IPPP1-443-854/08-4/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-854/08-4/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki podatku od wydanych lokali mieszkalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki podatku od wydanych lokali mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Zleceniobiorca") zamierza zawrzeć z kontrahentem (dalej: "Zleceniodawca") umowę zlecenia w zakresie powierniczego nabycia nieruchomości. Zgodnie z postanowieniami umowy zlecenia, Spółka zobowiąże się do nabycia na rzecz Zleceniodawcy nowych lokali mieszkalnych.

W celu realizacji umowy Spółka nabędzie od dewelopera lokale mieszkalne oraz stanowiska garażowe. Powyższa transakcja zostanie odzwierciedlona w fakturze wystawionej przez dewelopera na Spółkę w następujący sposób:

1.

lokale mieszkalne, z przyporządkowaną 7% stawką VAT tj. w sytuacji modelowej 100 plus 7 VAT, oraz

2.

stanowiska garażowe, z przyporządkowaną 22% stawką VAT, tj. w sytuacji modelowej 20 plus 4,5 VAT.

Spółka dokona zapłaty za przedmiotowe nieruchomości środkami przekazanymi przez Zleceniodawcę na rzecz Spółki. Środki te zostaną przekazane przez Zleceniodawcę na rzecz Spółki w formie 100% zaliczki na poczet wydatków związanych z realizacją przez Spółkę zlecenia w zakresie nabycia lokali mieszkalnych oraz stanowisk garażowych. Obowiązek uiszczenia takiej zaliczki wynika z treści art. 733 kodeksu cywilnego. Kwota zaliczki (według przytoczonego przykładu, zostanie wpłacona przez Zleceniodawcę na podstawie instrukcji Zleceniobiorcy, na konto Kancelarii Notarialnej (tytułem zabezpieczenia zapłaty ceny sprzedaży, do złożenia którego Spółka byłaby zobowiązana) obsługującej transakcję sprzedaży przedmiotowych lokali mieszkalnych i stanowisk garażowych (dokonywanej przez dewelopera na rzecz Spółki) lub na konto Spółki.

Oprócz powyższych wydatków (objętych zaliczką) Spółka poniesie szereg innych wydatków związanych z wykonaniem umowy zlecenia. Co do zasady wydatki te są opodatkowane 22% stawką VAT. Istnieją jednak wydatki, które nie podlegają opodatkowaniu VAT lub są z tego podatku zwolnione (jak np. opłaty skarbowe oraz sądowe od składanych przez Spółkę dokumentów w związku z wykonaniem zlecenia). Wydatki te zostaną przez Spółkę zafakturowane na Zleceniodawcę wraz z wynagrodzeniem należnym Spółce z tytułu wykonania zlecenia, przy czym poszczególne ich kategorie stanowić będą odrębne pozycje na fakturze. Przedmiotowe lokale mieszkalne zostaną nabyte przez Spółkę od dewelopera na rynku pierwotnym. W ramach umowy zlecenia Spółka przeniesie własność przedmiotowych lokali mieszkalnych na rzecz Zleceniodawcy bez dokonywania jakichkolwiek prac w tych lokalach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wydanie przez Spółką na rzecz Zleceniodawcy lokali mieszkalnych (przy jednoczesnym przeniesieniu własności tych lokali na Zleceniodawcę), nabytych przez Spółkę w celu wykonania umowy zlecenia na rynku pierwotnym, podlega opodatkowaniu przy zastosowaniu 7% stawki VAT przy założeniu, że lokale są zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydanie na rzecz Zleceniodawcy lokali mieszkalnych, nabytych przez Spółkę na rynku pierwotnym w celu wykonania umowy zlecenia, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu przy zastosowaniu 7% stawki VAT przy założeniu, że lokale są zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W szczególności lokale takie nie podlegają zwolnieniu z VAT, o którym mowa w art. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, ilekroć w przepisach ustawy VAT jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkałe po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. W myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. W omawianym przypadku, Spółka wyda lokale mieszkalne (oraz przeniesie ich własność), które nigdy nie byty użytkowane. W szczególności dokonanie przez Spółkę nabycia powierniczego w wykonaniu umowy zlecenia nie można traktować jako zasiedlenia lub zamieszkania w rozumieniu wyżej wymienionych przepisów. Co więcej, zważywszy na treść umowy zlecenia, która zostanie zawarta przez Spółkę, Spółka będzie zobowiązana jedynie do nabycia przedmiotowych lokali mieszkalnych oraz przeniesienia ich własności na rzecz zleceniodawcy, w szczególności nie dokona żadnych prac w przedmiotowych lokalach, nie będzie również jej intencją w żaden sposób użytkowanie przedmiotowych lokali mieszkalnych.

Z uwagi na powyższe, w ocenie Spółki, zasadne jest uznanie, że dostawa przedmiotowych lokali na rzecz Zleceniodawcy podlegać będzie opodatkowaniu 7% stawką VAT znajdującą zastosowanie do "nowych" lokali mieszkalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy. Przy czym, zarówno towary jak i usługi dla potrzeb podatku od towarów i usług są identyfikowane w oparciu o klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, na co wskazują uregulowania art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 2 pkt 6 ustawy towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Pod pojęciem "obiekt budownictwa mieszkaniowego", w myśl art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Natomiast pojęcie "pierwszego zasiedlenia" zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 14 ustawy, przez które rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie obiektu budownictwa mieszkaniowego lub jego części (lokalu mieszkalnego) przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowy obiekt (lokal) nie musi być faktycznie zamieszkały, lecz winien być przejęty przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowych obiektów nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Wówczas, jak wynika z przepisów ustawy, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży obiektów budownictwa mieszkaniowego, jeśli są one już zasiedlone lub zamieszkane oraz są przeznaczone na cele mieszkaniowe.

Z informacji przedstawionych przez Spółkę wynika, iż transakcja nabycia lokali mieszkalnych od dewelopera, będzie stanowić dostawę części obiektów budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu ustawy. Poprzez ustanowienie aktem notarialnym odrębnej własności lokali i ich sprzedaż przez dewelopera Wnioskodawca stanie się właścicielem i pierwszym nabywcą poszczególnych lokali. Nabycie lokali od dewelopera nastąpi w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu - dostawa przedmiotowych lokali, zostanie objęta przez dewelopera stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Z uwagi na powyższe, tj. na podstawie informacji zawartych w przedmiotowym wniosku oraz na podstawie analizy przepisów ustawy należy stwierdzić, iż w okolicznościach wskazanych przez Wnioskodawcę można mówić o spełnieniu wszystkich przesłanek definicji pierwszego zasiedlenia, o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy. Zatem, dalsza odsprzedaż na rynku wtórnym lokali mieszkalnych, przeznaczonych wyłącznie na cele mieszkaniowe, dokonywana w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, będzie spełniać wymogi art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Nie będą bowiem występować przesłanki wyłączające zwolnienie, o których mowa w tym artykule, a więc dostawa lokali mieszkalnych, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl