IPPP1-443-847/11-2/EK - Określenie stawki VAT właściwej dla usług odpłatnego udostępniania hali sportowej oraz organizacji imprez sportowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-847/11-2/EK Określenie stawki VAT właściwej dla usług odpłatnego udostępniania hali sportowej oraz organizacji imprez sportowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dyrektor Hali Sportowej zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie określenia stawki VAT, jaka w świetle zmiany w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. ma zastosowanie do usług związanych z działalnością obiektów sportowych (PKWiU z 2008 r. - 93.11.10).

Hala Sportowa jest jednostką budżetową powołaną przez Radę Miejską Uchwałą z dnia 28 czerwca 2001 r.. Przedmiotem działalności Hali Sportowej jest realizacja zadań z zakresu kultury fizycznej określonych w statucie stanowiącym załącznik do ww. uchwały a w szczególności:

* odpłatne udostępnienie obiektu dla zabezpieczenia procesu dydaktyczno - wychowawczego wynikającego z rozkładu zajęć w szkołach z terenu gminy (zajęcia wychowania fizycznego),

* odpłatne udostępnienie obiektu dla realizacji zadań zleconych przez gminę w zakresie sportu (kluby sportowe),

* organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych w ramach zadań własnych i zleconych przez gminę-bezpłatnie,

* realizacja zadań zleconych w zakresie sportu, rekreacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych

* wynajem części obiektu na cele komercyjne i promocyjne w celu pozyskania środków finansowych.

Hala Sportowa prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o Ustawę o Finansach Publicznych i rozlicza się na zasadach przewidzianych dla jednostek budżetowych. Podstawą działalności jest roczny plan dochodów i wydatków, ujęty w budżecie gminy i zatwierdzony przez Radę Miejską. Dochody jednostki budżetowej są odprowadzane na rachunek dochodów budżetu gminy, wydatki realizowane są ze środków przekazywanych z budżetu gminy na rachunek bankowy hali w wysokości określonej w planie finansowym wydatków.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że Hala Sportowa świadcząca usługi ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznym, której celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu nie osiąga zysków z ww. działalności, ani też nie jest nastawiona na ich osiąganie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wprowadzone zmiany pozwalają na stosowanie obniżonej stawki VAT (od 1 stycznia 2011 r. jest to 8%) na usługi świadczone przez Halę Sportową (opisane powyżej) z wyłączeniem zadania obejmującego wynajem części obiektu na cele komercyjne (23%).

Dyrektor Hali Sportowej poniżej przedstawia dodatkowe informacje uzupełniające powyższy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej:

1.

Hala Sportowa nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym itp. Jest jednostką budżetową utworzoną przez Radę Miejską, której celem jest realizacja zadań gminy z zakresu kultury fizycznej określonych w statucie.

2.

Przedmiotem wniosku jest stan faktyczny i obejmuje usługi konieczne dla organizowania i uprawiania sportu oraz organizowania wychowania fizycznego, co wynika z celów i zadań Hali Sportowej, określonych w statucie:

Wymienione usługi polegają na:

* odpłatnym udostępnianiu obiektu dla zabezpieczenia procesu dydaktyczno-wychowawczego wynikającego z rozkładu zajęć w szkołach z terenu gminy - wychowanie fizyczne - odpłatnym udostępnianiu obiektu dla realizacji zadań zleconych przez gminę w zakresie sportu stowarzyszeniom - klubom sportowym z terenu gminy - uprawianie sportu

* organizowaniu zajęć sportowych dla innych zespołów amatorskich tworzonych przez zakłady pracy oraz osoby fizyczne - odpłatnie. Zawody międzyzakładowe, turnieje regionalne a także mistrzostwa ogólnopolskie np. dla pracowników Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów

* organizowaniu imprez sportowo-rekreacyjnych własnych oraz zleconych przez Burmistrza lub Radę Miejską - bezpłatnie np. zima w mieście - dla dzieci i młodzieży, lato w mieście, Dzień Dziecka, Dzień Przedszkolaka, zawody międzyszkolne gminne i powiatowe

* organizowaniu zajęć sportowo-rekreacyjnych w ramach akcji ",3 godziny dla rodziny" (tygodniowo) - na zlecenie Rady Miejskiej dla mieszkańców gminy - nieodpłatnie.

3.

Usługi promocyjne określone w statucie świadczone przez Halę Sportową polegają na promocji gminy przez organizowanie imprez sportowych o zasięgu ogólnopolskim.

4.

Obiekt Hali Sportowej jest obiektem przystosowanym dla osób niepełnosprawnych. W obecnej chwili organizuje się zajęcia sportowe dla Ośrodka Readaptacyjno-Rehabilitacyjnego - dla osób uzależnionych.

Zgodnie ze statutem jednostka jest w stanie przystąpić do realizacji zadania zleconego przez gminę w zakresie sportu, rekreacji i rehabilitacji.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że jednostka budżetowa Hala Sportowa prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o ustawę o finansach publicznych tj. środki na wydatki otrzymuje z budżetu gminy zgodnie z planem finansowym wydatków na dany rok, a zrealizowanie dochodu z powyżej przedstawionych usług - zadań odprowadza do budżetu gminy. Plan finansowy i zadaniowy Hali Sportowej na dany rok jest zatwierdzany przez Radę Miejską w formie uchwały. Wszelkie zmiany w ciągu roku muszą być wprowadzone w postaci wniosku i poprzez jego zatwierdzenie na piśmie przez Burmistrza lub Radę Miejską.

5.

Zdaniem Wnioskodawcy, do usług związanych z organizowaniem zajęć sportowych, uprawianiem sportu i organizowaniem wychowania fizycznego a określonych jako zadania statutowe Hali Sportowej, wykonywane na rzecz szkół, klubów a także innych drużyn amatorskich sklasyfikowanych w PKWiU z 2008 r. 93.11.10 jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych winna być stosowana obniżona stawka VAT (od 1 stycznia 2011 r. - 8%).

Usługi świadczone przez Halę Sportową na rzecz placówek oświatowych, klubów sportowych czy też innych drużyn amatorskich w rozumieniu ustawy o VAT nie są związane z osiąganiem przez ww. przychodów ze sprzedaży uprawniających do odliczenia podatku VAT od zakupu tych usług. Natomiast usługi świadczone przez Halę Sportową na rzecz firm i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą polegające na wynajmie pomieszczeń służących tej działalności i skierowane na osiąganie zysku podlegają 23% stawce VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co do zasady, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 179, symbol PKWiU 93.11.10.0, wymieniono "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 ustawy o VAT wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług - art. 43 ust. 18 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów korzystać mogą jedynie usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Natomiast podmioty takie jak: kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, świadcząc usługi marketingowe, reklamowo-promocyjne, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych, nie mogą z ww. zwolnienia korzystać niezależnie od tego, że nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia przeznaczają je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową Gminy. Przedmiotem działalności jest realizacja zadań z zakresu kultury fizycznej. W zakresie swoich zadań statutowych Wnioskodawcy świadczy szereg usług m.in. odpłatnie udostępnia obiekt na zajęcia wychowania fizycznego, odpłatnie udostępnia obiekt dla realizacji zadań zlecanych przez gminę w zakresie sportu, rekreacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, wynajmuje część obiektu na cele komercyjne i promocyjne w celu pozyskania środków finansowych. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym. Wnioskodawca usługi związane z organizowaniem zajęć sportowych, uprawnianiem sportu i organizowaniem wychowania fizycznego kwalifikuje w PKWiU 2008 93.11.10 jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych i stosuje na te usługi stawkę 8%, natomiast na usługi polegające na wynajmie pomieszczeń służących działalności gospodarczej osobom wynajmującym stosuje 23% VAT. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia poprawności zastosowania wskazanych stawek podatku VAT na ww. usługi.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca posiada status jednostki budżetowej - nie jest zatem ani klubem sportowym, ani związkiem sportowym, ani związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi opisane we wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z uwagi na fakt niewypełnienia przesłanki o charakterze podmiotowym.

Zatem dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. Stwierdzić należy, iż poz. 179 załącznika nr 3, o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Poprzez obiekt sportowy, rozumie się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU 2008) określonymi w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU 2008 należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU 2008, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent lub usługodawca może zwrócić się o pomoc do właściwej jednostki określonej w komunikacie Prezesa GUS w sprawie udzielania informacji dotyczącej standardów klasyfikacyjnych, publikowanego w Dzienniku Urzędowym GUS.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wobec powyższego informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi związane z organizowaniem zajęć sportowych, uprawnianiem sportu i organizowaniem wychowywania fizycznego sklasyfikowane do symbolu PKWiU 2008 93.11.10.0 jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych, począwszy od 1 stycznia 2011 r., podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT na mocy art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. Natomiast wynajem pomieszczeń na rzecz firm i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą służących tej działalności nie mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT na podstawie ww. wymienionego przepisu, gdyż usługi te nie będą służyły wykorzystaniu obiektu sportowego zgodnie z jego przeznaczeniem. W związku z brakiem w ustawie o VAT oraz rozporządzeniach do ustawy preferencyjnej stawki podatku dla usług wynajmu na cele prowadzenia działalności gospodarczej, oprocentowanie tych usług należy opodatkować podstawową stawką podatku, tj. 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl