IPPP1-443-868/09-6/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-868/09-6/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2009 r. (data wpływu 9 września 2009 r.) - uzupełnionym w dniu 12 listopada 2009 r. na wezwanie wysłane w dniu 29 października 2009 r. oraz w dniu 23 listopada 2009 r. na wezwanie wysłane w dniu 13 listopada 2009 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazywania towarów nieodpłatnie oraz za 0,01 zł w ramach programu lojalnościowego - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazywania towarów nieodpłatnie oraz za 0,01 zł w ramach programu lojalnościowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest handel detaliczny. W celu zachęcenia klientów do częstego dokonywania zakupów w sklepie został stworzony program lojalnościowy. W ramach programu klienci otrzymują punkty uzależnione od wielkości dokonanych zakupów, im większy zakup, tym większa liczba punktów. Zebrane punkty są wymieniane na określone towary znajdujące się w ofercie programu. Spółka przekazuje wybrane przez klienta towary zwane nagrodami nieodpłatnie, lub za 0,01 zł w zależności od tego czy poza wymianą punktów na nagrody są zakupowane inne towary z oferty sklepu. Przekazanie nagród za jeden grosz lub nieodpłatnie sprzyja promocji i reklamie sklepu. Dotychczas Spółka traktowała przekazanie tych towarów w ramach akcji lojalnościowej, jako czynności podlegające VAT tak samo jak dostawę towarów o charakterze odpłatnym.

Obecnie Spółka ma wątpliwości czy postępuje właściwie. Wątpliwości wynikają z wydanego w przedmiotowej sprawie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 listopada 2007 r. sygn. akt III SA/Wa1268/07.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), warunkiem uznania nieodpłatnego przekazania towarów za podlegające VAT jest brak związku przekazania z prowadzoną działalnością.

Przekazanie nagród w ramach programu lojalnościowego ma związek z prowadzoną działalnością, towary przekazywane są w celu promocji i reklamy przedsiębiorstwa.

W piśmie będącym uzupełnieniem do wniosku Spółka sprecyzowała stan faktyczny stwierdzając, że przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do towarów, które przekazywane są jako nagrody.

Jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) towarów przekazanych jako nagrody, jest równa cenie za jaką towar jest nabywany, zgodne z ceną rynkową oferowaną od dostawcy towarów. Cena ta jest taka sama jak wartość nabycia towarów sprzedawanych w sklepie bez udziału tych towarów w programie lojalnościowym. Na przykład, jeżeli Spółka kupi szklankę za 3 zł netto, to sprzeda ją w cenie detalicznej za 3,50 netto lub wyda w ramach programu lojalnościowego nieodpłatnie lub za 0,0 1 zł W każdym z tych przypadków koszt własny sprzedaży będzie równy cenie nabycia i wyniesie 3 zł.

Spółka w ramach programu lojalnościowego wydaje klientom karty, na których są zbierane punkty, które można później wymienić na towary znajdujące się w katalogu akcji lojalnościowej. Każda karta jest identyfikowana z danym posiadaczem tej karty w celu przyporządkowania punktów do osoby. Dane te znajdują się w naszym systemie handlowym. Każda karta ma numer, pod którym zawarte są dane posiadacza karty, a w tym imię, nazwisko i adres zamieszkania. Dane te nie są weryfikowane, wprowadzane do systemu są tylko na podstawie oświadczenia klienta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym przekazanie nieodpłatne lub za jeden grosz nagród w ramach programu lojalnościowego rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie nieodpłatnie lub za jeden grosz nagród w programie lojalnościowym, nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Przekazanie nagród w ramach programu lojalnościowego ma związek z prowadzoną działalnością, towary przekazywane są w celu promocji i reklamy przedsiębiorstwa. Spółka stworzyła program lojalnościowy w celu uatrakcyjnienia swojej oferty. W ramach programu klienci otrzymują punkty, których liczba zależy od ilości nabytych towarów, a następnie wymieniają je na nagrody. Spółka przekazuje nagrody nieodpłatnie lub za 0,01 zł, gdyż uważa, że takie czynności sprzyjają promocji i reklamie przedsiębiorstwa. Zatem takie przekazanie ma związek z prowadzonym przedsiębiorstwem i nie podlega opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że dostawa towarów jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT jeżeli następuje za wynagrodzeniem. O opodatkowaniu podatkiem VAT czynności dostawy towarów decyduje zatem jej odpłatność.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka - w celu zachęcenia klientów do częstego dokonywania zakupów w sklepie - stworzyła program lojalnościowy. W ramach programu klienci otrzymują punkty uzależnione od wielkości dokonanych zakupów. Zebrane punkty są wymieniane na określone towary znajdujące się w ofercie programu. Spółka przekazuje wybrane przez klienta towary zwane nagrodami m.in. za 0,01 zł. Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do towarów, które przekazywane są jako nagrody.

W zakresie przekazywanych przez Spółkę towarów za 0,01 zł w ramach programu lojalnościowego należy stwierdzić, iż mamy w tym przypadku do czynienia z odpłatną dostawą towarów. Spółka wydaje bowiem towar klientowi, który w zamian za towar uiszcza opłatę w wys. 0,01 zł. Należy podkreślić, że dla stwierdzenia odpłatności danej dostawy towarów nie ma znaczenia wysokość zapłaty. W przedmiotowym stanie faktycznym zapłata za wydany przez Spółkę towar jest symboliczna (wynosi 0,01 zł) - nie powoduje to jednak utraty statusu odpłatności dla tej transakcji. Wskazana przez Wnioskodawcę kwota stanowi zapłatę za wydany towar.

Podsumowując tę kwestię należy stwierdzić, iż przekazywanie przez Spółkę towarów za 0,01 zł w ramach programu lojalnościowego - będące odpłatną dostawą - jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danych towarów. W związku z niską wartością zapłaty za towar (0,01 zł) nie wystąpi tu podatek VAT należny, jednak nie zmienia to faktu, iż mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka przekazuje również wybrane przez klientów towary nieodpłatnie. W zakresie nieodpłatnego przekazywania towarów należy stwierdzić, że ustawodawca dla celów podatku od towarów i usług zrównał z odpłatną dostawą towarów niektóre nieodpłatne czynności.

I tak, zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 cyt. ustawy o VAT przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zauważyć jednocześnie należy, iż stosownie do przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3) wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest jednak to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Przez odpłatną dostawę towarów należy więc rozumieć także przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele związane z przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów - za wyjątkiem druków reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.

Dokonując analizy treści przywołanych przepisów należy uznać, iż nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z reklamą i promocją, jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie, co do zasady, traktowane będzie jako związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów. Należy zauważyć, iż nie dotyczy to nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, które to czynności zostały wyłączone z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług z jednoczesnym przyznaniem prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu na mocy art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z tym przekazywane nieodpłatnie niewielkie ilości towarów mogą zostać zaliczone do prezentów o małej wartości, pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, tj. że wartość przekazywanych nieodpłatnie towarów dla jednej osoby nie przekroczy w roku podatkowym 100 zł - jeżeli podatnik prowadził stosowną ewidencję albo towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł (brak obowiązku prowadzenia ewidencji). Wówczas przekazanie takie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast wszelkie inne przekazanie towarów (o wartościach przekraczających ww. kwoty) będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem jednak, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika również, iż Spółka w ramach programu lojalnościowego wydaje klientom karty, na których są zbierane punkty, które można później wymienić na towary znajdujące się w katalogu akcji lojalnościowej. Każda karta jest identyfikowana z danym posiadaczem tej karty w celu przyporządkowania punktów do osoby. Dane te znajdują się w systemie handlowym Wnioskodawcy. Każda karta ma numer, pod którym zawarte są dane posiadacza karty, a w tym imię, nazwisko i adres zamieszkania.

Biorąc pod uwagę stan prawny oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż przekazywanie nieodpłatne towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem generalnie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należało uznać za nieprawidłowe.

Należy jednak podkreślić, że zgodnie z art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów, przy zakupie których Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, uzależnione jest, co do zasady od tego, czy towary te wyczerpują ustawowe przesłanki, pozwalające uznać je za prezenty o małej wartości.

Spółka prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 cyt. ustawy - pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym przekazywane są nagrody, przy czym rolę ewidencji pełni w analizowanym przypadku wydawanie kart osobom obdarowanym (karta ma numer, pod którym zawarte są dane posiadacza karty, a w tym imię, nazwisko i adres zamieszkania). Dane te znajdują się w systemie handlowym Spółki zatem Spółka ma możliwość ustalenia tożsamości osób obdarowanych.

Spółka nie podała konkretnych wartości towarów przekazywanych nieodpłatnie w ramach programu lecz należy nadmienić, że o ile wartość tych towarów (określona według art. 7 ust. 4 ustawy) przekazanych jednej osobie, w jednym roku podatkowym nie przekroczy kwoty 100 zł (i prowadzona jest jednocześnie ww. ewidencja) - takie nieodpłatne wydawanie towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl