IPPP1-443-866/08-4/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-866/08-4/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla odsprzedaży opłat z tytułu transportowego d..... t.... - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla odsprzedaży opłat z tytułu transportowego d..... t.... Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu 7 lipca 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymał w miesiącu kwietniu 2008 r. korekty faktur VAT, z tytułu błędnie w ocenie wystawiającego, zastosowanej stawki podatku VAT, naliczając podatek VAT w wysokości 22% od odsprzedaży opłat z tytułu transportowego d...... t.... Wystawiający fakturę opłacał w imieniu wnioskodawcy część opłat nałożonych przez Transportowy D..... T..... oraz wystawiał faktury VAT - obciążające wnioskodawcę - stosując zwolnienie z podatku. Jednakże w kwietniu 2008 r. wystawiający faktury doszedł do wniosku, że nieprawidłowo rozliczył podatek, kwestionując przedmiotowe zwolnienie tych czynności w myśl ustawy o podatku od towarów i usług od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej. W wyniku tego wystawił ww. korekty faktur VAT zwiększające podatek do 22%. Wnioskodawca nie podziela jednak zdania wystawiającego faktury twierdząc, że opłaty te podlegają pod ustawowo zwolnione z VAT jako czynności z zakresu administracji publicznej.

W uzupełnieniu do wniosku, Spółka poinformowała, że dokonywana odsprzedaż części opłat z tytułu transportowego d..... t..... wynika w przeważającej części z zawartych umów najmu wagonów. Zgodnie z postanowieniami umowy to najemca wagonów zobowiązany jest do ponoszenia opłat, które to nie są częścią czynszu ani opłaty wynikającej z zawartej umowy najmu, związanych m.in. z:

* bieżącym utrzymywaniem wagonów w stanie zdatnym do eksploatacji,

* ponoszenia kosztów napraw okresowych wagonów lub innych badań i przeglądów, rewizji wynikających z obowiązujących przepisów w okresie najmu,

* wykonania niezbędnych remontów.

Z uwagi na powyższe wnioskodawca ponosi wszystkie koszty utrzymania wagonów, korzystając z usług firm zewnętrznych. Zgodnie z zapisem umownym wagony mogą być przez najemcę dalej wynajmowane. Same opłaty Transportowego D..... T..... są wystawiane przez urząd na ostatnio zarejestrowanego właściciela wagonów (nie koniecznie aktualnego, z uwagi na rozbieżność w czasie związaną z przerejestrowaniem wagonów o czym również poniżej) lub na zarządzającego (podmiot posiadający tytuł prawny np. umowę najmu) po uprzednim przerejestrowaniu wagonów. Opłaty te w konsekwencji zgodnie z zawartymi umowami obciążają ostatecznego najemcę wagonów.

Dodatkowo dokonywana odsprzedaż części opłat z tytułu transportowego dozoru technicznego wynika z rozbieżności między datą nabycia wagonów przez Wnioskodawcę a datą przerejestrowania ich w rejestrach Transportowego D..... T...... W związku z przerejestrowaniem wagonu przez Transportowy D..... T.... konieczny jest ogląd techniczny przez komisarza i wyłączenie czasowe wagonu z ruchu, co pociąga za sobą wysokie koszty. Z uwagi na to, wagony te przerejestrowywane są w momencie dokonania napraw okresowych (koniecznych przestojów, czyli często wiele miesięcy później) a nie bezpośrednio po nabyciu. Obciążenia dokonywane przez Transportowy D.....T..... w związku z tymi opłatami na rzecz zarejestrowanego byłego właściciela wagonów są odsprzedawane przez niego do aktualnego właściciela.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca słusznie kwestionuje zasadność naliczenia 22% podatku od towarów i usług w otrzymanej przez siebie fakturze argumentując to przedmiotowym zwolnieniem usług z zakresu administracji publicznej, w tym opłat z tytułu transportowego dozoru technicznego.

Zdaniem wnioskodawcy, w wykazie usług zwolnionych z podatku od towarów i usług są usługi administracji publicznej. Transportowy D...... T...... jest państwową placówką realizującą zadania związane z wykonywaniem dozoru technicznego w zakresie ustalonym w ustawie o dozorze technicznym i aktach wykonawczych do tej ustawy. Zgodnie z tą ustawą tylko ww. Urząd jest umocowany do pobierania tego typu opłat. Zgodnie z art. 7 ustawy o dozorze technicznym, do postępowania przed organami dozoru technicznego mają zastosowanie przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Urządzenia techniczne oraz materiały i elementy stosowane do ich wytwarzania, naprawy lub modernizacji mogą być wytwarzane, naprawiane lub modernizowane przez wytwarzającego, naprawiającego lub modernizującego, który posiada uprawnienie wydane w formie decyzji administracyjnej.

Za wszelkie czynności dozoru technicznego pobierane są opłaty, których wysokość została określona w rozporządzeniu Ministra właściwego od spraw gospodarki. Działalność, w tym pobieranie opłat Transportowego D..... T...... opiera się zatem na przepisach o administracji publicznej.

W związku z powyższym, opłaty nałożone przez Transportowy D..... T..... są - zdaniem wnioskodawcy - czynnością administracji publicznej i korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług. Nie wywiązywanie się z wymogów stawianych przez Urząd prowadzi do postępowania zgodnie z kodeksem o postępowaniu administracyjnym. Zatem - zdaniem Wnioskodawcy - wystawiający faktury VAT obciążające wnioskodawcę, nieprawidłowo zastosował stawkę 22% podatku od towarów i usług, co za tym idzie słuszne jest kwestionowanie zasadności naliczenia podatku VAT od tego rodzaju usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ww. ustawy. Przy czym przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, co do zasady, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkowa bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4, 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podstawą opodatkowania, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W świetle powyższego kwota należna obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych ze świadczeniem usług oraz inne elementy kształtujące cenę, której sprzedawca żąda od nabywcy. Tym samym kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy z tytułu zaistnienia transakcji podlegającej opodatkowaniu, a nie zestaw świadczeń częściowych, wchodzących w skład całej transakcji. Tak skalkulowana kwota powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danej czynności podstawowej. Zastosowanie zatem właściwej stawki VAT zależy od tego, co jest przedmiotem umowy cywilno-prawnej.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że odsprzedaż części opłat z tytułu transportowego d..... t.... wynika z zawartych umów najmu wagonów. Wnioskodawca zobowiązany jest do ponoszenia kosztów utrzymania wagonów, w tym również do ponoszenia opłat transportowego dozoru technicznego. Opłaty te zgodnie z zawartymi umowami obciążają ostatecznego najemcę wagonów. A zatem opłaty te są ściśle związane z przedmiotem najmu i stanowią część kwoty należnej z tytułu odpłatnego świadczenia usługi najmu wagonów. Winny być zatem opodatkowane stawką podatku VAT właściwą dla usługi głównej, tj. usługi najmu.

Analogicznie, w sytuacji odsprzedaży części opłat z tytułu transportowego dozoru technicznego następującej po nabyciu wagonów. Konieczność dokonania oglądu technicznego i opłaty z tego tytułu naliczane związane są z transakcją dostawy wagonów. A zatem stanowią część kwoty, którą sprzedawca żąda od kupującego w związku z zawartą między stronami umową. Opłaty te, mimo, iż dokonane po dacie nabycia wagonów, związane są z transakcją kupna-sprzedaży zawartą między Stronami, i podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla przedmiotu dostawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%.

Ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 6 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 75, tj. Usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU Dział 75 obejmuje usługi ustawodawcze i wykonawcze wykonywane przez naczelne, centralne i terenowe organa administracji publicznej, zarówno rządowej jak i samorządu terytorialnego oraz usługi organów konstytucyjnych, takich jak Trybunał Stanu i Trybunał Konstytucyjny.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku dotyczy usług w zakresie administracji publicznej wykonywanych przez naczelne, centralne i terenowe organa administracji. A zatem, do zastosowania powyższego zwolnienia uprawnione są jedynie organa administracji publicznej w zakresie wykonywanych usług, tym samym zwolnienie to nie dotyczy usług wykonywanych przez podmioty inne niż organa administracji publicznej.

Odnosząc powyższe przepisy prawa do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż kontrahent Wnioskodawcy nie jest organem władzy publicznej, którego czynności korzystają ze zwolnienia od podatku. A zatem nie jest uprawniony do zastosowania powyższego zwolnienia od podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę, Kontrahent słusznie skorygował faktury VAT, opodatkowując opłaty z tytułu transportowego dozoru technicznego stawką podatku VAT właściwą dla usługi najmu wagonów bądź dostawy wagonów, w związku z którymi odsprzedaż przedmiotowych opłat jest dokonywana.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl