IPPP1/443-873/14-4/AS - Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-873/14-4/AS Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2014 r. (data wpływu 31 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2014 r. (data wpływu 26 sierpnia 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 sierpnia 2014 r. (skutecznie doręczone 18 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 22 sierpnia 2014 r. (data wpływu 26 sierpnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 11 sierpnia 2014 r. (skutecznie doręczone 18 sierpnia 2014 r.)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą prawną partycypującą w programie obszarów wiejskich na lata 2007-2013, który współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rolnego.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji płatników VAT.

W ramach planowanych zakupów, które stanowić będą koszty refundowane z UE występuje podatek VAT, np. zakup materiałów budowlanych potrzebnych do wykonania termomodernizacji budynku OSP. Zakupy te nie będą podlegały opodatkowaniu, nie będą generowały przychodu. Zakupy, o których mowa będą realizowane w okresie programowania 2007-2013 w zakresie realizacji projektu: "Termomodernizacja budynku świetlicy wiejskiej".

Prowadzona działalność nie jest działalnością dochodową generującą przychody. Realizacja projektu nie generuje przychodu.

Stowarzyszenie prowadzi wyłącznie działalność statutową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Stowarzyszenie podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, prowadzi wyłącznie działalność statutową i realizując działania w programie rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 i następnymi ustawy z 2004 r. o podatku od towarów i usług prowadzona działalność nie jest działalnością dochodową generującą przychody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie dokonywał zakupów związanych z realizacją projektu "Termomodernizacja budynku świetlicy wiejskiej" w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013, który współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rolnego.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT, a realizowana inwestycja nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego wskazuje, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji, nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl