IPPP1-443-872/10-4/BS - Opodatkowanie podatkiem VAT pakietów konferencyjnego i imprezowego oraz usług odrębnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-872/10-4/BS Opodatkowanie podatkiem VAT pakietów konferencyjnego i imprezowego oraz usług odrębnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2010 r. (data wpływu 25 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 27 października 2010 r. (skutecznie doręczone w dniu 4 listopada 2010 r.) w dniu 10 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pakietów konferencyjnego i imprezowego oraz usług odrębnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pakietów konferencyjnego i imprezowego oraz usług odrębnych. Wniosek został uzupełniony w dniu 10 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1.

Spółka prowadzi w Polsce działalność m.in. w zakresie budowy, wynajmu i eksploatacji hoteli. Hotele, w których Spółka prowadzi działalność operacyjną (dalej "Hotele") działają m.in. pod nazwami "l." "M.", "N".

2.

Spółka jest podatnikiem od towarów i usług (dalej "VAT").

3.

W ramach prowadzonej działalności hotelarskiej, Spółka świadczy w Hotelach następujące podstawowe rodzaje usług (zarówno na rzecz gości indywidualnych, zorganizowanych grup jak i wszelkich innych podmiotów, które pragną skorzystać z usług danego hotelu):

a.

usługi noclegowe (wraz z dodatkowymi świadczeniami wliczonymi w ich cenę wynikającymi z regulaminu świadczenia usług hotelowych i zgodnymi ze standardami obowiązującymi w hotelach danej klasy, takimi jak np. możliwość korzystania z basenu, śniadanie itp.);

b.

usługi gastronomiczne (świadczone przez restauracje i bary hotelowe);

c.

usługi wynajmu sal konferencyjnych;

d.

usługi dodatkowe uzupełniające ofertę danego Hotelu zgodnie z jego standardem, świadczone za dodatkową odpłatnością (przede wszystkim różnego rodzaju specjalistyczne usługi rekreacyjne, takie jak usługi masażu, SPA, itp.).

4.

Spółka zamierza wprowadzić nowy wzór umów (dalej "Umowy"), na podstawie których będzie świadczyła na rzecz swoich klientów (dalej "Klienci") usługi kompleksowe nazwane "pakietami konferencyjnymi" (dalej "Pakiety Konferencyjne") albo "pakietami imprezowymi" (dalej "Pakiety Imprezowe", łącznie "Pakiety"), na które składa się szereg świadczeń składowych. Jednocześnie nie jest wykluczone, iż na podstawie Umów - bądź na podstawie odrębnych umów zawartych ze Spółką - Klienci będą równocześnie nabywali od Spółki, za odrębnym wynagrodzeniem, także usługi inne niż Pakiety (w szczególności - usługi parkingowe, telekomunikacyjne, usługi pralni hotelowej, dodatkowe usługi gastronomiczne itp.).

5.

W ramach Pakietu Konferencyjnego Spółka będzie świadczyć na rzecz Klienta jedną kompleksową usługę w zakresie zapewnienia obsługi technicznej konferencji organizowanej przez Klienta w Hotelu, przy czym częściami składowymi tej usługi mogą być w szczególności (w różnych konfiguracjach):

a.

wynajem jednej lub większej ilości sal na potrzeby konferencji (w razie potrzeby - wraz z dodatkowym wyposażeniem technicznym, takim jak projektor, tablice itp.);

b.

przygotowanie jednej lub większej ilości tzw. "przerw kawowych" (w zależności od życzenia Klienta, w ich skład mogą wchodzić kanapki, ciastka, woda mineralna, soki, kawa i herbata podawane uczestnikom konferencji w trakcie przerwy lub przerw);

c.

wyżywienie dla uczestników konferencji składające się zarówno z posiłków jak i napojów, (w postaci lunchów i / lub śniadań, kolacji) według menu ustalonego wcześniej z Klientem;

d.

zakwaterowanie dla uczestników konferencji w pokojach hotelowych (w sytuacji, w której konferencja organizowana przez Klienta trwać będzie dłużej niż przez jeden dzień).

* Natomiast w ramach Pakietu Imprezowego Spółka będzie świadczyć na rzecz Klienta jedną kompleksową usługę w zakresie zapewnienia obsługi technicznej imprezy organizowanej przez Klienta w Hotelu; przy czym częściami składowymi tej usługi mogą być w szczególności (w różnych konfiguracjach):

a.

wynajem jednej lub większej ilości sal na potrzeby imprezy (w razie potrzeby - wraz z dodatkowym wyposażeniem technicznym, takim jak projektor, tablice itp.);

b.

przygotowanie jednej lub większej ilości tzw. "przerw kawowych" (w zależności od życzenia Klienta, w ich skład mogą wchodzić kanapki, ciastka, woda mineralna, soki, kawa i herbata podawane uczestnikom imprezy w trakcie przerwy lub przerw);

c.

wyżywienie dla uczestników imprezy na terenie Hotelu lub w jego sąsiedztwie, składające się zarówno z posiłków jak i napojów, według menu i w formie ustalonej wcześniej z Klientem (w zależności od Hotelu, mogą występować m.in. śniadania, uroczyste obiady / kolacje, biesiady tematyczne, ogniska, wieczory z "open bar" itp.);

d.

zakwaterowanie dla uczestników imprezy w pokojach hotelowych (w sytuacji, w której impreza organizowana przez Klienta trwać będzie dłużej niż przez jeden dzień);

e.

w przypadku wyrażenia takiego zapotrzebowania przez Klienta - także zapewnienie różnych form rekreacji dla danej grupy (w zależności od Hotelu, mogą występować m.in. organizacje kuligów, dyskotek z DJ-em bądź kapelą, zawody sportowe, spływy kajakowe, paintball, zabiegi SPA itp., przy czym świadczenia te mogą być także nabywane przez Spółkę od podmiotów trzecich).

* W przypadku świadczenia Pakietu Konferencyjnego albo Pakietu Imprezowego przez Spółkę, zgodnie z Umowami:

(i)przedmiot Umowy określony zostanie przez strony w następujący sposób:

"Na mocy niniejszej Umowy, Klient zleca a Spółka podejmuje się świadczenia jednej usługi o kompleksowym charakterze w postaci Pakietu, w skład którego wchodzą świadczenia składowe wskazane w punktach X - X Umowy", dodatkowo w przypadku, gdy Umowa będzie dotyczyła także nabycia innych usług, powyższe postanowienie zostanie uzupełnione o następujący fragment "Ponadto na mocy niniejszej Umowy Klient zleca a Spółka podejmuje się świadczenia odrębnych usług wymienionych w punktach Y-Y Umowy"

(ii)Klient oświadczy, że jego intencją ekonomiczną jest nabycie od Spółki usługi o kompleksowym charakterze w postaci danego Pakietu Konferencyjnego albo Imprezowego, na którą składają się części składowe wskazane enumeratywnie w Umowie; w szczególności, w Umowie znajdować się będzie następująca klauzula:

"Klient niniejszym oświadcza, iż celem zawarcia niniejszej Umowy jest nabycie od Spółki jednej usługi o kompleksowym charakterze w postaci Pakietu, w skład którego wchodzą świadczenia składowe wskazane w punktach X - X Umowy"; dodatkowo w przypadku, gdy Umowa będzie dotyczyła także nabycia innych usług, powyższe postanowienie zostanie uzupełnione o następujący fragment "Ponadto Klient oświadcza, iż na mocy niniejszej Umowy nabędzie od Spółki odrębne usługi wymienione w punktach Y-Y Umowy"

(iii)Klientowi przysługiwać będzie prawo odstąpienia od Umowy w przypadku, w którym Spółka nie byłaby w stanie wywiązać się ze zobowiązania do wyświadczenia którejkolwiek z części składowych Pakietu; w szczególności, w Umowie znajdować się będzie następująca klauzula:

"W przypadku braku możliwości wykonania przez Spółkę któregokolwiek ze świadczeń składowych wchodzących w skład Pakietu, i wymienionych w punktach X - X Umowy, z przyczyn leżących po stronie Spółki, Klient może odstąpić od Umowy w zakresie nabycia Pakietu zachowując prawo do zwrotu pełnej wysokości pobranej przez Spółkę zaliczki / zadatku / kaucji, o ile była z tego tytułu wpłacana."

(iv)cena Pakietu jest ustalona łącznie, bez jej podziału na odpłatność za poszczególne części składowe (ewentualna wycena części składowych ma jedynie charakter elementu kalkulacyjnego łącznej ceny za Pakiet); w szczególności, w Umowie znajdować się będzie następująca klauzula:

"Cena Pakietu objętego niniejszą Umową wynosi __ PLN netto".

* Ponadto w przypadku świadczenia Pakietu przez Spółkę, na fakturach wystawionych przez Spółkę na Klienta z tytułu wykonania danej usługi wszystkie świadczenia składowe wykonane w ramach Pakietu Konferencyjnego albo Imprezowego będą ujęte w jednej pozycji nazwanej odpowiednio "pakiet konferencyjny" albo "pakiet imprezowy".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Pakiet powinien być traktowany dla celów podatku VAT jako jedna usługa kompleksowa, podlegająca opodatkowaniu w jednej stawce właściwej dla tego typu usługi.

2.

Czy Pakiet powinien zostać wykazany na fakturze VAT wystawianej przez Spółkę jako jedna pozycja.

3.

Jaka stawka VAT powinna zostać zastosowana do Pakietu przy założeniu, że Pakiet nie jest klasyfikowany do grupowania PKWiU, dla którego ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje obniżoną stawkę podatku bądź zwolnienie z opodatkowania.

4.

W przypadku gdyby świadczenia, które mogą wchodzić w skład Pakietu, były świadczone przez Spółkę na podstawie umowy nie zawierającej zapisów analogicznych do postanowień Umowy opisanych powyżej w punktach 7 (i) - (iv) stanu faktycznego (a zatem w sytuacji, gdy zgodnie z wolą stron, potwierdzoną zapisami umowy, celem ekonomicznym transakcji nie jest nabycie przez Klienta jednej kompleksowej usługi składającej się z szeregu świadczeń składowych, lecz szeregu odrębnych świadczeń), czy świadczenia te stanowiłyby odrębne usługi podlegające opodatkowaniu według właściwych dla nich stawek podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Zdaniem Spółki, Pakiet powinien być traktowany dla celów podatku VAT jako jedna usługa kompleksowa, podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT w jednej stawce właściwej dla tego typu usługi.

1.

Stan prawny

Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawa o podatku od towarów i usług:

* opodatkowaniu podatkiem od towarów j usług podlega m.in., odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1);

* przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1).

2.

Zasady opodatkowania usług złożonych

Zdaniem Spółki:

1)

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W sytuacji, w której świadczenie usługodawcy ma złożony charakter (składa się z zespołu świadczeń), dla prawidłowego zastosowania zasad opodatkowania wynikających z ustawy o VAT należy w pierwszej kolejności określić, czy mamy do czynienia z:

I.

jednym świadczeniem głównym (zasadniczym), wobec którego wszystkie pozostałe świadczenia mają charakter pomocniczy, uatrakcyjniający korzystanie ze świadczenia głównego - w takiej sytuacji, całość świadczenia będzie podlegała (bądź nie) opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla świadczenia głównego, czy też

II.

jedną kompleksową usługą składającą się z kilku świadczeń składowych - w takiej sytuacji, całość świadczenia będzie podlegała (bądź nie) opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla danej kompleksowej usługi, czy też

III.

szeregiem odrębnych usług - w takiej sytuacji, każda z odrębnych usług będzie podlegała (bądź nie) opodatkowaniu na zasadach dla niej przewidzianych.

2)

Rozstrzygnięcie, która z opisanych powyżej sytuacji występuje w określonej sprawie, wymaga przede wszystkim ustalenia charakteru oraz celu ekonomicznego danej transakcji. Zdaniem Spółki, cel ten należy analizować z perspektywy nabywcy usługi - celem ekonomicznym usługodawcy będzie bowiem zawsze zrealizowanie zysku. Natomiast z perspektywy nabywcy da się rozróżnić sytuacje, w których celem ekonomicznym (powodem) zawarcia danej transakcji jest nabycie jednego świadczenia głównego wraz ze świadczeniami pomocniczymi, od sytuacji, gdy celem takim jest nabycie jednej kompleksowej usługi składającej się z szeregu świadczeń składowych, oraz sytuacji, gdy nabycie każdego z tych świadczeń ma dla nabywcy sens ekonomiczny samo w sobie. W szczególności:

I.

jeżeli nabywca nastawiony jest na nabycie jednego, określonego świadczenia, natomiast wszystkie pozostałe świadczenia mają jedynie uatrakcyjnić korzystanie z tego świadczenia (w szczególności - jeżeli celem nabywcy jest nabycie usługi głównej, natomiast świadczenia pomocnicze przedstawiają dla niego wartość tylko o tyle, o ile może on korzystać ze świadczenia głównego), to należy uznać, że nabywa on jedną usługę główną wraz z usługami pomocniczymi,

II.

jeżeli nabywca nastawiony jest na nabycie pewnego zespołu świadczeń, które są ze sobą tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą z perspektywy nabywcy jedno nierozerwalne pod względem gospodarczym świadczenie (w szczególności - jeżeli będą przydatne dla nabywcy tylko i wyłącznie w przypadku ich łącznego wyświadczenia) to należy uznać, że nabywa on jedną kompleksową usługę,

III.

jeżeli nabywca nastawiony jest na nabycie poszczególnych świadczeń, które przedstawiają dla niego wartość samą w sobie, niezależnie od ich łącznego nabywania (w szczególności - jeżeli istnieje wysokie prawdopodobieństwo, iż nabywca zdecydowałby się na ich nabycie także w przypadku ich odrębnego wyświadczenia, czy też wyświadczenia jedynie części z nich), należy uznać, że nabywa on kilka odrębnych usług.

3)

Przedstawiona powyżej analiza dokonana przez Spółkę znajduje pełne potwierdzenie zarówno w stanowiskach polskich organów podatkowych, jak i w bogatym orzecznictwie WSA i ETS dotyczącym zasad opodatkowania podatkiem VAT usług kompleksowych - zestawienie ważniejszych pism i orzeczeń znajduje się odpowiednio w punktach 4 i 5 poniżej. Ponadto powyższa analiza została całkowicie potwierdzona w interpretacjach podatkowych otrzymanych wcześniej przez Spółkę (ich zestawienie znajduje się w punkcie 4.1 poniżej).

3.

Pakiet jako jedna kompleksowa usługa

Zdaniem Spółki, w analizowanej sytuacji, zgodnie z wolą stron potwierdzoną zapisami Umowy, celem ekonomicznym transakcji jest nabycie przez Klienta jednej kompleksowej usługi składającej się z szeregu świadczeń składowych.

W szczególności, skoro:

I.

zgodnie z zapisami Umowy, jej przedmiotem jest wyświadczenie przez Spółkę jednej usługi o kompleksowym charakterze w postaci Pakietu, w skład którego wchodzą wskazane w Umowie świadczenia składowe,

II.

w Umowie zawarte jest oświadczenie Klienta, zgodnie z którym jego celem przy nabyciu Pakietu jest nabycie zespołu świadczeń składających się na dany Pakiet,

III.

powyższy, zadeklarowany przez Klienta cel ekonomiczny jest dodatkowo potwierdzony zapisami Umowy, zgodnie z którymi niemożliwość wykonania przez Spółkę dowolnego ze świadczeń składowych Pakietu uprawnia Klienta do odstąpienia od Umowy w zakresie nabycia całości Pakietu,

IV.

w świetle powyższego, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że bez możliwości zrealizowania przez Spółkę choćby jednego ze świadczeń składowych Klient nie zdecydowałby się na nabycie danego Pakietu,

V.

powyższa sytuacja jest całkowicie zrozumiała ze względu na charakter świadczeń nabywanych przez Klienta w ramach Pakietu, które są ze sobą ściśle powiązane i stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, wobec czego przedstawiają wartość ekonomiczną dla Klienta wyłącznie w razie ich łącznego wyświadczenia przez Spółkę,

VI.

w szczególności, wszystkie przedmiotowe świadczenia prowadzą z punktu widzenia Klienta do realizacji jednego celu - ich istotą jest umożliwienie Klientowi zorganizowania w Hotelu odpowiednio: (a) w przypadku Pakietu Konferencyjnego - konferencji (naukowej, szkoleniowej, o charakterze marketingowym bądź innego rodzaju); (b) w przypadku Pakietu Imprezowego - imprezy (motywacyjnej, integracyjnej, o charakterze marketingowym, tj. organizowanej dla kontrahentów i współpracowników Klienta, bądź innego rodzaju) co zgodnie ze standardami obowiązującymi na rynku, na którym działa Spółka, nie jest możliwe bez zapewnienia uczestnikom danego wydarzenia wszystkich świadczeń składowych objętych Pakietem; konsekwentnie, rozdzielanie tych świadczeń miałoby charakter sztuczny,

VII.

z powyższych względów, wedle racjonalnej oceny Spółki, Klient nabywający Pakiet nie jest zainteresowany ceną poszczególnych świadczeń składowych, lecz ceną uzgodnioną ze Spółką za całość Pakietu, co znajduje odpowiedni wyraz w zapisach Umowy,

* to wszystkie świadczenia wykonywane przez Spółkę w ramach Pakietu powinny być traktowane dla celów podatku VAT jako jedna usługa kompleksowa podlegająca opodatkowaniu wedle właściwej dla niej sławki podatku VAT.

Konsekwentnie, Pakiet powinien być traktowany dla celów podatku VAT jako jedna usługa kompleksowa podlegająca opodatkowaniu wedle właściwej dla niej stawki podatku VAT.

Prawidłowość powyższej argumentacji została całkowicie potwierdzona w interpretacjach podatkowych otrzymanych wcześniej przez Spółkę, wydanych odnośnie zdarzeń przyszłych różniących się wyłącznie elementami składowymi wchodzącymi w skład Pakietu Konferencyjnego / Imprezowego (ich zestawienie znajduje się w punkcie 4.1 poniżej).

4.

Potwierdzenie stanowiska Spółki w pismach organów podatkowych

4.1 Interpretacje otrzymane przez Spółkę dotyczące analogicznych zdarzeń przyszłych

Spółka pragnie podkreślić, iż otrzymała już dwie interpretacje dotyczące analogicznych zdarzeń przyszłych jak zdarzenie przyszłe opisane w niniejszym wniosku, całkowicie potwierdzające przedstawioną w niniejszym wniosku argumentację; interpretacjami tymi są w szczególności:

1.

interpretacja Dyrektora IS w Warszawie z dnia 12 listopada 2009 r., znak IPPP1/443-869/09-4/IG

interpretacja Dyrektora IS w Warszawie z dnia 30 czerwca 2010 r., znak IPPP2-443-224/10-2/IG

2.

interpretacja Dyrektora IS w Warszawie z dnia 18 listopada 2009 r., znak IPPP1-443-866/09-4/IZ

interpretacja Dyrektora IS w Warszawie z dnia 6 lipca 2010 r., znak IPPP2-443-225/10-2/IZ

Powyższe interpretacje - oparte na tych samych przepisach ustawy o podatku od towarów i usług i takiej samej argumentacji jak przedstawiona w niniejszym wniosku, i wydane odnośnie zdarzeń przyszłych różniących się wyłącznie elementami składowymi wchodzącymi w skład Pakietu Konferencyjnego / Imprezowego (jedyna zmiana polega na uwzględnieniu w niniejszym wniosku, jako części składowej Pakietów, także zakwaterowania dla uczestników konferencji / imprezy w pokojach hotelowych, w sytuacji w której konferencja / impreza organizowana przez Klienta trwać będzie dłużej niż przez jeden dzień) - całkowicie potwierdza prawidłowość argumentacji i stanowiska Spółki przedstawionych w niniejszym wniosku.

Dodatkowym potwierdzeniem powyższego jest odstąpienie w przedmiotowych interpretacjach z podania uzasadnienia prawnego na podstawie art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, co oznacza - zgodnie z literalną treścią tego przepisu - że stanowisko przedstawione przez Spółkę jest prawidłowe "w pełnym zakresie".

4.2 Interpretacje potwierdzające prawidłowość traktowania pakietu jako usługi złożonej

Argumenty powołane przez Spółkę znajdują oparcie w wiążących interpretacjach wydanych przez organy podatkowe, w których stwierdzono m.in.:

1)

"W celu ustalenia, czy podatnik świadczy na rzecz kontrahenta kilka odrębnych usług czy też jedną usługę należy określić cechy transakcji. Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu" - tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w odpowiedzi z dnia 15 czerwca 2008 r. na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, znak IPPP3-443-101/09-7/JF, w której zmieniono wydaną uprzednio interpretację indywidualną i uznano za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym "W konsekwencji, Spółka nabywa od firm zewnętrznych kompleksową usługę polegającą na organizacji i koordynacji wszelkich działań niezbędnych w celu przeprowadzenia spotkania integracyjnego. W ramach usługi usługodawca zobowiązuje się zapewnić, w zależności od wymagań Spółki, następujące świadczenia:

* transport dla uczestników konferencji,

* zakwaterowanie w hotelu,

* zapewnienie miejsc parkingowych w hotelu,

* wyżywienie, w tym w formie usług gastronomicznych,

* wynajem sali konferencyjnej,

* transport z hotelu do miejsca, w którym organizowane są szkolenia,

* środki audiowizualne dla celów szkoleniowych,

* zaplanowanie i organizacja zajęć integracyjnych (np. gier scenariuszowych, team buildingu, interaktywnych szkoleń, zadań motywacyjnych)."

2)

"Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, iż usługi zorganizowania imprezy integracyjno-szkoleniowej przez firmę zewnętrzną (wyspecjalizowany podmiot) wchodzą m.in. usługi gastronomiczne i bowling. Nabywana usługa została opodatkowana stawką VAT 22 %. Na podstawie powyższych uregulowań, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę, stwierdzić więc należy, iż nabywane przez Spółkę usługi "organizacji imprezy" integracyjno-szkoleniowej należy zaliczyć do usług złożonych (...) Dlatego też nabywaną przez Wnioskodawcę usługę w zakresie organizacji imprezy integracyjno-szkoleniowej można uznać za usługę kompleksową" - tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 7 maja 2009 r., znak IPPP1-443-201/09-2/BS.

3)

"Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. (...) Zatem pojedyncza usługa jest traktowana jak element usługi kompleksowej wówczas jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej. (...) Bez znaczenia dla możliwości dokonania odliczenia pozostaje fakt, iż faktura VAT dokumentująca zakup kompleksowej usługi organizacji konferencji zawierać będzie (w formie załącznika) wyszczególnienie kwotowe i rodzajowe zrealizowanej usługi." - tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 12 listopada 2008 r., nr IPPP1-443-1531/08-4/AK.

4)

"W przypadku gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do powyższego, świadczeniami powiązanymi ze sobą pod względem ekonomicznym i gospodarczym będą świadczenia pomocnicze oraz świadczenia główne uzasadniające ekonomiczne istnienie świadczeń pomocniczych." - tak Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 17 lutego 2009 r., nr ILPP2/443-1089/08-2/AD.

5)

"Dzielenie wykonywanej, kompleksowej usługi na dwie odrębne usługi jest niezgodne z powszechnie przyjętą praktyką gospodarczą, orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz orzecznictwem Sądu Najwyższego. (...) Zgodnie z powyższym, usługi pomocnicze powinny być opodatkowane na takich samych zasadach jak usługa główna. Należy jednak zauważyć, iż będzie tak wtedy, gdy będą spełnione warunki co do możliwości uznania danej usługi za usługę pomocniczą w stosunku do innej usługi, co do której będą istniały przesłanki do uznania jej za usługę główną" - tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 listopada 2008 r., nr IPPP2/443-1457/08-2/Asi.

6)

"Gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być dzielona dla celów podatkowych. Wynika to z samego charakteru usługi, która składa się z różnych świadczeń, prowadzących jednak do osiągnięcia jednego celu, jakim w przypadku Wnioskodawcy jest usługa przeprowadzenia badania statystycznego. W związku z powyższym wszystkie elementy pomocnicze usługi zasadniczej powinny być zaklasyfikowane i opodatkowane tak, jak usługa podstawowa, która nadaje całości zasadniczy charakter. Z uwagi na fakt, iż przedmiotem świadczenia jest jedna usługa złożona nie ma podstaw do refakturowania jej poszczególnych elementów składowych." - tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 20 maja 2008 r., nr IPPP1-443-804/08-3/JB.

4.3 Interpretacje potwierdzające prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w stawce 22 % od usług pakietowych

Ponadto prawidłowość stanowiska Spółki potwierdza szereg interpretacji organów podatkowych potwierdzających możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego na nabyciu usług pakietowych analogicznych do Pakietu Konferencyjnego / Imprezowego - należy bowiem podkreślić, że:

1.

w sytuacji gdyby niektóre ze świadczeń składowych wchodzących w skład takich usług pakietowych podlegały opodatkowaniu jako samodzielne usługi w stawce VAT 7 % (której podlegają m.in. świadczone odrębnie usługi gastronomiczne i noclegowe) podatek VAT naliczony w stawce 22 % od całości usług pakietowych nie podlegałby odliczeniu w świetle treści art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym wystawione faktury nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku naliczonego gdy podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

2.

natomiast w sytuacji gdyby poszczególne świadczenia składowe wchodzące w skład takich usług pakietowych podlegały opodatkowaniu jako odrębne usługi, podatek VAT naliczony na nabyciu świadczonych odrębnie usług gastronomicznych i noclegowych nie podlegałby odliczeniu w świetle treści art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych (z pewnymi wyjątkami, które nie miałyby zastosowania w sprawie).

I tak w przedmiotowych interpretacjach stwierdzono m.in.:

1.

"Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, iż w ramach usługi organizacji szkolenia / konferencji firma zewnętrzna zapewnia m.in. przelot bezpośredni wynajętym samolotem czarterowym opłaty lotniskowe ubezpieczenie catering na pokładzie z napojami bezalkoholowymi, obsługę pasażerską i bagażową na lotniskach, paliwo; zakwaterowania w hotelu; udział w programie integracyjnym; udział w programie szkoleniowym, wynajem sal konferencyjnych; transfery lotnisko - hotel - lotnisko; wyżywienie i napoje; ubezpieczenie; opiekę miejscowych przewodników na zwiedzanie; opiekę polskich pilotów i przedstawiciela organizatora. Po wykonaniu przez zleceniobiorcę usługi Spółka obciążana zostaje fakturami VAT, np. "organizacja wyjazdu szkoleniowego 21-26.09.2008", "organizacja wyjazdu szkoleniowego świadczenia dodatkowe", "organizacja Bonus Party podczas wyjazdu szkoleniowego w dniu 22.09.2008" i łączną kwotą należną z tytułu zawartej umowy z uwzględnieniem wcześniej wystawionych faktur VAT zaliczka. Nabywana usługa została opodatkowana stawką VAT 22% (...). Dlatego też nabywane przez Wnioskodawcę usługi w zakresie organizacji szkolenia / konferencji można uznać za usługi kompleksowe, gdzie usługę zasadniczą stanowi organizacja szkolenia / konferencji zaś inne czynności składające się na usługę główną są traktowane jako usługi pomocnicze. (...) Zatem na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy, w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, stwierdzić należy, iż przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach z tytułu zakupu kompleksowej usługi organizacji wyjazdu szkoleniowo - integracyjnego, gdyż nabywane przez Spółkę usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi przez nią wykonywanymi (...)" - tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 2 marca 2009 r., nr IPPP1-443-2196/08-4/AK.

2.

"Zainteresowany każdorazowo zawiera umowy ze zleceniobiorcami, z treści których wynika, że przedmiotem usługi jest zorganizowanie i obsługa szkolenia, a w szczególności: wynajęcie obiektu wraz z salą szkoleniową, zapewnienie miejsc noclegowych, przygotowanie konsumpcji i zapewnienie obsługi cateringowej podczas całej imprezy szkolenia, zorganizowanie imprez (atrakcji) towarzyszących (np. kolacji z występami artystycznymi, przejazdów bryczkami). Po wykonaniu przez zleceniobiorców usług Spółka obciążana jest fakturami VAT z opisem "organizacja szkolenia w... w dniach..." i łączną kwotą należną z tytułu zawartej umowy. Ze stanu faktycznego wynika ponadto, że wśród ponoszonych przez Zainteresowanego kosztów znajdują się również wydatki dotyczące usług noclegowych i gastronomicznych. W związku z powyższym, w świetle cyt. wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy i wynikających z tej regulacji ograniczeń w prawie do odliczenia - podatek VAT z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest organizacja całego szkolenia, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi noclegowe czy gastronomiczne". - tak Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 19 stycznia 2009 r. nr ILPP2/443-978/08-2/MN.

5.

Potwierdzenie stanowiska Spółki w orzecznictwie Wojewódzkich Sądów Administracyjnych i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości

Argumenty powołane przez Spółkę znajdują oparcie w orzecznictwie Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (dalej "WSA") i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej "ETS"), w którym stwierdzono m.in.:

1.

"O klasyfikacji danej usługi decyduje jej charakter i strony umowy cywilnoprawnej, (...) Zewnętrznym przejawem woli stron umowy są między innymi faktury dokumentujące sprzedaż usług, zakres i przebieg usług oraz okoliczności jej zawarcia. (...) Z treści analizowanej faktury wynika, iż Strony umowy w sposób jednoznaczny określiły, iż przedmiotem sprzedaży są oddzielne usługi. Opisały je według oddzielnej klasyfikacji usług jak również zastosowały stawkę podatkową właściwą poszczególnym usługom." - tak WSA w Krakowie w wyroku z dnia 1 czerwca 2006 r., sygn. akt I SA/Kr 1135/03.

2.

"Jak to wynika z orzecznictwa Trybunału, jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja celem określenia, po pierwsze, czy są to dwa lub więcej niż dwa świadczenia odrębne, czy też jednolite świadczenie" - tak ETS w wyrokach z 27 października 2005 r. (C-41/04) i z 29 marca 2001 r. (C-111/05).

3.

"Z art. 2 pkt 1 Szóstej dyrektywy wynika, iż każda transakcja powinna być zwykle uznawana za odrębną i niezależną, a po drugie, że transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu podatku VAT, należy w pierwszej kolejności poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej transakcji celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy jednolite świadczenie" - tak ETS w wyrokach z 27 października 2005 r. (C-41/04), z 29 marca 2007 r. (C-111/05) i z 21 marca 2007 r. (C-453/05).

4.

"Artykuł 2 pkt 1 Szóstej dyrektywy (...) należy interpretować w ten sposób, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej." - tak ETS w wyroku z 27 października 2005 r. (C-41/04).

5.

"Podobnie jest jeśli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętny konsument, są tak ściśle związane, że stanowią one obiektywnie jedno tylko nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny" - tak ETS w wyroku z 27 października 2005 r. (C-41/04).

6.

"W tym zakresie Trybunał orzekł, że jedno świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika na rzecz klienta są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny" - tak ETS w wyroku z 29 marca 2007 r. (C-111/05).

7.

"W kwestii tej Trybunał orzekł, że mamy do czynienia z jednolitym świadczeniem, zwłaszcza w przypadku, gdy kilka elementów powinno zostać uznane za konstytutywne dla świadczenia głównego, podczas gdy, odwrotnie, jedno lub więcej świadczeń powinno być postrzegane jako jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los prawny świadczenia głównego" - tak ETS w wyroku z 27 października 2005 r. (C-41/04).

Ad. 2)

Zdaniem Spółki, Pakiet powinien zostać wykazany na fakturze VAT wystawianej przez Spółkę jako jedna pozycja.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm. dalej "Rozporządzenie Wykonawcze", faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej m.in. nazwę (rodzaj) usługi (§ 5 ust. 1 pkt 5).

W konsekwencji, jako że zgodnie z argumentacją Spółki przedstawioną w odpowiedzi na pytanie nr 1 powyżej, Pakiet jest jedną kompleksową usługą, powinien on zostać wykazany jako jedna pozycja na fakturze wystawianej przez Spółkę.

Prawidłowość powyższej argumentacji została całkowicie potwierdzona w interpretacjach podatkowych otrzymanych wcześniej przez Spółkę, wydanych odnośnie zdarzeń przyszłych różniących się wyłącznie elementami składowymi wchodzącymi w skład Pakietu Konferencyjnego / Imprezowego (ich zestawienie znajduje się w punkcie 4.1 powyżej).

Ad. 3)

Zdaniem Spółki, przy założeniu, że Pakiet nie jest klasyfikowany do grupowania PKWiU dla którego ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje obniżoną stawkę podatku bądź zwolnienie z opodatkowania, do Pakietu powinna zostać zastosowana stawka 22% VAT.

1.

Stan prawny

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług:

* co do zasady, stawka podatku wynosi 22%, o ile przepisy ustawy o podatku od towarów i usług lub rozporządzeń wykonawczych nie przewidują inaczej (art. 41 ust. 1); stawka 7% przewidziana jest m.in. dla usług hoteli PKWiU 55.1 (art. 41 ust. 2 w związku z załącznikiem nr 3, pozycja 139);

* usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z pewnymi zastrzeżeniami (art. 8 ust. 3).

2.

Brak obniżonej stawki w ustawie o VAT dla Pakietów

Zdaniem Spółki, w analizowanej sytuacji:

1.

Zastosowania stawki podatku VAT innej niż 22% możliwe jest tylko w sytuacji, gdy ustawa bądź rozporządzenia wykonawcze wyraźnie dopuszczają taką możliwość odnośnie danego rodzaju usług.

2.

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 7% m.in. dla usług hoteli sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 55.1.

3.

Zgodnie z "Uwagami Wyjaśniającymi" do PKWiU opublikowanymi przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Statystyki w Warszawie w 1995 r., grupowanie 55.1 - Usługi hoteli obejmuje także "inne usługi, jak obsługa parkingów, wydawanie posiłków, napojów, działalność rozrywkowa, baseny kąpielowe, organizowanie bankietów, zjazdów, spotkań i konferencji", podkreślając jednocześnie iż "wszystkie te usługi są objęte przez tą sekcję, o ile są świadczone jako część składowa wynajmu pomieszczenia i wliczone do rachunku za hotel. Jeśli opłacane są oddzielnie, to sklasyfikowane są w odrębnych kategoriach".

4.

Konsekwentnie, jako że w analizowanej sytuacji Pakiet obejmuje świadczenia składowe, które (i) nie są świadczone jako część składowa wynajmu pomieszczenia (a wręcz przeciwnie - to zakwaterowanie dla uczestników konferencji / imprezy może być częścią składową pakietu, jeżeli konferencja / impreza organizowana przez Klienta trwa dłużej niż jeden dzień), a zarazem (ii) nie są wliczone do rachunku za hotel, lecz do rachunku za nabycie pakietu - nie ulega wątpliwości, że Pakiet stanowi jedną kompleksową usługę która nie jest klasyfikowana do grupowania PKWiU 55.1 - Usługi hoteli.

5.

Jednocześnie żaden inny przepis ustawy o podatku od towarów i usług ani rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie przewiduje stosowania obniżonej stawki VAT albo zwolnienia dla Pakietu.

W konsekwencji, przy założeniu, że Pakiet nie jest klasyfikowany do grupowania PKWiU dla którego ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje obniżoną stawkę podatku bądź zwolnienie z opodatkowania, do Pakietu powinna zostać zastosowana stawka 22% VAT.

Prawidłowość powyższej argumentacji została całkowicie potwierdzona w interpretacjach podatkowych otrzymanych wcześniej przez Spółkę, wydanych odnośnie zdarzeń przyszłych różniących się wyłącznie elementami składowymi wchodzącymi w skład Pakietu Konferencyjnego / Imprezowego (ich zestawienie znajduje się w punkcie 4.1 powyżej).

Ad. 4)

Zdaniem Spółki, w przypadku gdyby świadczenia, które mogą wchodzić w skład Pakietu były świadczone przez Spółkę na podstawie umowy niezawierającej zapisów analogicznych do postanowień Umowy opisanych powyżej w punktach 7 (i) - (iv) stanu faktycznego (a zatem w sytuacji, gdy zgodnie z wolą stron potwierdzona zapisami umowy celem ekonomicznym transakcji nie jest nabycie przez Klienta jednej kompleksowej usługi składającej się z szeregu świadczeń składowych, lecz szeregu odrębnych świadczeń), świadczenia te stanowiłyby odrębne usługi podlegające opodatkowaniu według właściwych dla nich stawek podatku VAT.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług:

* opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1);

* przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1).

W analizowanej sytuacji:

1)

Zgodnie z przedstawionym powyżej stanowiskiem Spółki odnośnie pytania nr 1:

a.

w sytuacji gdy świadczenie usługodawcy ma złożony charakter (składa się z zespołu świadczeń), dla prawidłowego zastosowania zasad opodatkowania wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności określić, czy mamy do czynienia z (i) jednym świadczeniem głównym (zasadniczym) wraz z świadczeniami pomocniczymi, (ii) jedną kompleksową usługą składającą się z kilku świadczeń składowych, czy też (iii) szeregiem odrębnych usług;

b.

ostatnia z opisanych sytuacji (nabycie szeregu odrębnych usług) będzie występowała wówczas, gdy nabywca nastawiony jest na nabycie poszczególnych świadczeń, które przedstawiają dla niego wartość samą w sobie, niezależnie od ich łącznego nabywania (w szczególności - jeżeli istnieje wysokie prawdopodobieństwo, iż nabywca zdecydowałby się na ich nabycie także w przypadku ich odrębnego wyświadczenia, czy też wyświadczenia jedynie części z nich); w takim przypadku każda z odrębnych usług będzie podlegała (bądź nie) opodatkowaniu na zasadach dla niej przewidzianych.

2)

W konsekwencji w przypadku, gdy umowa pomiędzy Spółką a Klientem nie będzie zawierała zapisów analogicznych do postanowień Umowy powoływanych powyżej w stanie faktycznym, i na podstawie takiej umowy Spółka świadczyłaby w szczególności usługi wynajmu jednej lub większej ilości sal na potrzeby konferencji / imprezy, przygotowanie jednej lub większej ilości tzw. "przerw kawowych", usługi gastronomiczne, składające się zarówno z posiłków jak i napojów świadczone dla uczestników konferencji / imprezy, według menu ustalonego wcześniej z Klientem, usługi noclegowe dla uczestników konferencji / imprezy w pokojach hotelowych (w sytuacji, w której konferencja / impreza organizowana przez Klienta trwać będzie dłużej niż przez jeden dzień) oraz w przypadku Pakietu Imprezowego i wyraźnie takiego zapotrzebowania przez Klienta, także zapewnienia różnych form rekreacji dla danej grupy - należy uznać, iż każda z tych usług świadczona jest przez Spółkę odrębnie i powinna podlegać opodatkowaniu według przewidzianej dla niej w ustawie o podatku od towarów i usług stawki podatku;

3)

W powyższej sytuacji, zgodnie z wolą stron potwierdzoną zapisami umowy, celem ekonomicznym transakcji będzie nabycie przez Klienta szeregu odrębnych usług. W szczególności, skoro w takiej sytuacji umowa pomiędzy Spółką a Klientem:

I.

nie przewiduje, iż jej przedmiotem jest wyświadczenie przez Spółkę jednej usługi o kompleksowym charakterze,

II.

nie zawiera oświadczenia Klienta, zgodnie z którym jego celem jest nabycie zespołu świadczeń składających się na jedną kompleksową usługę (w postaci Pakietu bądź innej),

III.

nie zawiera postanowień, zgodnie z którymi niemożliwość wykonania przez Spółkę dowolnego ze świadczeń uprawnia Klienta do odstąpienia od umowy w zakresie nabycia pozostałych świadczeń,

IV.

w świetle powyższego, Klient decyduje się na nabycie poszczególnych usług świadczonych przez Spółkę pomimo ich odrębnego wyświadczenia, a zarazem istnieje wysokie prawdopodobieństwo, iż zdecydowałby się na nie także w sytuacji wyświadczenia przez Spółkę jedynie części z nich,

V.

wobec faktu podpisania umowy w takiej formie należy uznać, iż z punktu widzenia Klienta, przedmiotowe świadczenia nie prowadzą do realizacji jednego celu,

* brak jest jakichkolwiek podstaw do uznania, iż świadczenia Spółki stanowią jedną kompleksową usługę, której rozdzielanie miałoby charakter sztuczny - wręcz przeciwnie, w takiej sytuacji sztucznym byłoby traktowanie poszczególnych usług jako świadczeń składowych jednej kompleksowej usługi. Konsekwentnie, każde z tych świadczeń należałoby rozpatrywać jako odrębną usługę podlegającą opodatkowaniu według przewidzianej dla niej w ustawie o podatku od towarów i usług stawki podatku.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, w przypadku gdyby świadczenia, które mogą wchodzić skład Pakietu były świadczone przez Spółkę na podstawie umowy nie zawierającej zapisów analogicznych do postanowień Umowy opisanych powyżej w punktach 7 (i) - (iv) stanu faktycznego (a zatem w sytuacji, gdy zgodnie z wolą stron potwierdzona zapisami umowy celem ekonomicznym transakcji nie jest nabycie przez Klienta jednej kompleksowej usługi składającej się z szeregu świadczeń składowych, lecz szeregu odrębnych świadczeń), świadczenia te stanowiłyby odrębne usługi podlegające opodatkowaniu według właściwych dla nich stawek podatku VAT.

Prawidłowość powyższej argumentacji została całkowicie potwierdzona w interpretacjach podatkowych otrzymanych wcześniej przez Spółkę, wydanych odnośnie zdarzeń przyszłych różniących się wyłącznie elementami składowymi wchodzącymi w skład Pakietu Konferencyjnego / Imprezowego (ich zestawienie znajduje się w punkcie 4.1 powyżej).

Spółka pragnie nadmienić, iż w przedmiotowej sprawie została wydana interpretacja Dyrektora IS w Warszawie z 12 maja 2010 r., znak IPPP2/443-211/10-2/MM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl