IPPP1/443-857/09-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-857/09-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej na rzecz instytucji publicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej na rzecz instytucji publicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Sp. z o.o. ("Spółka") planuje rozpocząć inwestycję polegającą na budowie centrum handlowego, w którym Spółka zamierza prowadzić działalność polegającą na wynajmie powierzchni handlowych. Obecnie teren, który ma zostać wykupiony pod inwestycję, nie posiada połączenia z żadną drogą publiczną dzięki której możliwy byłby w przyszłości dojazd do nieruchomości. W związku z powyższym, Spółka planuje podpisać z instytucją publiczną (dalej "Instytucja Publiczna") porozumienie dotyczące finansowania kosztów budowy drogi dojazdowej do drogi publicznej oraz wiaduktu nad drogą publiczną zapewniających w przyszłości dojazd do centrum handlowego z obu kierunków ruchu (dalej "infrastruktura dojazdowa").

W ramach ww. porozumienia, Spółka byłaby zobowiązana do sfinansowania następujących prac:

* budowy zjazdu z drogi publicznej w relacjach prawoskrętnych;

* budowy wiaduktu nad drogą publiczną;

* niezbędnej przebudowy istniejącej drogi publicznej polegającej na budowie dodatkowych pasów wyłączenia;

* budowy nowej i przebudowy istniejącej infrastruktury technicznej (oświetlenie uliczne, odwodnienie dróg, przebudowa kolidujących sieci).

Na podstawie porozumienia Spółka miałaby zobowiązać się również (po wyłonieniu wykonawcy robót i podmiotu pełniącego nadzór inwestorski) do zawarcia trójstronnych porozumień, w których zobowiąże się bezwarunkowo do zapłaty kwot wynikających z faktur dotyczących zakresu prac objętego porozumieniem. W konsekwencji Spółka jedynie sfinansuje budowę infrastruktury dojazdowej natomiast porozumienie nie przewidywałoby, iż dojdzie do formalnego przekazania infrastruktury dojazdowej na rzecz Instytucji Publicznej. Z porozumienia wynikałoby bowiem, iż Spółka zobowiązuje się bezwarunkowo do zapłaty kwot wynikających z faktur wystawionych przez wykonawcę bezpośrednio na Spółkę z tytułu realizacji prac (po uprzedniej weryfikacji zakresu tych prac przez Instytucję Publiczną).

W związku z powyższym, Spółka będzie ponosić w przyszłości koszty związane z budową infrastruktury dojazdowej na podstawie otrzymanych faktur dokumentujących prace budowlane infrastruktury dojazdowej.

Prace budowlane prowadzone będą na gruncie niebędącym własnością Spółki, a po zakończeniu prac infrastruktura drogowa będzie zapewniała dojazd do centrum handlowego. Oprócz kosztów wykonawcy Spółka poniesie również inne wydatki związane z budową infrastruktury dojazdowej między innymi koszty opracowania dokumentacji projektowej, którymi Spółka będzie obciążona poprzez rozliczenie odrębnej umowy zawartej pomiędzy Spółką a biurem projektów.

Ponadto, na gruncie planowanego porozumienia, Spółka będzie zobowiązana do zawarcia umowy z zakładem energetycznym na dostarczenie energii elektrycznej i będzie ponosiła koszty energii elektrycznej wykorzystanej do oświetlenia drogi dojazdowej do centrum handlowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT będzie posiadać prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z:

* faktur dokumentujących zakup towarów i usług składających się na prace budowlane infrastruktury dojazdowej, wystawionych na podstawie trójstronnego porozumienia zawartego z wykonawcą,

* faktur dokumentujących zakup towarów i usług składających się na koszty związane z budową infrastruktury dojazdowej (np. koszty dokumentacji projektowej), wystawionych na podstawie odrębnej umowy,

* faktur dokumentujących nabycie energii elektrycznej wykorzystanej do oświetlenia drogi dojazdowej do centrum handlowego.

2.

Biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka będzie wyłącznie finansować budowę infrastruktury dojazdowej i nie będzie posiadała żadnego tytułu prawnego do gruntu, na którym zostanie zrealizowana infrastruktura, sfinansowanie infrastruktury dojazdowej przez Spółkę nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT jako, iż czynność ta nie mieści się w zakresie przedmiotowym art. 5 ust. 1, a w szczególności art. 8 ust. 2 Ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, co do zasady w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Istotą więc prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT jest związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Związek pomiędzy zakupami, a sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT może mieć charakter zarówno bezpośredni jaki i pośredni. Takie podejście jest wyrażone także w doktrynie prawa podatkowego (T. Michalik, "VAT 2009", Warszawa 2009, wydanie 6, str. 645) " (...) związek ten może być pośredni, co więcej, dany zakup może wiązać się z wykonaniem czynności niepodlegającej opodatkowaniu, która jest jednak niezbędna lub tylko potrzebna do prowadzenia działalności opodatkowanej."

W związku z powyższym, w opinii Spółki nie ulega wątpliwości, iż sfinansowanie budowy infrastruktury dojazdowej będzie mieć pośredni związek z prowadzoną w przyszłości działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Przede wszystkim, zdaniem Spółki, należy wziąć pod uwagę, że podstawowym warunkiem umożliwiającym Spółce wynajem powierzchni w centrum handlowym (wynajem powierzchni handlowej będzie działalnością gospodarczą Spółki podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT), będzie zapewnienie klientom najemców w centrum handlowym dojazdu do tego centrum. W celu umożliwienia w przyszłości dojazdu do obiektu konieczne jest wybudowanie infrastruktury drogowej umożliwiającej dojazd. W konsekwencji sfinansowanie infrastruktury drogowej oraz innych kosztów związanych z jej budową (np. kosztów dokumentacji projektowej) będzie zatem pośrednio związane z działalnością polegającą na wynajmie powierzchni handlowych, która będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Ewidentnie w przypadku odstąpienia od sfinansowania dojazdu Spółka nie będzie mieć możliwości prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Sfinansowanie infrastruktury dojazdowej, która powstanie na obcym gruncie oraz która nigdy nie stanie się własnością Spółki jest warunkiem bezwzględnym do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT. Ponadto Spółka stoi na stanowisku, iż w przedmiotowej sprawie nieistotny jest fakt, że Spółka nie będzie bezpośrednio wykonawcą prac budowlanych a jej rola ograniczy się do sfinansowania inwestycji i związanych z nią kosztów. Zdaniem Spółki będzie ona miała prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z budową infrastruktury dojazdowej (wystawionych na podstawie trójstronnego porozumienia podpisanego z wykonawcą i umowy z biurem projektów), jako iż czynność ta jest niezbędna do prowadzenia działalności opodatkowanej. Opierając się na tej samej argumentacji, Spółka stoi na stanowisku, iż będzie jej przysługiwać także prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie energii elektrycznej wykorzystywanej w celu oświetlenia infrastruktury dojazdowej. Jako, iż infrastruktura ta będzie służyć przede wszystkim klientom centrum handlowego, dlatego także koszty związane z jej utrzymaniem tj. koszty jej oświetlenia będą nierozerwalnie związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną.

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone między innym w następujących interpretacjach prawa podatkowego wydanych przez organy podatkowe oraz w wyrokach sądów administracyjnych:

* pismo Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 marca 2009 r., (sygn. ILPP2/443-17/09- 3/KB),

* pismo Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2009 r. (sygn. IPPP1-443-2087/08-4/AK),

* pismo Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 września 2007 r. (sygn. IP-PP2-443-4/07-2/PS),

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 13 lipca 2007 r. (sygn. III SA/Wa 3630/06),

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 13 października 2008 r. (sygn. III SA/Wa 1010/08).

Ad.2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów należy rozumieć "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" natomiast przez świadczenie usług rozumie się "każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów."

Mając na uwadze fakt, iż Spółka będzie jedynie finansować budowę infrastruktury dojazdowej, natomiast nie dojdzie do formalnego przekazania infrastruktury dojazdowej na rzecz Instytucji Publicznej Spółka stoi na stanowisku, iż co do zasady z tytułu samego finansowania nie dojdzie po stronie Spółki do powstania czynności podlegającej opodatkowaniu z tytułu odpłatnej dostawy towarów lub świadczenia usług.

Ponadto, w opinii Spółki nie będzie mieć miejsca również nieodpłatne świadczenia usług na rzecz Instytucji Publicznej, które na podstawie art. 8 ust. 2 Ustawy o VAT mogłoby być potraktowane jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. W świetle ww. artykułu "nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podarku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części traktuje się jak odpłatne świadczenie usług."

Mając na uwadze powyższą definicję, aby uznać, że Spółka będzie dokonywać nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz instytucji Publicznej, podlegającego opodatkowaniu VAT musiałyby zostać spełnione kumulatywnie dwie przesłanki:

* nieodpłatne świadczenie usług musiałoby być niezwiązane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem oraz

* Spółce musiałoby przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia tych usług od wykonawcy.

Zdaniem Spółki, niespełnienie jednej z powyższych przesłanek uniemożliwia objęcie zakresem opodatkowania VAT nieodpłatnego świadczenia usług.

W przypadku Spółki zostanie spełniona przesłanka odnosząca się do kwestii odliczalności podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług od Wykonawcy związanych z budową infrastruktury dojazdowej. Niemniej jednak, Spółka nie spełni pierwszej przesłanki, gdyż sama czynność sfinansowania budowy infrastruktury dojazdowej będzie ściśle związana z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, Budowa infrastruktury dojazdowej zapewni połączenie centrum handlowego z istniejącym układem komunikacyjnym a przez to umożliwi klientom dogodny dojazd do obiektu. Niepodważalny jest fakt, iż bez umożliwienia dojazdu do centrum handlowego, Spółka nie pozyska potencjalnych klientów i tym samym nie będzie w stanie pozyskać najemców powierzchni handlowych. W konsekwencji wybudowana przez Spółkę infrastruktura dojazdowa będzie ewidentnie służyć celom związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym należy uznać za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione w niniejszym wniosku, określające, iż w związku z faktem, że budowa infrastruktury dojazdowej będzie ograniczać się wyłącznie do jej finansowania (bez formalnego przekazania na rzecz Instytucji Publicznej), a ponadto finansowanie infrastruktury będzie niezaprzeczalnie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w świetle art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl