IPPP1-443-874/08-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-874/08-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatkowego traktowania wypłacanych premii pieniężnych i ich prawidłowego dokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatkowego traktowania wypłacanych premii pieniężnych i ich prawidłowego dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest przetwórstwo owoców i warzyw, w tym przede wszystkim produkcja herbat owocowych. Sprzedaż produktów wnioskodawcy odbywa się za pośrednictwem jednostek handlowych na podstawie zawartych umów. Umowy te regulują zasady szeroko rozumianej współpracy handlowej w zakresie dostaw produktów Spółki do jednostek handlowych oraz usług świadczonych przez jednostki handlowe na jej rzecz w związku z obrotem jej produktami. Świadczone na rzecz Spółki usługi to między innymi: zarządzanie portfelem działań promocyjnych (udostępnianie powierzchni w placówkach handlowych do ekspozycji plakatów lub innych materiałów Spółki, udostępnianie powierzchni celem przeprowadzenia degustacji, zamieszczanie informacji o produktach w gazetkach reklamowych, dystrybucja tych gazetek, umieszczanie logo Spółki na stronach internetowych jednostki handlowej itp.) Poza tym, umowy te często zawierają element motywacyjny, zachęcający do dalszej współpracy, poprzez zawarcie postanowienia, że jednostka handlowa otrzymuje w określonym czasie tj. w miesiącu, kwartale, półroczu lub roku, bonus (rabat retrospektywny) zwany również premią pieniężną. Wysokość bonusu (rabatu retrospektywnego) czy premii pieniężnej, jest ustalana procentowo od wartości zrealizowanego zakupu produktów wnioskodawcy w danym okresie. Bonus (rabat retrospektywny), premia pieniężna, nie są związane z konkretną dostawą towarów, lecz są wynikiem wszystkich dostaw dokonanych w danym okresie rozliczeniowym. Bonus (rabat retrospektywny), premia pieniężna jest przedmiotem wątpliwości wnioskodawcy i powodem wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Dotychczas wszystkie jednostki handlowe rozliczenia z tytułu bonusu (rabatu retrospektywnego), premii pieniężnej, dokumentowały fakturami VAT uznając (zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026), że świadczą na rzecz Spółki usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Obecnie pojawiają się sytuacje dokumentowania tych bonusów (rabatów retrospektywnych), premii pieniężnych, notami księgowymi jako transakcje nierodzące obowiązku w podatku od towarów i usług. Takie postępowanie, te jednostki handlowe uzasadniają wyrokami Sądów Administracyjnych (wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 oraz wyrok WSA z dnia 22 maja 2007 r., sygn. akt III SA/Wa4080/06), a także (aczkolwiek nielicznymi) postanowieniami organów skarbowych jakie pojawiły się po wydaniu powyższych wyroków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wypłacane przez nas bonusy (rabaty retrospektywne), premie pieniężne (opisane we wniosku), stanowią wynagrodzenie za świadczenie (przez jednostki handlowe na naszą rzecz) usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem na zasadach ogólnych tj. wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

2.

Czy w przypadku gdy odpowiedź na pierwsze pytanie będzie brzmiała twierdząco, powinniśmy zwrócić się do tych jednostek handlowych, które bonusy (rabaty retrospektywne), premie pieniężne udokumentowały notami księgowymi o ich korektę i wystawienie faktur VAT.

Zdaniem wnioskodawcy wypłacane bonusy (rabaty retrospektywne) premie pieniężne (opisane we wniosku), stanowią wynagrodzenie za świadczenie (przez jednostki handlowe na rzecz Spółki) usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem na zasadach ogólnych tj. wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy i powinny być dokumentowane fakturą VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również: 1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawne; 2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania lub tolerowania czynności lub sytuacji; 3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. A zatem świadczeniem usług zgodnie z ww. artykułem jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania. Wypłacane bonusy (rabaty retrospektywne), premie pieniężne za ustalone okresy z tytułu osiągnięcia określonej wartości zakupu produktów Spółki nie są przyporządkowane konkretnym dostawom, a więc nie mogą być potraktowane jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Wypłacane bonusy (rabaty retrospektywne), premie pieniężne są uzależnione od określonego zachowania jednostek handlowych, a zatem świadczenia przez nich usług, które podlega opodatkowaniu i udokumentowaniu na zasadach ogólnych. W opinii wnioskodawcy jego zdanie jest zgodne ze stanowiskiem MF z 30 grudnia 2004 r. w sprawie uznawania do celów VAT premii pieniężnych warunkowych (progowych) za wynagrodzenie za usługę, a także z wydanymi w 2007 i 2008 r. interpretacjami indywidualnymi przez: Izbę Skarbową w Poznaniu: Sygn. Nr ILPPI/423-199/07-2/BP, ILPP1/443-347/07-2/TW, ILPP1/443-125/07-2/IN, ILPPI/443-72/07-2/BD, ILPP1/443-88/07-2/TW, ILPP1/443-2/07-4/HW, ILPP1/443-13/07-2/BD, Izbę Skarbową w Bydgoszczy: Sygn. Nr ITPP1/443-440/07/KM, ITPP1/443-37/07/PS, ITPP1/443-1/07/KM,

Izbę Skarbową w Katowicach: Sygn. Nr IBPP2/443-91/07/EJ/KAN-660/09/07, IBPP2/443-1 37/07/MS/KAN-604/09/07, IBPP2/443-327/07/AZ/KAN-1392/07, IBPP2/443-93/07/AS/KAN-362/08/07, IBPP2/443-8/07/JP/KAN-7/07/07,

Izbę Skarbową w Warszawie: Sygn. Nr IPPP1-443-321/07-2/JB, IPPP1-443-176/07-2/GD,IP-PP1-443-286/07-4/AK, IP-PP2-443-9/07-2/PK i z 29 lutego 2008 r. IPPP1/443-193/08-2/AP. Ponadto w piśmie z dnia 8 lipca 2008 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Wnioskodawca stwierdził, iż w przypadku, gdy odpowiedź na pierwsze pytanie będzie brzmiała twierdząco, nie powinien on występować do jednostek handlowych, które bonusy (rabaty retrospektywne), premie pieniężne, udokumentowały notami księgowymi o ich korektę i wystawienie faktur VAT. Interpretacja indywidualna jest interpretacją skierowaną do zainteresowanego wnioskodawcy i dotyczy wyłącznie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Zastosowanie się do interpretacji indywidualnej nie może szkodzić wnioskodawcy, co nie dotyczy innego podatnika.

W związku z powyższym, oraz biorąc pod uwagę, że występują różne stanowiska Sądów oraz poszczególnych Organów Skarbowych w sprawie premii pieniężnych, zdaniem Wnioskodawcy nie jest on upoważniony do rozstrzygania i doradzania innym podatnikom w sprawie interpretacji przepisów prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też wykonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wypłacane premie są wynagrodzeniem z tytułu osiągnięcia w określonym czasie określonego i udokumentowanego poziomu zakupów od Spółki. Biorąc to pod uwagę, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego wypłacane przez Spółkę premie związane są z określonym zachowaniem kontrahentów, tj. zrealizowaniem określonego poziomu zakupów w określonym czasie.

W tym przypadku wskazać należy, że działania kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Premia pieniężna, której nie można przypisać do konkretnej dostawy, stanowiąca świadczenie odrębne nie może być traktowana jako upust czy rabat, w związku z tym nie pomniejsza ona obrotu.

Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Z powyższego przepisu wynika zatem, iż skutki interpretacji indywidualnej dotyczą tylko tego podmiotu, dla którego została ona wydana (indywidualność interpretacji).

W odniesieniu do sytuacji przedstawionej we wniosku należy stwierdzić, iż obowiązek odpowiedniego udokumentowania usługi podlegającej opodatkowaniu ciąży na podmiocie świadczącym tę usługę. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W badanej sytuacji podmiotem świadczącym usługę jest kontrahent. Otrzymując premię pieniężną (wynagrodzenie za wyświadczoną usługę), kontrahent powinien wystawić fakturę VAT (zgodnie z art. 106 ust. 1). Wnioskodawca ma prawo zwrócić się, jako nabywca usługi, o wystawienie prawidłowego dokumentu w postaci faktury VAT.

Podsumowując, premia pieniężna, która nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków traktowana jest jak wynagrodzenie za usługę i powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych stawką podatku VAT w wysokości 22% - ma tu zastosowanie art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu świadczenia usług powstaje po stronie podmiotu otrzymującego premię, który powinien udokumentować ten fakt fakturą VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl