IPPP1-443-863/11-2/EK - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy kanalizacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-863/11-2/EK Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy kanalizacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. wpłynął wniosek Gminy o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach wystawionych za realizację inwestycji pn. "Budowa kanalizacji...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Gmina realizuje inwestycję pn. "Budowa kanalizacji...". Przedmiotowa inwestycja zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 42, poz. 1591 z późn. zm.) należy do zadań własnych Gminy. Inwestycja realizowana jest na rzecz społeczności lokalnej.

Przedmiotowa inwestycja współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Faktury za wykonanie inwestycji są wystawiane na Gminę. Sieć kanalizacyjna po wybudowaniu będzie stanowiła majątek Gminy. Po zakończeniu realizacji inwestycji eksploatacją sieci będzie zajmował się samorządowy zakład budżetowy - Gospodarka Komunalna. Samorządowy zakład budżetowy został powołany uchwałą Rady Gminy i zgodnie z art. 14 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wykonuje zadania własne jednostki samorządu terytorialnego.

Umowy na odprowadzanie ścieków z poszczególnymi odbiorcami będzie zawierał samorządowy zakład budżetowy. Gmina i samorządowy zakład budżetowy, który będzie eksploatował kanalizację są odrębnymi podatnikami VAT i posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej. Gmina z tytułu wybudowania sieci nie będzie osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT - należny. Samorządowy zakład budżetowy - Gospodarka Komunalna będzie naliczał opłaty za odbiór ścieków i będzie osiągał przychody generujące podatek VAT - należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych za realizację inwestycji pn. "Budowa kanalizacji...".

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że samorządowy zakład budżetowy - Gospodarka Komunalna jest jednostką organizacyjną Gminy i wykonuje zadania własne jednostki samorządu terytorialnego oraz, że będzie uzyskiwał dochody z eksploatacji budowanej sieci kanalizacyjnej, Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

A zatem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. takich, które generują podatek należny).

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do opodatkowanej działalności gospodarczej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności - zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy - zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z treści wniosku wynika, że Gmina realizuje inwestycję pn.: "Budowa kanalizacji...". Przedmiotowa inwestycja należy do zadań własnych Gminy i realizowana jest na rzecz społeczności lokalnej. Faktury za wykonanie inwestycji wystawiane są na Gminę. Uchwałą Rady Gminy w celu wykonywania zadań własnych został powołany samorządowy zakład budżetowy - Gospodarka Komunalna. Sieć kanalizacyjna po wybudowaniu będzie stanowiła majątek Gminy, jednakże eksploatacją sieci będzie zajmował się samorządowy zakład budżetowy - Gospodarka Komunalna. Zarówno Gmina jak i samorządowy zakład budżetowy - Gospodarka Komunalna są odrębnymi podatnikami zarejestrowanymi dla celów podatku od towarów i usług. Gmina z tytułu wybudowania sieci nie będzie osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT-należny. Samorządowy zakład budżetowy -Gospodarka Komunalna będzie naliczał opłaty na odbiór ścieków i będzie osiągał przychody generujące podatek VAT-należny.

Z treści wniosku wynika zatem, że po zakończeniu realizacji inwestycji eksploatacją sieci będzie zajmował się samorządowy zakład budżetowy - Gospodarka Komunalna i ten właśnie podmiot będzie naliczał opłaty za odbiór ścieków i osiągał przychody generujące podatek VAT należny. Tak więc, przedmiotowa inwestycja będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych przez zakład budżetowy, a nie przez Gminę. Zatem, skoro prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, to uwzględniając okoliczności, iż powstała kanalizacja sanitarna nie służy czynnościom opodatkowanym Gminy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową sieci wodociągowej w ramach opisanego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl