% (w okresie do 31 grudnia 2010 r. - 7%).

3. W zakresie wydatków w odniesieniu do których Miasto nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT, Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z modernizacją Stołówki przy SP, zgodnie z proporcją obliczoną na podstawie art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT przy uwzględnieniu korekt podatku naliczonego o których mowa w art. 91 ust. 2 tej ustawy

4. W zakresie wydatków, w odniesieniu do których Miasto nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT, Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakopie towarów i usług związanych z bieżącym funkcjonowaniem Stołówki przy SP oraz innych stołówek działających przy prowadzonych przez Miasto placówkach oświatowych, zgodnie z proporcją obliczoną na podstawie art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT, przy uwzględnieniu korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1 tej ustawy.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1 i 2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przez świadczenie usług natomiast - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lob jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, stosownie zaś do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., stawka podatku wynosi 23%. Zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do tej ustawy przewidziano ponadto opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r., dalej: Rozporządzenie Wykonawcze), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w Załączniku Nr 1 do Rozporządzenia. W poz. 7 tego Załącznika wskazano usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

* napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

* napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

* napojów bezalkoholowych gazowanych,

* wód mineralnych,

* innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Zbliżone regulacje obowiązywały na gruncie poprzednio obowiązujących rozporządzeń wykonawczych, tj.:

* § 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), a także

* § 6 ust. 1 w zw. z poz. 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zakres i zasady stosowania zwolnienia z VAT określa m.in. art. 43 ustawy o VAT. W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. artykuł ten przewidywał m in. że zwalnia się od podatku usługi edukacji wymienione w poz. 7 Załącznika Nr 4 do ustawy. Od 1 stycznia 2011 r. katalog czynności objętych zwolnieniem z opodatkowania został przeniesiony bezpośrednio do treści ustawy, i tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

* w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

* przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Artykuł 43 ust. 17 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż zwolnienia o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

* nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

* ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika. przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Wykonawczego, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od 1 stycznia 2011 r. (§ 2 rozporządzenia: Ministra Finansów z 29 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 136, poz. 798). Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 Rozporządzenia Wykonawczego zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi pod warunkiem, że:

* są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub

* ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia (§ 13 ust. 9 Rozporządzenia Wykonawczego).

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju. Zgodnie z art. 2 ustawy o systemie oświaty, obejmuje on m.in.:

* przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi; przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;

* szkoły:

* podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

* gimnazja, w tym gimnazja specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnym, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,

* ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,

* artystyczne.

Z kolei ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole, to należy przez to rozumieć także przedszkole (art. 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty).

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ustawy o systemie oświaty w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty). Stosownie do treści art. 67a ust. 3 ustawy o systemie oświaty, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkolę. Zgodnie z art. 67a ust. 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez placówki oświatowe stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie typowych usług gastronomicznych, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalnobytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez te placówki funkcji opiekuńczej. Ponieważ placówki oświatowe nie prowadzą działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki. Funkcjonowanie stołówek szkolnych służy więc zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspieraniu prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki to są m.in. powołane.

Od 1 stycznia 2011 r. usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki prowadzone w placówkach oświatowych Miasta na rzecz dzieci i młodzieży spełniają zatem przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Z kolei usługi wyżywienia świadczone przez stołówki placówek oświatowych dla pracowników pedagogicznych należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu. Mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne do prowadzenia działalności opiekuńczej przez placówkę oświatową, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu. W konsekwencji usługi te podlegają zwolnieniu od podatku VAT stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 Rozporządzenia Wykonawczego.

Natomiast w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usług z opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU) - art. 8 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 Załącznika Nr 4 do ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r. zwolnione z VAT były usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80). Z uwagi na przepisy o systemie oświaty, zapewnienie uczniom i pracownikom pedagogicznym wyżywienia przy pomocy stołówki szkolnej stanowi niewątpliwie element usługi edukacyjnej, która jako taka korzysta ze zwolnienia z VAT.

Takie stanowisko zostało również przedstawione przez NSA w wyroku z 7 października 2008 r. sygn. I FSK 1157/07 w którym sąd stwierdził, iż:

"obecnie, nie budzi wątpliwości Naczelnego Sądu Administracyjnego, że sprzedaż obiadów uczniom, jest w sprawie czynnością podstawową działania stołówki szkolnej, prowadzonej w ramach usługi edukacyjnej szkoły podstawowej i jako taka podlega zwolnieniu od podatku od towarów usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 uVAT".

oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 marca 2008 r. nr IPPPl/443-52/08-2/SM.

Świadczenie zaś usług stołówkowych przez stołówkę szkolną na rzecz pracowników administracyjnych (niepedagogicznych) placówek oświatowych nie może korzystać ze zwolnienia z VAT i w rezultacie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki podatku VAT,tj.:

* od 1 stycznia 2011 r. według stawki 8% - zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Wykonawczego, jako usługi związane z wyżywieniem (grupowanie 56 wg PKWiU 2008).

* do 31 grudnia 2010 r. według stawki 7% - zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów 24 grudnia 2009 r. oraz z 28 listopada 2008 r., jako usługi stołówkowe (grupowanie 55.5 wg PKWiU 1997).

Usługi te nie są bowiem usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Powyższe oznacza zatem, że:

* od 1 stycznia 2011 r. usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki prowadzone w placówkach oświatowych Miasta na rzecz dzieci i młodzieży oraz pracowników pedagogicznych, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione z VAT odpowiednio na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 Rozporządzenia Wykonawczego,

* do 31 grudnia 2010 r. wyżej wspomniane usługi korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 Załącznika Nr 4 do ustawy o VAT jako usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex. 80),

* usługi wyżywienia świadczone na rzecz pracowników administracyjnych podlegają opodatkowaniu według stawki obniżonej (odpowiednio 8% od 1 stycznia 2011 r. na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Wykonawczego i 7% do 31 grudnia 2010 r. na podstawie § 6 ust. 1 rozporządzeń wykonawczych z 24 grudnia 2009 r. i 28 listopada 2008 r.).

Analogiczne stanowisko przedstawiono w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Nr IPTPP4/443-792/12-2/JM z 13 lutego 2013 r., w której stwierdzono, iż:

"Odnosząc się do kwestii opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej dla uczniów publicznego gimnazjum oraz dla uczniów innych szkół należy stwierdzić, iż Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. (...)

Odnosząc się do opodatkowania podatkiem VAT usług wyżywienia świadczonych dla pracowników pedagogicznych szkoły należy stwierdzić, iż usługi te należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu (...). W konsekwencji usługi sprzedaży obiadów na rzecz pracowników pedagogicznych Wnioskodawcy podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 rozporządzenia. (...)

Natomiast sprzedaż obiadów w stołówce szkolnej na rzecz pracowników niepedagogicznych publicznego gimnazjum nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT, tj. 8%".

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji Nr ITPP1/443-757/12/BJ z 12 września 2012 r., a także Minister Finansów w piśmie Nr PT8/033/30/SCP/11/PT-1237 z 4 listopada 2011 r.

Ad. 3 i 4

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatników o którym mowa w art. 15, przysługuje (z pewnymi zastrzeżeniami nie mającymi zastosowania w przedmiotowej sprawie) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części powyższych kwot, zgodnie z art. 90 ust. 2 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie zaś z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku naliczonego odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego. W myśl art. 91 ust. 2 ustawy w przypadku towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy z wyłączeniem tych których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł korekty, o której mowa w ust. 1 podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego w latach 2009-2012 Miasto ponosiło wydatki związane z modernizacją Stołówki przy SP, jak również wydatki związane z bieżącą obsługą i funkcjonowaniem tej Stołówki, a także stołówek funkcjonujących w innych placówkach oświatowych Miasta. Z usług stołówek korzystają zarówno uczniowie i nauczyciele (tego rodzaju czynności są zwolnione z VAT), jak i pracownicy administracyjni (czynności opodatkowane VAT). W świetle przytoczonych wyżej przepisów, powyższe oznacza, iż:

(a) w zakresie wydatków inwestycyjnych związanych z modernizacją Stołówki przy SP, w odniesieniu do których Miasto nie mą obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT, Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego według proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ust. 3. Po zakończeniu roku podatkowego, w którym Miastu przysługiwało prawo do odliczenia Miasto zobowiązane jest do dokonania korekty kwoty odliczonego podatku z uwzględnieniem proporcji dla zakończonego roku podatkowego (art. 91 ust. 1). Ponieważ Stołówka przy SP stanowi nieruchomość (środek trwały podlegający amortyzacji), a wartość początkowa inwestycji przekracza 15.000 zł, korekty tej Miasto dokonuje w ciągu 10 kolejnych lat licząc od końca roku, w którym inwestycja została oddana do użytkowania. Roczna korekta, o której mowa powyżej dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego w toku realizacji inwestycji.

(b) w zakresie wydatków bieżących związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem Stołówki przy SP oraz innych stołówek funkcjonujących przy placówkach oświatowych, w odniesieniu do których Miasto nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT, Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego według proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, przy uwzględnieniu korekty, o której mowa w art. 91 ust. 1 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto należy wyjaśnić, że klasyfikacja usług świadczonych przez Wnioskodawcę, nie mieści się w ramach określonych w Rozdziale 1a Działu II ustawy - Ordynacja podatkowa - Interpretacje przepisów prawa podatkowego, dlatego też niniejszą interpretację indywidualną wydano w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl