IPPP1-443-851/09-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-851/09-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2009 r. (data wpływu 3 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku dla dostaw specjalistycznego sprzętu przeciwpożarowego na rzecz urzędu gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w określenia właściwej stawki podatku dla dostaw specjalistycznego sprzętu przeciwpożarowego na rzecz urzędu gminy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje zadanie pn. "Zakup niezbędnego sprzętu ratowniczego i specjalistycznego dla samorządów powiatu w celu zwiększenia bezpieczeństwa społecznego i ochrony środowiska naturalnego". Zadanie to jest realizowane w partnerstwie z innymi gminami oraz powiatem co określa zawarta umowa partnerska. Gmina jako lider projektu ubiega się o pozyskanie środków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu IV: środowisko, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, działanie 4.4.: ochrona przyrody, zagrożenia, systemu monitoringu.

Cele tego zadani jest zapobieganie zagrożeniom naturalnym związanym z pożarami, klęskami żywiołowymi i miejscowymi zagrożeniami, które występują na terenie powiatu, ograniczenie ich skutków oraz zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców.

Cel ten będzie realizowany poprzez zakupienia ruchomego wraz z wyposażeniem i oprzyrządowaniem, w skład którego wchodzą:

1.

średni samochód ratowniczo-górniczy z funkcją ratownictwa ekologicznego GBA 4x4 - 4 szt,

2.

samochód lekki ratownictwa drogowego SIRd,

3.

średni samochód kwatermistrzowski SK W5,

4.

samochód lekki ratownictwa wodnego SIR z łodzią,

5.

agregat prądotwórczy,

6.

udoskonalenie stanowiska kierowania (PCZK) do analizowania i prognozowania zagrożeń naturalnych i poważnych awarii, w tym wyposażenie w sprzęt specjalistyczny.

Właścicielami mienia ruchomego wraz z wyposażeniem i oprzyrządowaniem nabytego w ramach projektu będą (partnerzy) poszczególne samorządy, czyli gminy oraz powiat. Następnie każda gmina nabyty sprzęt przekaże dla działających na jej terenie jednostek ochotniczych Straży Pożarnych, bądź w przypadku powiatu do Państwowej Straży Pożarnej. Odbiorcami końcowymi ww. sprzętu są jednostki straży pożarnej, jednakże faktura będzie wystawiona na Urząd Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do zakupu przez Gminę sprzętu specjalistycznego, który będzie użytkowany przez jednostki straży pożarnej należy zastosować 22% stawkę podatku do towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Artykuł 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług określa, że podstawowa stawka podatku wynosi 22%. Zarówno treść wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zapis art. 41 ust. 2 tej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 11 ust. 1. W poz. 129 do 134 wskazanego załącznika ustawodawca wymienia towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej. Zgodnie z zapisem art. 41 ust. 10 cyt. ustawy stawkę, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "jednostki ochrony przeciwpożarowej", z związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, gdzie art. 15 określa, że jednostkami ochrony przeciwpożarowej są: jednostki organizacyjne Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne Straży Przeciwpożarowej, zakładowa straż pożarna, zakładowa służba ratownicza, gminna zawodowa straż pożarna, powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna, terenowa służba ratownicza, ochotnicza straż pożarna, związek ochotniczych straży pożarnych, inne jednostki ratownicze. Z powyższego wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej. Gmina dokonując zakupu sprzętu specjalistycznego wraz z oprzyrządowaniem na potrzeby straży pożarnej, nie korzysta z obniżonej (7%) stawki podatku, ale zakup ten podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej tj. stawki 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl