IPPP1/443-884/11/12-7/S/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-884/11/12-7/S/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla znaczków pocztowych, kartek pocztowych oraz kopert z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej, kopert pierwszego dnia obiegu FDC, posiadających walor filatelistyczny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla znaczków pocztowych, kartek pocztowych oraz kopert z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej, kopert pierwszego dnia obiegu FDC, posiadających walor filatelistyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności, dokonuje sprzedaży znaków legitymujących nabycie usługi pocztowej, które jednocześnie posiadają wartość filatelistyczną (stanowią tzw. walory filatelistyczne). Wśród ww. można wskazać m.in.:

1. Nowości emisyjne sprzedawane w formie abonamentu (w przedstawionych poniżej grupach) jak i poza nim.:

A - znaczki pocztowe niestemplowane (czyste znaczki, będące w obiegu i mogące służyć do opłacenia przesyłek pocztowych),

C - kartki pocztowe oraz koperty z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej tzw. całostki pocztowe (które można nadawać jako przesyłkę pocztową),

S - koperty pierwszego dnia obiegu FDC - koperta okolicznościowa z naklejonym znaczkiem, skasowanym datownikiem okolicznościowym (które mogą być wykorzystane do nadania przesyłki przez 28 dni od skasowania znaczka datownikiem okolicznościowym).

2. Zestawy znaczków pocztowych niestemplowanych będących w obiegu i mogących służyć do opłacenia przesyłek pocztowych, (np. w formie zeszycików, pakietów - znaczki umieszczone w opakowaniu).

Dodatkowo informujemy, iż za usługę abonamentu filatelistycznego czyli sprzedaż znaków wskazanych w punkcie 1 w formie abonamentu, od klienta pobierana jest stała opłata abonamentowa. Do opłaty tej doliczany jest podatek od towarów i usług wg obowiązującej stawki VAT (która na dzień złożenia niniejszego wniosku wynosi 23%). Natomiast cena za dostarczane znaki równa się wartości nominalnej znaków (w przypadku znaczków pocztowych oraz kartek pocztowych) oraz wartości nominalnej znaku powiększonej o cenę koperty (w przypadku kopert z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej i kopert FDC).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo w odniesieniu do transakcji przedstawionej w stanie faktycznym zastosować zwolnienie z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej również "ustawa o VAT") opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo - przedmiotowy. Z tego też względu, oprócz przedmiotu transakcji istotny jest również status podmiotu świadczącego usługę bądź dokonującego dostawy tj. podmiot ten musi posiadać status operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Na podstawie przepisów ustawy powierza się Spółce obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego określonych w ustawie.

W związku z powyższym, na podstawie cyt. wyżej przepisu zwolnieniem z opodatkowania VAT objęte zostały usługi pocztowe świadczone przez Wnioskodawcę oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przedstawione w stanie faktycznym transakcje pomimo, iż posiadają cechy świadczące, iż przedmiotem opodatkowania jest dostawa towarów, stanowią charakterystyczny dla branży pocztowej, przykład sprzedaży usług. Wskazane w stanie faktycznym znaki stanowią bowiem formę zapłaty za usługę pocztową, a także znak legitymacyjny potwierdzający nabycie usługi pocztowej. Szczegółowe zasady ich emisji oraz stosowania uregulowane zostały w przepisach. Zgodnie z przepisami tego aktu:

* Spółce przysługuje wyłączne prawo emisji i wycofywania z obiegu znaczków pocztowych, kartek pocztowych oraz kopert pocztowych z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej (art. 32 ust. 1)

* znakami służącymi do potwierdzenia opłacenia usług pocztowych świadczonych przez Spółkę są m.in. znaki opłaty pocztowej emitowane przez Spółkę, zwane "znaczkami pocztowymi", oraz znaki opłaty pocztowej inne niż znaczki pocztowe, określone przez Spółkę (art. 31 ust. 3)

W świetle powyższego należy uznać, iż co do zasady, klient nabywający znaki określone w stanie faktycznym, dokonuje nabycia usług pocztowych świadczonych przez Spółkę. Fakt, iż dla klienta nabywającego dany znak może on stanowić walor filatelistyczny (czyli przedmiot kolekcjonerski), który nigdy nie zostanie wykorzystany do nadania przesyłki, nie wpływa zdaniem Spółki, na zmianę przedmiotu opodatkowania.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż z uwagi na fakt, iż sprzedawane znaki stanowią znaki legitymacyjne potwierdzające nabycie od Spółki (będącej operatorem obowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych) usługi pocztowej, transakcje te winny podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT.

W dniu 19 września 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną znak IPPP1-443-884/11-4/AS, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Organ wskazał, iż sprzedaż określonych znaków, tj. znaczków pocztowych, kartek pocztowych oraz kopert z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej, kopert pierwszego dnia obiegu FDC z naklejonym znaczkiem, skasowanym datownikiem okolicznościowym, które mogą być wykorzystane do nadania przesyłki przez 28 dni od skasowania znaczka datownikiem okolicznościowym, w okolicznościach przedstawionych w stanie faktycznym - w formie abonamentu, bądź zestawach dla indywidualnych odbiorców, opłacających abonament filatelistyczny, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, z uwagi na brak ścisłego związku z powszechną usługą pocztową. Jednakże z uwagi na fakt, że cena opisanych znaków będzie się równała ich wartości nominalnej przedmiotowa dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Przedmiotowa interpretacja była przedmiotem skargi, złożonej przez Wnioskodawcę.

Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 października 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 94/12 uchylono zaskarżoną interpretację. W uzasadnieniu orzeczenia Sąd wskazał, iż sprzedawane znaki pocztowe, zarówno w formie abonamentu, poza nim, jak też w formie zestawów znaczków, ich pakietów, stanowią formę zapłaty za usługę pocztową. Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 oraz 31 ust. 3 ustawy - Prawo pocztowe, operator ustala wysokość oraz formę zapłaty za usługi pocztowe, a formą tą jest nabywanie znaków służących do potwierdzenia opłacenia usługi pocztowej. Zatem nabywając opisane we wniosku znaki pocztowe nabywca uiszcza opłatę za usługę pocztową, o ile nabywa je od operatora zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. W konsekwencji, zdaniem Sądu, jeżeli operator publiczny dokonuje sprzedaży znaczków pocztowych, które mogą być użyte do zapłaty za usługę pocztową, to korzysta ze zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 października 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 94/12 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl